Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator till sonen (10 år)

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-11-25 13:54

Det börjar bli läge för en egen dator till min son som fyller 10 i januari (så jag får ha min egen i fred ;).
Priset ca 4-5.000 kr. Och jag vill verkligen inte köpa en PC... Jag kollar därför på en iMac för att få mest prestanda för pengarna. I dagsläget spelar han spel som inte är så jättekrävande (Minecraft, onlinespel osv) - men det kommer givetvis ändras på sikt. Särskilt om han får en egen.

I den prisklassen verkar man få en iMac 2010 3,2 GHz Intel Core i3. Hur bra kommer han klara sig med en sådan? Eller är det bättre att satsa på en Mac mini? En NY 1,4 GHz dubbelkärnig Intel Core i5 kostar ju bara 4.895 kr. Hittar jag en lite begagnad sådan så får jag in en skärm i budgeten också (mus och tangentbord har vi redan). Eller typ den här: http://www.blocket.se/gavleborg/Mac_mini__mid...

Sammanfattning: Vilken mac i prisklassen 4-5000 kr är bäst för en 10-åring som gillar att spela?

Köp den Mac mini du hittat där, samt en skärm.

  • Medlem
  • 2014-11-25 16:01

Min son spelar spel och han skrattar rätteligen åt Macars grafik. Men då handlar det ju om verkligt krävande spel, och han är snart 16. Så allt hänger väl på hur pass krävande spel din son kommer att vilja spela de kommande åren. Har du otur blir Mac minin ett nedköp. Fast du kanske kan ha den till annat?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-11-26 15:40

Ja, kanske är det inte bästa speldatorn.. särskilt inte en äldre mac. Förmodligen kommer det dröja ett par år men sedan kommer han ju vilja ha en dator med mer prestanda. Jag känner dock att jag inte kan lägga de pengarna just nu. Eller vad kostar en reko "spel-PC" nu för tiden?

Ursprungligen av Hallon:

Ja, kanske är det inte bästa speldatorn.. särskilt inte en äldre mac. Förmodligen kommer det dröja ett par år men sedan kommer han ju vilja ha en dator med mer prestanda. Jag känner dock att jag inte kan lägga de pengarna just nu. Eller vad kostar en reko "spel-PC" nu för tiden?

För 6000 - 7000:- får du en helt OK spel PC som klarar dagens nya spel. Sedan får du köpa till skärm, tangentbord & mus om du inte redan har sådant så det kan nog springa iväg 1500 - 2000:- till.

  • Medlem
  • 2014-11-26 19:09
Ursprungligen av Hallon:

Ja, kanske är det inte bästa speldatorn.. särskilt inte en äldre mac. Förmodligen kommer det dröja ett par år men sedan kommer han ju vilja ha en dator med mer prestanda. Jag känner dock att jag inte kan lägga de pengarna just nu. Eller vad kostar en reko "spel-PC" nu för tiden?

Viktigast är grafikkortet. Bra grafikkort går på strax under 2000 kronor, och uppåt. Det blir billigare att plocka ihop en PC själv. Men det finns färdiga paket, så klart. Här är ett hyfsat exempel: https://www.komplett.se/pc-i-delar-core-i5-4690k-gtx760/793073
Sedan kan man ju alltid bygga sig en Hackintosh: http://www.tonymacx86.com/building-customac-buyers-guide-november-2014.html#CustoMac_Pro

Har du tur kan han klara sig med en mac fram till slyngelåldern. Då får han väl hålla på med pc bäst han vill - fast får vara sin egen support!

Tillägg_ Satt förut och jobbade tungt på en 21" snik-iMac i3 - Archicad, Adobe CS osv. Helt OK. Minecraft mm borde löpa smärtfritt. Just nu sitter barnen här hemma och nätverksspelar Minecraft på en MBA 13" 2010 med C2D och bara 2 GB RAM och en MBP 15" i7 med 8GB RAM och 1 GB grafikkort. Airen klarar av Minecraft med snäppet sämre grafikupplevelse men ändå hyfsat.

Min son fick en begagnad MacBook nyligen. Han är jättenöjd! Han räknade inte med att kunna spela nyare spel på den, han ville ha en nätt liten maskin som duger till YouTube och skolarbeten och som han kan ha på sitt rum utan att den tar plats. Han spelar också en del äldre spel på den och gillar det.

Då hör det till saken att han har en spel-PC i källaren också, med ett 660Ti-kort (rätt bra grafikkort). Klarar ungefär alla spel som finns, och kostade inte mycket. Den är till spel, punkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-27 17:26

Vart ditt hjärta än må ligga i Mac vs. PC så tycker jag du ska köpa en PC till din grabb.
Jag tycker han ska ha möjligheten att spela nyare spel och inte behöva sitta bredvid när polarna gör det, bara för hans farsa gillar Mac

Du får ganska mycket hårdvara för pengarna på PC och det är just hårdvaran som spelar roll när det kommer till spel.

