Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro (late 2013) ”Sleep” problem.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft min MPL13 sen i April i år och har ett problem som ingen tycks kunna lösa, inte ens supporten hos Apple trots div konstiga förslag från dom. Mer om detta senare.

Problemet: Kan för mitt liv inte få datorn att vara vaken efter det att skärmen släckts ned (inte skärmsläckaren) utan tex, stäng av skärmen efter 30 minuter. Precis efter 4 timmar efter det att skärmen stängts av hamnar datorn i någon sorts deep-sleep vilket med för att att allt stängs av, även PowerNap, precis som vid en riktig avstängning, men med den skillnaden att den går att väcka med musen eller tangentbordet som vid en vanlig sleep, men med skillnaden att alla program typ dessa i menybaren och andra startar upp igen som vid en kallstart.

Jag behöver ha datorn vid liv 24/7 vid vissa tillfällen men enda sättet jag fått det att funka är att ha skärmen igång hela tiden vilket drar en massa extra ström.

De inställningar via Systeminställningar / Strömsparare verkar som bara en del gör något, Kryssrutan: Förhindra att datorn sätt i viloläge när skärmen är avstängd gör absolut ingenting vare sig av eller på.
Observera att jag inte stänger av skärmen manuellt utan låter MP:n sköta det.

Har provat ett par tre-fyra appar some ska hålla datorn vid liv men icke.

Dessa är det man kan ändra via terminalen som jag känner till med mina kommentarer efter <—:

xxx-Mac-Pro:~ xxx$ pmset -g
Active Profiles:
AC Power -1*
Currently in use:
 standby              1
 Sleep On Power Button 1
 womp                 0
 autorestart          0
 hibernatefile        /var/vm/sleepimage
 darkwakes            1
 gpuswitch            2
 networkoversleep     0
 disksleep            0
 sleep                0 (sleep prevented by coreaudiod, iTunes) <—- men den hamnar i deep-sleep iaf. Förslag från Apple tech-support att sätta denna till 0, fast den redan är 0 ???
 autopoweroffdelay    14400 <—- 4 timmar, har provat allt från 24 h till 27 dygn, dvs 86400-99999s
 hibernatemode        0 <—- Förslag från Apple tech-support att sätta denna till 0, fast den redan är 0 ???
 autopoweroff         1 <—- Försökt sätta denna till 0.
 ttyskeepawake        1
 displaysleep         180
 standbydelay         10800

Om jag själv sätter datorn i sleep så händer detta också efter 4 timmar, dvs den hamnar i deep-sleep.

Enligt supporten är det ett EU direktiv för att spara ström, men hur fanken overridar man detta? Sparar ju inte mycket ström om dom tvingar en att ha även skärmen på hela tiden, och hur annars kan man ha övervakningskameror som sparar ner via datorn???

Har/har haft 6 Maccar, men denna är den första som jag har ett sådant här problem med.

Mycket tacksam för hjälp med detta av någon kunnig på just detta med denna dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-11 14:06

Enligt manualsidan för pmset anges autopoweroffdelay i minuter och inte sekunder. Om du ställt in på 14400 motsvarar det 10 dygn. Kan vara värt att testa om en lägre siffra accepteras bättre, t.ex 480 för 8 timmar eller 1440 för 24 timmar.

Jag har sett att det står minuter:

here supported, enabled per default as an implementation of Lot 6 to the European Energy-related Products Directive. After sleeping for <autopoweroffdelay> minutes, the system will write a hibernation image and go into a lower power chipset sleep. Wakeups from this state will take longer than wakeups from regular sleep. The system will not auto power off if any external devices are connected, if the system is on battery power, or if the system is bound to a network and wake for net- work access is enabled.

Men just 14400 blir precis 4h som min dator går i deep-sleep (deep-hibernate) på, så det kanske finns andra settings någonstans för detta?
Testat lägre värden också men oavsett värde blir det 4h. Testade lägre värden för att se vad som händer medans jag satt där men som sagt, verkar inte göra ett "sk!t.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-11 14:44

Du skriver att du prövat flera olika appar för att hålla datorn vid liv, kan processer från dem med för dig felaktiga inställningar ligga kvar och skräpa? Testat nytt användarkonto? Testa maskinen på en ren installation av OSX från extra-hd?

Du kan också använda dig av kommandot caffeinate i terminalen, det är antagligen den funktionen programmen du testat använder sig av.
Quick Tip: caffeinate your Terminal

"Enligt supporten är det ett EU direktiv för att spara ström"

Min MPL2013 somnar aldrig. Jag har den också alltid på - 24/7 - och har endast skärmvila. Min burk känner alltså inte till detta EU-direktiv
Om det fanns ett sådant absurt direktiv så skulle större delen av Europas IT stanna av (servers t.ex.) :-D. Jag misstänker att supporten har rökt på för mycket

Ursprungligen av IngoX:

Du skriver att du prövat flera olika appar för att hålla datorn vid liv, kan processer från dem med för dig felaktiga inställningar ligga kvar och skräpa? Testat nytt användarkonto? Testa maskinen på en ren installation av OSX från extra-hd?

