Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera en LaCie 2Big Quadra

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-12-02 19:50

Har en LaCie 2Big Quadra USB/FW på 4TB, frågade LaCie supporten om det gick att få in större diskar, upp till 8TB skulle den klara sade dom. Köpte 2 st WD 4TB Red. Nu funkar inte detta... disken startat upp men front LED lampan lyser rött för "disk failure" (diskaran är OK, har testat dom direkt i datorn), har nåt att göra med LaCies egna system för att raida diskarna (kör den snabba versionen, en stor volym bara). Har Googlat, en del säger att man skall byta en disk i taget så skall systemet kopieras över till den nya disken, funkar inte heller, har stått så i en halvtimme, inget händer. Om nån har någon erfarenhet av detta så är jag tacksam. Har kontaktat supporten men dom tar ju 4-5 dagar på sej att svara, och svaret blir förmodligen att köpa diskarna från LaCie....

Den har förmodligen inte stöd för 4TB-diskar isåfall.
Exakt vilken Lacie-enhet har du och vilka diskar är det du använder?

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-12-02 20:35
Ursprungligen av keptang:

Den har förmodligen inte stöd för 4TB-diskar isåfall.
Exakt vilken Lacie-enhet har du och vilka diskar är det du använder?

Det är en LaCie 2Big Quadra USB3 (har FW också). Diskarna är WD 4.0 TB Red WD40EFRX. Enl. LaCie supporten så skall den fungera med 4TB diskar. Hittar ingen firmware updatering för den heller.

Invänta Lacie's svar. Tror den behöver en mjukvaruppdatering, kanske finns på deras hemsida.

En anledning till att jag slutat använda USB/FW-enheter (framförallt LaCie som har en tendens att få problem med strömmatningen), man kan glömma updateringar för att få stöd för ny hårdvara (hårddiskar i detta fall).

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-12-02 21:01

Jo, jag har ett tiotal LaCie diskar, många nätdelproblem har det vart, men LaCie skickade mej några nya nätdelar för några år sedan i alla fall.

Håller på att testa en sak nu, satte i dom gamla 2TB diskarna, formaterade om. Sen satte LaCien i Raid 1 läge (safe, blir bara 2TB då), tog sen ur en disk och satte i en WD 4TB disk, nu lyser det inte rött i alla fall, och i LaCies Desktop manager står det "disk 2 syncronizing". Har stått så i 1 timme nu. (hur lång tid skall det ta att synka en tom disk...)

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-12-03 12:34

Lösningen efter mycket "trial and error": Sätta disken i Raid 1 mode med orginaldiskarna i. Byta ut disk2 till en 4TB, vänta 5-6 timmar tills den har klonat den disken (visar fortfarande bara 2TB space, och den gör förmodligen en blockkopia eftersom det tar så lång tid fast disken är tom). När den slutat klona (visar OK på bägge diskarna i LaCies Desktop Manager), sätt i den andra 4TB disken, vänta 5-6 timmar på OK, (visar fortfarande bara 2TB space). Starta om disken i Raid 0 ("fast" läge på disken). Formatera om i Disk utility. Klart, 8TB diskutrymme. LaCIe har ännu ej svarat.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-12-03 16:05

Fick svar från LaCie, det finns visst ett snabbare sätt, postar här ifall nån annan har samma problem:

Thank you for contacting LaCie support. I cannot say exactly what the problem is but I suspect that the drive firmware is not compatible with the enclosure. What you could try is to put in one of the original disks and one of the new ones and see if it will initialize. This should be done with the unit on.
If the RAID mode was 0 (FAST): all data stored on the device has been deleted, and you need to follow the steps below in order to reinitialize the RAID 0.
Change the RAID mode to RAID 1 (SAFE) by following the instructions in Modify RAID Mode.
Make sure that the RAID 1 mode (SAFE) is ready. This will be indicated by a steady blue LED on the front of the product, and the SAFE mode LED illuminated on the rear of the product.
Turn off your product again and change the RAID mode back to RAID 0 (FAST), by following the same procedure as above.
After a brief initialization, the LED indicating a clean RAID 0 (FAST) will be illuminated, and the front LED will become steady blue.
Reformat the volume (refer to Formatting Instructions for details). Once this is complete, the volume for the clean RAID 0 array will mount on your computer.
I don't know if this will work but it is a start. Because this has a hardware raid it is not as simple of a process as the software raids are.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-12-04 01:08

