Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS vs Android-anhängare?

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-21 13:42
Ursprungligen av alix:

Din jämförelse haltar eftersom Apple gör filsystemet tillgängligt på Macar, precis som det är i Windows och Android. Men inte i iOS. Varför denna skillnad? Eller är detta system så bra att vi snart får se det i Mac OS X också?

Nej det gör den inte. Jag jämför beteendet och kommentarerna hos användarna av win och android när dom jämför win/Mac och android/iOS.

  • Medlem
  • 2014-12-21 13:47
Ursprungligen av MatsOlov:

Nej det gör den inte. Jag jämför beteendet och kommentarerna hos användarna av win och android när dom jämför win/Mac och android/iOS.

Vad är jag för tulipanaros, då? Jag använder Mac OS X, Windows 7 och Ubuntu 14.04.1 i tur och ordning till vardags. Du delar upp stereotypt människor i olika läger. Därför haltar det. Det gör alla stereotyper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-21 14:14

Jag har både iPhone och Android och ser en och annan fördel med båda. Rent allmänt har jag alltid gillat integreteten med Apples sätt att hantera och kontrollera apparnas vara eller inte vara(finns så klart idiotiska undantag där Apple totalt missuppfattat vad apparna är till för, som en fantastiskt bra teknisk dragracing app som de förbjöd, mbut that's a different story).

Det stora problemet med Apple/iTunes/iOS är sättet man låser en enhet tillen specifik dator! Det är så innerligt idiotiskt att det jag inte längre köper nya iPhones, tänker aldrig lämna över pengar direkt till Apple(även om jag indirekt gör det genom att säljaren kanske köper en ny telefon).

Ursprungligen av TureB:

Jag har både iPhone och Android och ser en och annan fördel med båda. Rent allmänt har jag alltid gillat integreteten med Apples sätt att hantera och kontrollera apparnas vara eller inte vara(finns så klart idiotiska undantag där Apple totalt missuppfattat vad apparna är till för, som en fantastiskt bra teknisk dragracing app som de förbjöd, mbut that's a different story).

Det stora problemet med Apple/iTunes/iOS är sättet man låser en enhet tillen specifik dator! Det är så innerligt idiotiskt att det jag inte längre köper nya iPhones, tänker aldrig lämna över pengar direkt till Apple(även om jag indirekt gör det genom att säljaren kanske köper en ny telefon).

Hur menar du att Apple låser en enhet till en specifik dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-21 16:20
Ursprungligen av grenhall:

Hur menar du att Apple låser en enhet till en specifik dator?

Om jag startar en "ny" iPhone (kan ju lika gärna vara en nollställd begagnad lur) och jag lägger in musik från en Mac, så kan jag ju sedan inte hantera musik från en annan Mac (eller PC?).

Ingen av alla de iPhone vi har här kan man göra någonting med vad gäller musik på en annan Mac än den som den först kopplades till.

Det tycker jag är en otroligt dålig "lösning" på hur man hanterar media på sin telefon. Har du lösningen till hur jag kan arbeta med en iPhone på en annan dator än den första den kopplades till så är jag mycket intresserad.

Jag vet att man kan aktivera en "ny" iPhone utan en dator, men man måste ju kunna lägga in/ta bort sin musik...

Edit: Har en fråga om just detta http://www.99mac.se/forum/t/311379-hantera-be...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-21 16:44
Ursprungligen av alix:

Vad är jag för tulipanaros, då? Jag använder Mac OS X, Windows 7 och Ubuntu 14.04.1 i tur och ordning till vardags. Du delar upp stereotypt människor i olika läger. Därför haltar det. Det gör alla stereotyper.

Jag diskuterar ursprungsfrågan. Har dessutom varit med i Macvärlden sedan 80-talet. Har stött på alla dessa "stereotyper", många gånger.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-21 16:48
Ursprungligen av TureB:

Om jag startar en "ny" iPhone (kan ju lika gärna vara en nollställd begagnad lur) och jag lägger in musik från en Mac, så kan jag ju sedan inte hantera musik från en annan Mac (eller PC?).

Ingen av alla de iPhone vi har här kan man göra någonting med vad gäller musik på en annan Mac än den som den först kopplades till.

Det tycker jag är en otroligt dålig "lösning" på hur man hanterar media på sin telefon. Har du lösningen till hur jag kan arbeta med en iPhone på en annan dator än den första den kopplades till så är jag mycket intresserad.

