Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-16 23:55
Ursprungligen av Talla:

Hoj!
Har en fundering kring IP adressen som min nas har. Ibland när det blir ofrivilliga strömavbrott så att nasen stängs av så byter den ip adress. Hur kan jag få den att ha en fast ip istället? Är det i routern jag ställer in detta eller i nasen? Hur funkar det?
Hur har ni era konfigurerade?
/J.T

Jag har konfigurerat DDNS på min Synology så den har en riktig adress.
Så det spelar ingen roll att den får olika IP-adresser utan då registreras den hos Synology och jag kommer åt min NAS utifrån ändå.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-17 00:00
Ursprungligen av lappen71:

Jag har konfigurerat DDNS på min Synology så den har en riktig adress.
Så det spelar ingen roll att den får olika IP-adresser utan då registreras den hos Synology och jag kommer åt min NAS utifrån ändå.

Ok, förstår nog inte riktigt hur du menar ändå. Är nasen reggad mot synologys egen server?
Hur kommer du åt den hemifrån då, om den ändrar ip vill säga?

  • Medlem
  • 2014-12-17 00:06
Ursprungligen av Talla:

Hoj!
Har en fundering kring IP adressen som min nas har. Ibland när det blir ofrivilliga strömavbrott så att nasen stängs av så byter den ip adress. Hur kan jag få den att ha en fast ip istället? Är det i routern jag ställer in detta eller i nasen? Hur funkar det?
Hur har ni era konfigurerade?
/J.T

I din router kan du låsa en specifik IP-adress till NASens MAC-adress. På så sätt har den alltid samma ip. Vad har du för router?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-17 00:11
Ursprungligen av Talla:

Ok, förstår nog inte riktigt hur du menar ändå. Är nasen reggad mot synologys egen server?
Hur kommer du åt den hemifrån då, om den ändrar ip vill säga?

Jag aktiverar den tjänst som finns inbyggd i min NAS och väljer ett namn som jag vill använda för att ansluta till den.
Tex mumbojumbo.synology.me och ändras min IP-adress så talar min NAS om det för Synologys server.

Jag skriver in det namn jag valt i adressfältet på en webbläsare och skriver in det namn och lösen jag har som användare.
Då kommer jag åt mitt gränssnitt från tex jobbet som jag är på nu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-17 00:19
Ursprungligen av Dalle:

I din router kan du låsa en specifik IP-adress till NASens MAC-adress. På så sätt har den alltid samma ip. Vad har du för router?

Ok, det måste jag kolla upp?
Jag har en Asus Rt-Ac68u

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-17 00:22
Ursprungligen av lappen71:

Jag aktiverar den tjänst som finns inbyggd i min NAS och väljer ett namn som jag vill använda för att ansluta till den.
Tex mumbojumbo.synology.me och ändras min IP-adress så talar min NAS om det för Synologys server.

Jag skriver in det namn jag valt i adressfältet på en webbläsare och skriver in det namn och lösen jag har som användare.
Då kommer jag åt mitt gränssnitt från tex jobbet som jag är på nu.

https://dl.dropbox.com/s/utjrlx9ur7n7l0f/Sk%C3%A4rmklipp%202014-12-17%2000.10.19.png?dl=0

Jaha, det lät ju smidigt. Fungerar det med apparna till telefonen då? Kör qnap så jag vet inte hur de har faktiskt, måste kolla det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-17 07:17

Ja det fungerar med apparna också.
Om inte Qnap har en sådan tjänst finns det flera, t ex noip.com

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-17 20:46

Lyckades få till en statisk Ip-adress nu iaf, får se om det löser mina problem.
Tack för visat intresse hörni!

Nu blev det en Zyxel NSA325 v2 med två WD Red Pro WD4001FFSX 64MB 4TB istället. Får se om det håller måttet.

Snor tråden en stund, någon som har erfarenhet av ASUSTOR ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-01-04 20:01

Ska snart köpa mig en NAS, funderar på att köpa en med plats för 4 diskar. Mest för att inte ångra mig för att ha köpt en underdimensionerad enhet i framtiden. Den kommer dels att använda till ett kraftigt växande bildbibliotek men även mediafiler och annat.

Är en Synology DS414j ett bra köp i dagsläget? Tänkte börja med 2x4TB WD Red för att senare stoppa i fler diskar.

Finns det bättre alternativ än Synology DS414j i prisklassen runt 3000:-?

Ursprungligen av joakimo:

Ska snart köpa mig en NAS, funderar på att köpa en med plats för 4 diskar. Mest för att inte ångra mig för att ha köpt en underdimensionerad enhet i framtiden. Den kommer dels att använda till ett kraftigt växande bildbibliotek men även mediafiler och annat.

