Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

My Geo Spot - min första app!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja jag vet att jag bara dyker upp en gång vartannat halvår eller något men idag har jag faktiskt en rolig nyhet med mig. Min första app har precis blivit godkänd och landat i App Store! Jag började med iOS-utveckling för ja snart 1 1/2 månad sedan och hade en liten idé. Denna har nu blivit verklighet och tja behöver jag säga att jag är ganska stolt idag?

Testa själva om ni vill och berätta för mig vad ni tycker!

https://appsto.re/se/99or4.i

Grattis !
Finns det någon fördel som jag inte förstår jämfört mer att spara en plats i Googlemaps ?

Ursprungligen av disktant:

Grattis !
Finns det någon fördel som jag inte förstår jämfört mer att spara en plats i Googlemaps ?

Tack! Tanken är att det ska gå snabbt att spara sin plats. Ett tryck sedan är man klar. kan man det i Maps? I Apple Maps krävs det iaf mer än så.

Ett usecase är en kompis till mig som kör hoj men alltid glömmer guldkorn till vägar. Öppna appen, tryck på kartan, klart.

I googlemaps håller du ner fingret och släpper en nål, du kan sedan spara den som favorit
du kan dock inte namnge den (tror jag) så där har du en fördel

My geo spot är inte sökbar i app store ?
fick hämta appen via länken i denna tråd

förstår fördelen bättre nu att appen sparar exakta platsen
i googlemaps måste du ju placera finget på exakt rätt plats för att den skall hamna rätt
nackdelen med din app kan ju vara när man vill placera en plats man inte befinner sig på

Ursprungligen av disktant:

I googlemaps håller du ner fingret och släpper en nål, du kan sedan spara den som favorit
du kan dock inte namnge den (tror jag) så där har du en fördel

My geo spot är inte sökbar i app store ?

Ja jag testade precis för att vara på den säkra sidan. Dessutom förstår jag inte hur man tar bort en plats i Google Maps och det är ju inte så kul.

Appen landade idag vid 19-tiden så den är nog inte indexerad ännu. Kör via länken ovan om du vill testa.

Ursprungligen av grenhall:

Dessutom förstår jag inte hur man tar bort en plats i Google Maps

inställningar/karthistorik

Ursprungligen av disktant:

inställningar/karthistorik

Aha. Det var ju inte självklart.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-06 14:44

Snygg inzoomning du har gjort, ska testa lite till veckan när jag åker lite på vägarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-06 15:45
Ursprungligen av grenhall:

Jag började med iOS-utveckling för ja snart 1 1/2 månad sedan och hade en liten idé. Denna har nu blivit verklighet och tja behöver jag säga att jag är ganska stolt idag?

https://appsto.re/se/99or4.i

Helt rätt att vara stolt! Snygg enkel implementation av din idé. Vilka fler funktioner är det du planerar lägga till?

Kul! Men för oss MC-åkare finns redan appen "MC trail" som med ett enkelt tryck skapar en POI med en av fyra fördefinierade texter. När man sitter på MC'n har man ju inte tid att skriva något.,två tryck är allt som behövs där. Jag använder den ibland men tycker att bara fyra knappar är för lite. Jag har föreslagit att de borde göra det möjligt att ha knappar i två nivåer så att man får totalt 16 alternativ.

Jag vet inte hur din app står sig mot MC trail men det är ju alltid kul med alternativ.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-07 00:46

Scenario x: "Kör med bilen, ser intressant ställe, hit vill jag hitta igen. Kör vidare till närmsta ställe där jag säkert kan stanna bilen. Tar upp mobilen, startar MyGeoSpot och försökerlägga tillplatsen 750m bakom mig."
Här blir jag frustrerad, jag vill ha möjligheten att manuellt kunna lägga in en position.

Menyn som slidar in från höger, kan man inte svepa in den från höger?
Texten är ganska liten på en 6+, lägg då till att den inte visas på en enfärgad bakgrund utan random flygfotobild.
Meny ikonen "=" är väl oftast som en hamburgare? ☰ som hos Snapchat, Facebook, Netflix, IDG, Sveriges Radio mfl.