Jag vet att man kan aktivera en "ny" iPhone utan en dator, men man måste ju kunna lägga in/ta bort sin musik...

Edit: Har en fråga om just detta http://www.99mac.se/forum/t/311379-hantera-be...

Nej du behöver inte alls nollställa telefonen utan det är en missuppfattning från din sida.
Musiken för man över manuellt mellan datorerna och appar importerar man från telefonen till den nya datorn.
Hur man gör det? Jo man väljer att auktorisera datorn när man får frågan så förs apparna över.
Man kan ha upp till 5 st datorer auktoriserade.

Att man inte kan föra över musiken direkt från telefonen kan ha sin förklaring att Apple inte vill att man kopierar musik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-21 17:08
Ursprungligen av lappen71:

Nej du behöver inte alls nollställa telefonen utan det är en missuppfattning från din sida.
Musiken för man över manuellt mellan datorerna och appar importerar man från telefonen till den nya datorn.
Hur man gör det? Jo man väljer att auktorisera datorn när man får frågan så förs apparna över.
Man kan ha upp till 5 st datorer auktoriserade.

Att man inte kan föra över musiken direkt från telefonen kan ha sin förklaring att Apple inte vill att man kopierar musik.

Jag vill inte föra över musiken, jag vill ta bort musiken från iPhonen.

Det går inte att göra i direkt telefonen (vilket jag tycker är värdelöst).

MEN detta är fel tråd, frågan ställdes i en annan tråd.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-12-21 17:16
Ursprungligen av TureB:

Jag vill inte föra över musiken, jag vill ta bort musiken från iPhonen.

Det går inte att göra i direkt telefonen (vilket jag tycker är värdelöst).

MEN detta är fel tråd, frågan ställdes i en annan tråd.

Jag vet inte vad som fungerar för vilken version av iOS men det går iaf att dra med fingret från höger till vänster på filen som ska raderas i senare versioner av iOS.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-12-21 18:48
Ursprungligen av TureB:

Jag vill inte föra över musiken, jag vill ta bort musiken från iPhonen.

Det går inte att göra i direkt telefonen (vilket jag tycker är värdelöst).

MEN detta är fel tråd, frågan ställdes i en annan tråd.

Måste vara fel på din telefon, jag ställer mig i "låtar" eller "artister" eller "album" eller "spellistor" på min 5S och drar åt vänster så kommer det en stor fet röd "Radera" till höger och den trycker jag på så försvinner låten eller låtarna från telefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-21 19:02

Som sagt, fel tråd.

Samma som denna https://discussions.apple.com/thread/4937937

Jag ställde frågan i denna tråd http://www.99mac.se/forum/t/311379-hantera-be...

  • Medlem
  • 2014-12-21 20:06
Ursprungligen av alix:

Jag varken tycker eller skriver att det är sämre. Hade det inte gått att lösa att ladda ned filer hade jag tyckt det.
För övrigt är det ju inte så att de nedladdade filerna på något mystiskt vis svävar omkring inne i appar.
Det är helt enkelt så att apparna har tillgång till filsystemet. Så måste det vara.

Kommer man från Android världen så måste man tänka om lite när man ger sig in i filhantering på IOS. Skulle ladda filmer (gamla avi filer) på min svärmors Ipad. Jag har en NAS laddade ned appen på paddan och loggade in. Hittade filmer och laddade ned. Men hittade inte dem sedan i paddan. Laddade då ned en avi spelare från Appstore lika illa hittade inget. Koppla den till ITunes på min dator då nekade Itunes mig att ladda över avi. Hitta då ett konverterings program och körde om dem till MP4. Vips funkade allt galant. Kunde klart läst på lite och konverterat direkt men tänkte det måste väl gå att köra avi med enkla medel. När man väl ställt in allt så som Apple vill så funkar det lysande. Är man då van tex Samsung som har en riktigt bra inbyggd filhanterare så blir man först konfunderad men efter man gjort sin läxa funkar det lika bra

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-21 20:17
Ursprungligen av PaO:

Kommer man från Android världen så måste man tänka om lite när man ger sig in i filhantering på IOS. Skulle ladda filmer (gamla avi filer) på min svärmors Ipad. Jag har en NAS laddade ned appen på paddan och loggade in. Hittade filmer och laddade ned. Men hittade inte dem sedan i paddan. Laddade då ned en avi spelare från Appstore lika illa hittade inget. Koppla den till ITunes på min dator då nekade Itunes mig att ladda över avi. Hitta då ett konverterings program och körde om dem till MP4. Vips funkade allt galant. Kunde klart läst på lite och konverterat direkt men tänkte det måste väl gå att köra avi med enkla medel. När man väl ställt in allt så som Apple vill så funkar det lysande. Är man då van tex Samsung som har en riktigt bra inbyggd filhanterare så blir man först konfunderad men efter man gjort sin läxa funkar det lika bra

Behöver inte konvertera utan man använder en spelare som Infuse 2 som klarar av alla format och klarar av att ansluta till nätverksenheter.

