Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna dokument med filändelsen cwk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Pga e-legitimation var tvungen att uppdatera från snöleopard till Lion. Av de bekymmer det medfört är det värsta att jag inte kan öppna dokument med filändelsen cwk. Trodde det blev löst när jag installerade iWork9, men nej. Hur kommer jag åt alla mina gamla dokument?

Hur gamla filer är det? AppleWorks 6? Eller äldre?
Och vilken typ av AppleWorks-dokument är det? (ordbehandling, kalkyl, databas)

Enligt den här tråden...
https://discussions.apple.com/thread/4667306
...ska det fungera att öppna dem med Pages om det är ordbehandlingsdokument från AppleWorks 6.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur gamla filer är det? AppleWorks 6? Eller äldre?
Och vilken typ av AppleWorks-dokument är det? (ordbehandling, kalkyl, databas)

Enligt den här tråden...
https://discussions.apple.com/thread/4667306
...ska det fungera att öppna dem med Pages om det är ordbehandlingsdokument från AppleWorks 6.

x

Ursprungligen kommer det från OSX Tiger som sedan förvandlades till Snöleopard. Där kunde jag öppna mina dokument med ändelsen cwk. Jag tror det ursprungligen var AppleWorks 5.

Ursprungligen av Ole Borch:

...Jag tror det ursprungligen var AppleWorks 5.

Då blir det nog svårt, om man ska tro vad som står i den länkade tråden. Dokumenten måste nog öppnas - och sparas om - i AppleWorks 6, för att du ska kunna öppna dem i Pages.

Du kunde ju ha behållt en kopia av ditt Snow Leopard-system på en annan disk – när du uppgraderade till Lion. Det är alltid bra att göra, ifall man behöver gå tillbaka till det gamla systemet. Speciellt om man vet att man har dokument skapade med gamla program.

Men det är kanske inte för sent. Om du har kvar installationsskivorna för Snow Leopard (eller något ännu äldre - Tiger, kanske) och AppleWorks, så kan du ju installera dem på en annan disk, och öppna dina dokument där.

Och du svarade inte på min andra fråga...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då blir det nog svårt, om man ska tro vad som står i den länkade tråden. Dokumenten måste nog öppnas - och sparas om - i AppleWorks 6, för att du ska kunna öppna dem i Pages.

Du kunde ju ha behållt en kopia av ditt Snow Leopard-system på en annan disk – när du uppgraderade till Lion. Det är alltid bra att göra, ifall man behöver gå tillbaka till det gamla systemet. Speciellt om man vet att man har dokument skapade med gamla program.

Men det är kanske inte för sent. Om du har kvar installationsskivorna för Snow Leopard (eller något ännu äldre - Tiger, kanske) och AppleWorks, så kan du ju installera dem på en annan disk, och öppna dina dokument där.

Och du svarade inte på min andra fråga...

Jo då. Det är dokument och kalkylblad.

Ursprungligen av Ole Borch:

Oj då. Det är dokument och kalkylblad.

Jag har TimeMachine som sträcker sig förbi min uppdatering till Lion, men hur skall jag hantera detta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-21 10:17

Jag skulle nog köpa en extern disk, och installera SL på den. Då frågar den om du vill läsa tillbaka från TM, och jag tror du kan välja vilket datum du ska läsa tillbaka från. Välj senaste datum innan Lionuppgraderingen.

Ladda ner och installera LibreOffice, den är gratis och öppnar .cwk-filer (och en drös andra filformat): http://www.libreoffice.org/download/libreoffi...

Ett kompetent program som borde finnas i varje Mac-användares programmapp

1
Bevaka tråden