Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olloclip släpper ny 4-i-1-lins för Iphone 6 och 6 Plus

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Olloclip tar fram linser till kamerorna på Iphone och är nu tillbaka med en ny 4-i-1-variant för Iphone 6 och 6 Plus.

Läs hela artikeln här

Det man behöver är tele...och det missar dom

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-19 08:45
Ursprungligen av Demiurgen:

Det man behöver är tele...och det missar dom

Jag tror ordet du söker är "jag", inte "man".

tele behövs inte?

Jag har köpt den nya olloclipen och den är klart förbättrad mot den gamla för 5/5s

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-12-19 16:31

Både vidvinkel och tele är viktigt.

Vill man fota en ceremoni, konsert eller liknande där man är en bit från scenen är tele nödvändigt. Annars kommer 90% av bilden bestå bakhuvuden på personerna framför.

Ursprungligen av planB:

Både vidvinkel och tele är viktigt.

Vill man fota en ceremoni, konsert eller liknande där man är en bit från scenen är tele nödvändigt. Annars kommer 90% av bilden bestå bakhuvuden på personerna framför.

Givetvis så är det så men tele går till nöds att lösa med digital zoom (jag vet att det inte är lika bra kvalitetsmässigt) men vidvinkel löser du inte med digital "antizoom".

Det kommer säkert en zoomlösning senare men Olloclip har väl aldrig haft tele i denna kombolösning som de levererar först?

Originaloptik ÄR redan vidvinkel på alla mobiltelefoner - ganska extrem vidvinkel med absurda förvrängningar. Det som saknas är tele och det handlar inte om extremtele - då måste man ha stativ med sig och det har man inte - bara typ något som motsvarar 200 i DSLR.
Är man t.ex. intresserad av att fota människor - utan att trycka upp mobilen i ansiktet på dom - så är det tele som gäller. Vidvinkel är bara för att fota tjocka släkten runt julbordet - alla ska med.
Detta är anledningen att man sedan 10 år lagt ner otaliga miljoner på forskning för att ta fram mikrolinser med tele. Hittils har det gått dåligt...naturlagarna är som dom är liksom...och när lurarna dessutom bara blir tunnare och tunnare så är det nog ett och annat labb som gett upp.

1
Bevaka tråden