Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För lite ledigt diskutrymme ger många problem

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte bara varna för att ha för lite diskutrymme ledigt i OS X. Det leder till massor av problem, som t.ex. dom diskuterade i den här tråden.

Det handlar inte om att ha några hundra meg ledigt, utan snarare om att man bör ha 2 gig ledigt. Många program, förutom själva systemet, lägger gärna beslag på ledigt utrymme vid flitigt användande. En stor skurk är t.ex. iPhoto som faktiskt kan tugga i sig en gig självt.

De problem som uppstår är att flera program tappar alla inställningar. Jag är inte säker, men det verkar handla om program som är igång i första hand.

Häromdagen när jag satt och gick igenom bilder i iPhoto så fick jag upp en varning om akut brist på diskutrymme. Jag skyndade mig att stänga ner program och rensa lite på hårddisken. Efter en omstart hade jag 1,5 gig ledigt. Men då var det redan försent.

Massor av inställningar var borta och programmen hade gått tillbaka till "default". Systemet var t.ex. på amerikanska och dockan var tillbaka till som den är efter en nyinstallation av systemet. Safari hade tappat alla inställningar (men däremot var bokmärkesfilen intakt, så när som på att jag fått en drös nya Apple-bokmärken).

Det är lite surt att behöva lägga tid på att bygga upp dockan som man hade den innan och göra om inställningarna som försvunnit. Så för att slippa detta, se alltid till att ha rejält med diskutrymme ledigt!

Visst ger det problem

Men finns det inget bra sätt att backa upp inställningar för dessa program. Antag att man fått till docken och alla program som man nu vill. kan man inte spara inställningarna på ngt sätt?
Det som är knepigt är att jag fått pilla in mejlkonton för 3e gången nu.

Ska nog handla större systemdisk ...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-20 23:36
Ursprungligen av macdanne:

Men finns det inget bra sätt att backa upp inställningar för dessa program. Antag att man fått till docken och alla program som man nu vill. kan man inte spara inställningarna på ngt sätt?

Gör en backupp på ~/Bibliotek/Preferences med jämna mellanrum. Vissa program har också en del inställningar i /Bibliotek/Preferences så det kan vara idé att ta backupp på den mappen också.

Men det är bara inställningsfiler i de två mapparna som påverkas i ett scenario liknande det Adrian beskriver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-20 20:32

Jag har ca 800 MB ledigt och jag får nästan aldrig upp den där skylten, trots att jag har Photoshop och Dreamweaver mm öppet samtidigt och jobbar med många saker. Jag har bara 512 MB dessutom.
Konstigt, men bra.

När jag väl får skylten om för lite utrymme (kan hända när jagt har haft många program öppna länge och inte startat om på länge), så brukar inget alls hända. jag klickar bara bort den och kör vidare, och stänger kanske ner några program som jag inte anvönder för tillfället. Aldrig har jag fått några problem av det, fast man blir lite skraj när den kommer upp faktiskt.

Hursomhelst så ska jag snart bytan min 6 GB HD till en 120 GB HD, så då ska jag förhoppningsvis aldrig mer behöva se såna skyltar!

Jag brukar försöka ha minst 10% ledigt på startskivan. Övriga hårddiskar brukar inte vara lika känsliga för detta.

OSX = Mycket minne av alla de slag...

Kul att det kom svar på denna tråd, om än att det kom tre kvarts år senare...

Ursprungligen av macdanne:

Men finns det inget bra sätt att backa upp inställningar för dessa program. Antag att man fått till docken och alla program som man nu vill. kan man inte spara inställningarna på ngt sätt?
Det som är knepigt är att jag fått pilla in mejlkonton för 3e gången nu.

Ska nog handla större systemdisk ...

Ja, nu har redan Kalle W och tei givit bra svar på din fråga, backup av preferences-mappen är bra att göra. Jag brukar faktiskt ta bacup av hela Bibliotek (~/Library), men om man gör det så ska man se till att tömma cachemapparna för webbläsarna först så man spar lite utrymme.

Ursprungligen av macdanne:

Ska nog handla större systemdisk ...

