Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hörlurar runt 2500kr !

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sitter och funderar och söker för fullt på nätet efter ett par hörlurar för slippa iPhone 5 original lurar. Dom skall inte användas så värst mycket till min iPhone utan mest till min MBP r när jag jobbar eller reser.

Budget är som rubriken lyder med undantag om det finns något som motiverar säg en 500 extra för en avsevärt mycket bättre upplevelse.

Lurar jag kollat på nätet på är följande:

Shure SRH940 : anledning bra reviews
Yamaha HPH-PRO400 : (mest för att dom var estetiskt tilltalande och verkar vara smidiga att packa ner)
B&W P5 : mest för det estetiska
B&W P7 : lite över budget men verkar populära men samtidigt varma för öronen vilket är mindre trevligt.
Beyerdynamics T51p 32 ohms , DT990 250 ohms (förstärkare ett krav misstänker jag), Custom Pro : Beyerdynamics för att jag blev rekommenderad att titta på dom
Sennheiser Momentum on-ear samt over-ear : för det estetiska samt verkar vara rätt okej
Sennheiser HD25 : bra reviews på vissa sajter och används som referens i tester mot liknande av andra fabrikat
PSB M4U 1 : fick rätt bra betyg på en sajt jag tittade på samt att dom är rätt snygga.
Grado SR325IS : Lite över budget men godtagbart ifall att dom skulle vara avsevärt mycket mer prisvärda än övriga alternativ.
Grado SR125i samt SR225 : Stämmer rätt bra med budget.

Någon som använder någon av ovanstående lurar och kan komma med kommentarer? Jag har tänkt att själv ta mig en tur både till Alingsås Hifi consult samt Hifiklubben och ljudkällarn i Göteborg om så krävs innan jag gör slag i saken och handlar.

Jag vill ha bekväma lurar som inte ger ett konstlat ljud i form av Dr.Dre beats bas överexponering, inte heller vill jag ha över distade lurar som skär i öronen. Jag vill att det ska låta rent och att man snarare upplever musiken än "spelar musik".
Sen är det löjlig som man är viktigt att dom är snygga och gärna matchar MBP´n extra + är om man lyckas packa ner dom smidigt för resor i en laptop väska utan att dom går sönder (helst kanske ett case eller nåt till dom med andra ord.)

@Stefan Willard: I min familj kör vi bara med Beyer dynamics. Dom är ärligast.

Ersatt långt citat med snabbsvar /mod

Senast redigerat 2014-01-21 13:37

Ärligast i form av att dom återspeglar musiken så som den spelades in utan några undertryckta favorit Hz när man lyssnar i dom ? I så fall verkar det ju bra. Vet att Alingsås har sådana inne som man borde kunna lyssna på DT990 m.fl dock inte aktuellt att handla där ifrån då han tar typ 1500 kronor mer för DT990 än övriga säljare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-21 13:41

Har B&W P5 (hemma) och Sennheiser Momentum over-ear (på jobbet, skrivbordsarbete i öppen miljö).

P5:orna är bra lurar. Men Momentum over-ear är sjukt mycket bättre. De är bekväma, kan lyssna i timmar på all sorts musik / tal (hårdrock, elektronisk, podcasts, pop/rock etc) och de stänger ute ljudet runt i kring riktigt, riktigt bra. Alla som har lånat / testlyssnat dom är lika förtjusta. En kollega så mycket att han köpte ett par on-ear nyss. De är även riktigt snygga och bra byggda. Skönt med kabel som man kan byta om man får problem med 3,5mm-kontakten eller så.

Enda nackdelen för din del skulle väl vara att de är lite stora och klumpiga. De går inte att vika ihop, men man får med ett (stort) case som de får plats i.

P5:orna är som sagt bra, men ljudkvaliteten motsvarar inte riktigt priset tycker jag. Jag får dessutom lite ont i öronen efter haft dom på huvudet någon timme.

Ursprungligen av Solid:

Har B&W P5 (hemma) och Sennheiser Momentum over-ear (på jobbet, skrivbordsarbete i öppen miljö).

P5:orna är bra lurar. Men Momentum over-ear är sjukt mycket bättre. De är bekväma, kan lyssna i timmar på all sorts musik / tal (hårdrock, elektronisk, podcasts, pop/rock etc) och de stänger ute ljudet runt i kring riktigt, riktigt bra. Alla som har lånat / testlyssnat dom är lika förtjusta. En kollega så mycket att han köpte ett par on-ear nyss. De är även riktigt snygga och bra byggda. Skönt med kabel som man kan byta om man får problem med 3,5mm-kontakten eller så.