  • Medlem
  • 2014-12-21 21:06
Ursprungligen av lappen71:

Behöver inte konvertera utan man använder en spelare som Infuse 2 som klarar av alla format och klarar av att ansluta till nätverksenheter.

Ja där ser man som sagt kommer man från Android världen får man tänka om och anpassa sig

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-22 06:24
Ursprungligen av alix:

Din jämförelse haltar eftersom Apple gör filsystemet tillgängligt på Macar, precis som det är i Windows och Android. Men inte i iOS. Varför denna skillnad? Eller är detta system så bra att vi snart får se det i Mac OS X också?

Kanske för att är man lanserade iOS (lågt efter win/Mac OS) så vill man inte hamna i samma filträsk, här hade man chansen att göra något annorlunda och det gjorde man.

Jag håller med Apple på filsystemspunkten - det är en gammal kvarleva som vi inte ska låsa fast oss vid. Vi behöver data strukturerad mha metadata, inte mappar. Sen att iTunes.app är såpass illa utformat och kommunicerat till användare gör det hela till en dålig lösning.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2014-12-22 09:25
Ursprungligen av joakimo:

Jag vet inte vad som fungerar för vilken version av iOS men det går iaf att dra med fingret från höger till vänster på filen som ska raderas i senare versioner av iOS.

Tack för det. Jag vill minnas att det inte gick att göra tidigare och har inte sett att det sagts att man kunnat börja göra det i samband med ett nytt iOS-släpp.

Eller så har jag helt enkelt antagit att det varit så med "insynkad" musik eftersom det är så med "insynkade" bilder. För det är väl ändå fortfarande så att du inte kan ta bort bilder från din iPhone som du "synkat in" via iTunes, utan för att få bort dem måste du koppla upp dig mot iTunes (på den specifika dator som du från början synkade med) och bocka ur de bilder/album du vill ta bort och synka om?

Detta sista är i princip det enda jag stör mig på nu efter min övergång från Android för några år sedan i och med att de flesta andra funktioner jag saknade nu har kommit till iOS också. (Well, Who is calling/truecaller med all funktionalitet saknar jag, men det är väl tveksamt om Apple kommer tillåta det. Fast nu när de tillåter tredjepartstangentbord har man ju börjat hoppats lite)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-22 11:19
Ursprungligen av joakimo:

Jag vet inte vad som fungerar för vilken version av iOS men det går iaf att dra med fingret från höger till vänster på filen som ska raderas i senare versioner av iOS.

Det går inte i äldre versioner av iOS.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-22 22:23
Ursprungligen av PaO:

Ja där ser man som sagt kommer man från Android världen får man tänka om och anpassa sig

Om man kommer från iOSvärlden till Android måste man anpassa sej lite till vad som gäller där

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-01-20 00:24
Ursprungligen av keptang:

Man använder det man själv tycker om och trivs med, både vad gäller mjukvara och hårdvara. Åtminstone gör jag det och flesta jag känner.

Anhängare (fanboys, kalla det vad man vill ) åt det ena eller andra hållet (eller tredje) är jag inte särskilt imponerad av oavsett vilket håll.

Vet inte vilken erfarenhet du har @Dalle från iOS/Android/WP? Själv har jag använt alla tre och alla har sina för och nackdelar, enligt min egen erfarenhet.

Vet dock inte var du får gratis från, det är inget som är mer (eller mindre) gratis oavsett om man använder iOS/Android eller WP.

Håller med helt.

Har använt enheter ifrån alla "läger" och tycker det är kul att det finns flera alternativ. På så vis hålls konkurrensen och utvecklingen uppe - något som vi alla kan dra en fördel av (tom de som är "fast" i ett enda läger/kyrka). Dessutom innebär det att det är lättare för oss att hitta ett system som passar oss själva.