Det är nog det absolut klokaste

Ursprungligen av Rajje:

När jag väl får skylten om för lite utrymme (kan hända när jagt har haft många program öppna länge och inte startat om på länge), så brukar inget alls hända. jag klickar bara bort den och kör vidare, och stänger kanske ner några program som jag inte anvönder för tillfället. Aldrig har jag fått några problem av det, fast man blir lite skraj när den kommer upp faktiskt.

Var glad för det! Jag har fått varningsrutan om för lite utrymme många gånger utan att få några filer raderade, så det behöver inte innebära problem. Men risken finns alltid. Speciellt om man får upp rutan och samtidigt har någon nerladdning igång via webbläsare eller ftp, eller kanske att man samtidigt kopierar filer för fullt, och inte avbryter det.

Ursprungligen av whoami:

Jag brukar försöka ha minst 10% ledigt på startskivan. Övriga hårddiskar brukar inte vara lika känsliga för detta.

10 procent ledigt är det som brukar rekommenderas, så det tror jag är bra att ha som grundregel (även om det ska erkännas att jag oftast ligger under det). Och ja, som andra här också svarat, så är det systemdisken det gäller.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 09:11

dreamweaver MX 2004 funkar ej i Panther

Hi,

I recently installed Panther and did all the upgrades and Dreamweaver andFlash MX 2004 stopped working. I had to install the previous version of Macromedia, which is just MX in order to use Dreamweaver. Does anyone know why this happened. Any help or tips are appreciated!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 01:01
Ursprungligen av Adrian B:

De problem som uppstår är att flera program tappar alla inställningar. Jag är inte säker, men det verkar handla om program som är igång i första hand.

Program sparar sina preferences (skriver över de gamla inställningarna) när man avslutar programmet. Om hårddisken är full när du avslutar ett program kommer preferencesfilen bli 0k stor., och när du nästa gång öppnar programmet återgår det till ursprungsinställningarna.

Om man hamnar i ett läge där disken är full kan det alltså vara klokt att tvångsavsluta de program som ligger öppna - då kommer inte de gamla inställningsfilerna att skrivas över.

Jag gör backup på preferencesmappen, det känns tryggt.

Tackar för de enkla tipsen.
Jag ska ta backup.
Rimligt det där med att filerna skrivs över och man har noll K n'r programmet startar upp igen. jag hade ynka 100 mb ledigt efter tvingad omstart. Iphoto suger krämen ur maskinen när man har lite diskminne /ramminne. 448 mb ram

Ursprungligen av tei:

Program sparar sina preferences (skriver över de gamla inställningarna) när man avslutar programmet. Om hårddisken är full när du avslutar ett program kommer preferencesfilen bli 0k stor., och när du nästa gång öppnar programmet återgår det till ursprungsinställningarna.

Om man hamnar i ett läge där disken är full kan det alltså vara klokt att tvångsavsluta de program som ligger öppna - då kommer inte de gamla inställningsfilerna att skrivas över.

Jag gör backup på preferencesmappen, det känns tryggt.

Snyggt att inte bara få Symptomen (Adrian) utan också Orsaken (tei).

Tackar mina herrar!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-21 09:12

Om man har 2 partitioner då?

Fattar systemet att man har ledigt utrymme på "den andra" partitionen el. är det viktigt att själva systempartitionen har ledigt utrymme?

(Förstår nån vad jag menar?)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-21 11:32

Jag förstår.

Systemet fattar inte det, dvs du måste alltså ha ledigt utrymme på själva systempartitionen.

10% ledigt utrymme är bra, det håller jag mig till!

Jag har som regel att alltid partitionera hårddisken och jag brukar göra en partition som jag kallar Scratch. Den partitionen får ca 5-10 gig beroende av totalen man har att tillgå på den aktuella maskinen. I inställningarna för Photoshop så ställer jag sen in att den ska använda Scratch-skivan för tempfilerna. Det är synd att inte fler program ger möjlighet att flytta temp-filerna på lika enkelt sätt. Jag förmodar att man kan göra sådana saker med rätt kunskaper i Terminalen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 12:54
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har som regel att alltid partitionera hårddisken och jag brukar göra en partition som jag kallar Scratch. Den partitionen får ca 5-10 gig beroende av totalen man har att tillgå på den aktuella maskinen. I inställningarna för Photoshop så ställer jag sen in att den ska använda Scratch-skivan för tempfilerna. Det är synd att inte fler program ger möjlighet att flytta temp-filerna på lika enkelt sätt. Jag förmodar att man kan göra sådana saker med rätt kunskaper i Terminalen.