Laddsidan syns för mig i 0,3 sekunder - jag hinner inte ens läsa vad som står där. Ta bort eller förläng tiden.

Varför tar du inte betalt för appen, låt säga att man kan spara upp till 20 platser i gratis, och för att spara fler så kostar det 7/14kr?

Kan jag välja vilken app resan skall planeras i, tex Waze?

Jag tycker appikonen är för anonym, förknippar den inte med "my, mina mitt". Kanske en handskrivet X i ikonen hade funkat?

//slut på brainstorming

Bra jobbat!

Senast redigerat 2014-12-07 01:10

Bra app. Precis vad jag saknat. Alla andra sätt/appar att sätta en waypoint är krångligare och jiddrigare.

Lägger man på alla andra önskemål som nämns här så är det inte längre den appen det är meningen att vara - tillslut blir det bara ännu en MotionX GPS...och sådana finns det ju redan många av.
Rekomendation: stå emot lusten/trycket att lasta på många fuktioner - var restrektiv - tänk Apple.

För väldigt många människor - som idag aldrig skulle vilja grotta ner sig i andra komplexa GPS-appar - är just denna minimalism vad som efterfrågas. Inget annat. Kundgruppen är inte här på detta forum, så bry dig lagom om vad som ältas här

Ursprungligen av erro67:

Kul! Men för oss MC-åkare finns redan appen "MC trail" som med ett enkelt tryck skapar en POI med en av fyra fördefinierade texter. När man sitter på MC'n har man ju inte tid att skriva något.,två tryck är allt som behövs där. Jag använder den ibland men tycker att bara fyra knappar är för lite. Jag har föreslagit att de borde göra det möjligt att ha knappar i två nivåer så att man får totalt 16 alternativ.

Jag vet inte hur din app står sig mot MC trail men det är ju alltid kul med alternativ.

Tack för feedbacken! Jag har inte lagt in funktionalitet för att kunna spåra var man kör, dvs. skapa en rutt efter körningen. Idén var att man ska kunna ha appen öppen och bara trycka på kartan för att spara sin plats direkt eller öppna appen och trycka på kartan. Så tanken har inte varit att man ska kunna skapa en rutt. Det gör MC Trail men inte min app. Däremot kan man ju i min app döpa om sina platser i detaljvyn men det är inget man behöver göra när man lägger till platsen.

Ursprungligen av reboot81:

Scenario x: "Kör med bilen, ser intressant ställe, hit vill jag hitta igen. Kör vidare till närmsta ställe där jag säkert kan stanna bilen. Tar upp mobilen, startar MyGeoSpot och försökerlägga tillplatsen 750m bakom mig."
Här blir jag frustrerad, jag vill ha möjligheten att manuellt kunna lägga in en position.

Menyn som slidar in från höger, kan man inte svepa in den från höger?
Texten är ganska liten på en 6+, lägg då till att den inte visas på en enfärgad bakgrund utan random flygfotobild.
Meny ikonen "=" är väl oftast som en hamburgare? ☰ som hos Snapchat, Facebook, Netflix, IDG, Sveriges Radio mfl.

Laddsidan syns för mig i 0,3 sekunder - jag hinner inte ens läsa vad som står där. Ta bort eller förläng tiden.

Varför tar du inte betalt för appen, låt säga att man kan spara upp till 20 platser i gratis, och för att spara fler så kostar det 7/14kr?

Kan jag välja vilken app resan skall planeras i, tex Waze?

Jag tycker appikonen är för anonym, förknippar den inte med "my, mina mitt". Kanske en handskrivet X i ikonen hade funkat?

//slut på brainstorming

Bra jobbat!

Enormt bra feedback! TACK!

Det är en bra tanke om att kunna välja var man ska lägga till sin plats men det var inte riktigt syftet med appen. Syftet är snarare att om man är ute och kör så kan man bara öppna telefonen, alternativt ha appen igång, och trycka på kartan. Eftersom kartan och området för nedsparningen är nästan hela skärmytan behöver man inte rikta om uppmärksamheten från vägen utan bara trycka och veta att platsen är sparad.

