Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny funktion för att skicka till externa skärmar, hur?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Minns att på något Keynote så presenterade Apple en funktion i Yosemity? för att använda extra skärmar samtidigt som du jobbar med din ”huvudskärm”. Exempelvis skulle du kunna spela upp en film på Apple TV från din dator och ändå sitta och jobba normalt på din skärm. De liksom drag and dropade saker in på nya skärmar.

Så hur gör man detta?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-01 14:53

Kan du berätta i vilken keynote och vid vilken tidpunkt så är det enklare för oss övriga att förstå vad du menar?

Ursprungligen av frazze:

Kan du berätta i vilken keynote och vid vilken tidpunkt så är det enklare för oss övriga att förstå vad du menar?

Jag minns inte riktigt vilken Keynote, men det måste vara nån funktion som låter dig ha olika skrivbord på olika skärmar eller nått sånt kanske?

Hur gör jag t.ex. om jag vill spela upp en film från min Mac Book Pro på min Apple TV och samtidigt använda min dator till annat?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-01 23:07

Det låter ju som AirPlay. Och Appletv är ju inte en extern/extra bildskärm.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-01 23:16

Jag tror att du har missförstått vad dom visade för jag kommer då inte ihåg något om någon filmvisning på en Apple TV.
Men du utöka ditt skrivbord till en Apple TV så du får ett till skrivbord på tv´n.
På den skulle du då kunna spela upp en film med VLC eller liknande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-02 00:02
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-12-02 00:05
Ursprungligen av lappen71:

Jag tror att du har missförstått vad dom visade för jag kommer då inte ihåg något om någon filmvisning på en Apple TV.
Men du utöka ditt skrivbord till en Apple TV så du får ett till skrivbord på tv´n.
På den skulle du då kunna spela upp en film med VLC eller liknande.

Jo, precis. TVn blir en extraskärm, precis som om du kopplar in en extra Thunderbolt-skärm; du kan välja att antingen spegla din huvudskärm eller "utöka skrivbordet" vilket get dig möjligheten att lägga fönster där som du vill kunna se samtidigt som ditt huvudabrete på huvudskärmen. Jobbar man t.ex. Med final cut eller webb och liknande då man vill se det färdigs resultatet parallellt med kod/projekt.

http://www.apple.com/se/appletv/airplay/
http://www.apple.com/se/displays/

Ja det måste ha varit AirPlay Display jag sett.
Jag fick dock för mig att det var mer än bara så.

Är det t.ex. möjligt att visa en film i VLC från datorn till Apple TV samtidigt som jag sitter och lyssnar på Spotify via hörlursuttaget på Macen och jobbar i Photoshop?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-12-02 10:58
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja det måste ha varit AirPlay Display jag sett.
Jag fick dock för mig att det var mer än bara så.

Är det t.ex. möjligt att visa en film i VLC från datorn till Apple TV samtidigt som jag sitter och lyssnar på Spotify via hörlursuttaget på Macen och jobbar i Photoshop?

Ja, det är möjligt. Om du använder din Apple TV till att utöka skrivbordet så kan du välja att lägga VLC på den skärmen (din TV), vilket gör din vanliga datorskärm ledigt.

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja det måste ha varit AirPlay Display jag sett.
Jag fick dock för mig att det var mer än bara så.

Är det t.ex. möjligt att visa en film i VLC från datorn till Apple TV samtidigt som jag sitter och lyssnar på Spotify via hörlursuttaget på Macen och jobbar i Photoshop?

Det är precis det länken visar från IngoX, att du väljer Extend och inte Mirror, som jag tror är det det du först får när du väljer TV, så du måste in i samma "meny" igen och välja Extend.

Senast redigerat 2014-12-02 12:53
Ursprungligen av Chaosstar:

...möjligt att visa en film i VLC från datorn till Apple TV samtidigt som jag sitter och lyssnar på Spotify via hörlursuttaget...

Ursprungligen av Måns97:

Ja, det är möjligt...

Men blir det inte problem med ljudet om man spelar en film i VLC, och samtidigt spelar musik i Spotify?
Hur ska AppleTVn och tvn veta att det bara är filmljudet som ska spelas där?
Och hur ska hörlursutgången veta att det bara är Spotify-ljudet som ska spelas där?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men blir det inte problem med ljudet om man spelar en film i VLC, och samtidigt spelar musik i Spotify?
Hur ska AppleTVn och tvn veta att det bara är filmljudet som ska spelas där?
Och hur ska hörlursutgången veta att det bara är Spotify-ljudet som ska spelas där?

