Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital penna, vad finns nuförtiden?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast rutmönstret är väl pixlarna? Jag märkte definitivt av dem när jag försökte använda Ipaden som ett ljudbord för att fota diabilder

Nej, det ser ut som ett rutmönster med prickar ovanpå själva skärmen men under glaset med ett inbördes avstånd om ca 3-4 mm.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-10 14:59
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det ser ut som ett rutmönster med prickar ovanpå själva skärmen men under glaset med ett inbördes avstånd om ca 3-4 mm.

Hur som haver, en kapacitiv skärm ska inte ha ett "rutmönster" för sensorer. Mönstret du ser kan iofs vara nogor annat, om där verkligen finns ett rutnät av något slag kan man ju tänka sig att det kan störa avläsningen.

Pröva på en iPhone om du får samma resultat eller om det fungerar bättre där.

Dessa vågformer är inte ovanliga vad gäller just kapacitiva skärmar, det handlar både om hårdvarukvalitet på sensorer och även hur välskriven mjukvaran är.

Ursprungligen av juanito:

Hur som haver, en kapacitiv skärm ska inte ha ett "rutmönster" för sensorer. Mönstret du ser kan iofs vara nogor annat, om där verkligen finns ett rutnät av något slag kan man ju tänka sig att det kan störa avläsningen.

Pröva på en iPhone om du får samma resultat eller om det fungerar bättre där.

Dessa vågformer är inte ovanliga vad gäller just kapacitiva skärmar, det handlar både om hårdvarukvalitet på sensorer och även hur välskriven mjukvaran är.

Det är samma resultat på 2 iPhone, 1 iPad Mini och min iPad Air. De säger på Adonit:

Citat:

for the wavy diagonal problem, this is always due to combination of app programming and new iPad Mini Retina and iPad Air sensor positioning, so please check the performance in different apps, and check the writing speed (the issue should not arise if the lines are drawn quickly).

Mycket riktigt, drar man ett snabbt streck blir det rakt.
Script-pennan är ju i första hand till för att skriva med och då drar man pennan fortare. Detta är sålunda inget problem egentligen. Men som du ser pratar de om "sensor positioning" och jag antar att det är rutnätet av sensorer man kan skönja i vissa lägen.

jag tycker att det är ganska enkelt.

När du skriver en app så kommer du att få de positioner där OS:et har känt av rörelser. Dessa anges i ett koordinatsystem. Mjukvara läser av dessa koordinater och bestämmer vad som ska ritas ut. Oavsett om man kan se ett rutmönster eller inte så finns det en grid som används för att tala om var enheten känner av touches.

Den griden är ett rutnät.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-10 21:24

Inte på en kapasitiv, inget rutnät för sensorer. Sensorerna finns högst troligt i hörnen av skärmen. Normalt sett 4 till antalet. Kanske något fler. Kapacitiva touch skärmar jobbar inte med x y kordinater på skärmen som ressestiva skärmar där ledare är dragna från kant till kant och översätts till direkt till kordinater och upplösningen är beroende av antalet ledare.

I kapacitiva skärmar är upplösningen beroende av sensorernas kvalitet och hur väl mjukvaran tolkar varje sensors signal. Med andra ord upplösningen kan ändra med en mjukvaru uppgradering.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-10 21:41
Ursprungligen av juanito:

Inte på en kapasitiv, inget rutnät för sensorer. Sensorerna finns högst troligt i hörnen av skärmen. Normalt sett 4 till antalet. Kanske något fler. Kapacitiva touch skärmar jobbar inte med x y kordinater på skärmen som ressestiva skärmar där ledare är dragna från kant till kant och översätts till direkt till kordinater och upplösningen är beroende av antalet ledare.

I kapacitiva skärmar är upplösningen beroende av sensorernas kvalitet och hur väl mjukvaran tolkar varje sensors signal. Med andra ord upplösningen kan ändra med en mjukvaru uppgradering.

Jag får ge mig, min information är lite för gammal. :/

Det verkar som om man faktiskt använder sig av ett rutnät med ledare. Verkar som alla multitouch skärmar som är kapacitiva gör det, iaf i iPhones. Men principen kvarstår, antalet av dessa ledare översätts inte till upplösningen, eller ens direkta x, y koordinater.
Dessutom används bara hälften av sensorn, de som går i endast en riktning de som går i andra riktningen matar spänningen.

Här är en bra artikel om detta.
http://electronics.howstuffworks.com/iphone1....

Här hittar du mera info om principen för kapacitiva.
http://en.wikipedia.org/wiki/Touchscreen#Capa...

Senast redigerat 2014-04-10 21:56
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-14 18:36

Ni som har använt Adonit ett bra tag, hur är den efter ha haft den ett tag? Jag är intresserad av en Jot Pro men är orolig för den skall repa skärmen med den där plattan. Hur ofta byter ni den där plattan till pennan? Vad finns det för alternativ till den? Jag är ute efter någon stylus som är tjock som de brukar vara för den skall vara så likt en penna som möjligt.

Bevaka tråden