Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS vs Android-anhängare?

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-12-20 23:29
Ursprungligen av lappen71:

Du använder inte ens en iPhone så varför blir du överraskad? ...

Därför att jag ser funktionen som självklar. Jag kunde använda min gamla Sony Ericsson-mobil som USB-minne innan såväl Iphone eller Android fanns. Varför ska man inte kunna använda en mobil som lagringsenhet? Jag laddar ned dokument som jag sedan skickar vidare via mejl, exempelvis, eller laddar upp till sociala medier, utan dator. Väldigt smidigt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-20 23:39
Ursprungligen av alix:

Därför att jag ser funktionen som självklar. Jag kunde använda min gamla Sony Ericsson-mobil som USB-minne innan såväl Iphone eller Android fanns. Varför ska man inte kunna använda en mobil som lagringsenhet?

Nej jag ser det inte som en självklarhet bara för att man kan göra det på andra telefoner.
Eftersom det går att lösa på andra sätt utan kablar.

Ursprungligen av alix:

Jag laddar ned dokument som jag sedan skickar vidare via mejl, exempelvis, eller laddar upp till sociala medier, utan dator. Väldigt smidigt.

Så du menar att jag inte kan göra det bara för att min iPhone inte fungerar som ett USB-minne?
Filen behöver inte sparas i telefonens filsystem utan det kan lagras i en App som tex Box,Evernote,Google Drive.
Eller någon annan valfri app som lagrar filen inne i själva Appen och som jag sen kan maila,eller ladda upp var jag vill.
Så det går alldeles utmärkt att ladda ner filer och lagra dom på telefonen men inne i själva appen.

  • Medlem
  • 2014-12-20 23:51
Ursprungligen av lappen71:

Nej jag ser det inte som en självklarhet bara för att man kan göra det på andra telefoner.
Eftersom det går att lösa på andra sätt utan kablar.

Så du menar att jag inte kan göra det bara för att min iPhone inte fungerar som ett USB-minne?
Filen behöver inte sparas i telefonens filsystem utan det kan lagras i en App som tex Box,Evernote,Google Drive.
Eller någon annan valfri app som lagrar filen inne i själva Appen och som jag sen kan maila,eller ladda upp var jag vill.
Så det går alldeles utmärkt att ladda ner filer och lagra dom på telefonen men inne i själva appen.

Jaha, men då går det i alla fall att lösa det på så vis, det var ju bra. Som sagt har jag ingen Iphone så jag kände inte heller till hur man jobbar runt problemet för att lagra filer. Så jag menar ingenting, jag visste inte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-20 23:58
Ursprungligen av alix:

Jaha, men då går det i alla fall att lösa det på så vis, det var ju bra. Som sagt har jag ingen Iphone så jag kände inte heller till hur man jobbar runt problemet för att lagra filer. Så jag menar ingenting, jag visste inte.

Det är lugnt jag är inte upprörd på något sätt och om jag framstod som det ber jag om ursäkt

  • Medlem
  • 2014-12-21 00:01
Ursprungligen av lappen71:

Det är lugnt jag är inte upprörd på något sätt och om jag framstod som det ber jag om ursäkt

No worries, mate!

  • Medlem
  • 2014-12-21 00:29
Ursprungligen av lappen71:

Så man får inte tycka att man är bättre än någon annan säger du? Att man ska straffas för att man lyckats?
Har man varit en underdog (som Apple varit länge) men nu vara i topp så är det med all rätt dom slår sig för bröstet.
Eller menar du att dom är i den position dom är genom tur?

Du bevisade och bekräftade det jag skrivit.
Svaret har du själv

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-21 03:51
Ursprungligen av PaO:

Du bevisade och bekräftade det jag skrivit.
Svaret har du själv

Nej du har inte svarat på några frågor.
Utan du undviker och slingrar dig som alla androidfanboys gör när man ställer dom mot väggen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-21 06:44
Ursprungligen av Marcus K:

Så länge som jag måste gå via App Store för att installera ett program på min telefon så ser jag det definitivt som inlåsning. Det andra har jag ingen åsikt om.

