Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Politik-tråden - December 2014

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-12-03 15:53

Om 10 minuter går det åt helvete för Sverige, oavsett hur det blir. Riksdagen är Sveriges värsta vuxendagis!

Senast redigerat 2014-12-04 10:24
  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-03 16:13
Ursprungligen av Dalle:

Om 10 minuter går det åt helvete för Sverige, oavsett hur det blir. Riksdagen är Sveriges värsta vuxendagis!

Det är väl alla riksdagar eller vad man nu vill kalla dem.

  • Medlem
  • 2014-12-03 16:18
Ursprungligen av juanito:

Det är väl alla riksdagar eller vad man nu vill kalla dem.

Parlament.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-03 16:32
Ursprungligen av Dalle:

Om 10 minuter går det åt helvete för Sverige, oavsett hur det blir. Riksdagen är Sveriges värsta vuxendagis!

Skyll på alla idioter som röstade på SD

  • Medlem
  • 2014-12-03 16:40
Ursprungligen av lappen71:

Skyll på alla idioter som röstade på SD

Återigen, det är inte bara SD som är ett jävla pack. Alla är lika goda kålsupare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-03 16:48
Ursprungligen av Dalle:

Återigen, det är inte bara SD som är ett jävla pack. Alla är lika goda kålsupare.

Dom är det största packet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-03 17:13
Ursprungligen av lappen71:

Dom är det största packet

Snarare att man får skylla på de som väljer att rösta på SD istället för att fortsätta rösta på en framgångsrik allians. Nu har vi istället en regering bestående av en röda klåpare med Löfvén i spetsen.

Samtidigt går det ju inte att ignorera åsikterna hos en så pass stor del av befolkningen som de som röstat på SD utgör. Det har dock gjorts i årtionden och därför är vi där vi är idag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-03 17:46
Ursprungligen av zinned:

Snarare att man får skylla på de som väljer att rösta på SD istället för att fortsätta rösta på en framgångsrik allians. Nu har vi istället en regering bestående av en röda klåpare med Löfvén i spetsen.

Samtidigt går det ju inte att ignorera åsikterna hos en så pass stor del av befolkningen som de som röstat på SD utgör. Det har dock gjorts i årtionden och därför är vi där vi är idag.

Jag tänkte skriva att dom som valde att rösta på är SD är idioter också men då kliver man väl någon på tårna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-03 17:51
Ursprungligen av lappen71:

Jag tänkte skriva att dom som valde att rösta på är SD är idioter också men då kliver man väl någon på tårna.

Det står en fritt att tycka, liksom att göra det för övriga partier. Det jag dock tycker är för jävligt är den allmänt sanktionerade mobbing och utfrysning av SD som har pågått under många år. Högst vidrigt och högst odemokratiskt.

Jag må inte gilla deras politik men de ska fasen behandlas på samma sätt som övriga partier.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2014-12-03 18:31
Ursprungligen av zinned:

Det står en fritt att tycka, liksom att göra det för övriga partier. Det jag dock tycker är för jävligt är den allmänt sanktionerade mobbing och utfrysning av SD som har pågått under många år. Högst vidrigt och högst odemokratiskt.

Jag må inte gilla deras politik men de ska fasen behandlas på samma sätt som övriga partier.

Jag håller delvis med, men om man som parti aktivt motarbetar demokratiska principer - typ människors lika värde - så förtjänar man inte riktigt att omfattas av principerna själv, tycker jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-03 18:35
Ursprungligen av tomcat:

Jag håller delvis med, men om man som parti aktivt motarbetar demokratiska principer - typ människors lika värde - så förtjänar man inte riktigt att omfattas av principerna själv, tycker jag.

Just det är en av flera anledningar att vara bättre, verkligen vad demokrati är och att med den respektera allas rätt till sin åsikt. I annat fall är man lika illa ute.

Ta ett vardagligt exempel, när SD håller torgmöten så fördärvas dessa av personer som påstår sig vara lite av demokratins riddare. Dessa är i verkligheten inget annat än odemokratiska.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2014-12-03 18:49
Ursprungligen av zinned:

Just det är en av flera anledningar att vara bättre, verkligen vad demokrati är och att med den respektera allas rätt till sin åsikt. I annat fall är man lika illa ute.

Ta ett vardagligt exempel, när SD håller torgmöten så fördärvas dessa av personer som påstår sig vara lite av demokratins riddare. Dessa är i verkligheten inget annat än odemokratiska.