Enda nackdelen för din del skulle väl vara att de är lite stora och klumpiga. De går inte att vika ihop, men man får med ett (stort) case som de får plats i.

P5:orna är som sagt bra, men ljudkvaliteten motsvarar inte riktigt priset tycker jag. Jag får dessutom lite ont i öronen efter haft dom på huvudet någon timme.

Tackar det verkar som om Momentum over-ear är väldigt populära jag har ställt samma fråga på annat forum med nämligen och flertalet säger samma sak där och det glädjer mig för jag tycker att dom Bruna Momentum over-ear är sjukt läckra design mässigt också. Jag är ändå sugen på att lyssna på dom först samt gärna DT990 samt Grado 125i 225i samt 325i för att se hur dom ter sig. DT990 måste jag dock nog skaffa en hörlurs förstärkare till om man skall göra dom rättvisa.
Hur stort case är det till momentum lurarna. Får man ner det enkelt i en Marshal Bergman budbärar väska ? Köpte nämligen en http://store.apple.com/se/product/H6546ZM/A/marshall-bergman-15-theo-leather-bag?fnode=3b
häromdagen till min MBP r 15" för att smidigare kunna resa med datorn.
Hade tidigare en Alienware messenger bag (hade Alienware dator innan som var väldigt stor och klumpig) .

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-21 13:51

Jag hade ett bra tag ett par Grado sr325i, och hur coola de än var, så var ljudet aldrig riktigt rätt. Jag upplevde dem som ljusa och med för lite bas, vilket lär vara "husljudet" hos Grado. Jag hade samtidigt ett Marten Design Duke och sedan Miles III högtalare hemma, som ersatte Dynaudio hemma. Mitt smakideal rör sig mot väldigt högupplöst och dynamiskt men utan att det blir sterilt.

Mina favoritlurar är dels Etymotic hf2 (eller ER6 som jag hade tidigare), för den extremt fina upplösningen och ljudbilden, dessutom är de ruskigt isolerande (perfekta på flyget eller resande fot i övrigt). De har dock ingen fläskig bas, men man hör vad som finns.

De andra är ett par Sennheiser PX100 som jag haft lääänge, smidiga och med bra ljud. Använder dessa bl a till musik på jobbet.

Både dessa är betydligt billigare än 2500, men skillnaden i ljud hos olika tillverkare är mycket stor, så åk någonstans där de har mycket att välja på och lyssna på olika. Jämfört med exempelvis tjejens Bose-lurar med aktiv dämpning så gillar jag Ety bättre, bättre isolering och dessutom tar de ingen plats alls.

Ursprungligen av hgus:

Jag hade ett bra tag ett par Grado sr325i, och hur coola de än var, så var ljudet aldrig riktigt rätt. Jag upplevde dem som ljusa och med för lite bas, vilket lär vara "husljudet" hos Grado. Jag hade samtidigt ett Marten Design Duke och sedan Miles III högtalare hemma, som ersatte Dynaudio hemma. Mitt smakideal rör sig mot väldigt högupplöst och dynamiskt men utan att det blir sterilt.

Mina favoritlurar är dels Etymotic hf2 (eller ER6 som jag hade tidigare), för den extremt fina upplösningen och ljudbilden, dessutom är de ruskigt isolerande (perfekta på flyget eller resande fot i övrigt). De har dock ingen fläskig bas, men man hör vad som finns.

De andra är ett par Sennheiser PX100 som jag haft lääänge, smidiga och med bra ljud. Använder dessa bl a till musik på jobbet.

Både dessa är betydligt billigare än 2500, men skillnaden i ljud hos olika tillverkare är mycket stor, så åk någonstans där de har mycket att välja på och lyssna på olika. Jämfört med exempelvis tjejens Bose-lurar med aktiv dämpning så gillar jag Ety bättre, bättre isolering och dessutom tar de ingen plats alls.

Du som ändå bor i Göteborg har du några bra tips på butiker med ett bra sortiment på lurar som man kan provlyssna. Jag misstänker att det borde finnas ett par ställen mer än typ Hifi Klubben och Ljudkällarn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-21 14:16

Självklart ska du provlyssna. Alla har vi olika öron.

Caset till Momentum mäter ca B:190 x H:85 x D:225 mm. Du ser det på två blider nedan, bredvid lurarna och en iPhone 4.

Ursprungligen av Solid:

Självklart ska du provlyssna. Alla har vi olika öron.