Att de distribuerar källkoden fritt skulle jag säga är en ganska stor anledning. Dels ger det insyn, dels låter det andra bygga andra intressanta projekt baserade på Android.

Det där är tyvärr en ganska spridd missuppfattning om App Store; att ett program skulle vara säkert att använda bara för att någon på Apple har testkört det i ett par sekunder.

Jag gillar "inlåsningen". Hundratusentals appar som jag kan lita på - inga virus eller skräpprogram.
Det finns inget som är 100% säkert. Bara mer eller mindre. Apples prylar är mer åt det säkra hållet än resten.

Jag tillhör 97% av befolkningen som vill att grejerna fungerar. Visst, jag kan inte byta launcher, det är synd. Men jag kan lita på min iPryl. Jag kan låna morsans iPad och greja effektivt i fem minuter när jag lånar den. Sätter jag mig med en Androidpadda tar det ett par minuter innan jag förstått launchern...
Vill påstå att jag är tekniknörd, skruvar isär allt som går på el, kan skilja på en bit och en byte. Jag har provat en del Windows och Android. Där finns en del godsaker Apple saknar, men i det stora hela är det inga system jag vill syssla med. Det går inte jämföra MHz, knappar eller funktioner rakt av för att se vem som är bäst. Man måste se helheten - hur fungerar grejerna ihop, hur har man tänkt bakom det här?
Någon eller några på Apple sitter och tänker riktigt hårt. En mångmiljardindustri hänger på att ge gör rätt val. Som att skrota superdriven, lansera en runt Mac Pro. Det där är inga val man gör på ett frukostmöte direkt. Nej, Apple lägger ner mycket tid på att planera sina produkter. De har funderat över iPhonen, och beslutat att det är bäst att inte låta enheten fungera som ett USB-minne. Det beslutet litar jag på.

  • Medlem
  • 2014-12-21 07:30
Ursprungligen av lappen71:

Nej du har inte svarat på några frågor.
Utan du undviker och slingrar dig som alla androidfanboys gör när man ställer dom mot väggen.

Jodå
som jag skrev tidigare
IOS är inte bättre än Android för alla användare. Android är inte bättre för alla användare heller. Däremot kan Apples produkter vara perfekta för vissa precis som andra gillar Sony, HTC eller Samsung. Även om de står närmare varandra med IOS8 och Lollipop så är det helt olika filosofi. Sedan är det behov, plånbok och tycke och smak som avgör
Jag är spänd på ditt sakliga och klarsynta svar på ovanstående.

  • Medlem
  • 2014-12-21 07:32
Ursprungligen av reboot81:

Jag gillar "inlåsningen". Hundratusentals appar som jag kan lita på - inga virus eller skräpprogram.
Det finns inget som är 100% säkert. Bara mer eller mindre. Apples prylar är mer åt det säkra hållet än resten.

Jag tillhör 97% av befolkningen som vill att grejerna fungerar. Visst, jag kan inte byta launcher, det är synd. Men jag kan lita på min iPryl. Jag kan låna morsans iPad och greja effektivt i fem minuter när jag lånar den. Sätter jag mig med en Androidpadda tar det ett par minuter innan jag förstått launchern...
Vill påstå att jag är tekniknörd, skruvar isär allt som går på el, kan skilja på en bit och en byte. Jag har provat en del Windows och Android. Där finns en del godsaker Apple saknar, men i det stora hela är det inga system jag vill syssla med. Det går inte jämföra MHz, knappar eller funktioner rakt av för att se vem som är bäst. Man måste se helheten - hur fungerar grejerna ihop, hur har man tänkt bakom det här?
Någon eller några på Apple sitter och tänker riktigt hårt. En mångmiljardindustri hänger på att ge gör rätt val. Som att skrota superdriven, lansera en runt Mac Pro. Det där är inga val man gör på ett frukostmöte direkt. Nej, Apple lägger ner mycket tid på att planera sina produkter. De har funderat över iPhonen, och beslutat att det är bäst att inte låta enheten fungera som ett USB-minne. Det beslutet litar jag på.

