Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pendla visar nästa avgång direkt i Notiscenter

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med nya tillägget Pendla kan alla svenskar som pendlar till jobbet få koll på sin nästa avgång direkt i Notiscenter i IOS 8.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2014-12-08 19:18

Tackar för tipset. Verkar klockren.

Den visar ju bara poster från tidtabeller vad jag förstår. Bussar och tunnelbana följer normalt inga tidtabeller i Sthlm, man bara brassar på och gör så gått man kan runt runt fram och tillbaka. Så - realtidsinformation är det enda som är vettigt och det kanske kommer säger dom som gör appen. SL har en app som idag visar realtidsinfo, men inte i notiscenter (ännu?).

Ursprungligen av Demiurgen:

Den visar ju bara poster från tidtabeller vad jag förstår. Bussar och tunnelbana följer normalt inga tidtabeller i Sthlm, man bara brassar på och gör så gått man kan runt runt fram och tillbaka. Så - realtidsinformation är det enda som är vettigt och det kanske kommer säger dom som gör appen. SL har en app som idag visar realtidsinfo, men inte i notiscenter (ännu?).

Eh! Vad jag vet så har även bussar och tunnelbanan i Stockholm tidtabeller, dock blir väl bussar ofta stående i all trafik. Min tunnelbanestation har en tidtabell uppsatt och den stämmer väldigt bra mot när tågen kommer. Man brassar inte bara på och kör runt.

SL har ingen egen app så vitt jag vet, om inte var kan jag ladda ner den?

tack för tipset! grymt smidigt

  • Medlem
  • 2014-12-08 20:51
Ursprungligen av Mikael E:

SL har ingen egen app så vitt jag vet, om inte var kan jag ladda ner den?

Res i Sthlm Den har bara funnits sedan 2010 eller så.
För övrigt ganska kass app som lär få vänta till 2018 med anpassning till iPhone 6/6+.

Ursprungligen av Dalle:

Res i Sthlm Den har bara funnits sedan 2010 eller så.

Inte SLs app. Res i STHLM är skapad av en privatperson.

Ursprungligen av Dalle:

Res i Sthlm Den har bara funnits sedan 2010 eller så.
För övrigt ganska kass app som lär få vänta till 2018 med anpassning till iPhone 6/6+.

Vill du ha en modernare app, testa den som Mtr gjort för kollektivtrafiken i Stockholm. https://itunes.apple.com/se/app/mtr-t-bana/id...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-09 09:48

Slår ett slag för Resoplaneraren. Visar realtid för bl.a. Göteborg och Stockholm.
Dock går det ej att visa detta i notiscenter i dagsläget men det är en smidig app.

Får inte den här att visa alls, det blir "unable to load".. tänkte den skulle vara perfekt nu när jag ska pendla till södertälje, men det är ju med SJ så det kanske skiter sig. Någon som vet en bra app för det? Notiscenter är inget krav..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-09 11:28
Ursprungligen av Dalle:

Res i Sthlm Den har bara funnits sedan 2010 eller så.
För övrigt ganska kass app som lär få vänta till 2018 med anpassning till iPhone 6/6+.

"En ny version av appen som är anpassad för iOS 8 är under utveckling och kommer att släppas inom några veckor (2014-11-23)."

  • Medlem
  • 2014-12-09 12:19
Ursprungligen av mtntwg:

"En ny version av appen som är anpassad för iOS 8 är under utveckling och kommer att släppas inom några veckor (2014-11-23)."

Att den är anpassad för iOS 8 betyder inte nödvändigtvis att appen är optimerad för iPhone 6, även om det är troligt att anta.

Buggfix

Ursprungligen av klarabara:

Får inte den här att visa alls, det blir "unable to load".. tänkte den skulle vara perfekt nu när jag ska pendla till södertälje, men det är ju med SJ så det kanske skiter sig. Någon som vet en bra app för det? Notiscenter är inget krav..