Men det är en bra funktionalitet och jag ska fundera på om jag ska implementera det till nästa version. Jag är bara rädd för att appen blir för avancerad och att det förtar dess enkla syfte.

Hamburgermenyn kan man göra på olika sätt och jag valde en mindre traditionell design men det tåls att funderas på.

Jag ville faktiskt testa och lägga ut min första app och då tänkte jag att den skulle vara gratis i början för att få lite mer spridning. När jag framöver kommer lägga till lite nya funktioner så kommer det kanske förändras.

Min tanke är naturligtvis att lägga till appen i Watchkit för att kunna kika på klockan och trycka för att lägga till sin plats. Känns som en helt naturlig och jäkligt smidig lösning. Notifieringswidget är nästa stopp där man kan se vilken den senaste platsen man la till var och/eller lägga till en ny plats redan i notifieringar.

Hela adressen, koordinater skickas som ett objekt till Apple Maps i dagsläget. Men jag ska definitivt kolla på om man kan lösa det via tredjepartsappar. Google Maps är nog den hetaste kandidaten i det läget skulle jag tro. Men Waze är ett mycket bra tips och idé.

Stort tack för din feedback jag tar verkligen till mig det och ska klura på vad jag kan hitta på i nästa version.

Ursprungligen av IngoX:

Helt rätt att vara stolt! Snygg enkel implementation av din idé. Vilka fler funktioner är det du planerar lägga till?

Stort tack!

Det jag tänker mig är i första hand nu en notifieringswidget där man kan se sin senast tillagda plats/lägga till sin plats redan i notifieringarna. Sedan kommer jag börja med Watchkit nu för att föra över den till Apple Watch när den kommer.

Jag har en liten idébank och den börjar fyllas på med fler idéer och förbättringar.

Ursprungligen av Demiurgen:

Bra app. Precis vad jag saknat. Alla andra sätt/appar att sätta en waypoint är krångligare och jiddrigare.

Lägger man på alla andra önskemål som nämns här så är det inte längre den appen det är meningen att vara - tillslut blir det bara ännu en MotionX GPS...och sådana finns det ju redan många av.
Rekomendation: stå emot lusten/trycket att lasta på många fuktioner - var restrektiv - tänk Apple.

För väldigt många människor - som idag aldrig skulle vilja grotta ner sig i andra komplexa GPS-appar - är just denna minimalism vad som efterfrågas. Inget annat. Kundgruppen är inte här på detta forum, så bry dig lagom om vad som ältas här

Jag tar givetvis åt mig av feedbacken men jag gör en avvägning av vad appens syfte är och vad användarna önskar. Det får bli en kompromiss i stor utsträckning. Jag ville inte krångla till det och det huvudspåret är det viktigaste.

Jag förstår att du inte vill skapa en komplett GPS-app. Men när jag är ute och kör MC så kan det bli en hel del POI's som jag skulle vilja spara under tiden jag kör. Och de är av olika typ. Ibland ser jag en intressant väg. Ibland en fin rastplats. Eller en fin fotoplats. Eller ett café. Eller nåt annat. Att då,komma hem med 20 olika POI utan namn blir nog krångligt. Man kommer inte minnas varför man satte varje POI. Därför,skulle jag uppskatta nåt liknande MC Trails fyra stora snabbknappar med fördefinierade namn på POI's. Men det finns ju redan i MC Trail. Om du däremot kunde utöka det konceptet, t.ex. genom att göra det möjligt att ha knappar i flera nivåer så att man kan spara fler namn så är din app helt klart intressant för mig. Det jag tänker mig är alltså att jag är ute och åker, får plötsligt syn på en intressant sidoväg. Då vill jag bara kunna trycka till var som helst på skärmen och få upp fyra knappar med huvudkategorier, trycka på en av dem och få fram fyra under-val och välja ett av dem. Klart.

Jag håller just nu på att testar implementation av att öppna adressen man valt i Waze -och Google Maps-appen förutom då Apple Maps. Finns det något annat stort navigationsprogram som håller offline-kartor? Maps.me?

