Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cloud Backup av NAS (Synology DS413j)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2013-02-04 13:58

Hejsan!

Har idag en Synology DS413j som jag har runt 4 tb med data på.

Har försökt leta runt på nätet och det verkar finnas en uppsjö med leverantörer, med olika betalningslösningar och olika mängd data som man får lagra.

Så jag har samlat på mig lite frågor som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.

Är det någon av er som har erfarenhet av en fungerande lösning ?
Vad betalar ni idag för eran lösning ?
Tar ni backup på hela eran NAS eller delar av den ?
Hastighet vid backup ?
Har ni testat att återställa en backup för att säkerhetställa att backupen fungerar ?
Kör ni kryptering på NAS ?

Hittade en hel del på forumet när jag sökte på ordet "backup". Ex:

http://www.99mac.se/forum/t/275779-forslag-pa...

Ovan ska nog besvara de flesta av dina frågor. Sedan om du behöver ta backup på hela din NAS, det vet du väl själv bäst? Samma sak med kryptering, behöver du kryptera din backup?

Testa LiveDrive. De erbjuder 5TB för en synkad "Briefcase" och oändligt för vanlig backup.
Du kan kombinera detta med att köra BoxCryptor (förbaskat bra krypteringslösning av ett tyskt företag). BC krypter fil/fil vilket innebär att du inte behöver ladda upp hela containern ála TrueCrypt, utan överföringen blir enbart på ändrade filer.
Finns klienter till win, mac, ios, android.

  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2013-02-04 15:05
Ursprungligen av tommy_r:

Testa LiveDrive. De erbjuder 5TB för en synkad "Briefcase" och oändligt för vanlig backup.
Du kan kombinera detta med att köra BoxCryptor (förbaskat bra krypteringslösning av ett tyskt företag). BC krypter fil/fil vilket innebär att du inte behöver ladda upp hela containern ála TrueCrypt, utan överföringen blir enbart på ändrade filer.
Finns klienter till win, mac, ios, android.

Tjo!

Kollade in LiveDrive men då måste jag ha min Mac igång för att kunna köra backup på mitt NAS, eftersom man måste ha en lokal klient på sin maskin för att den skall fungera.

Det jag var ute efter är en backuplösning som NAS'et själv kör, antingen genom en applikation i Synology DSM eller genom en konfiguration i den.

Ursprungligen av pererikk:

Tjo!

Kollade in LiveDrive men då måste jag ha min Mac igång för att kunna köra backup på mitt NAS, eftersom man måste ha en lokal klient på sin maskin för att den skall fungera.

Det jag var ute efter är en backuplösning som NAS'et själv kör, antingen genom en applikation i Synology DSM eller genom en konfiguration i den.

Du kan köra sftp eller webdav beroende på möjlighet på din nas.
I mitt fall vill jag framför allt ha allt tillgängligt hela tiden online som ett monterat filsystem, a la dropbox, vilket backuplösningar inte ger i den striktaste formen.
LiveDrive är ett både/och-alternativ, ej bara backup.
Och så ville jag känna kontroll över krypteringsfunktionen, vilket jag känner att jag gör mer om jag själv applicerar lagret.
Min nas kör jag backup på via en extradator som ändå låg och skräpade.
I dagsläget har de flesta en dator över, eller så kan du köra funktionen virtuellt i din virtuella servern.
Vmware har gratisversion av esx som är fenomenal.
Det finns lika många alternativ och behov som det finns människor.
Testa dig fram och lycka till, och framför allt berätta om det efteråt för andra som kan ha nytta av dina erfarenheter.

Nån som testat detta?

Önskar det fanns en officiell app för Synology, känns lite skakigt o hacka själv

Denna kanske kan vara till hjälp: http://www.symform.com/our-solutions/nas-clou...

  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2013-02-09 09:24

För att återkoppla till vad jag gjorde kommer en kort summering!

Jag installerade DSM 4.2 beta på min Synology för då fick jag tillgång till Glacier Backup som är en backup tjänst av Amazon.

Skapade ett konto på Amazon Web Services (kräver VISA eller Mastercard).
Skapade ett så kallat "Vault" dit backupen skall tas, närmsta server ligger i Dublin, Irland.
Konfigurerade Glacier Backup att ta en backup på natten kl. 01.00 varje vardag, (ställde bara så att den tar backup på användarnas home kataloger).

Nu har den fått rulla några dagar och tagit backup på ca 17 gb och kostnaden är uppe i ungefär 0,40 USD.

Kommer köra så här första månaden så att jag inte råkar på några överraskningar och sedan utöka med lite andra viktiga kataloger jag har på mitt NAS.

Återkopplar om hur det har gått då.

/Per-Erik

  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2013-02-09 09:26
Ursprungligen av Joacim Melin:

Denna kanske kan vara till hjälp: http://www.symform.com/our-solutions/nas-clou...

Testade även denna men fick den aldrig att fungera..... fick installera om den på mitt NAS tre gånger för att den skulle hoppa igång, kändes inte stabilt.

Så tog senare bort den.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-12-21 02:55

Sitter i exakt samma situation och jag ser väl egentligen 3 alternativ:

- Cloud sync till Google Drive / Dropbox
- Cloud backup till CrashPlan.
- Synology Time Backup till NAS som placeras hos vän.

Använder idag Dropbox (30 GB gratis) på min laptop och är otroligt nöjd men är lite rädd när det kommer till just sync då jag hört mer än en historia där allt innehåll försvunnit eller blivit korrupt för att mjukvaran strulat. Google Drive verkar inte spara 'revisions' av raderade filer (många skräckhistorier) och Dropbox gör det 'bara' i 30 dagar om man inte betalar för Extended Version History (ingen info om pris) vilket ger 365 dagar. Utmaningen är väl att upptäcka problem i djupa mappar.

En lite mer dedikerad backup-lösning är CrashPlan som verkar använda sig av liknande backup som Apples Time Machine - d.v.s. att man lagrar grunddatan och sedan olika kompletta revisioner så att man kan rulla tillbaka till ett tidigare datum. Även här finns otaliga exempel på backupdata som blivit helt korrupt utan att mjukvaran varnat. Deras recensionssida på Amazon har t.o.m. fler negativa än positiva betyg. En annan nackdel är att väldigt många klagar på deras bandbredd. Fördelen skulle väl vara att man inte rör ursprungsdatan utan det är 'bara' backupen som kan bli korrupt. Samtidigt kan den vara korrupt utan att man vet det och därmed står hjälplös när ett problem väl uppkommer.

Ett tredje alternativ är att lägga ut en större klumpsumma på ytterligare en NAS, installera Synology Time Backup (deras CrashPlan-alternativ) och placera den hos en vän. Skulle man behöva återställa data så slipper man alla nerladdningstider då det räcker att hämta den. I teorin lönar det sig väl ekonomiskt men samtidigt förlorar man supporten en månadstjänst erbjuder och man står ensam om problem uppstår.

Är väl egentligen inte 100% nöjd med något alternativ.

1
Bevaka tråden