Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imac fryser sig

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en imac 20" (tidig 2008) som har börjat frysa sig vid random tillfällen.
Ibland direkt efter inloggning och ibland efter flera dagars normalt användande.
Det som händer är att bilden helt enkelt fryser sig (men man kan röra muspekaren). Datorn svarar inte på tangentbordet eller om jag klickar på saker. Har trott att datorn helt hängt sig men nu idag så körde jag webbradio via itunes och skärmen var fryst men radion fortsatte spela (säkert en halvtimme) tills jag stängde av datorn genom att hålla inne strömknappen. Vid detta tillfället gick även skärmen i viloläge (tror jag har inställt på 15min). Jag kunde väcka skärmen genom att trycka på mellanslagstangenten som jag brukar men efter det kunde jag inte göra något varken med tgb eller musen.

Saker jag har testat hitintills:
memtest all 2 från terminalen utan indikationer på fel.
Bootade upp och körde apple hardware test (långa versionen) och fick som enda fel 4hdd/11/40000000:sata(0,0).
efter lite googlande verkar det som att det inte är något att bry sig nämnvärt om enligt apple själva.
Även kört DriveDX (gratisversionen) för att kolla statusen på min ssd utan indikationer på fel.

Felet fanns både innan och efter jag uppdaterade till Yosemite.
Har dock inte testat att göra en helt ny formatering och installation då jag ser detta som sista utväg.

Någon som har funderingar på vad det kan vara eller saker jag kan testa. Känns jävligt onödigt att köpa ny datorn när denna fungerar till allt jag behöver. Speciellt efter att jag satte i en ssd.

iMac (20-inch, Early 2008
2,66 GHz Intel Core 2 Duo
6 GB 800 MHz DDR2 SDRAM
Samsung 500gb SSD 840 evo
ATI Radeon HD 2600 Pro 256 MB

Testa att skapa en ny användare och kör med ett tag. Du kanske har något i din användare som saboterar.

Använder du någon 3:e parts hårdvara som ex. Logitech mus?

För mig tog det lång tid innan jag insåg att mjukvaran till min Logitech mus skapade likadana låsningar. Efter jag raderat programvaran och letat upp den förbannade kext-filen så återgick allt till det normala.

Ursprungligen av Borttaget:

Använder du någon 3:e parts hårdvara som ex. Logitech mus?

För mig tog det lång tid innan jag insåg att mjukvaran till min Logitech mus skapade likadana låsningar. Efter jag raderat programvaran och letat upp den förbannade kext-filen så återgick allt till det normala.

Jag använder faktiskt en Logitech mus. Trådlös och jag har märkt att lampan på den ofta släcks när datorn är låst men den tänds ganska snabbt igen så har inte tänkt på det mer.
Ska testa att avinstallera.
Kunde du installera den sedan igen eller?

Senast redigerat 2018-07-23 12:50

Logitechs programvara för Mac har väl aldrig funkat så värst bra. Använd SteerMouse eller USB Overdrive i stället.

Jag använder SteerMouse sedan många år tillbaka.

http://plentycom.jp/en/steermouse/
http://www.usboverdrive.com/USBOverdrive/News...

Ursprungligen av skummis:

Jag använder faktiskt en Logitech mus. Trådlös och jag har märkt att lampan på den ofta släcks när datorn är låst men den tänds ganska snabbt igen så har inte tänkt på det mer.
Ska testa att avinstallera.
Kunde du installera den sedan igen eller?

Jag använder musen utan mjukvaran.

Hur har det gått Skummis
Jag har liknande problem med en iMac 27" mid 2011.
Den startar även om. Om och om igen.
Min muspekare blir... ..konstig se bild
Stora frågan är om det bara är att ge upp eller går att fixa.

Hittade en potentiell lösning. Har inte testat allt ännu...

http://support.apple.com/kb/PH18791

Jag avinstallerade Logitech drivrutin/programvara som föreslogs i ett inlägg här och detta verkar faktiskt ha löst mitt problem med att datorn fryser sig. I Skrivande stund har datorn varit igång i 3 dagar utan något problem.
Jag hade dock aldrig problem med att den startade om osv så kanske inte samma problem som du har.

Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Hur har det gått Skummis
Jag har liknande problem med en iMac 27" mid 2011.
Den startar även om. Om och om igen.
Min muspekare blir... ..konstig se bild
Stora frågan är om det bara är att ge upp eller går att fixa.
file:///var/folders/14/4_zxg6js32b4n5q9ss_h6dyr0000gn/T/com.apple.iChat/Messages/Transfers/IMG_3259.JPG

Uppdatering:
Den har fryst sig en gång till och en gång har bilden varit helt svart men man ser att skärmen är igång eftersom bakrundsbelysningen är på.
Så den hänger sig inte speciellt ofta men det händer fortfarande.

edit: Är det jag som har skapat tråden på fel ställe eftersom den ligger under mjukvara/osx eller har den blivit flyttad? Trodde jag hade skapat den i iMacforumet. Anyways jag kan ju tryckt fel.

Ursprungligen av skummis:

Uppdatering:
Den har fryst sig en gång till och en gång har bilden varit helt svart men man ser att skärmen är igång eftersom bakrundsbelysningen är på.
Så den hänger sig inte speciellt ofta men det händer fortfarande.

Jag har en mid 2011 och får nu grafikkortet bytt på garanti på grund av något utbytesprogram vid vissa symptom. Du kanske ska höra med en verkstad.

Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Jag har en mid 2011 och får nu grafikkortet bytt på garanti på grund av något utbytesprogram vid vissa symptom. Du kanske ska höra med en verkstad.

Då trådskaparen har en iMac från 2008 får han ingenting gratis.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-17 07:02

Har haft lika dant problem sedan Yosemit. Min frysning varar dock inte längre än några sekunder upp till någon minut. Såg nu idag att det är backupd (Time Machine) som snor åt sig 99% av processorkraften. Sökte och ser att fler har problem med det.

Ursprungligen av skummis:

Uppdatering:
Den har fryst sig en gång till och en gång har bilden varit helt svart men man ser att skärmen är igång eftersom bakrundsbelysningen är på.
Så den hänger sig inte speciellt ofta men det händer fortfarande.

edit: Är det jag som har skapat tråden på fel ställe eftersom den ligger under mjukvara/osx eller har den blivit flyttad? Trodde jag hade skapat den i iMacforumet. Anyways jag kan ju tryckt fel.

Ursprungligen av MatsOlov:

Har haft lika dant problem sedan Yosemit. Min frysning varar dock inte längre än några sekunder upp till någon minut. Såg nu idag att det är backupd (Time Machine) som snor åt sig 99% av processorkraften. Sökte och ser att fler har problem med det.

Okej. Min varar ju hur länge som helst tills det att jag stänger av datorn helt enkelt. Använder heller ingen automatisk backup av något slag. Inget annat verkar heller uppta en massa processorkraft.

Igår kväll som sista utväg formaterade jag datorn och installerade systemet på nytt. Några timmar senare så inträffade samma sak så nu ger jag upp. Uppenbarligen är det något hårdvarufel och att lämna in en imac från 2008 på felsökning känns heller inte värt pengarna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-21 05:27
Ursprungligen av skummis:

Igår kväll som sista utväg formaterade jag datorn och installerade systemet på nytt. Några timmar senare så inträffade samma sak så nu ger jag upp. Uppenbarligen är det något hårdvarufel och att lämna in en imac från 2008 på felsökning känns heller inte värt pengarna.

Kan ju hoppas att det är nåt galet med minnet. Prova att köra med ett minne i taget.

Ursprungligen av reboot81:

Kan ju hoppas att det är nåt galet med minnet. Prova att köra med ett minne i taget.

Tycker ju iofs att om det varit något fel med minnet så borde det ha visat sig under någon av alla timmarna jag körde minnestester.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-21 13:46
Ursprungligen av skummis:

Tycker ju iofs att om det varit något fel med minnet så borde det ha visat sig under någon av alla timmarna jag körde minnestester.

Inte helt säkert, Har varit med om att testerna inte visat något men ändå bytt minne och allt blivit bra efteråt. Så jag slutade att lägga tid på att testa minnen och bytte i stället direkt.

1
Bevaka tråden