Är en Synology DS414j ett bra köp i dagsläget? Tänkte börja med 2x4TB WD Red för att senare stoppa i fler diskar.

Finns det bättre alternativ än Synology DS414j i prisklassen runt 3000:-?

DS414j är bra

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-01-06 11:14
Ursprungligen av joakimo:

Ska snart köpa mig en NAS, funderar på att köpa en med plats för 4 diskar. Mest för att inte ångra mig för att ha köpt en underdimensionerad enhet i framtiden. Den kommer dels att använda till ett kraftigt växande bildbibliotek men även mediafiler och annat.

Är en Synology DS414j ett bra köp i dagsläget? Tänkte börja med 2x4TB WD Red för att senare stoppa i fler diskar.

Finns det bättre alternativ än Synology DS414j i prisklassen runt 3000:-?

Jag skaffade en sådan, men valde att börja med tre diskar. Då får man raid 5 på en gång, vilket ger lite mer diskutrymme/instoppad disk.

Synology har riktigt bra appar också som jag precis börjat upptäcka, media delning/moln/nedladdning med appar till iOS. Finns mycket att upptäcka där.

  • Medlem
  • 2015-01-06 13:46
Ursprungligen av andas:

Jag skaffade en sådan, men valde att börja med tre diskar. Då får man raid 5 på en gång, vilket ger lite mer diskutrymme/instoppad disk.

Rätta mig om jag har fel. Men om man ställer in SHR i konfigurationen så kan väl NASen bygga om från "RAID 1" till "RAID 5"? Alltså borde man kunna starta med två diskar och sedan bygga ut med fler? Till skillnad om man måste välja RAID 5 från början, då måste man ha minst tre diskar.

Ursprungligen av Dalle:

Rätta mig om jag har fel. Men om man ställer in SHR i konfigurationen så kan väl NASen bygga om från "RAID 1" till "RAID 5"? Alltså borde man kunna starta med två diskar och sedan bygga ut med fler? Till skillnad om man måste välja RAID 5 från början, då måste man ha minst tre diskar.

Med SHR är det bara att stoppa på fler, dock så tar SHR 50% för backup vid två diskar och 33,33% vid tre, tex:

2x2TB = 2TB
3x2TB = 4TB

Att starta med tre diskar är alltså inte fy skam.

Här är Synologys egna kalkylator man kan använda:
https://www.synology.com/sv-se/support/RAID_c...

Jag har en rent hypotetisk fråga vilken baseras på att den generella rekomendationen här är att man ska ha en 4-diskars NAS;

Vilken 2-diskars NAS skulle DU köpa om budgeten var snål? Skulle du köpa en som gick att expandera(Synology)?

Skall man verkligen bara ha en dualbay NAS så hade jag tittat på Synology DS214+ eller play.
Men kan inte rekommendera något mindre än 4-bay som ex DS415+ eller play-varianten.

Om man har ont om pengar skall man inte köpa NAS. Detta är en investering man skall satsa på och inte köpa skräp som ex Netgear.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-07 10:38
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har en rent hypotetisk fråga vilken baseras på att den generella rekomendationen här är att man ska ha en 4-diskars NAS;

Vilken 2-diskars NAS skulle DU köpa om budgeten var snål? Skulle du köpa en som gick att expandera(Synology)?

Ingen utan jag skulle spara till att jag hade råd med en 4-diskars

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har en rent hypotetisk fråga vilken baseras på att den generella rekomendationen här är att man ska ha en 4-diskars NAS;

Vilken 2-diskars NAS skulle DU köpa om budgeten var snål? Skulle du köpa en som gick att expandera(Synology)?

Jag skulle bygga mig en egen "NAS" då det är klart flexiblare och kan vara lite billigare.

Här är ett exempel på en enkel "NAS" med 4 SATA-portar, ett chassi för upp till 6 diskar, och en Celeron baserad på Intel Sandy-Bridge.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2737609&vie...

Skaffade en Qnap TS-451 efter rekommendation av @reboot81 innan jul. Petade in fyra WD Red 4TB. Vet inte riktigt varför den håller på och jobbar mitt i natten ibland (nej, inga backupper eller torrents körs), annars funkar allt som det ska. Har tyvärr inte hunnit sätta mig in i finesserna ännu, men det kommer väl när behov uppstår. Betydligt snabbare än den några år gamla Drobo jag har haft erfarenhet av tidigare.

(Just då var den mest prisvärda combon = Komplett för NASen och CDon för diskarna).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-01-07 21:23
Ursprungligen av andas:

Jag skaffade en sådan, men valde att börja med tre diskar. Då får man raid 5 på en gång, vilket ger lite mer diskutrymme/instoppad disk.