Det är väl en "handskakning" dvs vilken app som kör vad och vart som håller reda på det väl?
Jag kan skicka tex musik via iTunes till mina Airplay enheter samtidigt som jag kan skicka annat ljud till min Thunderboltskärms högalare, typ se en trailer på en film med annan app än iTunes.
Nu har jag inte provat just det som du hänvisar till så du kanske har rätt när det gäller extended skärmar, men skulle bli förvånad om det inte funkar.

Senast redigerat 2014-12-02 12:50
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-12-02 11:40
Ursprungligen av CekariYH:

Det är väl en "handskakning" dvs vilken app som kör vad och var som håller reda på det väl?
Jag kan skicka tex musik via iTunes till mina Airplay enheter samtidigt som jag kan skicka annat ljud till min Thunderboltskärms högalare, typ se en trailer på en film med annan app än iTunes.
Nu har jag inte provat just det som du hänvisar till så du kanske har rätt när det gäller extended skärmar, men skulle bli förvånad om det inte funkar.

det var ett tag sedan jag använder det, men AirFoil? Kan man inte genom AirFoil välja vilket program som ska ge ljud vart? Eller är det bara AirPlay-högtalare?

Ursprungligen av Måns97:

det var ett tag sedan jag använder det, men AirFoil? Kan man inte genom AirFoil välja vilket program som ska ge ljud vart? Eller är det bara AirPlay-högtalare?

Har inte använt Airfoil på evigheter så kommer inte ihåg exakt, men har för mig att det var så.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 14:38
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja det måste ha varit AirPlay Display jag sett.
Jag fick dock för mig att det var mer än bara så.

Är det t.ex. möjligt att visa en film i VLC från datorn till Apple TV samtidigt som jag sitter och lyssnar på Spotify via hörlursuttaget på Macen och jobbar i Photoshop?

Nej det går inte.
Testade nyss och ljudet går till tv´n bara.

Ursprungligen av lappen71:

Nej det går inte.
Testade nyss och ljudet går till tv´n bara.

Verkar stämma, så fort jag blandar in TV kan jag bara sända en mediaström i taget verkar det som.
Har jag iTunes igång till Airplay högtalarna kan jag se på en film med tex Quicktime på datorskärmen med ljud till denna.

Har också för mig att det ska gå att skicka till TV och se/höra på nått annat i datorn, men hur kan jag inte komma på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-02 15:32
Ursprungligen av CekariYH:

Har också för mig att det ska gå att skicka till TV och se/höra på nått annat i datorn, men hur kan jag inte komma på.

Testa Airfoil som redan nämts. Gratis att testa 10 minuter i taget.

Har inte behov av detta som TS, har visserligen en license för Airfoil men använder den inte alls då det jag behöver redan funkar

Eller så väljer man en annan ljudutgång i VLC: http://www.mactricksandtips.com/2013/05/selecting-the-audio-output-within-vlc.html
(tror det finns en liknande tråd om det nånstans)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 15:58
Ursprungligen av suddgummi:

Eller så väljer man en annan ljudutgång i VLC: http://www.mactricksandtips.com/2013/05/selecting-the-audio-output-within-vlc.html
(tror det finns en liknande tråd om det nånstans)

Hur ska det lösa problemet när det är VLC på datorn som skickar ljudet till ATV´v som sen spelar upp det på TV´n?
Och ljudet från VLC ska upp på datorn men det skulle gå om man kunde i Spotify välja ljudutgång.

Ursprungligen av lappen71:

Hur ska det lösa problemet när det är VLC på datorn som skickar ljudet till ATV´v som sen spelar upp det på TV´n?
Och ljudet från VLC ska upp på datorn men det skulle gå om man kunde i Spotify välja ljudutgång.

