Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air 2012 batteriproblem

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej

Jag har som sagt batteriproblem på min relativt nya, vad jag tycker, macbook Air 13" från 2012.
Det här är min 3e laptop, min första Mac men tyvärr den jag haft mest problem med. Just nu är batterikapaciteten nere i 69,1% vid endast 199 laddningscykler.

Jag är väldigt nyfiken på vad ni har för batterikapacitet på era batterier. infon får man kanske lättast från appen coconutBattery som är gratis. Posta gärna nedanstående info så kan vi jämföra.

Macbook Air 13" (modell)
2012 (tillverkningsår)
199 (Antal laddcykler)
68,5 (Design Capacity in %)

Anledningen till att jag frågar är för att jag har problem med apple. Deras support hävdar hela tiden att batterier inte ingår i de saker som går att reklamera. Men de skriver på deras site att deras batterier ska hålla upp till 1000 laddcykler innan de går ner till under 80% i kapacitet. Mitt batteri har bara körts i 20% av de laddcykler som den ska klara. Visst jag vet att det står upp till, men 20% är rätt mycket sämre än vad den ska klara i max. Dessutom är kommer den max upp i 68% av den ursprungliga kapaciteten, vilket är rätt mycket sämre än 80% som är angivet vid 1000 cykler.

En liten symptom på batteriproblemen är att den ibland dör, utan varning, då det ska vara 20% kvar av nuvarande laddning. Har hänt vid 10% ett gäng gånger också.

  • Medlem
  • 2014-09-05 11:46

Köp ett nytt batteri och gå vidare i livet. Ödsla inte din energi på en fight som du aldrig kan vinna. Har datorn ofta/länge varit ansluten till laddaren? Ett batteri mår bra av att motioneras.

Ursprungligen av Dalle:

Köp ett nytt batteri och gå vidare i livet. Ödsla inte din energi på en fight som du aldrig kan vinna. Har datorn ofta/länge varit ansluten till laddaren? Ett batteri mår bra av att motioneras.

Är student så har haft den i skolan . Svårt att säga så här i efterhand hur ofta och länge den varit ansluten till laddaren men det är ju bara att räkna med de siffror jag angav för att få nått medel eller vad du nu vill ha.

Tar som sagt tacksamt emot statusen på era batterier

Ursprungligen av Dr_atsab:

Är student så har haft den i skolan . Svårt att säga så här i efterhand hur ofta och länge den varit ansluten till laddaren men det är ju bara att räkna med de siffror jag angav för att få nått medel eller vad du nu vill ha.

Tar som sagt tacksamt emot statusen på era batterier

Syftet med att jämföra batteristatus måste väl ändå vara för att kunna identifiera om ditt batteri är trött eller inte, vilket vi redan har konstaterat, så varför vill du veta hur våra batterier mår?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Syftet med att jämföra batteristatus måste väl ändå vara för att kunna identifiera om ditt batteri är trött eller inte, vilket vi redan har konstaterat, så varför vill du veta hur våra batterier mår?

Jag vet ju redan att batteriet är dåligt. Det står "service battery" så är ju inga oklarheter med att det ska bytas, speciellt inte när den betett sig som jag beskrev och kapaciteten är som den är.

Om mitt batteri har drabbats av vanligt förslitning så visst, då tar jag det själv. Men jag tror att det är något allvarligare fel på mitt batteri eftersom det endast höll i 2 år. Därför vill jag veta om det är vanligt eller inte att det försämras så snabbt efter så få cykler.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-05 17:22

Jag skulle nog hävda reklamationsrätten i konsumentköplagen.

Ursprungligen av Dr_atsab:

Jag vet ju redan att batteriet är dåligt. Det står "service battery" så är ju inga oklarheter med att det ska bytas, speciellt inte när den betett sig som jag beskrev och kapaciteten är som den är.

Om mitt batteri har drabbats av vanligt förslitning så visst, då tar jag det själv. Men jag tror att det är något allvarligare fel på mitt batteri eftersom det endast höll i 2 år. Därför vill jag veta om det är vanligt eller inte att det försämras så snabbt efter så få cykler.

Självklart är det inget vanligt. Bara att göra som kenjon skriver, hävda reklamationsrätten i konsumentköplagen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Självklart är det inget vanligt. Bara att göra som kenjon skriver, hävda reklamationsrätten i konsumentköplagen.

'

Jo precis det har ju varit min plan hela tiden.

onödigt

Ursprungligen av Dalle:

Köp ett nytt batteri och gå vidare i livet. Ödsla inte din energi på en fight som du aldrig kan vinna. Har datorn ofta/länge varit ansluten till laddaren? Ett batteri mår bra av att motioneras.

Planen var bara att få lite info om hur bra apples batterier brukar hålla vid eventuell tvist. Jag var inte ute efter tips och speciellt inte så tvärnegativt som ditt. Bara så du vet så lämnade jag in min dator på Macforum i GBG och nu sitter det ett sprillans nytt batteri i min 2 år gamla Macbok. Allt till en kostnad av 0 kr. Tack Apple men störst tack till Sveriges 3 åriga reklamationsrätt.

Hej,

Jag har nu exakt samma problem som du hade i forumtråd.

Skulle du kunna länka info om Apples utsatta batterikrav/kapaciteter?

Hur lyckades du få supporten att förstå ditt problem och få det åtgärdat gratis?

Mvh iParasol

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-06 18:02
Ursprungligen av iParasol:

Hej,

Jag har nu exakt samma problem som du hade i forumtråd.

