Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intern DVD/CD-brännare i ny FW-låda, funkar det!?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man köpa intern - läs billig - IDE DVD/CD-brännare och stoppa i ny FW-låda!?
Är det nån som har tips på modeller som funkar ihop - brännare + låda.

Vad är för- och nackdelar?
Är det värt besväret? Externa DVD/CD-brännare till Macen är väl snart nere i 3000:-

Jag kollar upp precis detta i skrivande stund Huvudsak verkar vara att det är en schysst brygga i FW-lådan, Oxford 911 t.ex.

Lycka till! Kan man verkligen pytsa in en billig ide brännare i en FW-låda vore ju detta ypperligt! Läste om lådor i ett annat hörn av forumet, kanske kan vara nått, återkommer med en länk till tråden

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Rynell
Kan man köpa intern - läs billig - IDE DVD/CD-brännare och stoppa i ny FW-låda!?
Är det nån som har tips på modeller som funkar ihop - brännare + låda.

Vad är för- och nackdelar?
Är det värt besväret? Externa DVD/CD-brännare till Macen är väl snart nere i 3000:-

Jag hoppas det funkar, för jag väntar på ett sådant postpaket just nu...

Jag har dock valt en låda för två 5,25" enheter med en brännare och en hårddisk och då blir det klart billigare än två FW-enheter. Dessutom blir det ännu enklare/billigare om man vill byta något.

Min enda tvekan gäller att IDE inte är pålitligt (har aldrig varit), men det är ju tyvärr snorbilligt, så då bidrar man till att ytterligare fasa ut SCSI genom att välja IDE. Hade det funnits en FW-låda med SCSI internt så hade jag nog tagit den av kvalitetsskäl.

Problemen med IDE har dom ju försökt lösa med en massa "burn proof" eller vad det nu heter till brännarna. Man får hoppas det funkar.

mvh Henrik

En sån?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson

En sån?

Jepp!

Skulle kanske tala om att det är denna:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MAP-502F

Jag såg att din bildlänk är till datorbutiken.com, så det är t.o.m exakt den lådan.

1349:- inkl moms är helt ok tycker jag.

mvh Henrik

Senast redigerat 2003-08-13 01:51
  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-08-14 01:13

Såna lådor har man ju ett antal av tyvärr dock med SCSI önskade att man kunde köpa firewire delen och montera dit i stället så man slapp slänga lådan och fick den lite billigare, om det är någon som kan se vem som är fabrikanten så vore jag tacksam "kanske man kunde övertala dom att bara sälja den delen".:D

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-08-14 01:31

Svarar på min egen fråga Triumph

som PowerPC verkar vara återförsäljare för, skall höra med dom om möjligheten.

Citat:

Jag har dock valt en låda för två 5,25" enheter med en brännare och en hårddisk och då blir det klart billigare än två FW-enheter. Dessutom blir det ännu enklare/billigare om man vill byta något.

Är det helt odramatiskt att pytsa in IDE i en FW-låda, är det plug and play som gäller eller kan det bli plug and pay om man är oteknisk!?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 15:38

Det är busenkelt. Jag har ett externt FW-kabinett som jag kör min LiteOn 48x-brännare och min NEC ND-1300 DVD+/-R brännare i (har bara en låda än så länge så jag swappar efter behov).
Det enda problemet jag har haft är att FW-bryggan (Oxford911) inte kände igen Lite-On-brännaren. Det berodde på att Lite-On (och vissa andra märken tydligen) använder en IDE-signatur som inte följer standarden. Man är därför tvungen att ändra en inställning i Oxford911-firmwaret (bocka i alternativet "Report non standard signatures"). Förut fanns Oxfords flashingsprogram bara till Windows, men det finns tydligen en multiplatformsversion i Java nu. Ett problem mindre alltså. Skulle tro att de FW-lådor som säljs nu är rätt inställda också, med tanke på hur poppis Lite-On är.

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Förut fanns Oxfords flashingsprogram bara till Windows, men det finns tydligen en multiplatformsversion i Java nu. Ett problem mindre alltså. Skulle tro att de FW-lådor som säljs nu är rätt inställda också, med tanke på hur poppis Lite-On är.

Åh! Berätta mer! Var får man tag på den mjukvaran?

Jag har varit tyst en stund, för jag tänkte få mina grejor att funka...

Stoppade i en IBM/Hitachi deskstar 120Gb och en SONY CRX220E brännare i min MAP-502F.

Som bäst har jag lyckats använda hårddisken klanderfritt och brännaren som läsare... Samtidigt säger systeminformationen att "Disc burn" "stöds inte". Detta gjorde mig bekymrad...

Inser dock att jag behöver skaffa Toast Titanium för att få saker att lira smärtfritt. Trodde Toast deluxe skulle räcka, men den är nog för gammal trots allt.

Mest förbryllande är dock att det enda sätt jag kunnat konfigga lådan på är tvärs emot vad som anges: Jag har mastern i änden på kabeln, och där sitter hårddisken. Manualen säger att "atapi-enheten" ska vara master och sitta mitt på kabeln...

Pratade idag med Deltaco som säger att det ska funka med brännare i den lådan...

