Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Twitter vill se vilka appar du har i telefonen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Twitter börjar samla in data om andra installerade appar i telefonen för att kunna erbjuda riktat innehåll och tips.

Läs hela artikeln här

Suck, varför?
Börjar bli många appar som vill sända app användning etc nu. önskar det fanns ett ställe att stänga av sådant ofog.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-11-27 12:32

Alltså, är jag helt "blind" eller finns den där inställningen inte (ännu) i den svenska appen?
När jag läser om den på amerikanska sidor står nåt om "Tailor Twitter based on my apps", men nåt liknande hittar jag inte i den svenska varianten...

Ursprungligen av json:

Alltså, är jag helt "blind" eller finns den där inställningen inte (ännu) i den svenska appen?
När jag läser om den på amerikanska sidor står nåt om "Tailor Twitter based on my apps", men nåt liknande hittar jag inte i den svenska varianten...

Det står "snart" i artikeln så gissar att det inte kommit än

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-27 12:49

Bra att man inte använder den skräpklienten då

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-11-27 12:49
Ursprungligen av CekariYH:

Det står "snart" i artikeln så gissar att det inte kommit än

Hehe.... kan ju vara det... jag bara noterade (vilket jag dock inte skrev) att jag hade info om det i mitt twitter-flöde i morse...

Nåväl, bara dom inför avstängningen samtidigt som dom inför spårningen så är jag nöjd.

Hur?

Hur kan Twitterappen ta reda på vilka andra appar som är installerade? Förstår inte jag!

De vet vilka andra appar du länkat till Twitterkontot, ex Tweetbot, men generellt för alla appar?

Ursprungligen av phaugsoen:

Hur kan Twitterappen ta reda på vilka andra appar som är installerade? Förstår inte jag!

De vet vilka andra appar du länkat till Twitterkontot, ex Tweetbot, men generellt för alla appar?

Kan man ju undra, trodde appar var "sandboxade" mot varandra och bara gemensamma API:er kunde tillåta viss kommunikation appar emellan.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-11-27 13:47
Ursprungligen av CekariYH:

Kan man ju undra, trodde appar var "sandboxade" mot varandra och bara gemensamma API:er kunde tillåta viss kommunikation appar emellan.

Jag läste nån blänkare där man diskuterade att det går att läsa ut vilka processer som går, sen filtrera bort system-processer och sen eventuellt skicka iväg resten till nån extern server för extra processing (t.ex. för att ta reda på vilken app som ger vilket processnamn, om det nu inte är uppenbart).

Det ger visserligen inte info om exakt vilka appar som är installerade, men kan ju ge en del info om vilka man verkligen använder...

Vet dock inte om det är denna lösning dom använder.

Ursprungligen av json:

Jag läste nån blänkare där man diskuterade att det går att läsa ut vilka processer som går, sen filtrera bort system-processer och sen eventuellt skicka iväg resten till nån extern server för extra processing (t.ex. för att ta reda på vilken app som ger vilket processnamn, om det nu inte är uppenbart).

Det ger visserligen inte info om exakt vilka appar som är installerade, men kan ju ge en del info om vilka man verkligen använder...

Vet dock inte om det är denna lösning dom använder.

Låter inte särskilt säkert må jag säga, trodde det inte skulle vara möjligt att göra så då systemet ska vara skyddat vad jag vet.

Trodde verkligen inte det gick, hoppas Apple blockerar den möjligheten snart.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-11-27 16:09

Jamen dåså, då åker twitter ut omg.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-28 06:54
Ursprungligen av MatsOlov:

Jamen dåså, då åker twitter ut omg.

Byt till Tweetbot, otroligt mycket bättre klient hur som.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-11-28 07:37
Ursprungligen av CekariYH:

Låter inte särskilt säkert må jag säga, trodde det inte skulle vara möjligt att göra så då systemet ska vara skyddat vad jag vet.

Det finns ju ett gäng "statistik-appar" där man kan se vilka processer som går (och ett gäng annan info om burken och OS:et) så APIer för det har nog funnits länge...

Men nu dök det upp info om det här igen i flödet och nu finns kontrollen i inställningarna så den åkte av direkt.

Kan inte så mycket om hur IOS fungerar, men känns väl rimligt att appar kan se varann på nått sätt eftersom jag kan dela saker mellan dem? Men att det sker lokalt på enheten eller att företag ska samla in infon är ju olika saker.

Att appar delar information för att kunna utföra uppgifter som jag köpt apparna för med varandra är ju självklart, men att gå utanför detta och samla in onödig information om annat som inte rör själva appen vilket inte ger mig ett mervärde är bara ett ofog och sådana appar åker ut omedelbart.
Det jag kan acceptera under en kortare stund är dessa som samlar in info om sig själva för teknisk utvärdering till tillverkaren, men bruka med jämna mellanrum gå igenom listan och stänga av de flesta.

Något jag aldrig förstått mig på twitter, än mindre nu

1
Bevaka tråden