Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite är inte stabilt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har aldrig haft så många låsningar av appar och omstarter sedan jag installerade Yosemite. Förhandsgranskining låser sig, iTunes låser sig, Finder låser sig och Word men det är ju inte lika konstigt.

Fler med samma erfarenheter och eventuella fixar?

MBP retina med 16 GB minne

Nej inte direkt men däremot är det fruktansvärt långsamt på min iMac late 2009 där Mavericks var snabbt och kvickt.

Nej, Yosemite är inte instabilt. Din dator är instabil ja och det beror på att du har någon skit i den, förmodligen på grund av att du installerat Yosemite ovanpå Mavericks som installerats ovanpå Lion osv

Om du har installerat Yosemite rent och det ändå kraschar så har du förmodligen ett hårdvaruproblem, minne, grafikkkort, moderkort eller disk...

Senast redigerat 2014-12-03 21:07

Jag har inte heller upplevt några problem med Yosemite. MBP 13" retina.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej inte direkt men däremot är det fruktansvärt långsamt på min iMac late 2009 där Mavericks var snabbt och kvickt.

De tester jag sett med geekbench visar att Yosemite är några procent snabbare än Mavericks på nyare hårdvara. De tester jag kört själv på framförallt nätverktjänster och filkopiering från nätverk och diskar så är Yosemite väldigt mycket snabbare. Det har snabbat upp previewhanteringen rejält och att titta på stora filträd går bra mycket fortare. Att jobba i Indesign, Photoshop, Final Cut och andra liknade, relativt krävande program går åtminstone inte långsammare än i Mavericks. Jag kör en gammal 2011 MBP med SSD och 16GB minne. De flesta testerna kördes tidigare med 8GB minne.
Det enda som tar längre tid är kallstart av datorn, det skiljer ungefär en sekund till Mavericks fördel.

Vill man snabba upp systemet ytterligare så kan man slå av en massa finesser:

http://osxdaily.com/2014/10/24/speed-up-os-x-...

Tack, bra tips. Det hjälpte faktiskt med en enkel omstart, första omstarten sedan installationen. Nu flyter det på bättre.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-04 07:30

Safari 8.0 står och snurrar en stund efter omstart av datorn i bland. Den kommer dock alltid i gång.
Såg att Apple släppte 8.0.1 i går, men har nu dragit tillbaka den uppdateringen.

För mig är det både och, vissa saker är Mavericks stabilare och andra Yosemite. Men absolut ingen katastrof.

1
Bevaka tråden