Absolut. Och visst, demokratin HAR vunnit över både Mussolini och Hitler. Men till vilket pris? Så... Knäckfrågan, menar jag, är; ska demokratin omfatta även den som aktivt motarbetar den - till vilket pris som helst? Jag är inte alldeles säker på det. Jag skulle gärna vilja vara det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-03 19:04
Ursprungligen av tomcat:

Absolut. Och visst, demokratin HAR vunnit över både Mussolini och Hitler. Men till vilket pris? Så... Knäckfrågan, menar jag, är; ska demokratin omfatta även den som aktivt motarbetar den - till vilket pris som helst? Jag är inte alldeles säker på det. Jag skulle gärna vilja vara det.

Kan man försvara demokrati med odemokratiska metoder?

En till tankenöt: Om en majoritet vill avskaffa demokratin, vore det odemokratiskt att göra det?

Det jag vill ha sagt är väl egentligen bara att det inte är så enkelt som att utesluta ett upplevt odemokratiskt parti på demokratiska grunder. Det är en komplex fråga.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-03 19:11
Ursprungligen av Vassius:

Kan man försvara demokrati med odemokratiska metoder?

Man kan attackera demokratin med odemokratiska metoder.

Ursprungligen av Vassius:

Kan man försvara demokrati med odemokratiska metoder?

En till tankenöt: Om en majoritet vill avskaffa demokratin, vore det odemokratiskt att göra det?

Det jag vill ha sagt är väl egentligen bara att det inte är så enkelt som att utesluta ett upplevt odemokratiskt parti på demokratiska grunder. Det är en komplex fråga.

Svaret på frågan är enkelt. Majoriteten har inte rätt att bestämma allt, så ja, det är odemokratisk eftersom man kan inte ändra beslutet genom demokratiska metoder

  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-03 19:42
Ursprungligen av Vassius:

Kan man försvara demokrati med odemokratiska metoder?

En till tankenöt: Om en majoritet vill avskaffa demokratin, vore det odemokratiskt att göra det?

Det jag vill ha sagt är väl egentligen bara att det inte är så enkelt som att utesluta ett upplevt odemokratiskt parti på demokratiska grunder. Det är en komplex fråga.

Både Hitler och Saddam kom till makten demokratiskt. Bägge omstörtade av Demokratier.

Demokrati funkar inte, inget kommer att fungera där människa styr över människa. Men utan något styre är det än värre.

Ursprungligen av juanito:

Både Hitler och Saddam kom till makten demokratiskt. Bägge omstörtade av Demokratier.

Demokrati funkar inte, inget kommer att fungera där människa styr över människa. Men utan något styre är det än värre.

När blev Saddam Hussein vald vid demokratiska val? Den historieskrivningen hittar jag inte...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-03 21:21
Ursprungligen av juanito:

Både Hitler och Saddam kom till makten demokratiskt. Bägge omstörtade av Demokratier.

Demokrati funkar inte, inget kommer att fungera där människa styr över människa. Men utan något styre är det än värre.

Sicket struntprat. Demokratin ger människan det som majoriteten vill ha.

Blanda sedan inte in raka krigsförbrytelser i diskussionen, begångna av sjuka människor vilket de röstberättigade inte kan skuldbeläggas för.

Ursprungligen av tomcat:

Absolut. Och visst, demokratin HAR vunnit över både Mussolini och Hitler. Men till vilket pris? Så... Knäckfrågan, menar jag, är; ska demokratin omfatta även den som aktivt motarbetar den - till vilket pris som helst? Jag är inte alldeles säker på det. Jag skulle gärna vilja vara det.

Svaret på frågan är - givetvis!

Om man tummar på detta så har man inget. Absolut noll. Då är man till, kort och gott, såld.

Ursprungligen av lappen71:

Man kan attackera demokratin med odemokratiska metoder.

Menar du om det är praktiskt möjligt eller om man bör göra det, att det är rättfärdigat att göra det?

På det första är svaret naturligtvis ja och på det senare är det ett givet nej.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-03 21:25
Ursprungligen av zinned:

Menar du om det är praktiskt möjligt eller om man bör göra det, att det är rättfärdigat att göra det?

På det första är svaret naturligtvis ja och på det senare är det ett givet nej.

Vad betyder "man kan"?
Där har du svaret på din fråga

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-03 21:30
Ursprungligen av lappen71:

Vad betyder "man kan"?
Där har du svaret på din fråga

Nej, det är inte svaret på min fråga till dig. Kan du inte besvara den, ge din åsikt? Det är poängen i diskussionen.

Bara för att det är praktiskt möjligt att attackera demokratin med odemokratiska medel så innebär inte det att man ska göra det. Bara för att jag kan komma snabbare till jobb genom att köra mot rött ljus i korsningarna innebär inte det att jag ska göra det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-03 21:33
Ursprungligen av zinned:

Nej, det är inte svaret på min fråga till dig. Kan du inte besvara den, ge din åsikt? Det är poängen i diskussionen.

