Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa begagnad dator med förinstallerad mjukvara

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-03 11:21

Jag är spekulant på en begagnad MacBook Pro som levererades från Apple med Logic och FCP X som val under "Förinstallerad Mjukvara" i Apple Store, nu undrar jag om mjukvaran är knuten till datorn eller om den är knuten till ägarens Apple ID (jag tror nämligen på det senare). Säljaren verkar inte veta och jag tänkte att det var lika bra att fråga experterna innan jag plågar henne med diverse felsökning.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-03 11:26

Knutet till AppleID.
Vill du använda en dator där du inte är säker på vad som är installerat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-03 11:35
Ursprungligen av reboot81:

Knutet till AppleID.
Vill du använda en dator där du inte är säker på vad som är installerat?

Absolut inte, jag skulle självfallet initiera SSDn och lägga in Yosemite från scratch. Jag är egentligen mest intresserad av om det över huvud taget går att sälja den programvaran utan att även "sälja" sitt Apple ID.

Det finns en strimma hopp i denna tråden: https://discussions.apple.com/thread/4895347 Men eftersom TS inte följde upp så vet man inte riktigt vad som gäller.

Om det inte fungerar är det ju ett argument för att gå ned i pris.

Senast redigerat 2014-12-03 11:54

När det gäller mjukvara tror jag inte man kan köpa i andra hand utan att skaparen medger detta och att säljaren frånsäger sig rätten att använda programmet i fråga. Detta gällde förut då man kunde tex sälja sin Photoshop och då föra över licensen till nya ägaren.
Hur detta skulle funka med MAS har jag svårt att se. Apple måste då flytta licensen till nya ägaren och ta bort den för säljaren.
Inget omöjligt iofs, men undrar om Apple gör så. Enklast är väl att fråga Apple.

1
Bevaka tråden