Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotograf ger tips om att filma med Iphone

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Till IOS 8 stoppade Apple in några nyheter i Kamera-appen, bland annat går det att filma videoklipp med tidsförskjutning. Så här i juletider ger fotografen Dan Rubin några tips för hur man får till bra resultat.

Läs hela artikeln här

Skulle vara kul att exempelvis filma julbordets alla matfat och se hur de töms gradvis. Jag kastar ut tanken här och ser om någon nappar senare

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Skulle vara kul att exempelvis filma julbordets alla matfat och se hur de töms gradvis. Jag kastar ut tanken här och ser om någon nappar senare

Kul ide om man inte hade jobbat då, men kanske någon annan större helgmiddag

Dedikerade

Ursprungligen av Redaktionen:

Till IOS 8 stoppade Apple in några nyheter i Kamera-appen, bland annat går det att filma videoklipp med tidsförskjutning. Så här i juletider ger fotografen Dan Rubin några tips för hur man får till bra resultat.

Läs hela artikeln här

Varför är ”allt” dedikerat nu för tiden? Är det till exempel så viktigt att påpeka att en kamera används som kamera?

Och varför inte översätta detta engelska ord till svenska?

en undrande

Ursprungligen av åttiofemman:

Varför är ”allt” dedikerat nu för tiden? Är det till exempel så viktigt att påpeka att en kamera används som kamera?

Och varför inte översätta detta engelska ord till svenska?

en undrande

Förstår nog inte riktigt vad du menar med att "allt" är dedikerat (ett svenskt ord enligt SAOL). Tvärtom blir det ju hela tiden färre prylar som gör mer saker. Ville förtydliga skillnaden mellan att ta med sig en särskild pryl just för att fotografera och att ha telefonen i fickan som föresten också i förbifarten kan användas som kamera.

Ursprungligen av åttiofemman:

Varför är ”allt” dedikerat nu för tiden? Är det till exempel så viktigt att påpeka att en kamera används som kamera?

Och varför inte översätta detta engelska ord till svenska?

en undrande

Vill du ha det på gammel-svenska
Som Ida skriver är dedikera ett låneord men numera ett svenskt ord (dedicate - dedikera)

Han glömde den viktigaste punkterna: Glöm iOS medföljande kamera-app (ingen som filmar seriöst använder den appen) - köp t.ex. Filmic Pro - som bland mycket annat ger möjlighet att ställa in en riktig frames per second...i vår del av världen är det 25 fps som gäller eller 24 om man vill leka Hollywood
(den medföljande kameran har dynamisk fps beroende på ljusförhållande - alltså fps varierar!!! det är ett absurt skämt för alla filmare)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-11-27 13:37

Funkar det här i alla enheter som IOS 8 kan installeras på eller är det som vanligt bara allra senaste hårdvaran?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-11-27 13:38
Ursprungligen av Demiurgen:

Han glömde den viktigaste punkterna: Glöm iOS medföljande kamera-app (ingen som filmar seriöst använder den appen) - köp t.ex. Filmic Pro - som bland mycket annat ger möjlighet att ställa in en riktig frames per second...i vår del av världen är det 25 fps som gäller eller 24 om man vill leka Hollywood
(den medföljande kameran har dynamisk fps beroende på ljusförhållande - alltså fps varierar!!! det är ett absurt skämt för alla filmare)

Ingen som filmar seriöst använder en iPhone som kamera skulle jag gissa.

Duger nog till det som Ida föreslog, man kan ju göra en hel del med en iPhones kamera även om den inte är en proffskamera, får ni dåliga bilder eller filmer är det nog inte kameran det är fel på.

Nej, sant Men det finns dom som gjort det till en grej - typ Dogma - och en hel del dokumentärer innehåller klipp tagna med iPhone etc (svenska Oskarvinnaren Searching for Sugarman t.ex.). Man kan föresten vara seriös när man snickrar en barkbåt...eller ritar i sanden på stranden Artikeln var till dom som ville använda videofunktionen i en iPhone mera seriöst - så uppfattar jag det. Ingen annan läser dessa tips som finns i miljoner på webben

Nå - vad jag menar är att man kan följa alla tips denna fotograf ger och ändå samla på sig material som riskerar att vara oanvändbart om det ska in i en produktion för standarder (PAL, HDTV, cinema) - frame-rate är inget att jiddra med - det går inte att "rädda" i efterhand - det kommer att rycka och ser fult ut på ett sätt som är så tydligt och uppenbart att min gamla mor märker det (till skillnad från mycket annat inom video där allmänheten inte verkar notera skit). Smartphones variabla dynamiska frame-rate är det FÖRSTA man ska komma ifrån innan man ens börjar bry sig om alla andra tips.

Ursprungligen av onnyt:

Ingen som filmar seriöst använder en iPhone som kamera skulle jag gissa.

1
Bevaka tråden