Caset till Momentum mäter ca B:190 x H:85 x D:225 mm. Du ser det på två blider nedan, bredvid lurarna och en iPhone 4.

Tackar det borde ju då utan större krusiduller gå ner i min väska känns det som då. Ska slå Hifi konsulten i Alingsås en signal i dagarna och se om dom har dem uppe för demo.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-21 14:24
Ursprungligen av Stefan Willard:

Du som ändå bor i Göteborg har du några bra tips på butiker med ett bra sortiment på lurar som man kan provlyssna. Jag misstänker att det borde finnas ett par ställen mer än typ Hifi Klubben och Ljudkällarn

Det var länge sedan jag shoppade efter hörlurar/ hifi, men Ågrens Hifi var bra på hörlurar förr, enligt deras sida så har de Sennheiser, Grado, beyerdynamics och AKG. Sedan kan man alltid titta förbi Hifistället, även om jag inte vet om de har så mycket lurar. Finns något ställe vid stigbergstorget också, men jag minns inte vad det heter. Dock har nog ingen av dessa mina favoriter Etymotic eller px100, de senare finns nog snarare hos exempelvis Media Markt.

Sedan ska man inte glömma att hörlurar kan låta lite "hårdare" när de är helt nya.

Det är en liten djungel i den prisklassen...
Vi har Sennheiser HD 25-II, Momentum over ear och Ultimate ears UE9000 i familjen och enligt mig så springer UE9000 i små cirklar runt resten. Jag har även spenderat lite tid med stor-momentum och B&W P7 och även där är UE vinnare. Jag hade tittat på lillebrorsan UE6000 som gick att få för 1000:- för ett litet tag sedan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-21 14:26
Ursprungligen av Stefan Willard:

Tackar det borde ju då utan större krusiduller gå ner i min väska känns det som då. Ska slå Hifi konsulten i Alingsås en signal i dagarna och se om dom har dem uppe för demo.

Hificonsult som låg i Alingsås ligger numera i Partille, bredvid Oves utmärkta gatukök och Triumfglass, om man behöver ett mål mat och glass utöver hörlurar.

Ursprungligen av hgus:

Det var länge sedan jag shoppade efter hörlurar/ hifi, men Ågrens Hifi var bra på hörlurar förr, enligt deras sida så har de Sennheiser, Grado, beyerdynamics och AKG. Sedan kan man alltid titta förbi Hifistället, även om jag inte vet om de har så mycket lurar. Finns något ställe vid stigbergstorget också, men jag minns inte vad det heter. Dock har nog ingen av dessa mina favoriter Etymotic eller px100, de senare finns nog snarare hos exempelvis Media Markt.

Sedan ska man inte glömma att hörlurar kan låta lite "hårdare" när de är helt nya.

Jag hitta precis Ågren som du nämnde och dom säljer iaf Grado serien som ligger i pris segment som är överkomligt samt momentum och DT990 sen om dom har lurar uppe för demo är en annan sak. Jo inspelning är jag medveten om det är ju samma med högtalare för det mesta.

Åh fasen så han har flyttat aja då är det ju bara göteborg som gäller då med andra ord. Borås som ligger närmast saknar ju helt denna typen av butiker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-21 14:46

Detta är en bra sida för recensioner tycker jag, de samlade betygen stämmer rätt bra med min uppfattning.
http://www.head-fi.org/products/category/over...

Ursprungligen av Solid:

Detta är en bra sida för recensioner tycker jag, de samlade betygen stämmer rätt bra med min uppfattning.
http://www.head-fi.org/products/category/over...

Det är en av många sidor som jag suttit och läst på faktiskt. Måste hitta någon butik som har demo produkter helt klart tänker inte slänga 2500 utan att provlyssna det är säkert iaf. Har mailat Ågren´s Hifi i göteborg ska ta och maila Hifi konsulten "partille" med tror jag så får jag helt enkelt åka till Göteborg någon dag och kika runt.

Kommer nog att plocka B&W P7 själv. De som säger att de testat båda menar att P7 är väsensskild från "gamla" P5.

Det enda med dem är att jag kunde maxa volymen på min iPhone utan att det blev för högt ljud i lurarna—så lite på gränsen till vad en iPhone kan driva. Annars minns jag dem som skönt tajta med behaglig diskant och riktigt bra röst- och akustisk gitarråtergivning.

Måste provlyssna igen dock...