Hej!
Det är jag som är utvecklaren bakom Pendla.

Det verkar som om du har hittat en allvarlig bugg i appen. Kan du kanske kontakta mig genom [email protected] så att vi kan lösa det och få med en buggfix i nästa uppdatering? Informationen jag behöver är vilka hållplatser du använt och vilken tid du kollade avgångarna.

Tack för att du laddat ner Pendla!

Ursprungligen av Demiurgen:

Den visar ju bara poster från tidtabeller vad jag förstår. Bussar och tunnelbana följer normalt inga tidtabeller i Sthlm, man bara brassar på och gör så gått man kan runt runt fram och tillbaka. Så - realtidsinformation är det enda som är vettigt och det kanske kommer säger dom som gör appen. SL har en app som idag visar realtidsinfo, men inte i notiscenter (ännu?).

Hej!

Det är jag som är utvecklaren bakom Pendla.

Realtidsinformation finns inte inkluderat i appen som du har upptäckt. Problemet ligger i att vi stödjer alla reseföretag i hela Sverige vilket tyvärr komplicerar inkluderingen av förseningar och liknande. Jag håller just nu på att undersöka hur vi kan få med realtidsinformation för alla avgångar på bästa sätt och jag hoppas få med det i nästa stora uppdatering.

Om du vill ha löpande uppdateringar om Pendla så borde du gilla vår Facebooksida: https://facebook.com/Pendla.

Tack för att du laddat ner Pendla!

Ursprungligen av fabianlindfors:

Hej!

Det är jag som är utvecklaren bakom Pendla.

Realtidsinformation finns inte inkluderat i appen som du har upptäckt. Problemet ligger i att vi stödjer alla reseföretag i hela Sverige vilket tyvärr komplicerar inkluderingen av förseningar och liknande. Jag håller just nu på att undersöka hur vi kan få med realtidsinformation för alla avgångar på bästa sätt och jag hoppas få med det i nästa stora uppdatering.

Om du vill ha löpande uppdateringar om Pendla så borde du gilla vår Facebooksida: https://facebook.com/Pendla.

Tack för att du laddat ner Pendla!

På trafiklab finns en hel del olika api för kollektivtrafik. Res i STHLM hämtar data därifrån, kanske något för din app, där finn realtidsinformation.

https://www.trafiklab.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-09 17:10
Ursprungligen av fabianlindfors:

Hej!
Det är jag som är utvecklaren bakom Pendla.

Det verkar som om du har hittat en allvarlig bugg i appen. Kan du kanske kontakta mig genom [email protected] så att vi kan lösa det och få med en buggfix i nästa uppdatering? Informationen jag behöver är vilka hållplatser du använt och vilken tid du kollade avgångarna.

Tack för att du laddat ner Pendla!

Vilken bra app!

Jag fick precis samma problem. Runt kl 17.00 idag med Ropsten tunnelbana men även de 2 andra ruttern jag prövade. Kör iPhone 6 med 8.2 beta 1.

Ursprungligen av Mikael E:

På trafiklab finns en hel del olika api för kollektivtrafik. Res i STHLM hämtar data därifrån, kanske något för din app, där finn realtidsinformation.

https://www.trafiklab.se

Vi använder för nuvarande en tjänst, ResRobot API, genom Trafiklab. Tyvärr har ResRobot bristande kvalité och dåligt stöd för realtidsinformation vilket dem själv erkänner. Nästa steg för appen blir att migrera från det samlade API:et ResRobot till varje trafikhuvudmans egna API för att på så sätt förbättra kvalitén och även göra det långt enklare att hantera realtidsinformation.

Tack för förslaget Mikael!

Buggfix

Ursprungligen av MagnusM:

Vilken bra app!

Jag fick precis samma problem. Runt kl 17.00 idag med Ropsten tunnelbana men även de 2 andra ruttern jag prövade. Kör iPhone 6 med 8.2 beta 1.