Synology har riktigt bra appar också som jag precis börjat upptäcka, media delning/moln/nedladdning med appar till iOS. Finns mycket att upptäcka där.

Det känns helt klart bäst att börja med 3 diskar. Kanske nöjer mig med diskar på 3TB istället för att kompensera kostnaden, det handlar fortfarande om ganska mycket utrymme.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-01-07 22:04
Ursprungligen av joakimo:

Det känns helt klart bäst att börja med 3 diskar. Kanske nöjer mig med diskar på 3TB istället för att kompensera kostnaden, det handlar fortfarande om ganska mycket utrymme.

Du får mer ut mer lagringsutrymme till och med

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-07 23:16
Ursprungligen av johan_tanying:

Skaffade en Qnap TS-451 efter rekommendation av @reboot81 innan jul. Petade in fyra WD Red 4TB. Vet inte riktigt varför den håller på och jobbar mitt i natten ibland (nej, inga backupper eller torrents körs), annars funkar allt som det ska. Har tyvärr inte hunnit sätta mig in i finesserna ännu, men det kommer väl när behov uppstår. Betydligt snabbare än den några år gamla Drobo jag har haft erfarenhet av tidigare.

(Just då var den mest prisvärda combon = Komplett för NASen och CDon för diskarna).

Tjena!
har själv en 451:a och den är i sleepmode när den inte gör virussökningar på nätterna. Men jobbar din varje natt menar du?
Vad har du gjort för inställningar på den sen du drog igång den? Några speciella?

Tror jag överger idén om nas. Tror dessutom inte jag har så stort behov. Vad jag vill ha är en tillförlitlig backup(speglad disk) för systemet samt möjligen ha media på separat disk. Filmmaterial ökar inte o att lägga in mina cd är slöseri m tid o utrymme.

I dagsläget använder jag totalt knappt 2/3 av iMacens interna disk för alla filer inkl system, bilder, musik o film/tv-serier.

Helst vill jag nog ha en Mini m extra disk för media

Ursprungligen av Talla:

Tjena!
har själv en 451:a och den är i sleepmode när den inte gör virussökningar på nätterna. Men jobbar din varje natt menar du?
Vad har du gjort för inställningar på den sen du drog igång den? Några speciella?

Den jobbar u inte hela tiden. Kanske inte varje natt heller. Är väl något underhållsscript, kanske.

Nåja, inget som stör nämnvärt. Får kolla mer senare.

Tja ! Hört att nas e bra ! E detta ngt att ha ? Kan bara köpa på cdon så tips på nått bra tack
http://cdon.se/hemelektronik/seagate/seagate-...

Den har bara två diskar först och främst.

  • Medlem
  • 2015-04-14 13:35
Ursprungligen av johan_tanying:

Skaffade en Qnap TS-451 efter rekommendation av @reboot81 innan jul. Petade in fyra WD Red 4TB. Vet inte riktigt varför den håller på och jobbar mitt i natten ibland (nej, inga backupper eller torrents körs), annars funkar allt som det ska. Har tyvärr inte hunnit sätta mig in i finesserna ännu, men det kommer väl när behov uppstår. Betydligt snabbare än den några år gamla Drobo jag har haft erfarenhet av tidigare.

(Just då var den mest prisvärda combon = Komplett för NASen och CDon för diskarna).

Kan bara av personlig erfarenhet säga att du gjort ett bra val. När min Qnap 419 P+ kraschade i början av året (2 diskar av 4 lade av samtidigt i ett raid 5 system) så fick jag ovärderlig hjälp av den Holländska supporten som via Teamviewer gick in på min dator och fick igång filsystemet igen på NASen, 2 tim. arbete helt gratis, och återställde så att jag kunde göra en backup på all data, något som på de Svenska företagen som erbjuder denna hjälp skulle kosta mellan 6-10 tusen.
Qnap har dessutom en mängd olika tjänster och appar för alla möjliga anslutningar via mobil och molntjänst som funkar klockrent bra.

Senast redigerat 2015-04-14 13:50

Okie tips på nån bra inkl hårddisk ?

Ursprungligen av Snoopy72:

Okie tips på nån bra inkl hårddisk ?

Du har inte angett någon budget. Önskde finesser som exempelvis mediaströmning/konvertering?

Har du råd skall du ta en NAS med 4 diskar. Vad gäller märke så brukar det hela sluta med QNAP eller Synology.

Hårddiskar: WD Red. Köpte mina just på CDon.

Bevaka tråden