Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macbook air seg och låter

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Igår när jag kollade serie så började den lagga och fläkten började låta högt. Så fort man startar den nu så låter den och laggar. Jag har testat att fabriksåterställa den men de hjälpte inte så nu vänder jag mig till er och hoppas att ni kan hjälpa mig

Du kan ju börja med att tala om vad det är för maskin (specifikationer/typ, årsmodell, OSX-version osv). Vad menar du med fabriksåterställning? Installerat om operativsystemet? Samt förstås hur gammal den är. Om den inte är ett år är det ju bara att gå in med den till Apple.

Ursprungligen av johan_tanying:

Du kan ju börja med att tala om vad det är för maskin (specifikationer/typ, årsmodell, OSX-version osv). Vad menar du med fabriksåterställning? Installerat om operativsystemet? Samt förstås hur gammal den är. Om den inte är ett år är det ju bara att gå in med den till Apple.

Hej, den heter a1369 emc 2469 så den är ifrån 2011 så tror inte jag har någon garanti kvar

Ursprungligen av Scrollaa:

Hej, den heter a1369 emc 2469 så den är ifrån 2011 så tror inte jag har någon garanti kvar

Du citerar hela Johans inlägg, men du svarar bara på en av hans frågor... Han frågade även efter:
- Specifikation (dvs processor, minne, osv).
- OS X-version.
- Vad du menar med fabriksåterställning.
- Ifall du har installerat om operativsystemet.

Och när jag ändå skriver, så kan jag passa på att flika in ett par egna frågor:
- Hur stor hårddisk har du, och hur mycket ledigt utrymme har du där?
- Har du provat att skapa en ny användare, och logga in och köra med den, för att se om datorn beter sig likadant då?
- Beskriv gärna lite mer i detalj vad du menar med "seg"? T.ex om det är hela tiden eller bara ibland, och om det visar sig i alla program eller bara vissa.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du citerar hela Johans inlägg, men du svarar bara på en av hans frågor... Han frågade även efter:
- Specifikation (dvs processor, minne, osv).
- OS X-version.
- Vad du menar med fabriksåterställning.
- Ifall du har installerat om operativsystemet.

Och när jag ändå skriver, så kan jag passa på att flika in ett par egna frågor:
- Hur stor hårddisk har du, och hur mycket ledigt utrymme har du där?
- Har du provat att skapa en ny användare, och logga in och köra med den, för att se om datorn beter sig likadant då?
- Beskriv gärna lite mer i detalj vad du menar med "seg"? T.ex om det är hela tiden eller bara ibland, och om det visar sig i alla program eller bara vissa.

i5 1,7 ghz
4GB ram
120ssd
-----
Os x 10.9.5
Jag formatera om den på nytt men den var fortfarande seg. och med seg menar jag att allt är går jätte sakta. t.ex muspekaren fastnar,
Jag t.ex minimerar nånting så tar det flera sekunder, stänger program eller vad som.
Jag har ju somsagt formaterat den så det är ju inte så att ssdn är full eller så. och när jag skriver att den låter menar jag att fläkten går på högvarv direkt.
hoppas det här hjälper er lite mer att förstå vad felet kan vara

Senast redigerat 2014-12-07 03:58

Jag skulle normalt sett ha tippat på hårddisken och visst, kanske SSD kan bete sig underligt, men av erfarenhet så är det främst mekaniska HDD som ger upp och ger av sig sådana symptom.

Hade jag varit du så skulle jag ha lämnat in den på service och använt mig av hemförsäkringen. Som jag förstår iFixit så är det inte möjligt att byta RAM, vilket också brukar vara en komponent som vanligtvis ger upp först.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-07 15:40
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag skulle normalt sett ha tippat på hårddisken och visst, kanske SSD kan bete sig underligt, men av erfarenhet så är det främst mekaniska HDD som ger upp och ger av sig sådana symptom.

Hade jag varit du så skulle jag ha lämnat in den på service och använt mig av hemförsäkringen. Som jag förstår iFixit så är det inte möjligt att byta RAM, vilket också brukar vara en komponent som vanligtvis ger upp först.

En så pass ny och vass macbook air ska inte sega så Jag gissar på grafikkretsen och därmed byte av logikkort. så tipset om hemförsäkringen är vägen jag skulle gå

1
Bevaka tråden