Även om jag forskar så gott jag kan:

Hjälp!

mvh Henrik

edit: förtydligade första frågan

Senast redigerat 2003-08-18 19:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Rynell
Är det helt odramatiskt att pytsa in IDE i en FW-låda, är det plug and play som gäller eller kan det bli plug and pay om man är oteknisk!?

Tja, det beror nog på hur man ser det...

Det är inte speciellt stor risk att man förstör något när man monterar och pluggar i kontakterna.

Vad som ändå kan bli dyrt (i värsta fall blir det dyrt för mig) är om man försöker kombinera saker som inte är kompatibla.

Det är fortfarande en öppen fråga om jag kommer att få min nya brännare att bränna (se mitt föregående inlägg). Det beror ju helt på vad jag har missat...

Skulle dock tro att det är betydligt lättare med lådor för bara en IDE-enhet. Kan bara inte riktigt fatta vitsen med det eftersom det det finns färdiga externa FW-enheter

mvh Henrik

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 01:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av HenrikS
Åh! Berätta mer! Var får man tag på den mjukvaran?

Jag har varit tyst en stund, för jag tänkte få mina grejor att funka...

Stoppade i en IBM/Hitachi deskstar 120Gb och en SONY CRX220E brännare i min MAP-502F.

Som bäst har jag lyckats använda hårddisken klanderfritt och brännaren som läsare... Samtidigt säger systeminformationen att "Disc burn" "stöds inte". Detta gjorde mig bekymrad...

Inser dock att jag behöver skaffa Toast Titanium för att få saker att lira smärtfritt. Trodde Toast deluxe skulle räcka, men den är nog för gammal trots allt.

Ditt problem är med 99,9% sannolikhet att din version av Toast är för gammal för brännaren. Om FW-bryggan inte hade accepterat brännarens IDE-signatur tar det stopp där, inget skickas till macen och datalampan på lådan lyser konstant.

Om du ändå vill ha flashningsprogrammet, prata med MAPower som gör lådan (europeisk sida på www.mapower.de). Jag fick Windows-versionen av dom när det begav sig (det var innan Java-versionen kom ut).

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 01:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av HenrikS
[B]
Vad som ändå kan bli dyrt (i värsta fall blir det dyrt för mig) är om man försöker kombinera saker som inte är kompatibla.

[/B]

IDE är alltid IDE. Det ska inte vara något problem alls med hårddiskar. En brännare kanske inte funkar i t.ex. bränning i iDVD och iTunes (beroende på att Apple inte lagt in stöd för den), men den ska funka i Toast (nyare version).

[QUOTE]
Skulle dock tro att det är betydligt lättare med lådor för bara en IDE-enhet. Kan bara inte riktigt fatta vitsen med det eftersom det det finns färdiga externa FW-enheter
[/QUOTE]

Man kan byta brännare/HD/etc utan att behöva betala för en ny plåtlåda med FW-brygga varje gång. Lättare att kränga en naken enhet än en extern FW-variant till en PC-polare eftersom så få sitter med FW idag (även om det blivit vanligare).

Edit: Klantade till citaten...

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Ditt problem är med 99,9% sannolikhet att din version av Toast är för gammal för brännaren

Ok, Tack! Jag beställer Titanium!
Får hoppas att det räcker!

Den där tyska siten lider av en "Server Application Error" just nu, men jag får väl återkomma.

mvh Henrik (med bara ett "r")

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Man kan byta brännare/HD/etc utan att behöva betala för en ny plåtlåda med FW-brygga varje gång. Lättare att kränga en naken enhet än en extern FW-variant till en PC-polare eftersom så få sitter med FW idag (även om det blivit vanligare).

Egentligen min normala filosofi, men jag har lärt mig att det kan bli dyrt att försöka komma billigt undan. Numera händer det oftare att jag betalar en slant extra för att veta att saker funkar.

Tanken med att stoppa två IDE-enheter i en FW-låda var iofs att spara pengar, men också att få färre lösa enheter... Det blir många pytsar och adaptrar ändå.

mvh Henrik

Puh!

Nu kan jag berätta att allt fungerar som det ska. Det var Toast Titanium jag behövde. Däremot behövde jag inte uppdatera firmware i FW-IDE-bryggan.

Alltså: Om man bara gör tvärs emot instruktionen när man ansluter enheterna i MAP-502F (med Oxford 911-brygga) så blir det bra (se tidigare inlägg).

Den enda begränsningen ska vara att man inte får ha partitioner över 120 (128?) Gb, men det kan man väl leva med. Hårddisken får alltså vara större än så.

Så svaret på den ursprungliga frågan är att det går alldeles utmärkt att sätta en intern IDE-brännare i en FW-låda. Det går till och med att kombinera det med något annat, som i mitt fall en hårddisk.

Men visst kan man undra över systeminformationen man får av OS X:

Till vänster FW-bussen och till höger de två hårddiskpartitionerna. Det må så vara att grejorna blir totalt ihopblandade så att brännaren är controller för hårddisken, men varför står det att diskbränning inte stöds?

mvh Henrik

edit: tillägg info om firmware

Senast redigerat 2003-08-21 23:49
1
Bevaka tråden