Ursprungligen av kladda:

Vart ditt hjärta än må ligga i Mac vs. PC så tycker jag du ska köpa en PC till din grabb.
Jag tycker han ska ha möjligheten att spela nyare spel och inte behöva sitta bredvid när polarna gör det, bara för hans farsa gillar Mac

Du får ganska mycket hårdvara för pengarna på PC och det är just hårdvaran som spelar roll när det kommer till spel.

Framför allt är stationära PC-burkar ganska enkla att uppgradera med bättre grafikkort. Det har nästan alltid varit reserverat för de dyraste Macarna. I stället måste man nöja sig med vad Apple stoppat i från början. Macarna är fina maskiner, många har gått att uppgradera riktigt bra, ofta mer än motsvarande PC, men just att byta GPUn har de inte med på kartan.

Ursprungligen av kladda:

Vart ditt hjärta än må ligga i Mac vs. PC så tycker jag du ska köpa en PC till din grabb.
Jag tycker han ska ha möjligheten att spela nyare spel och inte behöva sitta bredvid när polarna gör det, bara för hans farsa gillar Mac

Du får ganska mycket hårdvara för pengarna på PC och det är just hårdvaran som spelar roll när det kommer till spel.

Det tråkiga är ju att en tioåring knappast klarar av att supporta en windowsburk helt själv. Väl? Och det är ju så förbålt tråkigt att sköta om barnens windowsburkar som pappa... Tar skitlång tid för de mest basala saker (som att installera Sims exvis) och ibland är vissa prylar helt stört omöjligt att lösa. Som att få kontakt med resten av husets nätverk - Minecraft, skrivare, macar etc - förutom ren internetåtkomst. Detta från en nyinstallerad Win 7 Home. Finns inte nätverksstöd inbyggt i den versionen eller?

Så - om barnen kan överleva med en mac upp till säg 14-15 års ålder (aka slyngelåldern ) sparar man många gråa hår! När de blir så gamla får de bre sina egna mackor och vara sin egen it-support!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-11-28 08:06

Hos mig är det Mac som gäller. Punkt. Självklart kom det in en win då fd sambons grabb ville ha en. Den fick han sköta själv och den stod mest isär eller i någon form av uppdatering/återställning.

Förstår ni hur mycket skit en 10-15åring kan dra hem till en dator? Och alla kompisar som kan det ena bättre än den andra. Usch!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-28 10:08
Ursprungligen av johan_tanying:

Det tråkiga är ju att en tioåring knappast klarar av att supporta en windowsburk helt själv. Väl? Och det är ju så förbålt tråkigt att sköta om barnens windowsburkar som pappa... Tar skitlång tid för de mest basala saker (som att installera Sims exvis) och ibland är vissa prylar helt stört omöjligt att lösa. Som att få kontakt med resten av husets nätverk - Minecraft, skrivare, macar etc - förutom ren internetåtkomst. Detta från en nyinstallerad Win 7 Home. Finns inte nätverksstöd inbyggt i den versionen eller?

Så - om barnen kan överleva med en mac upp till säg 14-15 års ålder (aka slyngelåldern ) sparar man många gråa hår! När de blir så gamla får de bre sina egna mackor och vara sin egen it-support!

Det beror nog på grabbens intressenivå för datorer. Kidsen som växer upp idag gör det med datorer och tekink på en helt annan nivå än vad vi gjorde. Vi ska inte bli förvånade om en 13 åring kan mer om DHCP och Script än vad vi gör

Om den aktuella tioåringen var väl förtrogen med DHCP och script så hade nog aldrig TS fråga ställts!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-05 15:18

Om du inte vill bli tvingad att gräva ner dig i ett OS som du får allergi spasmer och eksem av varje gång grabben surfar hem ett virus eller råkar installera fel drivrutin så skulle jag om jag vara i dina skor köpa en valfri mac.

vill grabben spela med smaskigare grafik, köp en begagnad PS3 eller xbox.

om några år är han stor nog att googla fram lösningar på problem och sommarjobba ihop pengar till nytt grafikkort. Vill han ha en PC då så kan ni bygga en. köp nätdel, chassi och kringutrustning begagnad och beställ något uppgraderingspaket från lämplig näthandel.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-12-08 12:55

Tack för alla svar!

Xbox har han redan, men det är först nu han börjar upptäcka att det finns mycket att utforska på en dator. DHCP vet han inte vad det är Som sagt så är det främst enkla spel som gäller just nu. Kanske räcker det att börja med. Vet att han har någon polare som lirar mer avancerade PC-spel, men han har inte visat superintresse för det - än.

En enkel mac är kanske gött att börja med. Jag har precis lyckats utrota den sista PCn hos mina föräldrar och t.o.m. min 87åriga mormor har kastat ut PCn och kör nu iMac. Att släppa in en PC innanför dörrarna är nog inget jag vill vara med om - innan han är gammal nog att krångla med den själv

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-12-12 11:52

Nu är det bestämt. Det blir en 3 år gammal iMac. 21,5 tum, 2,5 GHz i5. Den borde han klara sig med ett tag

Vad fick du ge för en sån? Fördelen med dessa äldre 21-tummare är att de har dvd-spelare samt fortfarande enkelt går att byta RAM själv.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-12-13 19:50
Ursprungligen av johan_tanying:

Vad fick du ge för en sån? Fördelen med dessa äldre 21-tummare är att de har dvd-spelare samt fortfarande enkelt går att byta RAM själv.