Håller helt med det fantastiska i kråksången är valfrihet. Tänk om Android och Google försvann det hade varit lika illa som om Apple hade gjort det samma

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-21 07:37
Ursprungligen av alix:

Därför att jag ser funktionen som självklar. Jag kunde använda min gamla Sony Ericsson-mobil som USB-minne innan såväl Iphone eller Android fanns. Varför ska man inte kunna använda en mobil som lagringsenhet? Jag laddar ned dokument som jag sedan skickar vidare via mejl, exempelvis, eller laddar upp till sociala medier, utan dator. Väldigt smidigt.

Detta är som med win vs Mac igen. Win användare har ett sätt att använda sitt os på och löser man inte en uppgift på exakt samma sätt på Mac som på win, så är Mac per automatik ett dåligt OS.
Samma nu med droid vs iOS. Apple har andra sätt att lösa uppgifter på i sitt iOS men det duger inte, det måste vara på samma sätt som hos droid/win.

Senast redigerat 2014-12-21 13:40
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-21 07:39
Ursprungligen av alix:

Jaha, men då går det i alla fall att lösa det på så vis, det var ju bra. Som sagt har jag ingen Iphone så jag kände inte heller till hur man jobbar runt problemet för att lagra filer. Så jag menar ingenting, jag visste inte.

Men ändå tyckte du att iOS var sämre.

  • Medlem
  • 2014-12-21 08:06
Ursprungligen av MatsOlov:

Men ändå tyckte du att iOS var sämre.

Jag varken tycker eller skriver att det är sämre. Hade det inte gått att lösa att ladda ned filer hade jag tyckt det.
För övrigt är det ju inte så att de nedladdade filerna på något mystiskt vis svävar omkring inne i appar.
Det är helt enkelt så att apparna har tillgång till filsystemet. Så måste det vara.

  • Medlem
  • 2014-12-21 08:13
Ursprungligen av MatsOlov:

Detta är som med win vs Mac igen. Win användare har ett sätt att använda sitt os på och löser man inte en uppgift på exakt samma sätt på Mac som på win, så är Mac per automatik ett dåligt OS.
Samma nu med droid vs iOS. Apple har andra sätt att lösa uppgifter på i sitt iOS men det duger inte, det [u]måste[\u] vara på samma sätt som hos droid/win.

Din jämförelse haltar eftersom Apple gör filsystemet tillgängligt på Macar, precis som det är i Windows och Android. Men inte i iOS. Varför denna skillnad? Eller är detta system så bra att vi snart får se det i Mac OS X också?

Ursprungligen av alix:

Jaha, men då går det i alla fall att lösa det på så vis, det var ju bra. Som sagt har jag ingen Iphone så jag kände inte heller till hur man jobbar runt problemet för att lagra filer. Så jag menar ingenting, jag visste inte.

Det är därför som denna typ av diskussioner tenderar till att bli fruktlösa. De flesta uttalar sig utifrån vad de tror om det andra systemet - väldigt få vet vad de talar om.

Ursprungligen av lappen71:

Nej jag ser det inte som en självklarhet bara för att man kan göra det på andra telefoner.
Eftersom det går att lösa på andra sätt utan kablar.

Så du menar att jag inte kan göra det bara för att min iPhone inte fungerar som ett USB-minne?
Filen behöver inte sparas i telefonens filsystem utan det kan lagras i en App som tex Box,Evernote,Google Drive.
Eller någon annan valfri app som lagrar filen inne i själva Appen och som jag sen kan maila,eller ladda upp var jag vill.
Så det går alldeles utmärkt att ladda ner filer och lagra dom på telefonen men inne i själva appen.

Hur tror du att information lagras "Inne i appen"? De lagras i telefonens filsystem. IOS har givetvis ett filsystem men med väldigt hårda begränsningar och styrningar om hur appar kan komma åt filsystemet och filsystemet visas inte för användaren.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-21 09:00
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur tror du att information lagras "Inne i appen"? De lagras i telefonens filsystem. IOS har givetvis ett filsystem men med väldigt hårda begränsningar och styrningar om hur appar kan komma åt filsystemet och filsystemet visas inte för användaren.