Om du inte väljer att använda Apple TVn för generellt ljud ut (typ alt-klicka på volymkontrollen och välja de inbyggda högtalarna som ljudutgång) och sen i VLC välja Airportenheten som ljudutgång borde det väl funka?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 16:24
Ursprungligen av suddgummi:

Om du inte väljer att använda Apple TVn för generellt ljud ut (typ alt-klicka på volymkontrollen och välja de inbyggda högtalarna som ljudutgång) och sen i VLC välja Airportenheten som ljudutgång borde det väl funka?

Nej nu förstår jag inte alls vad du menar!!!

Det jag vet är att väljer jag ljudutgång AirPlay från iTunes,VLC eller annan källa som kan använda AirPlay tar det över all ljudhantering.

Ursprungligen av lappen71:

Nej nu förstår jag inte alls vad du menar!!!

Det jag vet är att väljer jag ljudutgång AirPlay från iTunes,VLC eller annan källa som kan använda AirPlay tar det över all ljudhantering.

Då gör du inte rätt. Frågan från TS var ju om denne kunde visa VLC på en TV via Airplay och skicka ljudet från VLC dit enbart, samtidigt som Spotify spelades i hörlursuttaget. Svaret är då ja, om man väljer ljudutgång i VLC till Airplayenheten. Om Spotify har samma möjlighet vet jag inte. Men med VLC funkar det. I alla fall sist jag testade.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 16:39

Ok det fungerar men det fungerar väldigt dåligt och en omständig väg.
Jag sitter på den högsta hastighet som mitt trådlösa närverk kan prestera och det är 876MBit/s och då laggar på TV´n.
För att starta det måste man först välja utökat skrivbord,gå in i ljudinställningarna och välja inbyggda högtalare.
Sen starta VLC,dra över det till det utökade skrivbordet,gå in i inställningarna på VLC och välja AirPlay ATV.
Så ja det fungerar men väldigt dåligt

Att först använda airplay för att sända bild till TV och sedan tro att du kan med ett specifikt program samtidigt sända ljudet till samma TV tror fel.

Ursprungligen av Borttaget:

Att först använda airplay för att sända bild till TV och sedan tro att du kan med ett specifikt program samtidigt sända ljudet till samma TV tror fel.

Det är väl inte riktigt det, det handlar om väl, utan att tex sända en film till för ungarna typ på TV och samtidigt lyssna på musik på datorn med hörlurar, iaf uppfattade jag det som så.

Senast redigerat 2018-07-23 12:41
Ursprungligen av CekariYH:

Det är väl inte riktigt det, det handlar om väl, utan att tex sända en film till för ungarna typ på TV och samtidigt lyssna på musik på datorn med hörlurar, iaf uppfattade jag det som så.

Fösta inlägget så säger trådskaparen extra skärmar. Inte streama en video till TV från en mediaspelare så som Beamer samtidigt som man gör annat på datorn.

På tal om det @Chaosstar. Jag rekommenderar Beamer åt dig då du kan streama vilken video som helst till din TV samtidigt som du gör annat på datorn!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 19:01
Ursprungligen av Borttaget:

Fösta inlägget så säger trådskaparen extra skärmar. Inte streama en video till TV från en mediaspelare så som Beamer samtidigt som man gör annat på datorn.

På tal om det @Chaosstar. Jag rekommenderar Beamer åt dig då du kan streama vilken video som helst till din TV samtidigt som du gör annat på datorn!

Eftersom TS nämner ATV i frågeställningen så är det lätt att dra slutsatsen att det är den lösningen han är ute efter som vi diskuterar.

Senast redigerat 2018-07-23 12:42
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag minns inte riktigt vilken Keynote, men det måste vara nån funktion som låter dig ha olika skrivbord på olika skärmar eller nått sånt kanske?

Hur gör jag t.ex. om jag vill spela upp en film från min Mac Book Pro på min Apple TV och samtidigt använda min dator till annat?

Ursprungligen av Borttaget:

Fösta inlägget så säger trådskaparen extra skärmar. Inte streama en video till TV från en mediaspelare så som Beamer samtidigt som man gör annat på datorn.

På tal om det @Chaosstar. Jag rekommenderar Beamer åt dig då du kan streama vilken video som helst till din TV samtidigt som du gör annat på datorn!

Andra inlägget från TS

Senast redigerat 2018-07-23 12:42
Ursprungligen av CekariYH:

Andra inlägget från TS

Sedan har du inlägg 9 och 10 som går en annan väg vilket får mig att svara

Bevaka tråden