Ja, jag har läst i någon diskussion här på 99mac om att man kan flytta tempfilerna till en annan volym på något sätt.
Det skulle vara väldigt bra om man kunde göra det, för jag måste tydligen ha högst 8 GB på systempartitionen för att Mac OS X ska funka på min iMac G3/350.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-21 12:26

Smart! Själv brukar jag ta till ngn extern FW disk - men det kanske är ngt långsammare?

Va dum jag är. Det där har jag ju gjort tidigare. Programmet Xupport kan styra om tempfilerna.

http://www.computer-support.ch/Xupport

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 13:25
Ursprungligen av Anders Täpp:

Va dum jag är. Det där har jag ju gjort tidigare. Programmet Xupport kan styra om tempfilerna.

http://www.computer-support.ch/Xupport

Aha! Tackar!

Klicka på knappen Swap i Xupport och överst styr man om till en annan skiva eller partition.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 09:35

Works for me. Read this Macromedia ServiceNote.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 10:51

Thanx for the help Rob! Very appreciated!

Ursprungligen av Robo-X:

Works for me. Read this Macromedia ServiceNote.

//Rob

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-19 21:52

Nu är ju den här tråden gammal som gatan, men det här med 10 % är det fortfarande något man bör följa? Har ju 250gb hårddisk och 25gb ledigt känns väl lite väl mkt?

Ursprungligen av wosk:

Nu är ju den här tråden gammal som gatan, men det här med 10 % är det fortfarande något man bör följa? Har ju 250gb hårddisk och 25gb ledigt känns väl lite väl mkt?

Jo, det är väl kanske lite väl mycket en sådan gång (det blir iofs snarare 23 GB eftersom kapaciteten är ungefär 230 GB formaterad). Men en 10-15 GB är nog bra att hålla ledigt, gärna lite mer. Finns alltid saker som behöver lite extra utrymme, har du t.ex. 4 GB minne så behövs det 4 GB när datorn går i vila om den använder "säker" vila, dvs skriver ner RAM till hårddisken.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-21 22:37
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, det är väl kanske lite väl mycket en sådan gång (det blir iofs snarare 23 GB eftersom kapaciteten är ungefär 230 GB formaterad). Men en 10-15 GB är nog bra att hålla ledigt, gärna lite mer. Finns alltid saker som behöver lite extra utrymme, har du t.ex. 4 GB minne så behövs det 4 GB när datorn går i vila om den använder "säker" vila, dvs skriver ner RAM till hårddisken.

Perfekt, var som jag tänkte då, brukar satsa på att hålla mellan 5 och 10 gb ledigt som minimum (har bara 2gb ram) .

Jo det menas 10% av storleken på den tidens hårddisk dvs 6-10 GB eller vad det kan ha varit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-29 20:21

Safari buffrar på hårddisk trots massor av RAM?

Hej!

Jag har en MacBook med 4 GB RAM. Hårddisken har två partitioner, en för användarfiler och en för systemet. Partitionen med systemet har 5,5 GB ledigt. Nu när jag sitter och surfar och småpysslar med datorn har jag ~2,3 GB RAM ledigt.

När jag scrollar i Safari, både på enkla sidor som den här, och på tunga sidor, så kurrar det från hårddisken (för något annat kan väl inte kurra?). Är inte det skumt? Borde Safari inte använda lite av det hav av RAM som finns istället för att slösa prestanda och ström på hårddisken? Det är lite störigt att den kurrar också. Låter som att man använder en mus med scrollhjul (fast inte lika högt.)

/mattias

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-29 20:22

Förlåt, jag råkade stå i fel ruta. Tänkte skapa ny tråd och gör det nu.

/mattias

1
Bevaka tråden