Det lagras inte i själva iOS filsystem (root) utan det lagras det bakas in i appen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-21 09:02
Ursprungligen av PaO:

Jodå
som jag skrev tidigare
IOS är inte bättre än Android för alla användare. Android är inte bättre för alla användare heller. Däremot kan Apples produkter vara perfekta för vissa precis som andra gillar Sony, HTC eller Samsung. Även om de står närmare varandra med IOS8 och Lollipop så är det helt olika filosofi. Sedan är det behov, plånbok och tycke och smak som avgör
Jag är spänd på ditt sakliga och klarsynta svar på ovanstående.

Svar på vad? Du har inte ställt några frågor.
Du däremot har fortfarande inte svarat på mina frågor som är riktade mot dig.
Det är meningarnas som avslutas med ett frågetecken.

Citat:

Så man får inte tycka att man är bättre än någon annan säger du? Att man ska straffas för att man lyckats?
Har man varit en underdog (som Apple varit länge) men nu vara i topp så är det med all rätt dom slår sig för bröstet.
Eller menar du att dom är i den position dom är genom tur?

  • Medlem
  • 2014-12-21 09:51
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är därför som denna typ av diskussioner tenderar till att bli fruktlösa. De flesta uttalar sig utifrån vad de tror om det andra systemet - väldigt få vet vad de talar om.

Kan bara hålla med mycket bra svar. Tack

  • Medlem
  • 2014-12-21 09:57
Ursprungligen av lappen71:

Svar på vad? Du har inte ställt några frågor.
Du däremot har fortfarande inte svarat på mina frågor som är riktade mot dig.
Det är meningarnas som avslutas med ett frågetecken.

Straffas = svar nej det tycker jag inte
Apple är där de är idag genom skicklighet och tur. Jobs kom tillbaka och omformade Apple när de var konkursmässiga, det var ju tur.

Nu till mina med frågetecken?

Anser du att Apple och IOS är det bästa för alla användare i hela världen?

Jag tror att skillnaden mellan oss är att du tycker att glaset är halvtomt medan jag tycker det är halvfullt, detta är ingen fråga

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-21 10:05
Ursprungligen av PaO:

Straffas = svar nej det tycker jag inte
Apple är där de är idag genom skicklighet och tur. Jobs kom tillbaka och omformade Apple när de var konkursmässiga, det var ju tur.

Nu till mina med frågetecken?

Anser du att Apple och IOS är det bästa för alla användare i hela världen?

Jag tror att skillnaden mellan oss är att du tycker att glaset är halvtomt medan jag tycker det är halvfullt, detta är ingen fråga

Du svarar fortfarande inte på alla mina frågor!!!

Tillskillnad mot dig så kan jag svara på frågor.

Nej jag tror inte att Apple och iOS är det bästa för alla användare i världen.
Inget jag har påstått heller men många androidfanboys däremot påstår det genom sina "påhopp"
Lite som du att du vart och varannat inlägg måste poängtera vilket bra val du har gjort att gå över till android.
Vi har fattat det så du behöver inte nämna det i nästan varje inlägg.
Jag sitter inte på androidforum och talar om att jag använder iOS också.

  • Medlem
  • 2014-12-21 10:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är därför som denna typ av diskussioner tenderar till att bli fruktlösa. De flesta uttalar sig utifrån vad de tror om det andra systemet - väldigt få vet vad de talar om.

Så är det nog. Skilda världar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-21 10:22
Ursprungligen av alix:

Så är det nog. Skilda världar.

Vilken tur att jag äger en androidlur så jag vet vad jag pratar om

  • Medlem
  • 2014-12-21 10:25
Ursprungligen av lappen71:

Du svarar fortfarande inte på alla mina frågor!!!

Tillskillnad mot dig så kan jag svara på frågor.

