Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple ID slutade fungera, apple hjälper inte till att öppna upp det igen

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har stött på ett väldigt jobbigt problem som jag behöver hjälp med och undrar om någon har en lösning på det.

Den 14 december efter kl 17:39 någon gång, slutade mitt apple id (tillika min mailadress) att fungera. Detta id har jag haft sedan någon gång 2001. På både dator och mobila enheter stod det helt plötsligt att mitt id och/eller lösenord var felaktigt.
Efter att försökt att logga in med mitt ID och mitt lösenord, låstes kontot, och efter felsökning på webben och försök att öppna upp id med hjälp av säkerhetsfrågorna (som också sa att det var felaktiga svar) öppnade jag upp ett ärende med Apple.

Måndagen den 15 December ringde jag på morgonen och pratade i över 1 timme med olika personer på Apple. Informationen jag angav med mina säkerhetsfrågor och mitt kort kopplat till mitt ID stämde inte enligt Apple. Det underliga är att kortet använts den 13 för att köpa saker i Appstore.

Har haft kontakt med Apple även 16, 17 och idag 18 december och de kan inte låsa upp mitt ID och mail eftersom ingen information jag anger stämmer.

Har spenderat en bra bit över 4 timmar i telefon med olika personer, jag har fått ringa till mitt kort företag för att verifiera att siffrorna skrivna på kortet stämmer, och det gör de, men det stämmer inte med vad som finns hos Apple.

Detta gör att de inte kan låsa upp mitt konto.

Så just nu sitter jag utan möjlighet att lyssna på all musik jag köpt genom appstore, inte titta på alla filemer jag köpt där också, kan inte ladda ner uppdateringar eller nya appar till iphone/ipads, inte ha tillgång till min mail för alla fritidsaktiviteter och skola för mina 3 barn. Julen kommer och vi ska iväg, biljetter och liknande i mailen kommer jag inte åt.

Apple är jätte trevliga och försöker på alla sätt, men det har blivit ett moment 22, eftersom mitt konto är så gammalt och min mail är kopplat till det, kan de inte skicka ut en länk för att nollställa mitt ID.

Vad kan jag göra? Vart kan jag vända mig?
Är det lagligt att inte ge mig tillgång till saker som jag faktiskt köpt?

Alla svar är välkomna

/Jonas

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-18 10:13

Fanns Apple-ID redan 2001?

Ursprungligen av lappen71:

Fanns Apple-ID redan 2001?

Mitt mac.com konto gick över till att bli mitt Apple ID när det skapades. Har haft min mail sedan (tror jag) 2001 med samma adress som mitt nuvarande Apple ID

Ursprungligen av mahlkvist:

Mitt mac.com konto gick över till att bli mitt Apple ID när det skapades. Har haft min mail sedan (tror jag) 2001 med samma adress som mitt nuvarande Apple ID

Det stämmer, mac.com lanserades januari 2000.

Jobbig situation, har ingen bra idé just nu hur det ska kunna lösas.

Du säger att den 13 användes ditt kort att köpa saker i Appstore. Var det du som handlade då?
Om det inte var du som handlade, låter det som ditt konto blivit övertaget/stulet av någon annan.
Var det du så låter detta väldigt konstigt och då vet jag inte hur man förfar om Apple inte kan hjälpa dig.

Ursprungligen av CekariYH:

Du säger att den 13 användes ditt kort att köpa saker i Appstore. Var det du som handlade då?
Om det inte var du som handlade, låter det som ditt konto blivit övertaget/stulet av någon annan.
Var det du så låter detta väldigt konstigt och då vet jag inte hur man förfar om Apple inte kan hjälpa dig.

Där finns ett köp den 13:e. Det slutade fungera den 14:e. Inget konstigt med det.
Om det inte var han som gjorde köpet den 13:e så hade han nog nämnt det i inlägget.

Men oavsett detta, så låter det ändå som att någon tagit över kontot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-18 12:29

Jag vet inte riktigt hur men det kan inte hjälpa med någon form av kontakt med polisen?

Skulle någon kapat ditt ID så borde dem också ha velat ha kvar ditt kortnumme tycker jag. Eller om tanken är att använda ditt namn (ID) för handla med stulna kort. Vilket då i sig borde vara tillräckligt för ett polisärende tycker jag.

