Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Massor med underbibliotek i DCIM när jag ansluter iPhone, hur hittar jag det som är nytt? (Windows)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-12-08 11:21

Hej!

Jag brukar regelbundet föra över vissa bilder från min iPhone till PC (iOS 8.1.1, Windows 7 Pro).

Jag gör det på enklaste sätt via USB och sedan öppna iPhone's DCIM mapp (där alla bilder finns) som dyker upp i utforskaren som vilken annan USB-enhet som helst. Efter att ha hittat de aktuella bilderna i någon av undermapparna i DCIM så går det som bekant bra att markera och klippa ur, eller kopiera, de jag vill föra över till PC'n.

Jag har ca. 3700 bilder i iPhone och dessa har hittills fördelat sig på 5-6 undermappar i DCIM. Dessa undermappar har dock aldrig legat i kronologisk - eller annan - ordning men man lär sig var den senaste är och det har aldrig varit några problem att hitta rätt (det går mig veterligen inte att sortera dem i Windows?)

Undermapparna i DCIM har ju skapats automatisk av iOS, efterhand (när de uppnått en viss storlek antar jag)?
De heter alltid något kryptiskt, typ "875MZFQE" (3 siffror och 5 bokstäver). Har aldrig funderat närmare över om det finns någon logik i detta, men det tror jag inte.

Nu helt plötsligt, typ förra veckan (dvs. inte i samband med någon iOS uppdatering mig veterligen - eller har jag missat nåt?) så är det nästan 50 undermappar i DCIM när jag ansluter telefonen till datorn!! Tidigare var det alltså 5 eller 6 st.

Alla har samma "skapat" datum och alla har kryptiska namn, liksom tidigare. De går alltså inte att sortera dem vad jag kan förstå?

Varför har det blivit så här? Det är ju stört omöjligt att hitta de bilder man söker nu... Grrrrrr!

Kan man göra något åt det?

Tacksam för hjälp!

/Mvh Magnus

Senast redigerat 2014-12-08 12:07
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-08 12:02

Har du inget fotoapp i Windows som importerar från kamera, så du slipper göra det manuellt?
Jag kommer inte ihåg vilken vi använder på jobbet, men jag tror importverktyget följer med Windows. Man väljer bara i vilken mapp man vill lägga bilderna, så tar den alla.

Som @kenjon säger, använd det imbyggda importprogrammet.
Annars kan du ta detaljerad vy, sortera på datum, kopiera manuellt det du vill kopiera.

Varför du helt plötsligt har massor med underkataloger har jag ingen aning om, det är något som iOS gjort.

Flyttar denna tråd till övriga operativsystem och ändrar rubriken.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-12-08 12:13
Ursprungligen av kenjon:

Har du inget fotoapp i Windows som importerar från kamera, så du slipper göra det manuellt?
Jag kommer inte ihåg vilken vi använder på jobbet, men jag tror importverktyget följer med Windows. Man väljer bara i vilken mapp man vill lägga bilderna, så tar den alla.

Jo, men jag vill ju inte föra över alla bilder. Jag väljer manuellt ut de jag vill föra över.
Problemet nu är ju att mappstrukturen helt plötsligt har ändrats.
Tänkte om nån visste varför.

Ursprungligen av meko:

Jo, men jag vill ju inte föra över alla bilder. Jag väljer manuellt ut de jag vill föra över.
Problemet nu är ju att mappstrukturen helt plötsligt har ändrats.
Tänkte om nån visste varför.

Se mitt inlägg ovan.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-12-08 12:23
Ursprungligen av keptang:

Som @kenjon säger, använd det imbyggda importprogrammet.
Annars kan du ta detaljerad vy, sortera på datum, kopiera manuellt det du vill kopiera.

Varför du helt plötsligt har massor med underkataloger har jag ingen aning om, det är något som iOS gjort.

Flyttar denna tråd till övriga operativsystem och ändrar rubriken.

Du menar "Detaljerad Lista" i Windows Utforskare? Det funkar tyvärr inte.
Varenda mapp har exakt samma "Ändrad datum" och "Skapad datum" (exakt samma klockslag också..) "2014-07-13 11:58"
Vad hände då? Det har ju funkat som vanligt därefter?
Finns alltså inget att sortera alls, om man inte går in i varje mapp och sorterar filerna/bilderna, det går bra. Men det har som sagt blivit 64 st mappar...
Den här "nya?" mappindelningen dök upp för nån eller ett par veckor sedan. Jag för över bilder minst en gång/vecka så jag har hygglig koll.

Ok, betydligt enklare är att använda det inbyggda, du kan där i ställa in att bilderna skapar mappar baserat på när bilden är tagen, så kan du enkelt sortera ut efter det. Då slipper du kopiera manuellt.

Du kanske synkade vid den tidpunkten eller något och Apple valde av någon anledning att det ska se ut på det sättet nu.

Prova det inbyggda programmet, ställ in det så att det skapar t.ex. mappar med datum då bilderna är tagna.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-12-08 13:10

Ok, jag får testa vidare!
Mycket märkligt hur som helst...

/Mvh Magnus

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-08 15:10

När vi importerar på jobbet visas en thumbnail för varje bild, och man kan markera/avmarkera vilka som ska importeras. Jag vet inte vad programmet heter, men kan kolla upp det.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-08 21:01

Sök efter jpg-filer med Utforskaren, sortera i datumordning, det borde fungera.
Eller har alla filer samma datum också?

  • Medlem
  • 2015-03-05 14:07

bra svar

Jag hade samma problem. Bra svar att söka på på .jpg. Det funkar! När man sedan ska kopiera flera bilder måste man "högerklicka och "söka på filens målmapp" . Då kommer du till rätt iphone-mapp. Krångligt, men skönt när det funkar!

Ursprungligen av meko:

Ok, jag får testa vidare!
Mycket märkligt hur som helst...

/Mvh Magnus

Ursprungligen av mattiL:

Sök efter jpg-filer med Utforskaren, sortera i datumordning, det borde fungera.
Eller har alla filer samma datum också?

1
Bevaka tråden