Jag använder Gallileo offline maps. Nedladdningsbara vektorkartor för offlineläget. De bitmapkartor man tittar på cacheas lokalt automatiskt och kan användas offline. Man kan även få Google maps och satellitkartor, samt eniros kartor och flygfoton.

Ursprungligen av erro67:

Jag använder Gallileo offline maps. Nedladdningsbara vektorkartor för offlineläget. De bitmapkartor man tittar på cacheas lokalt automatiskt och kan användas offline. Man kan även få Google maps och satellitkartor, samt eniros kartor och flygfoton.

Tack! Känns nog som att Maps.me går före Galileo eftersom jag inte hittar något inom URL Schema för den appen.

Ursprungligen av grenhall:

Jag håller just nu på att testar implementation av att öppna adressen man valt i Waze -och Google Maps-appen förutom då Apple Maps. Finns det något annat stort navigationsprogram som håller offline-kartor? Maps.me?

Garmin/Navigon? http://www.navigon.com/portal/common/faq/files/NAVIGON_AppInteract.pdf

Tack!

Bra och enkel app, gillar att bara behöva trycka någonstans på skärmen för att få aktuell plats sparad.
Skulle också gilla om man kunde se/kopiera bara koordinaterna för att klistra in i andra appar.

Ursprungligen av CekariYH:

Bra och enkel app, gillar att bara behöva trycka någonstans på skärmen för att få aktuell plats sparad.
Skulle också gilla om man kunde se/kopiera bara koordinaterna för att klistra in i andra appar.

Tack för feedbacken! Där har varit en del förfrågningar om att se koordinaterna. Ska kika på om det finns någon snygg plats att lägga in det på.

Ursprungligen av grenhall:

Tack för feedbacken! Där har varit en del förfrågningar om att se koordinaterna. Ska kika på om det finns någon snygg plats att lägga in det på.

Lägg den under den andra infon för platsen ifråga och gör den kopierar men inte ändringsbar?

Ursprungligen av CekariYH:

Lägg den under den andra infon för platsen ifråga och gör den kopierar men inte ändringsbar?

Det kommer ny information där under. Men jag ska kolla på det.

Nu är uppdateringen på god väg. Tänkte jobba vidare under julen här och implementera widgeten för notifieringscenter.

Det som är tillagt hitills är:

1. Koordinater som visas och går att kopiera
2. Öppna och få väganvisningar i Apple Maps, Google Maps, Waze, Maps.me, Navigon, Streetpilot och Tomtom.

Jag skulle väldigt gärna uppskatta om ni kan gå in och lägga en review på appen, ni behöver inte skriva någon roman det räcker med att betygsätta, oavsett om ni är nöjda eller missnöjda. Det hade betytt mycket för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-18 10:35

Bra och enkel app.
Ser flera riktigt bra användningsområden med den.
Ex:
1. Om man är ute på fjället och rekar tältplatser.
2. Om man hittar ett grymt fiskevatten eller en vik i skärgården.
3. Om man är på besök i en stad och hittar en skön butik eller ett bra café som man vill hitta till om man åker dit igen.

Ursprungligen av bjorsi:

Bra och enkel app.
Ser flera riktigt bra användningsområden med den.
Ex:
1. Om man är ute på fjället och rekar tältplatser.
2. Om man hittar ett grymt fiskevatten eller en vik i skärgården.
3. Om man är på besök i en stad och hittar en skön butik eller ett bra café som man vill hitta till om man åker dit igen.

Tack!

Vilken trevlig feedback! Det förgyllde min dag!

Precis som bjorsi skriver, en enkel och funktionell app utan en massa onödigt lull-lull.

4. Find My Vehicle typ, när man parkerar på okänt ställe och glömt var man parkera, i nån stad eller i skogen/på landet.

Finns många sätt att använda denna app.

Ursprungligen av CekariYH:

Precis som bjorsi skriver, en enkel och funktionell app utan en massa onödigt lull-lull.

4. Find My Vehicle typ, när man parkerar på okänt ställe och glömt var man parkera, i nån stad eller i skogen/på landet.

Finns många sätt att använda denna app.

Tack ska du ha! Ja man kan hitta ganska många användningsområden. Men jättekul att ni hittar dem.

Bevaka tråden