Plus för att man kan vika dem och vad som förefaller vara gedigen byggkvalitet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-01-21 20:42

Jag kan inte annat än att rekommendera Pioneer's HDJ-2000 dock så är dem kanske inte så estetiskt tilltalande som du vill. Efter att jag köpt Beats och var missnöjd med precis det du beskrev så fick på rekommendation från detta forumet upp ögonen för Pioneers Dj lurar. Jag tycker ljudet är perfekt. Utan att vara riktig hifi-nörd så känner jag att det låter som musiken ska låta så att säga. Man kan spela ordentligt högt utan att man egentligen uppfattar det som så högt för det låter så pass bra ändå.

http://www.dj2dj.nl/blog/wp-content/uploads/2...

Det estetiska är kanske löjligt nog lite väl prioriterat för mig men skyller det på att fått smak för det goda lite väl mycket sen jag fick MBP´n. Det känns i vilket fall som om Sennheiser Momentum verkar leva upp till förväntningarna med tanke på hur många det är som lovordar dom. Jag fick svar ifrån Ågren´s Hifi igår och dom hade Sennheiser Momentum bland andra uppe för demo så det är ett givet beslut att åka dit och skaffa en uppfattning så får vi se vart det leder från det när man ändå är i Göteborg blir det väl en tripp till Hifi-klubben för att inte utesluta B&W serien.

  • Medlem
  • 2014-01-22 11:09

Testat dessa Denon AH-D600 ?

Ursprungligen av slurf:

Testat dessa Denon AH-D600 ?

Nej har inte lagt märke till dom alls faktiskt då dom ligger lite över den initialt tilltänkta budgeten men herrenj*vlar va snygga.. 25 ohm är ju trevligt med för då bör dom ju vara relativt lätt drivna för bra ljud (naturligtvis bättre med dedikerad hörlursförstärkare) Jaha då får man maila/ringa hifi-klubben med då och kolla om dom har dom uppe för demo..
Typiskt när jag väl nästan hittat spår så kommer fler alternativ....

Följer upp och sätter ett förs stunden avslut på tråden igår gjorde jag slag i saken och la beställning på ett par Sennheiser Momentum over-ear modell brun. Jag hann aldrig provlyssna dom eller några andra men det beror på att jag har för mycket jobb och saker i övriga vardag för att sätta undan tid just nu.

Väcker den här tråden, är sugen på att köpa nya lurar. Tittar på Sennheiser Momentum och B&W C5 Series 2.

Vad tror ni? Helt olika men båda får bra omdömen.

Eller ska man vänta och se vad Apple gör med Beats och lightningkontakten?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Väcker den här tråden, är sugen på att köpa nya lurar. Tittar på Sennheiser Momentum och B&W C5 Series 2.

Vad tror ni? Helt olika men båda får bra omdömen.

Eller ska man vänta och se vad Apple gör med Beats och lightningkontakten?

Aldrig någonsin använda dig av beats om du tycker om ljud.

Ursprungligen av Borttaget:

Aldrig någonsin använda dig av beats om du tycker om ljud.

Antar att du tänker på nuvarande Beats, därför ska det bli roligt att se vad Apple gör av dem.

Senast redigerat 2018-07-23 10:37
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Antar att du tänker på nuvarande Beats, därför ska det bli roligt att se vad Apple gör av dem.

Apple har inte heller brytt sig om ljud egentligen så jag tror snarare de kör vidare på Apple iBeats och tjänar en massa pengar på samma vanliga crap.

Ursprungligen av Borttaget:

Apple har inte heller brytt sig om ljud egentligen så jag tror snarare de kör vidare på Apple iBeats och tjänar en massa pengar på samma vanliga crap.

Antar att glaset är halvtomt, eller hur? ??

Senast redigerat 2018-07-23 10:37

Hi jackar tråden,
Promenerar till jobbet varje dag och behöver ett par bra streetlurar till min iPhone 5C. Går i Stockholms innerstad så behöver bra brusreducerings funktion. Några tips?

Jag är nöjd med mina Sennheiser momentum over ear men är lite partisk då jag nästan bara har Sennheiser-lurar.

Blev ett par Klipsch X11i för mig, galet nöjd! Superbra ljud och otroligt bekväma. (Väger bara 10 gram)

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Blev ett par Klipsch X11i för mig, galet nöjd! Superbra ljud och otroligt bekväma. (Väger bara 10 gram)

Spännande! Har du provat dom lite dyrare Ultimate Ears lurarna också? Triplefi 10 hade jag på prov. Magiskt ljud men dom satt inget bra på mej. Det finns en ersättare som heter 900 tror jag men dom är ett snäpp dyrare också.

Bevaka tråden