Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite laggar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-30 17:50

Kör Yosemite sedan det släpptes på min MBP mid 2012, 16Gb RAM, 250Gb SSD. När dator snurrat 2-3 dagar så börjar vissa saker lagga ganska ordentligt. Som att switcha (tre fingrar swipe) mellan skrivborden, mission control tex. Efter omstart är allt som det ska igen.

Någon som upplever samma sak?

  • Medlem
  • 2014-10-30 17:54

Kör du några program som käkar ram-minne till frukost i bakgrunden?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-30 18:02

Nja det är faktiskt "WindowServer" som käkar CPU i så fall enligt min activity monitor.

Testa stäng ett program i taget och se vad det är som belastar WS.

Jag har samma problem. jag kan sitta och surfra på safari och kollar sedan Aktivietskontrollen och ser att jag använder 7.5 gb ram av 8 gb. Försöker även spela wow lite då och då men hela skärmen laggar, eller om det är spelet då det händer för mycket grejer. Jag önskar jag kunde få tillbaka Mavericks. Sjukt mycket bättre.

Har en MacPro 2013 för 65 000 kr. och Yosemite har Finder-problem...eller vad det nu är. Varje gång man droppar en fil till annan disk via nätverk så stannar allt upp en stund - badboll - 3-10 sek. innan överföringen kickar igång. Finder har också gett upp helt ett par ggr (Finder svarar inte) och en omstart av Finder resulterar bara i tom skärm inga ikoner etc (Finder startar inte alls om m.a.o.). Omstart av dator är det som gäller då.
Allt detta är bekant sedan tidigare genom åren och jag hoppas dom fixar Yosemite. Nya OS brukar inte bli friska förrn några updates.
Yosemite har förresten också problem med SMB-nät, men det har alla Apples OS haft sedan begynnelsen - Mavericks var det OS som hade minst problem. Att Apple inte får till SMB-nåtverkslirandet är en gåta. Efter så många många år. Det är ju en nyckelfuktion om dom nu vill att Macar ska stå på arbetsplatser också.

Har rapporterat i annan tråd om att jag har stora problem med lagg på min MBPr 13" Ser att den använder 3.96GB RAM. Om jag stänger ner T.ex. förhandsvisning som tog 498mb RAM så går användningen ner, men går upp till 3.97 ganska direkt utan att jag gör nått. Hade dessutom ännu en märklig krasch idag. Min gamla MBPr som min syster har nu har liknande problem. Har dock bara testat en kort stund, men såg massa lagg och små buggar jag har på min. Att starta om maskinen tycker jag inte hjälper ett dugg.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-12-05 23:35

Har också problem med att Yosemite laggar oförtjänt mycket. Har en rMBP late 2013 med 16GB RAM, 2,8GHz i7, 500 GB SSD, och utan mer än Safari och Förhandsgranskning igång kan den få för sig att rendera enkel grafik så som fönsterflytt eller Notiscenter med betydande lagg. Även för mig är det WindowServer som omättligt käkar CPU. Så var det definitivt aldrig med Mavericks ens med åtskilliga tunga program igång.

Har försökt med PRAM- och SMC-reset utan mer än mycket temporär symtomlindring. Likaså rättighetsrepation har varit förgäves.

Förslag på möjlig orsak och lösning? Vill helst undvika blåsa disken ren och installera om allt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-06 00:45

Har nyss köpt en MBPr 13" och upplevde lite lagg men antog att det kunde bero på att jag i stort sett kört med samma installation sen Lion och bara uppdaterat OS X varje gång det kommit en uppdatering.
Jag hittade ett tips och det löste det lilla lagg jag hade.
Den första filen hade jag inte konstigt nog inte med den andra fanns och jag körde PRAM-resett några gånger.
https://david.gyttja.com/2013/01/21/fix-laggi...

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-12-06 02:53
Ursprungligen av lappen71:

Har nyss köpt en MBPr 13" och upplevde lite lagg men antog att det kunde bero på att jag i stort sett kört med samma installation sen Lion och bara uppdaterat OS X varje gång det kommit en uppdatering.
Jag hittade ett tips och det löste det lilla lagg jag hade.
Den första filen hade jag inte konstigt nog inte med den andra fanns och jag körde PRAM-resett några gånger.
https://david.gyttja.com/2013/01/21/fix-laggi...

Mycket bra tips, verkar fungera än så länge!

Ursprungligen av Demiurgen:

Har en MacPro 2013 för 65 000 kr. och Yosemite har Finder-problem...eller vad det nu är. Varje gång man droppar en fil till annan disk via nätverk så stannar allt upp en stund - badboll - 3-10 sek. innan överföringen kickar igång. Finder har också gett upp helt ett par ggr (Finder svarar inte) och en omstart av Finder resulterar bara i tom skärm inga ikoner etc (Finder startar inte alls om m.a.o.). Omstart av dator är det som gäller då.
Allt detta är bekant sedan tidigare genom åren och jag hoppas dom fixar Yosemite. Nya OS brukar inte bli friska förrn några updates.
Yosemite har förresten också problem med SMB-nät, men det har alla Apples OS haft sedan begynnelsen - Mavericks var det OS som hade minst problem. Att Apple inte får till SMB-nåtverkslirandet är en gåta. Efter så många många år. Det är ju en nyckelfuktion om dom nu vill att Macar ska stå på arbetsplatser också.

65k snacka om att köpa grisen i säcken

Det är datorn som kostar 65 lax - inte OS'et. Jag antar att du känner till skillnaden.
Sedan är det givetvis inte jag som betalat burken (som är ett under i mänsklig ingenjörskonst och teknologi - den är egentligen värd 4,3 miljoner för mig - dom som håller på med video och 3D förstår vad jag menar...för någon annan finns ingen anledning att köpa ett sån't här kraftmonster)

Ursprungligen av ibra_apple:

65k snacka om att köpa grisen i säcken

Ursprungligen av Demiurgen:

..för någon annan finns ingen anledning att köpa ett sån't här kraftmonster)

Musikproduktion.

1
Bevaka tråden