Bara för att det är praktiskt möjligt att attackera demokratin med odemokratiska medel så innebär inte det att man ska göra det. Bara för att jag kan komma snabbare till jobb genom att köra mot rött ljus i korsningarna innebär inte det att jag ska göra det.

Det är det svar du får av mig och jag tänker inte ge dig min åsikt i detta utan jag skrev vad man kan göra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-03 21:36
Ursprungligen av lappen71:

Det är det svar du får av mig och jag tänker inte ge dig min åsikt i detta utan jag skrev vad man kan göra.

Så oerhört ointelligent att ge sig in som ett troll i en diskussion genom att bara droppa något intetsägande, för att sedan smita utan att kunna stå för sin åsikt. Om du inte ska delta så låt bli att posta trams.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-03 22:25
Ursprungligen av BlackSmp:

När blev Saddam Hussein vald vid demokratiska val? Den historieskrivningen hittar jag inte...

Han representerade baath partiet och hade på 90 talet lika högt val resultat som Apple hade nöjda användare då, 93 eller 96 %.

Helt säkert manipulerade resultat, eller så var det som i hitlers tyskland. De ville ha honom.

Både hitler och saddam gjorde saker som gav väljare, trots deras grymheter.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-03 22:30
Ursprungligen av zinned:

Så oerhört ointelligent att ge sig in som ett troll i en diskussion genom att bara droppa något intetsägande, för att sedan smita utan att kunna stå för sin åsikt. Om du inte ska delta så låt bli att posta trams.

Så jag får inte säga hur det kan fungera utan att uttrycka min personliga åsikt?
Att du tycker det är intetsägande att jag konstaterar en sak får stå för dig men lägg av att kalla mig för troll.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-03 22:30
Ursprungligen av juanito:

Han representerade baath partiet och hade på 90 talet lika högt val resultat som Apple hade nöjda användare då, 93 eller 96 %.

Helt säkert manipulerade resultat, eller så var det som i hitlers tyskland. De ville ha honom.

Både hitler och saddam gjorde saker som gav väljare, trots deras grymheter.

Är det manipulerat så är det inte demokrati.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-03 22:32
Ursprungligen av lappen71:

Så jag får inte säga hur det kan fungera utan att uttrycka min personliga åsikt?
Att du tycker det är intetsägande att jag konstaterar en sak får stå för dig men lägg av att kalla mig för troll.

Kan du inte bara förtydliga ditt uttalande lite och slippa massa tjafs fram och tillbaka? Typ "Jag menade att det är teoretiskt möjligt", om det nu var det du menade...

Varför så defensiv?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-03 22:36
Ursprungligen av Vassius:

Kan du inte bara förtydliga ditt uttalande lite och slippa massa tjafs fram och tillbaka? Typ "Jag menade att det är teoretiskt möjligt", om det nu var det du menade...

Varför så defensiv?

Det finns inget krav på att jag måste väga in min personliga åsikt när jag konstaterar en sak.
Om någon tex frågar hur man snabbt fixar pengar och jag svarar "man kan råna en bank"
Behöver inte jag tala om ifall jag tycker det är rätt eller fel att göra det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-03 22:37
Ursprungligen av lappen71:

Så jag får inte säga hur det kan fungera utan att uttrycka min personliga åsikt?
Att du tycker det är intetsägande att jag konstaterar en sak får stå för dig men lägg av att kalla mig för troll.

Vad var din poäng med ditt inlägg, vad bidrog det med till diskussionen? Ingenting. Om du inte kan vidareutveckla så att vi kan förstå din poäng utan du istället säger att du inte vill uttrycka din åsikt, då deltar du inte i diskussionen och bör inte skriva något alls.

Det du påstår är sedan inget som fungerar då det som sagt är helt odemokratiskt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-03 22:45
Ursprungligen av zinned:

Vad var din poäng med ditt inlägg, vad bidrog det med till diskussionen? Ingenting. Om du inte kan vidareutveckla så att vi kan förstå din poäng utan du istället säger att du inte vill uttrycka din åsikt, då deltar du inte i diskussionen och bör inte skriva något alls.

Du får tycka vad du vill om mitt inlägg bidrog med något eller inte.
Men jag är inte tvingad att förklara med min personliga åsikt på något sätt.

Ursprungligen av zinned:

Det du påstår är sedan inget som fungerar då det som sagt är helt odemokratiskt.

Jag skrev inte att en attack mot demokratin genom att vara odemokratisk är demokrati.
Manipulation av ett val är en attack mot demokratin på ett odemokratiskt sätt.

Sen om man ska göra det eller om det är rätt är inte jag att avgöra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-04 03:49
Ursprungligen av BlackSmp:

När blev Saddam Hussein vald vid demokratiska val? Den historieskrivningen hittar jag inte...

F.ö. hävdar jag att Godwins lag gäller även här.

Bevaka tråden