Kul att du gillar den men synd att det inte riktigt fungerar. Tack för att du är så specifik, det hjälper enormt mycket i felsökningen!
Förhoppningsvis ska det snabbt gå att släta ut den här buggen så att du kan börja använda Pendla.

Gilla oss gärna på Facebook för löpande uppdateringar: https://facebook.com/Pendla?ref=bookmarks

Det som förvånar mig är att resebolagen ger bort sin realtidsinfo gratis! Det är ju fantastiskt...och besynnerligt.
Alltså; t.ex. SL investerar några hundra millar på att tracka alla bussar och synka allt mot en databas med tidtabell och ett informationssystem. Man tar fram detta system för att bl.a. skyltar på hållplatserna ska kunna visa när nästa buss egentligen kommer (tidtabellen gäller bara under ett par lugna perioder på dygnet) Det är givetvis ett mycket komplext system där t.ex. varje fordon och hållplats har sensorer, eller så använder man GPS-system som rapporterar via mobilnätet eller SL's eget radionätverk.
Sedan ger man via internet access till denna realtidsinformation till vem som helst som vill utveckla tjänster av den (och förhoppningsvis tjäna pengar). Gratis vad jag vet. Eller?
Jag utgår från att bara skattefinansierade reseföretag är så här generösa med sin (vår) egendom.

Ursprungligen av Demiurgen:

Det som förvånar mig är att resebolagen ger bort sin realtidsinfo gratis! Det är ju fantastiskt...och besynnerligt.
Alltså; t.ex. SL investerar några hundra millar på att tracka alla bussar och synka allt mot en databas med tidtabell och ett informationssystem. Man tar fram detta system för att bl.a. skyltar på hållplatserna ska kunna visa när nästa buss egentligen kommer (tidtabellen gäller bara under ett par lugna perioder på dygnet) Det är givetvis ett mycket komplext system där t.ex. varje fordon och hållplats har sensorer, eller så använder man GPS-system som rapporterar via mobilnätet eller SL's eget radionätverk.
Sedan ger man via internet access till denna realtidsinformation till vem som helst som vill utveckla tjänster av den (och förhoppningsvis tjäna pengar). Gratis vad jag vet. Eller?
Jag utgår från att bara skattefinansierade reseföretag är så här generösa med sin (vår) egendom.

All information från resebolagen är helt gratis, ja. Det är smått otroligt och även mycket inspirerande.
Att utveckla Pendla hade varit långt jobbigare och svårare om det inte vore för initiativ som Trafiklab.
I slutändan anser jag att det bara gynnar oss alla att släppa lös den här datan och låta folk göra den användbar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-11 16:47

Jag tycker inte alls att det är otroligt. Deras mål är ju att så många som möjligt ska åka med dem. Så ju fler ställen de får ut sin information om tider etc, desto fler kan åka med dem.

Ursprungligen av Dalle:

Res i Sthlm Den har bara funnits sedan 2010 eller så.
För övrigt ganska kass app som lär få vänta till 2018 med anpassning till iPhone 6/6+.

Ny uppdaterad version är idag skickad till apple för godkännande. Om några dagar vet vi hur det är med stödet för iphone 6/6+.

  • Medlem
  • 2014-12-19 22:35
Ursprungligen av Mikael E:

Ny uppdaterad version är idag skickad till apple för godkännande. Om några dagar vet vi hur det är med stödet för iphone 6/6+.

Eller efter jul och nyår? Jobbar de på app-avdelningen under jul? Brukar inte den stängas ner?

Ursprungligen av Dalle:

Eller efter jul och nyår? Jobbar de på app-avdelningen under jul? Brukar inte den stängas ner?

Stängt mellan 22-29 december i år (https://developer.apple.com/news/?id=12082104...). Jag kan leva med och vänta lite till med tanke på att senaste uppdateringen skedde strax efter att ios 7 släpptes. Nya appen ser lovande ut, förmodligen funktionsmässigt inga större förändringar utan snarare en anpassning till ios 8.

