Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta till NAS från Windows

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommer inte åt min NAS från en trådlös windowsdator i nätverket. Nasen sitter med kabel rätt in i routern som är en Airport extreme. Jag kommer åt NAS:en från in Macbook Pro men när jag ska ansluta från windowsdatorn så står det kontrollera att Netbios är aktiverad, och det är den men kommer inte åt disken ända. Jag kommer åt adminsidan via nätverksadress men inte själva disken volym 1 via nätverket. ja ni förstår säkert.

Har ni några tips ?

Tack på förhand

Skriv in IP-adressen istället för namnet på NASet. T.ex. \\192.168.0.200 i Utforskaren eller från Kör.

Vilken NAS är de?
Vilket OS är det på Windows-burken?

Är CIFS/SMB aktiverat ordentligt som det skall i din NAS?
Har du provat att stänga av tjänsten och aktivera den igen?

Windows XP och NAS:en är Dlink 320

Hej igen,

Någon som har tips ?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-11-21 17:27

Du kan börja med att avfärda de tips och svara på de frågor som inkommit i tråden.

Har du kollat så att du har rätt filformat på din NAS, annars kan det bli trassel att se den i PC... PC använder ju NFTS och Mac FAT32... Kanske är en för enkel lösning på problemet.

Ursprungligen av supernova:

Har du kollat så att du har rätt filformat på din NAS, annars kan det bli trassel att se den i PC... PC använder ju NFTS och Mac FAT32... Kanske är en för enkel lösning på problemet.

Nej. Spelar ingen roll vilket filsystem NAS har. Flesta NAS kör EXT3/EXT4.

Ursprungligen av keptang:

Nej. Spelar ingen roll vilket filsystem NAS har. Flesta NAS kör EXT3/EXT4.

Intressant, hur skiljer det sig från NFTS och FAT32... Fungerar det filsystemet alltså i båda systemen, med filer över 4 GB ?

Det fungerade fint när jag hade Dlink router men slutade att fungera när jag installerade en Airport Extreme.

Ursprungligen av supernova:

Intressant, hur skiljer det sig från NFTS och FAT32... Fungerar det filsystemet alltså i båda systemen, med filer över 4 GB ?

Över nätverk använder man nätverksprotokoll för att kommunicera, NFS/CIFS/SMB/FTP etc.
Spelar ingen roll vilka filsystem som finns på enheterna.

Ingen som kan detta ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-08 09:00
Ursprungligen av jorgenkarls:

Ingen som kan detta ?

Ursprungligen av filuren:

Du kan börja med att avfärda de tips och svara på de frågor som inkommit i tråden.

Du måste svara öppna frågor innan du bumpar tråden!

Ursprungligen av keptang:

Skriv in IP-adressen istället för namnet på NASet. T.ex. \\192.168.0.200 i Utforskaren eller från Kör.

Fungerar detta eller inte? Ge oss gärna ett utförligt svar, vilka fel meddelanden du får upp. Kan du nå webinterfacet hos NASen genom en nätläsare på windowsmaskinen?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-08 10:04
Ursprungligen av supernova:

Intressant, hur skiljer det sig från NFTS och FAT32... Fungerar det filsystemet alltså i båda systemen, med filer över 4 GB ?

Kör du timemachine mot den bör du se till att det iaf finns en virituell disk med hfs+.

Ursprungligen av beh:

Du måste svara öppna frågor innan du bumpar tråden!

Fungerar detta eller inte? Ge oss gärna ett utförligt svar, vilka fel meddelanden du får upp. Kan du nå webinterfacet hos NASen genom en nätläsare på windowsmaskinen?

Webinterfacet kan jag komma åt men inte diskarna

Ursprungligen av juanito:

Kör du timemachine mot den bör du se till att det iaf finns en virituell disk med hfs+.

Varför? Filsystemet på en servers/NAS hårddisk är bara relevant för servern/NASen. All kommunikation med disken sker via ett nätverksprotokoll. Det är alltså transparent vilket filsystem som används på disken.
I fallet Timemachine ska servern/NASen stödja Apples speciella protokoll för att tjänsten ska kunna koppla upp sig dit. Vill man däremot "lyfta" en disk från en nätverksansluten enhet och koppla in lokalt för att återställa från en Timemachine, ja, då är det klokt att köra ett filsystem som Timemachine vill kännas till.

Ursprungligen av juanito:

Kör du timemachine mot den bör du se till att det iaf finns en virituell disk med hfs+.

och vad är hfs+ ?

Ursprungligen av jorgenkarls:

Webinterfacet kan jag komma åt men inte diskarna

Menar du att du inte kan se den i "Mina nätverksplatser" (eller vad det nu heter i Windows)?
Vad har du angivit att ditt nätverk är för typ av nätverk? Om jag kommer ihåg korrekt fungerar det inte om du satt det som "Publikt nätverk", utan bara om du satt "Hemmanätverk" (eller liknande).
Är du på samma subnät (ligger din PCs IP-adress i samma spann och har samma nätmask som NASen)?
Har du samma arbetsgrupp vald? Heter WORKGROUP som standard på engelska XP, men om du har svenska kanske det är något annat än vad som står i NASen.

Allting fungerade med Dlink router. Det enda jag gjort är att byta den till en airport extreme och då ser jag inte diskarna från min windows dator. Men jag får nog ta hem någon som kan detta. Tack !

  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-08 10:38
Ursprungligen av jorgenkarls:

och vad är hfs+ ?

Det filsystem Apple använder. http://en.m.wikipedia.org/wiki/HFS_Plus

  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-08 10:42
Ursprungligen av suddgummi:

Varför? Filsystemet på en servers/NAS hårddisk är bara relevant för servern/NASen. All kommunikation med disken sker via ett nätverksprotokoll. Det är alltså transparent vilket filsystem som används på disken.
I fallet Timemachine ska servern/NASen stödja Apples speciella protokoll för att tjänsten ska kunna koppla upp sig dit. Vill man däremot "lyfta" en disk från en nätverksansluten enhet och koppla in lokalt för att återställa från en Timemachine, ja, då är det klokt att köra ett filsystem som Timemachine vill kännas till.

I praktiken innebär väl detta att de har en virituell disk med hfs+ eller?

Ursprungligen av juanito:

I praktiken innebär väl detta att de har en virituell disk med hfs+ eller?

Nej, det är en utdelad folder på NASet som ligger i dess filsystem.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-08 11:53
Ursprungligen av keptang:

Nej, det är en utdelad folder på NASet som ligger i dess filsystem.
https://dl.dropbox.com/s/gvmkrtfqaxhmjml/tmsyn1.JPG?dl=0

Okej, det är en tid sedan jag tittat på sådana lösningar. Grävde lite mera och hittade att man använder något man kallar för sparse bundle. Inte säker på vad detta är fullständigt, annat än hfs+ är inblandat på något sätt, inte nödvändigtvis som filesystem.

1
Bevaka tråden