Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med räckvidden på Telias modem/router - köpa ny router?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyinflyttad till ett hus med källare och övervåning.
Har Telias ADSL med deras modem (Technicolor TG799TSvn v2) som har dålig räckvidd och söker därmed en lösning på problemet.
Funderar på om man ska brygga enheten och köpa en router med bättre räckvidd eller om man ha en accesspunkt istället?

Kanske en sådan här AP: https://www.dustin.se/product/5010603880/unif...
Kollade även in bättre routrar som ASUS RT-AC68U (ca 1 589:-) och ASUS RT-N66U (995:-). Skillnaden på dessa..?

Några bra tips på hur jag löser våra bekymmer med signalstyrkan?

tack på förhand!

Mvh Daniel

Senast redigerat 2014-12-14 22:45
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-15 05:48

Jag har valt ett nytt sätt i mitt nya hus: accesspunkter med hjälp av snygga brandvarnare-designade enheter. De flesta större aktörer har sådana. Smälter snyggt in för takmontage. Power over Ethernet är lösningen för kraftmatning över en enda sladd.

Vilka accesspunkter använder du, kör du med samma router och telia som mig?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-15 14:36

Jag har valt ZyXEL NWA1123-AC, men det finns andra modeller från ZyXEL. Dessutom har alla större tillverkare dessa produkter i sitt utbud såsom Cisco, Ubiquiti, HP mfl. Valet av router spelar ingen roll då dessa enheter ansluts via ethernet och kraftmatas via Power over Ethernet.
I ditt fall skulle du behöva en sk. injector mellan dina ethernetutgångar på switchdelen i din Telia-router och den (trådlösa) accesspunkten.

Förmodar att jag då behöver dra en ethernetsladd mellan modemet/routern till accesspunkten?
Blir inte så trådlöst i så fall, eller är det jag som förstår fel..?

Såg nu att den kunde ha nätadapter. Ifall man då kopplar in den med ström så behöver man inte Power over Ethernet förmodar jag...?

Senast redigerat 2014-12-15 19:49

Om du använder en repeater för att gå router --> repeater/AP --> dator. Och det hela vägen trådlöst så försämrar du din trådlösa kapacitet med upp till 30%

Därför är det bättre att mellan router och AP dra kabel.

Ok, då hänger jag med :P.

Känner att mitt pysslande av tätverk är från typ 2003 och Netgear 614 eller vad de olika modellerna jag hade hette då :P.

Tack för hjälpen!

Vad skulle ge bäst resultat om jag nu ändå ska dra en nätverkskabel till hallen som är i mitten av huset.
Skulle en AP funka bäst eller skulle det fungera bättre att brygga om Telias modem/router och använda en ASUS RT-AC68U alt. ASUS RT-N66U.

Kostnadsmässigt blir det mer eller mindre lika billigt/dyrt.

Saker som används på nätverket är ett par telefoner, datorer och en Apple TV. Lär utökas med mer enheter framöver...

Jag personligen skulle alltid brygga Telia smart gateway. Ogillar dem som pesten.
Sedan beroende på hur mycket yta du behöver täcka hade jag antingen dragit lång nätverkskabel och satt router på mest passande stället. Alternativt köpt router och en accesspunkt för att täcka ordentligt med yta men då blir det fler kablar genom bostad.

Ursprungligen av Borttaget:

Jag personligen skulle alltid brygga Telia smart gateway. Ogillar dem som pesten.
Sedan beroende på hur mycket yta du behöver täcka hade jag antingen dragit lång nätverkskabel och satt router på mest passande stället. Alternativt köpt router och en accesspunkt för att täcka ordentligt med yta men då blir det fler kablar genom bostad.

Vilken router skulle du rekommendera? Någon av de jag nämnt?

Tack för all hjälp!!!

Senast redigerat 2018-07-23 12:52

Själv använder jag Airport extreme.
Asus har gott rykte om sig och dem jag talat med angående märket prisar dem.

Tack ?

1
Bevaka tråden