Du kan också använda dig av kommandot caffeinate i terminalen, det är antagligen den funktionen programmen du testat använder sig av.
Quick Tip: caffeinate your Terminal

Nej vad jag vet då jag använt mig av Clean My Mac 2 för att rensa upp då jag av-installerat dessa program.
Caffeine och Should I Sleep med alla extrainköp är 2 av dom programmen jag provat. Should I Sleep har alltid funkat för mig på mina äldre Maccar.

Datorn uppförde sig så redan då jag fick den, fast jag fatta inte direkt vad som hände, trodde det varit någon dipp på elnätet eller så.

Har inte skapat en ny användare, men har gjort en helt ren installation av Yosemite på en extern HDD med samma problem.

Enligt supporten ska alla Apples nya datorer gå i hibernate mode och inte i sleep mode efter 4h om inte:
1. Något program körs som läser/skriver till disk regelbundet sas.
2. Använder WiFi typ iTunes.
3. Laddar ner eller upp via internet.
DVS någonting utförs av datorn som inte tillhör operativets normala rutiner.

Alla 3 är provade men oavsett hamnar den i hibernate om skärmen är släckt.
3. Laddade upp initial-backupp till Backblaze (det var detta som fick mig att fatta att något var skumt)
2. Spelade musik från iTunes, som stoppade efter 4h
1. Gjorde ett litet program i Filemaker som skrev datum och tid till en text-fil var 60 sekund plus utförde några tunga beräkningar om och om igen för att inte hamna i stå, vilket bekräftade mina misstankar

Supporten tyckte jag skulle göra en ren installation på den interna SSD:n men uppriktigt sagt tror jag inte på det, men ska göra ett försök när jag har tid, typ mellandagarna.

Caffeinate gör det som dom programmet jag provat gör, och egentligen bara ändrar inställningar som jag redan provat enl. supporten, men ska prova även detta när jag vet hur. Vill att skärmen ska släckas vid inställd tid, men datorn ska fortsätta att snurra.

Ursprungligen av Demiurgen:

"Enligt supporten är det ett EU direktiv för att spara ström"

Min MPL2013 somnar aldrig. Jag har den också alltid på - 24/7 - och har endast skärmvila. Min burk känner alltså inte till detta EU-direktiv
Om det fanns ett sådant absurt direktiv så skulle större delen av Europas IT stanna av (servers t.ex.) :-D. Jag misstänker att supporten har rökt på för mycket

Då fattar jag inte att det står så också i manualen för pmset commands som jag saxat och postat i mitt andra inlägg?

Vilka inställningar har du på Energialternativ i systeminställningar?
Skulle också vara tacksam om du kunde köra "pmset -g" (utan apostrofer) i terminalen och posta dit resultat här. Du får en utskrift på skärmen som liknar den som jag posta på 1:a inlägget.

Edit: Kul att du sluppit detta problem, vilket en hel del verkar ha efter lite sökningar... bara att gratulera

Installera något från Google (Earth, Chrome, etc) - släng sedan apparna om du inte vill ha dom. Nu har du Google update demoner som kickar igång och ska kolla updates varje minut typ - nätverkskommunikation m.a.o.
Testa - jag misstänker att din burk håller sig vaken efter en installation av skit från Google. En gissning alltså.

Jag ra inte detta, men min burk går aldrig i någon form av vila - jag kollar systemmeddelanden och där är det tydligt att burken är ständigt vaken. Även om skärmen somnat och absolut ingen aktivitet som listats här pågår.

Ursprungligen av Demiurgen:

Installera något från Google (Earth, Chrome, etc) - släng sedan apparna om du inte vill ha dom. Nu har du Google update demoner som kickar igång och ska kolla updates varje minut typ - nätverkskommunikation m.a.o.
Testa - jag misstänker att din burk håller sig vaken efter en installation av skit från Google. En gissning alltså.

Jag ra inte detta, men min burk går aldrig i någon form av vila - jag kollar systemmeddelanden och där är det tydligt att burken är ständigt vaken. Även om skärmen somnat och absolut ingen aktivitet som listats här pågår.

Har redan Google Earth etc installerat, och nätverksaktivitet förhindrar inte hibernate på min MP.

Då vet vi definitivt att det inte är en feature - utan något är vajsing. Ingen frisk dator går i vila när nätverkstrafik pågår.

Ursprungligen av CekariYH:

Har redan Google Earth etc installerat, och nätverksaktivitet förhindrar inte hibernate på min MP.

Ursprungligen av Demiurgen:

Då vet vi definitivt att det inte är en feature - utan något är vajsing. Ingen frisk dator går i vila när nätverkstrafik pågår.

Just precis som jag anser.

Kollade runt lite igår efter att ha hittat en hänvisning till "com.apple.PowerManagement.plist" och upptäckte då att något blivit knas i alla mina datorer då plist-filer är associerade med Droplet.eps (postscript datafil och Deliveries (paket info program) som inte har något att göra med plist filer. Konstigt att alla datorer har denna association då inte alla har en EPS editor???

Så det blir en lång helg att ladda om alla datorer... Suck.
Undrar hur detta kunnat bli så?

Ingen ide att fortsätta denna tråd förrän jag har återställt allt, om ingen har några tips till vad som har hänt.

1
Bevaka tråden