Nej jag tror inte att Apple och iOS är det bästa för alla användare i världen.
Inget jag har påstått heller men många androidfanboys däremot påstår det genom sina "påhopp"
Lite som du att du vart och varannat inlägg måste poängtera vilket bra val du har gjort att gå över till android.
Vi har fattat det så du behöver inte nämna det i nästan varje inlägg.
Jag sitter inte på androidforum och talar om att jag använder iOS också.

Men det tycker jag med håller med dig fullständigt. Jag tror våra uppfattningar är mer lika än vi tror. Vi behöver nog se skogen för alla träden :-). Både IOS och Android kan vara lika bra för olika användare är min fulla övertygelse. Då denna tråd handlar om skillnaden mellan operativsystemen så beskriver jag min egen situation.

Jag bryr mig inte om operativsystemet eller tillverkaren utan det som passade mig bäst. Apple hade och har inte de funktioner jag eftersöker har testat 6 plus. För andra är det tvärtom.

Vilken fråga missade jag att svara på så skall jag göra det så snabbt som möjligt.

  • Medlem
  • 2014-12-21 10:30
Ursprungligen av lappen71:

Vilken tur att jag äger en androidlur så jag vet vad jag pratar om

Mja, det där med hur filer "bakas in" i appar i iOS är väl ändå en rätt fluffig beskrivning...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-21 10:36
Ursprungligen av alix:

Mja, det där med hur filer "bakas in" i appar i iOS är väl ändå en rätt fluffig beskrivning...

Må så vara men det är så det fungerar.
Ta t.e.x en mediaspelaren Infuse 2 den lagrar inga filer i själva iOS utan dom bakas in i själva appen.
Lägger man in en filmfil och man tittar i iOS hur mycket ledig utrymme man har så ökar storleken på själva appen för filen ligger inbakad.

  • Medlem
  • 2014-12-21 10:39
Ursprungligen av lappen71:

Må så vara men det är så det fungerar.
Ta t.e.x en mediaspelaren Infuse 2 den lagrar inga filer i själva iOS utan dom bakas in i själva appen.
Lägger man in en filmfil och man tittar i iOS hur mycket ledig utrymme man har så ökar storleken på själva appen för filen ligger inbakad.

Det var intressant! Man undrar hur det går till.

Ursprungligen av lappen71:

Må så vara men det är så det fungerar.
Ta t.e.x en mediaspelaren Infuse 2 den lagrar inga filer i själva iOS utan dom bakas in i själva appen.
Lägger man in en filmfil och man tittar i iOS hur mycket ledig utrymme man har så ökar storleken på själva appen för filen ligger inbakad.

Datat ligger i appens bibliotek, precis som det gör på Android. Ingen skillnad där.
Enda skillnaden med Android är om appen har stöd för att lagra data på interna minnet såväl som SD-kortet, då kan man välja det, och då hamnar det i appens bibliotek på SD-kortet istället.

  • Medlem
  • 2014-12-21 10:46
Ursprungligen av Anderlind:

Datat ligger i appens bibliotek, precis som det gör på Android. Ingen skillnad där.
Enda skillnaden med Android är om appen har stöd för att lagra data på interna minnet såväl som SD-kortet, då kan man välja det, och då hamnar det i appens bibliotek på SD-kortet istället.

Aha, tack för förklaringen!

Jag tycker precis som vid tidigare diskussioner att generaliseringar är olyckliga. Det gäller i alla situationer egentligen, även för telefonanvändare. Den inbyggda viljan hos många i båda läger att visa sig på styva linan och framstå som lite bättre/kunnigare/mer pålästa skapar inget annat än enligt mig larviga konflikter.

Android och iOS är två kompetenta system där båda har fördelar. Med ett steg tillbaka tycker jag att egentligen skillnaderna i vardagen är löjligt små, det mesta handlar om ren smaksak, erfarenhet eller behov av vissa enskilda funktioner. Jag kör Android, trivs med Android och saknar inte iOS. Mina kollegor kör iOS, trivs med iOS och saknar inte Android. Alla är glada.

Bevaka tråden