Har köpt och haft ett antal Androider, men förutom min iPhone så har jag en Lumia 1020 med Windows Phone 8 (har tidigare haft en Lumia 900 och en HTC WP 8X).

Gillar verkligen Windows Phone som system. Snyggare (enligt mig) än både Android och iOS, och passar mitt sätt att jobba och använda telefonen.

Nackdelen med WP är att Microsoft mest fokuserar på budget/mellansegmentet, och har inte så många nya "high end" telefoner som Nokia hade på sin tid (och både HTC och Samsung är väldigt fokuserade på Android och har nästan inga vettiga modeller med WP).

Gillar personligen den lite mer "skyddade" värden som iOS och WP erbjuder sina användare, men har absolut full förståelse för att för de som vil anpassa och "mecka" med sina telefoner så är ju Android verkligen överlägset det som passar bäst.

När det gäller "ekosystemen" med tjänster så finns jag i alla tre, men har mest hos Google (mail, kalender, kontakter, etc). Gillar dock Microsoft lite mer då de är klart mest "öppna" när det gäller att stödja alla system och enheter på marknaden. Har Office och OneDrive på mina PC, Mac, iOS, WP och Androider.

Här är både Goole och Apple betydligt mer inlåsta till sina egna system.

Ursprungligen av Dalle:

Har ingen erfarenhet av android. Dock har jag haft en HTC Touch Diamond 2 med Windows Mobile på. Sämsta telefonen ever om ni frågar mig.

Har aldrig använt den. Men använt Windows Mobile (utan penna/touch) på tidigare telefoner ifrån just HTC, men även Samsung, som var kanon. Har även blivit ett par Nokia E-serie med Symbian genom åren.

Dock så har Windows Phone nästan inget gemensamt med Windows Mobile (varken Standard som jag hade, eller Pro med touch/penna som du hade). Enda gemensamma som fanns var att de första versionerna av Windows Phone (7 och 7.5) hade samma kärna (Windows CE) som Windows Mobile. Funktionalitet, användargränssnitt, API och applikationer är dock totalt olika på de två systemen. Så blanda inte ihop dem.

Är du en öppen person så kan jag varmt rekommendera dig att prova en telefon med Windows Phone.

Senast redigerat 2015-01-20 00:59
  • Medlem
  • 2015-04-23 07:01

Skall bli ytterst intressant och se vad Apple hittar på med nästa Iphone 6 för jämfört med S6 Edge så känns det som ett väldigt stort avstånd
Sprang mellan Samsung Store och Apple Store och kände på båda och det var större skillnad än jag först trodde

Apple behöver inte hitta på några större förändringar eftersom Samsung är fortfarande efter fast dom kopierat friskt.
Dom har t.o.m lyckats att kopiera "bendgate" och gjort ett bättre jobb eftersom deras skärm går sönder

  • Medlem
  • 2015-04-23 07:46
Ursprungligen av Megolon:

Apple behöver inte hitta på några större förändringar eftersom Samsung är fortfarande efter fast dom kopierat friskt.
Dom har t.o.m lyckats att kopiera "bendgate" och gjort ett bättre jobb eftersom deras skärm går sönder

Okej så du tycker att skärmupplösning och batteritid räcker som det är idag. Trådlös laddning inbyggd och snabbladdaren är heller inget man behöver ändra. Front kameran och bakkameran behövs heller inte uppdateras. 4 mm på höjden med 0.4 tum extra skärm yta är heller inget och sedan har vi design med böjd kant. Gör som jag gå och titta på demovideo på båda och sedan ser du skillnaden oavsett namn som Retinadisplay eller Super Amoled

Edit kolla denna från Everything Apple Pro

https://youtu.be/DpsyGweP5so

Ursprungligen av PaO:

Okej så du tycker att skärmupplösning och batteritid räcker som det är idag. Trådlös laddning inbyggd och snabbladdaren är heller inget man behöver ändra. Front kameran och bakkameran behövs heller inte uppdateras. 4 mm på höjden med 0.4 tum extra skärm yta är heller inget och sedan har vi design med böjd kant. Gör som jag gå och titta på demovideo på båda och sedan ser du skillnaden oavsett namn som Retinadisplay eller Super Amoled

Skärmupplösning har kommit till den punkten att ditt öga inte klarar av att se någon skillnad.
Visst vill jag ha bättre batteritid men det är inget som varken Apple eller Samsuck kan råda över utan det är batteritillverkarna.
Resten av det du räknar upp är inget jag bryr mig om utan det som spelar roll för mig är mjukvaran.
Android användare är kända för att stirra sig blind på specar och inte konstigt för vad annars har dom att glädjas över.