Skulle du kunna länka info om Apples utsatta batterikrav/kapaciteter?

Hur lyckades du få supporten att förstå ditt problem och få det åtgärdat gratis?

Mvh iParasol

Kräver nog att man har ordning på pappren, först och främst ett seriöst inköpskvitto med serienummer har du det så är det väl inga större problem .

Senast redigerat 2014-12-06 21:31
Ursprungligen av iParasol:

Hej,

Jag har nu exakt samma problem som du hade i forumtråd.

Skulle du kunna länka info om Apples utsatta batterikrav/kapaciteter?

Hur lyckades du få supporten att förstå ditt problem och få det åtgärdat gratis?

Mvh iParasol

Försökte hitta den sidan hos apple där det stod antal cykler den skulle klara innan den gick under 80%. Hittar den dock inte och de har gjort om batterisidorna med info om detta.

Hittar endast..

Apple lithium-ion batteries are designed to hold at least 80% of their original capacity for a high number of charge cycles, which varies depending on the product.

Förut stod det mer specificerat, inte endast "high number of charge cycles"

I början var applesupporten rätt avigt inställd till att jag skulle få reklamera batteriet, men jag insisterade på att batteriet skulle hålla längre enligt apples infosida. Supporten på macforum var mer positiva men de visste inte om det skulle gå att reklamera först.

Hur gammal är din dator? Hur många cycler? Hur många procent kvar på laddningen den kan hålla jämfört med ursprungskapacitet?

Ursprungligen av cubeis:

Kräver nog att man har ordning på pappren först och främst ett seriöst inköpskvitto med serienummer, har du det så är det väl inga större problem .

Ursprungligen av Dr_atsab:

Försökte hitta den sidan hos apple där det stod antal cykler den skulle klara innan den gick under 80%. Hittar den dock inte och de har gjort om batterisidorna med info om detta.

Hittar endast..

Apple lithium-ion batteries are designed to hold at least 80% of their original capacity for a high number of charge cycles, which varies depending on the product.

Förut stod det mer specificerat, inte endast "high number of charge cycles"

I början var applesupporten rätt avigt inställd till att jag skulle få reklamera batteriet, men jag insisterade på att batteriet skulle hålla längre enligt apples infosida. Supporten på macforum var mer positiva men de visste inte om det skulle gå att reklamera först.

Hur gammal är din dator? Hur många cycler? Hur många procent kvar på laddningen den kan hålla jämfört med ursprungskapacitet?

Denna info talar för att jag har har rätt.
Macbook:en är inköpt i augusti år 2012. Jag har förbrukat 161 cykler men har bara ca 3700 mAh av 6700 (ca 66 %).

Längre ner på följande sida står det att jag ska kunna bruka 1000 laddningscykler innan batteriet anses vara förbrukat. Alltså har jag förbrukat ca16 % av batteriets livslängd vilket jag tycker är skäl nog att få batteriet utbytt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-06 20:17

Kan bara hålla med.

Ursprungligen av iParasol:

Denna info talar för att jag har har rätt.
Macbook:en är inköpt i augusti år 2012. Jag har förbrukat 161 cykler men har bara ca 3700 mAh av 6700 (ca 66 %).

Längre ner på följande sida står det att jag ska kunna bruka 1000 laddningscykler innan batteriet anses vara förbrukat. Alltså har jag förbrukat ca16 % av batteriets livslängd vilket jag tycker är skäl nog att få batteriet utbytt.

Ok det var förmodligen den sidan jag letade efter igår men inte hittade. Har du länken? Det var den infon jag refererade till när jag lämnade in min dator på macforum och pratade med support osv.

Ursprungligen av Dr_atsab:

Ok det var förmodligen den sidan jag letade efter igår men inte hittade. Har du länken? Det var den infon jag refererade till när jag lämnade in min dator på macforum och pratade med support osv.

Yes, länkarna är http://www.apple.com/se/batteries/service-and...

Och
http://support.apple.com/sv-se/HT1519

Uppdatering

Jag lämnade in min Macbook Air hos återförsäljaren och talade om problemet samt att det var ett ursprungsfel och därmed ville få den reparerad enligt Konsumentköpslagen (KKL).

Batteriet ansågs vara trasigt och 4 dagar efter inlämningen fick jag tillbaka datorn med nytt batteri utan kostnad.
Alltså hanterades det som ett reklamationsärende.

Hade förr ca 4422 mAh (skrev fel i tidigare inlägg) efter 161 laddningscykler, alltså 66 % av den maximala kapaciteten och efter ca 16 % förbrukning av batteriets livstid. Nu har jag 6717 mAh och en laddningscykel.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2014-12-11 11:37

Även jag har detta problem med min MBA 2012.
Min är köpt på Apple Store, måste jag skicka den till dem eller kan man kontakta en authorized eller premium reseller för detta?

Bör man ta det via apple support först eller kan man ta med sig datorn till en återförsäljare direkt och sköta hela ärendet via dem?

Senast redigerat 2014-12-11 11:51
Ursprungligen av osvald:

Även jag har detta problem med min MBA 2012.
Min är köpt på Apple Store, måste jag skicka den till dem eller kan man kontakta en authorized eller premium reseller för detta?

Bör man ta det via apple support först eller kan man ta med sig datorn till en återförsäljare direkt och sköta hela ärendet via dem?

Man ska alltid vända sig till återförsäljaren vid ett reklamationsärende, i detta fall blir det ju en Apple-butik eller Apple-support. Ring och fråga.

1
Bevaka tråden