Tyvärr snöt någon annan den dagen innan jag skulle kolla på den.. Jag skulle dock fått den för 4.500 kr. Hade även kontakt med en annan säljare som sålde likadan för just 4.500 kr. Så verkar vara där dom ligger. Börjar bli tajt att hinna få tag i en innan jul nu :-/

  • Medlem
  • 2014-12-13 20:13
Ursprungligen av Hallon:

Tyvärr snöt någon annan den dagen innan jag skulle kolla på den.. Jag skulle dock fått den för 4.500 kr. Hade även kontakt med en annan säljare som sålde likadan för just 4.500 kr. Så verkar vara där dom ligger. Börjar bli tajt att hinna få tag i en innan jul nu :-/

Fast de blir billigare ju mer pengar som folk gör åt till nya julklappar...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-12-17 16:31
Ursprungligen av alix:

Fast de blir billigare ju mer pengar som folk gör åt till nya julklappar...

Han fyller år i slutet av januari. Får sikta på dator i den presenthögen i stället

  • Medlem
  • 2014-12-17 19:01
Ursprungligen av Hallon:

Han fyller år i slutet av januari. Får sikta på dator i den presenthögen i stället

Det blir nog populärt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-17 22:22
Ursprungligen av Hallon:

Tyvärr snöt någon annan den dagen innan jag skulle kolla på den.. Jag skulle dock fått den för 4.500 kr. Hade även kontakt med en annan säljare som sålde likadan för just 4.500 kr. Så verkar vara där dom ligger. Börjar bli tajt att hinna få tag i en innan jul nu :-/

Ligger en på blocket i Göteborg för 5600, går väl att pruta på lite kanske, med följande spec:

21,5 tum Skärm
Processor: 3,2 Ghz Intel Core i3
Minne: 8 GB 1333 MHz DDR3
Grafik: ATI Radeon HD 5670, 512 MB
Hårddisk: 1 TB
Operativ system: OS X 10.9.5

http://www.blocket.se/goteborg/21_5_tums_iMac...

Jag rekommenderar som en del andra i tråden dock en Windows burk hur mycket det än tar emot.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-12-18 09:38
Ursprungligen av Gojlos:

Ligger en på blocket i Göteborg för 5600, går väl att pruta på lite kanske, med följande spec:

21,5 tum Skärm
Processor: 3,2 Ghz Intel Core i3
Minne: 8 GB 1333 MHz DDR3
Grafik: ATI Radeon HD 5670, 512 MB
Hårddisk: 1 TB
Operativ system: OS X 10.9.5

http://www.blocket.se/goteborg/21_5_tums_iMac...

Jag rekommenderar som en del andra i tråden dock en Windows burk hur mycket det än tar emot.

Jag har sneglat lite på den också. Men den har bara i3. Jag vet inte hur stor roll det egentligen spelar (?), men eftersom jag har en i5 i min Macbook pro från 2010 som börjat kännas liite gammal även om den fortfarande klarar allt jag/han har den till - så känns det i alla fall lite vanskligt att köpa en sämre än den. Men det är klart - kanske är bättre grafikkort i en iMac?

Hur det än blir så blir det inget nu till jul. Jag har redan hunnit köpa lite andra dyra klappar nu Så jag har en månad till på mig att fundera på om det ska vara windows eller OSX.

Som sagt tidigare: Är grabben 10 = mac (du supportar vilket vi alla vet inte är speciellt ansträngande). Är grabben 15 = win (han supportar själv eller annars blir det inget). Är grabben 18 = bärbar mac (för studierna). Lätt som en plätt. Men får du in en win-burk i hushållet vi en annan tidpunkt än ovan sitter du i supportträsket...

(Ovanstående gäller förstås många flickebarn även om färre utav dem inträder i det datorrelaterade slyngelstadie som diskuteras här).

Tillägg: Lite senare kan det mycket väl vara tjejerna som har mest koll på läget och hjälper både andra killar och föräldrar... (Bilden är tyvärr inte äkta - originalet får en snarare att sig för pannan).

Senast redigerat 2014-12-18 11:49
  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-01-20 09:43

Det är bestämt nu att han ska få en MBP13 när han fyller år (26 jan!)
Det är dock väldigt svårt att få tag i en begagnad. Jag letar i prisklassen 4-5.000 kr. Jag har mailat massa blocketannonser men får inga svar?!

Men vill bara reka. Vad är t.ex. en sådan här värd. Är det rätt pris?
http://www.blocket.se/kronoberg/Macbook_Pro__...

Ska lägga upp en annons här på 99mac kom jag på nu också! EDIT: Nehe, det finns inte köp/sälj här på forumet längre (?)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-01-20 10:59

Tack!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-01-23 09:44

Så här blev det: På födelsedagen får han en iPad. När jag sedan köper ny MBP om några månader så får han ärva min MBP15 i5. Tunga spel får han fortsätta spela på Xboxen

1
Bevaka tråden