Har frågat utvecklaren om iphone6/6+ får se va han svarar.

Jag tror inte det påverkar antalet kollektivtrafikanter - det ökar bara servicenivån för redan existerande resenärer. Hursomhelst så byggde dom upp systemet för sitt eget informationssystem...och sedan ger dom bort informationen. Detta ÄR ett ovanligt förfarande i marknadsekonomin. Jag blir inte förvånad om dom stänger krananen när som helst...eller börjar ta ut en fet abbonemangsavgift för informationen till tredjepartare. Det kommer.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker inte alls att det är otroligt. Deras mål är ju att så många som möjligt ska åka med dem. Så ju fler ställen de får ut sin information om tider etc, desto fler kan åka med dem.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror inte det påverkar antalet kollektivtrafikanter - det ökar bara servicenivån för redan existerande resenärer. Hursomhelst så byggde dom upp systemet för sitt eget informationssystem...och sedan ger dom bort informationen. Detta ÄR ett ovanligt förfarande i marknadsekonomin. Jag blir inte förvånad om dom stänger krananen när som helst...eller börjar ta ut en fet abbonemangsavgift för informationen till tredjepartare. Det kommer.

Du känner inte till psi-direktivet från EU? Nu är jag långt ifrån insatt i detta, men detta kanske ligger i bakgrunden till tillgängligheten av datan.

Ursprungligen av Dalle:

Att den är anpassad för iOS 8 betyder inte nödvändigtvis att appen är optimerad för iPhone 6, även om det är troligt att anta.

Utvecklaren av res i sthlm har bekräftat för mig att den uppdaterade versionen har stöd för iphone 6/6+.

PSI-lagen gäller nog inte realtidsdatabaser - den lagen är dessutom bara tillämplig för enskilda medborgare. Det finns många myndigheter - t.ex. Riksbanken - som har enorma realtidsdatabaser och andra databaser som vi medborgare aldrig har en chans att få se - och ännu mindre ta del av och göra biziz av :-).
SL är inte ens en myndighet förresten - det är ett aktiebolag som ägs av Landstinget. PSI-lagen kanske gäller då också, men jag är inte säker och ett företag kan alltid låsa information som är "företagshemligheter" - både privata och offentliga företag. Myndigheter har dock inga "företagshemligheter" och råder bara under secretesslagar och lagar om rikets säkerhet vad jag vet. Allt annat ska vara offentligt. men realtidsdatabaser?
Även dokument som faller under PSI-lagen kan prissättas av myndighet om det är skäligt.

Jag tror att SL när som helst kan stänga kranen utan att bryta någon lag. Att kranen är öppen beror på goodwill och att det idag inte negativt påverkar företagets verksamhet.

Ursprungligen av Mikael E:

Du känner inte till psi-direktivet från EU? Nu är jag långt ifrån insatt i detta, men detta kanske ligger i bakgrunden till tillgängligheten av datan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-21 09:59
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror inte det påverkar antalet kollektivtrafikanter - det ökar bara servicenivån för redan existerande resenärer. Hursomhelst så byggde dom upp systemet för sitt eget informationssystem...och sedan ger dom bort informationen. Detta ÄR ett ovanligt förfarande i marknadsekonomin. Jag blir inte förvånad om dom stänger krananen när som helst...eller börjar ta ut en fet abbonemangsavgift för informationen till tredjepartare. Det kommer.

Marknadsekonomi i kollektivtrafiken? Där finns ingen konkurrens (utom möjligtvis i de största städerna).
Jag tror inte de vinner något på att stänga av informationen om deras tjänster.

  • Medlem
  • 2014-12-23 01:20
Ursprungligen av Mikael E:

Utvecklaren av res i sthlm har bekräftat för mig att den uppdaterade versionen har stöd för iphone 6/6+.

Och nu finns uppdateringen i App Store. Trevligt. Icke en dag för tidigt!

Bevaka tråden