Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27Tum sen 2009 Grå skärm. Inget fel på HD´n.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-11-30 16:14

Jag har en 27 tums iMac sen 2009 som fungerat som en klocka i många år. Plötsligt för någon vecka sedan låste sig datorn. Muspekaren såg lite knepig ut. En pil (som vanligt) men med en bakgrundsbild som liknade en liten kvadrat med text i. Jag har gjort flera omstarter och aldrig fått igång den igen. Det slutar alltid med grå skärm. Diskkontrollen hittade inga fel men jag fick ändå rådet att byta HD. Bytte till en ny och installerade Yosemite på den. Allt såg bra ut med installationen men sedan hänger den sig på samma ställe som tidigare. Jag har också uteslutit fel på HD´n genom att testa om jag kunde läsa från den mot en annan dator. Jag har skiftat minnesplatser på RAM modulerna men ingen skillnad. Jag har inte kvar original DVD med OSX på så då kan jag väl inte genomför AHT. ÄR det någon som har några mer tips?

  • Medlem
  • 2014-11-30 16:38

Om du har installerat Yosemite ska du kunna köra AHT utan skiva, om jag tolkar detta rätt: http://support.apple.com/sv-se/HT1509

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-11-30 16:47

Hmm.. samma fel jag hade på samma modell. På min var det grafik-kortet som hade gett sig. Två ggr dessutom.

  • Medlem
  • 2014-11-30 18:04
Ursprungligen av onnyt:

Hmm.. samma fel jag hade på samma modell. På min var det grafik-kortet som hade gett sig. Två ggr dessutom.

Ok! Fick du igång den genom att byta grafikkort? Det vore ju lovande om det kan hjälpa. Körde du iFixitguiden för att byta?
Tackar / johan

  • Medlem
  • 2014-11-30 18:06
Ursprungligen av alix:

Om du har installerat Yosemite ska du kunna köra AHT utan skiva, om jag tolkar detta rätt: http://support.apple.com/sv-se/HT1509

Bara om min dator efter årsmodell 2013 eller senare. Går det inte att ladda den AHT någonstans och köra den från en USB sticka?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-11-30 18:19
Ursprungligen av JLind:

Ok! Fick du igång den genom att byta grafikkort? Det vore ju lovande om det kan hjälpa. Körde du iFixitguiden för att byta?
Tackar / johan

Nej det blev till att lämna in.

1
Bevaka tråden