Ursprungligen av mahlkvist:

Det underliga är att kortet använts den 13 för att köpa saker i Appstore.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där finns ett köp den 13:e. Det slutade fungera den 14:e. Inget konstigt med det.
Om det inte var han som gjorde köpet den 13:e så hade han nog nämnt det i inlägget.

Men oavsett detta, så låter det ändå som att någon tagit över kontot.

Tyckte bara att meningen i fet stil ovan lät lite konstig som om det underliga är att något inköp gjordes eller att det underliga är att det funkade då.

Ursprungligen av CekariYH:

Tyckte bara att meningen i fet stil ovan lät lite konstig som om det underliga är att något inköp gjordes eller att det underliga är att det funkade då.

Ja, det är underligt att han använder ordet "underliga". Det håller jag med om.

Om det är han själv som har gjort köpet, dagen innan det slutade fungera, så är det ju inget underligt alls.
Om det inte är han som har gjort köpet, så borde han uttryckligen ha nämnt det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-18 12:46
Ursprungligen av CekariYH:

Tyckte bara att meningen i fet stil ovan lät lite konstig som om det underliga är att något inköp gjordes eller att det underliga är att det funkade då.

Jag tolkar det som att det underliga är att kortnumret inte längre var associerat med AppleID:t trots att köp hade gjorts med det dagen innan.

Ursprungligen av Vassius:

Jag tolkar det som att det underliga är att kortnumret inte längre var associerat med AppleID:t trots att köp hade gjorts med det dagen innan.

Låter som en riktig tolkning.

Ursprungligen av CekariYH:

Låter som en riktig tolkning.

Det stämmer. Men det är inte själva kortnumret som är felaktigt. Jag har med Apple gått igenom alla mina köp med mitt kort samt utdrag från kortföretaget och allt där stämmer.

Det som inte stämmer är "Valid Thru". Mitt kort och mitt kortföretag anger år och månad, som inte stämmer överrens med vad Apple har i sin databas. men den 13 gick det utmärkt att handla med dessa uppgifter.

Sitter som sagt i en rävsax, då ingen har en lösning på att öppna upp mitt konto. Apple kräver att jag kan bevisa att jag är jag (om ni hänger med). Trots att jag har kortet i min hand som är kopplat till mitt konto och jag gjort köp med det, kräver systemen hos apple att mitt "Valid Thru" datum på kortet ska stämma överrens med vad de har i sin databas, och det gör det inte, enligt Apple.

Kortföretaget jag har, säger att andra i Sverige har haft liknande problem med deras kort hos Apple.

har någon här stött på det problemet?

Ursprungligen av mahlkvist:

...Kortföretaget jag har, säger att andra i Sverige har haft liknande problem med deras kort hos Apple.

har någon här stött på det problemet?

Nu låter det som att det är ett problem mellan Apple och det kortföretaget.

Men problemet är väl större än så? I första inlägget säger du att även lösenordet och säkerhetsfrågorna var fel.

Apple borde väl bara kunna få in lite mer info från dig för att låsa upp och fixa kontot.

ID/Passkopia, en räkning t.ex. Det brukar vara "standard procedure" hos företag för att kunna lösa liknande situationer.

Ursprungligen av keptang:

Apple borde väl bara kunna få in lite mer info från dig för att låsa upp och fixa kontot.

ID/Passkopia, en räkning t.ex. Det brukar vara "standard procedure" hos företag för att kunna lösa liknande situationer.

Problemet är väl att det inte finns några uppgifter om detta kopplat till Apple ID:t. Därmed finns det ju heller inget att match emot.
Sådana här saker gör ju att man börjar fundera lite på sin digitala identitet och vad man har som säger att "jag är jag" och därmed har rätt att komma åt den data som jag har lagrad hos någon. Till syvende & sist känns det som att själv är bäste dräng...

Ursprungligen av HåkanE:

Problemet är väl att det inte finns några uppgifter om detta kopplat till Apple ID:t. Därmed finns det ju heller inget att match emot.
Sådana här saker gör ju att man börjar fundera lite på sin digitala identitet och vad man har som säger att "jag är jag" och därmed har rätt att komma åt den data som jag har lagrad hos någon. Till syvende & sist känns det som att själv är bäste dräng...