En annan fråga om detta nu. Hastigheten, red diskarna gör 5400 varv, transfer rate är 6Gb/s enl specs. vad innebär detta egentligen. Kopierar nu 4.7 TB till denna drive och det tar ca 15 timmar, vaför går det så sakta? Har kopplat LaCIe driven med FW 800 via FW/Thunderbolt adapter till en ny MacPro (Trashcan), den andra driven jag kopierar från är en LaCie 6TB Thunderbolt drive. Borde väl gå lite fortare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-04 02:08
Ursprungligen av Ken:

En annan fråga om detta nu. Hastigheten, red diskarna gör 5400 varv, transfer rate är 6Gb/s enl specs. vad innebär detta egentligen. Kopierar nu 4.7 TB till denna drive och det tar ca 15 timmar, vaför går det så sakta? Har kopplat LaCIe driven med FW 800 via FW/Thunderbolt adapter till en ny MacPro (Trashcan), den andra driven jag kopierar från är en LaCie 6TB Thunderbolt drive. Borde väl gå lite fortare...

Maximal överföringshastighet för den disken är 150 MByte/s (=1200 Mbit/s). Men det är inte den begränsande faktorn i din setup, utan det är hastigheten i FW800-gränssnittet som är max 786 Mbit/s.

4,7 TB på 15 timmar får jag till 87 MB per sekund eller 696 Mbit/s. Alltså en förväntad medelhastighet över Firewire.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-12-04 12:56

Aha, det var FW som var flaskhalsen..Antar att jag skulle kört USB 3 istället då disken har detta också. men jag läste nånstans att MacPro's USB 3 portar inte är så snabba som USB 3 skall vara av nån anledning. Tack för infon!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-06 15:00
Ursprungligen av Ken:

Aha, det var FW som var flaskhalsen..Antar att jag skulle kört USB 3 istället då disken har detta också.

Ja, om du hade valt USB3 hade WD Red hårddiskens kapacitet på 150 MByte/s blivit flaskhalsen. Det hade tagit en 8-9 timmar att överföra 4.7 TB.

Tillägg: Just det ja, du körde med RAID 0, så du borde komma ner i ytterligare halva tiden, kanske 4,5 timmar över USB3

Ursprungligen av Ken:

men jag läste nånstans att MacPro's USB 3 portar inte är så snabba som USB 3 skall vara av nån anledning. Tack för infon!

Jag blev nyfiken och det stämmer som du säger, USB3 implementionen på Mac Pro är sämre än på t.ex. MacBook Pro. De fyra portarna delar på en enda PCIe-kanal för max 500 MB/s i vardera riktningen.
2013 Mac Pro: USB3 Performance Limitations

I praktiken räcker USB3-kapaciteten på en Mac Pro nästan för tre samtidiga snurr-HD eller en SSD. För SSD-disk nummer två eller om du vill köra med stripad SSD så ska du satsa på Thunderbolt.

Senast redigerat 2014-12-06 15:27
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-12-07 00:22

Hmm, vad händer då om man har USB 2 grejor på en av portarna, går hela USB kanalen med alla 4 portar ner på USB 2 hastigeht då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-07 16:49
Ursprungligen av Ken:

Hmm, vad händer då om man har USB 2 grejor på en av portarna, går hela USB kanalen med alla 4 portar ner på USB 2 hastigeht då?

Som jag förstår det ska en och samma USB 3-port ha separata kretsar för att hantera USB 2- och USB 3-protokollen samtidigt. Om du använder en USB 3 hub kan du blanda olika USB-generationer på den och få USB 3 hastighet så länge det är en obruten kedja av USB 3 kabel och hub från port till enhet.

Så att ansluta olika sorters USB på de fyra olika portarna på Mac Pro ska definitivt inte vara några problem.
Enligt AnandTech är det ett Fresco FL 1100 kontrollerkort för USB 3.0 i Mac Pro. Om man ser på skissen för det kortet ser man att varje port har en bus för USB 2 respektive SS (Super Speed = USB 3)

Men eftersom USB-kontrollerkortet i sin tur bara har fått tillgång till en PCIe 2.0-kanal (500 MB/s) in mot datorn räcker bandbredden som sagt bara till en SSD-disk i full hastighet i taget via USB.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-12-07 18:20

Bra info. Tack!

1
Bevaka tråden