Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet i verkstad på landet?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-12-17 22:30

Syrrans sambo har ett litet torp på landet. Här finns ingen fiber, ingen kabel-tv och ingen ADSL. Istället har de ett mobilt bredband kopplad till en trådlös router och en hastighet på sådär 3-4Mb/s, om det blåser från rätt håll.
Nu har han byggt en verkstad och vill ha internet även där för bland annat en webradio. Men då routern står för långt bort får han inte någon signal i verkstaden. Det går heller inte att flytta routern, då försvinner mottagningen. Homeplug är inget alternativ då varje hus har en egen elcentral. Det finns heller inga rör i marken mellan husen att dra en kabel i. Jag har föreslagit en luftlina med en nätverkskabel mellan husen, men det tycker han är för fult. Större externa antenner är inte heller populärt.
Vad kan man egentligen hitta på här? Någon med förslag?

En vanlig vattenslang, i vilken du stoppar in en vanlig nätverkskabel ? Används det bara säsongsvis så är det kanske tillräckligt bra. Bra resultat, enkelt, kostar nästan inget, bara rulla ihop över vintern osv. Man brukar ju säga att maxlängden på en vanlig cat5-kabel är cirka 100 m, vilket jag gissar är mer än väl för att lägga slangen lite undanskymt.

  • Medlem
  • 2014-12-18 09:26
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En vanlig vattenslang, i vilken du stoppar in en vanlig nätverkskabel ? Används det bara säsongsvis så är det kanske tillräckligt bra. Bra resultat, enkelt, kostar nästan inget, bara rulla ihop över vintern osv. Man brukar ju säga att maxlängden på en vanlig cat5-kabel är cirka 100 m, vilket jag gissar är mer än väl för att lägga slangen lite undanskymt.

Ingen dum idé. Jag ska vidarebefordra den till rätt person.

1
Bevaka tråden