Jo, men mailaddress, kortnummer, appköp osv. iallafall.

En sak jag gjort sen många år tillbaka är att ha min mail på en egen domän, då har man åtminstone 100% kontroll över sitt mailkonto (och därmed alla konton det är knutet till).

Valid thru är giltighetsdatumet som anges på alla bankkort. Mig veterligen måste man gå in på div tjänster man handlar från efter att man fått ett nytt kort för att korrigera detta e-som detta datum ju ändras när man får ett nytt kort.

Har du möjligen fått ut ett nytt kort från banken mellan de aktuella datumen o missat att gå in på ditt Apple-ID o ändrat?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-19 07:06
Ursprungligen av Mymac4ever:

Valid thru är giltighetsdatumet som anges på alla bankkort. Mig veterligen måste man gå in på div tjänster man handlar från efter att man fått ett nytt kort för att korrigera detta e-som detta datum ju ändras när man får ett nytt kort.

Har du möjligen fått ut ett nytt kort från banken mellan de aktuella datumen o missat att gå in på ditt Apple-ID o ändrat?

Då ändras väl även kortets nummer också. Har bytt flera kort på Apple och det har aldrig varit något problem. Man får ett medelande om att kortet inte är giltigt när man skall köpa något och då går man in och ändrar.

I det här fallet tror jag det är något annat problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-19 10:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där finns ett köp den 13:e. Det slutade fungera den 14:e. Inget konstigt med det.
Om det inte var han som gjorde köpet den 13:e så hade han nog nämnt det i inlägget.

Men oavsett detta, så låter det ändå som att någon tagit över kontot.

För mig låter det som Apple fumlar med databasen.

Jag skulle tippa på att Apple har haft något "strul" med någon av sina tjänster. För tre dagar sedan när jag skulle göra en "in-app purchase" så sa tjänsten att mina kortuppgifter inte stämde och bad mig logga in på mitt Apple-ID. När jag gjorde det så saknades verifikationsnummret och det datum som mitt kort löper ut (detta fanns någon vecka innan). Fyllde i detta och gick tillbaka till appen.

Där fick jag ett felmeddelande att mitt köp inte gått igenom. Trots detta så hade jag fått "produkten" som jag hade beställt.

Nu när ni ovan säger det så har jag också upplevt "ständiga" inloggningar och annat småstrul med både MAS och Appstore/iTunes dom senaste 2-3 veckorna och tidigare också under kortare stunder.

En kort uppdatering.
Fick samtal från Apple för 10 minuter sedan och efter att deras utvecklare varit inne och tittat, fungerar helt plötsligt mitt "Valid thru" och jag kommer att få ett mail till min andra mailadress för att komma åt mitt konto igen (dock dröjer det 1 dygn innan apple kan skicka ut detta mail till mig, p.g.a. säkerhetsrutiner).

Man ska väl inte ropa hej ännu, men det var det mest lovande samtalet under denna vecka.

Får återkoppla om/när jag kommer in igen på mitt ID.

Låter hoppfullt och att Apple insett att något strulat på deras sida.
Hoppas det löser sig nu för dig

Ursprungligen av mahlkvist:

...fungerar helt plötsligt mitt "Valid thru" och jag kommer att få ett mail till min andra mailadress för att komma åt mitt konto igen...

Det är ju bra att giltighetsdatumet på kortet fungerar igen.

Men vad hände med felaktigt lösenord, och felaktiga svar på säkerhetsfrågorna? Har du fått någon förklaring till de problemen också?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är ju bra att giltighetsdatumet på kortet fungerar igen.

Men vad hände med felaktigt lösenord, och felaktiga svar på säkerhetsfrågorna? Har du fått någon förklaring till de problemen också?

Jag har inte fått några svar, bara antydningar att utvecklarna har arbetat på mitt problem.

Jag har fr.o.m. idag tillgång till min mail och mitt ID igen. Så jag är glad för det, men det oroar mig att de delar jag fyllt i tidigare, inte stämde överrens. Känns som om apple har en del kvalitetssäkring kvar att göra i sina säkerhetssystem.

1
Bevaka tråden