Droptest...verkligen vetenskapligt test som är rena rama nonsens.
Alla smartphones idag går sönder när man tappar dom.

Nu handlar ju tråden om iOS vs. Android, inte om Apple vs. Samsung.

Skapa en ny tråd om Apple vs. Samsung om ni önskar diskutera det.

edit: Tråden rensad, ett antal medlemmar på avbytarbänken några timmar.

Senast redigerat 2015-04-23 19:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-02 00:40

Ville bara spy lite över att: Tvingas använda android (samsung s5) i jobbet - vem f-n kan tycka att detta leksakssystem är nått att ha frågar jag mig - iaf. privat - hur kan man bli så duperad att man tror att de är top notch me samsung/adroid ??? - Besviken och förvånad då jag aldrig behövt använda dessa leksaker förut

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-02 02:41
Ursprungligen av pazzo:

Ville bara spy lite över att: Tvingas använda android (samsung s5) i jobbet - vem f-n kan tycka att detta leksakssystem är nått att ha frågar jag mig - iaf. privat - hur kan man bli så duperad att man tror att de är top notch me samsung/adroid ??? - Besviken och förvånad då jag aldrig behövt använda dessa leksaker förut

Du verkar ha återfunnit dig själv på jorden. Synd att din världsbild sprack

  • Medlem
  • 2015-05-02 04:13
Ursprungligen av pazzo:

Ville bara spy lite över att: Tvingas använda android (samsung s5) i jobbet - vem f-n kan tycka att detta leksakssystem är nått att ha frågar jag mig - iaf. privat - hur kan man bli så duperad att man tror att de är top notch me samsung/adroid ??? - Besviken och förvånad då jag aldrig behövt använda dessa leksaker förut

Jag kan enbart skriva tvärtom för mig livet har bara blivit bättre sedan jag lämnade IOS. Har S5 i jobbet med och efter att man anpassat den till hur jag jobbat (ca 200 samtal i månade, Exchange och SMS mm) så gör den sitt jobb bra. Lollipop är lysande och batteritid på 3 till 4 dagar trots konstant BT till headset.

Vad är största skillnaden mellan IOS och Android enligt dig.

Nu använder jag inte mIn S5 som privat telefon med media konsumtion mm det har jag en Note Edge för

  • Medlem
  • 2015-05-02 09:49
Ursprungligen av pazzo:

Ville bara spy lite över att: Tvingas använda android (samsung s5) i jobbet - vem f-n kan tycka att detta leksakssystem är nått att ha frågar jag mig - iaf. privat - hur kan man bli så duperad att man tror att de är top notch me samsung/adroid ??? - Besviken och förvånad då jag aldrig behövt använda dessa leksaker förut

Just Samsung verkar försöka modifiera gränssnittet för mycket, ofta bara för att vara annorlunda och inte för att vara bättre. Har bara provat Google/Nexus Android som är relativt oförändrad från Android och den tyckte jag generellt hade lite mer seriös karaktär, i brist på bättre beskrivande ord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-02 10:29
Ursprungligen av PaO:

Jag kan enbart skriva tvärtom för mig livet har bara blivit bättre sedan jag lämnade IOS. Har S5 i jobbet med och efter att man anpassat den till hur jag jobbat (ca 200 samtal i månade, Exchange och SMS mm) så gör den sitt jobb bra. Lollipop är lysande och batteritid på 3 till 4 dagar trots konstant BT till headset.

Vad är största skillnaden mellan IOS och Android enligt dig.

Nu använder jag inte mIn S5 som privat telefon med media konsumtion mm det har jag en Note Edge för

Ologiskt sys, rörigt sys, fult sys, funktioner saknas känslig som en kobra mm. pest

Senast redigerat 2015-05-02 14:52
  • Medlem
  • 2015-05-02 20:44
Ursprungligen av pazzo:

Ologiskt sys, rörigt sys, fult sys, funktioner saknas känslig som en kobra mm. pest

Nja smaken är som baken och tur är väl det Ologiskt är en sak och rörigt och fult fixar en launcher då kan du få det som du vill men funktioner som saknas?

Vilka funktioner saknas i Android som du har i IOS?

Bevaka tråden