Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbt bildvisningsprogram?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

får då och då mappar med upp till några hundra bilder i och vill ha ett smidigt program att kunna bläddra igenom alla. Vill inte lägga in allt i iPhoto för jag har oftast inte kvar dom när jag gått igenom dom.

På win använde jag acdsee och det var litet och snabbt (till det blev en hel fotostudio av det) det finns tydligen en väldigt gammal version till mac men det är ppc och det vill jag ju inte köra.

Vill bara kunna gå in i en mapp dubbelklicka på en bild och sen kunna bläddra frammåt och bakåt bland alla bilderna i mappen.

Funkar väl rakt av i Leopard?

Xee eller JustLooking
Xee är en liten pärla - snabb och smidig - och gör just vad du efterfrågar
Just Looking lite större men fortfarande snabb
Kolla på versiontracker.com för senaste versionen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-17 22:14

ViewIt är mycket enkel och snabb. Dra valfri mapp till till Ikonen i docken, så får du snabbt tummiskarta eller bildvisning efter behag.
Man behöver aldrig spara något.

  • Medlem
  • 2007-11-17 22:54

Man kan nästan alltod rekomendera Graphic Converter.

www.lemkesoft.de

Ursprungligen av Baron:

Man kan nästan alltod rekomendera Graphic Converter.

www.lemkesoft.de

Precis. Och från och med version 6 kan man även zooma med musens scrollhjul i bildspelsläge.

Blev en tidig julklapp

Leopard är toppen än sålänge.

Finder-cowerflow-grejen är ju riktigt smidig, nästan värt ett köp bara för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 23:50

Externa program är nog bra, men kolla också vad Leopard erbjuder i grundutförande.

1) Bläddra i coverflow-läge

2) Välj en bild i mappen. Tryck på mellanslag för att få Quicklook. Nu ser du bilden hyfsat stort. (Du kan även få fullskärm om du vill). Du kan bläddra mellan bilderna med piltangenterna. (upp/ner om du har finder-fönstret i listläge, vänster/höger om du har coverflow-läge).

3) Markera alla bilder. (Äpple-A om mappen endast innehåller bilder.) Tryck mellanslag för att få quicklook. Nu har du bildspelsläge. Stega manuellt med pilarna. Eller kör automatiskt bildspel genom att klicka på play-knappen. Klicka på indexark-ikonen för att få ett indexark för navigering. Även här kan du välja fullskärm. Använder du iPhoto finns det en rolig liten knapp som låter dig importera de bilder du vill ha.

4) Markera alla bilder (endast bilder, sortera efter typ i listläge om du har olika typer av bilder). Dubbelklicka. Nu öppnas de i programmet Förhandsvisning. Du kan ta fram lådan "Sidofält" för enklare navigering. Bläddra med piltangenter. Även här kan du starta bildspel så du får funktionerna enligt punkt 3 ovan.

Tack så mycket för alla förslag, kör xee just nu och det verkar toppen.

Leopard har jag bestämt får bli en julklapp till mig själv, min lila tanke med att vänta tills jul med att uppgradera är ju för att då har nog dom första buggarna löst sig. Men att det finns inbyggt är ju ännu ett bra skäl att uppgradera.

Leopard rocks!

Har haft Leopard installerad sen den kom ut och kan bara bara hålla med. Apple har tagit fram ett operativ som är en dröm för fotografer! Jag har tusentals bilder, mestadels importerade till Aperture men en del ligger även "på utsidan".
Funktionerna med "Coverflow" och andra s.k. previewlägen, med tryck på mellanslagstangenten för att se bilden i större format/fullskärm utan att öppna något specifikt program är helt fantastiskt! Förstår inte hur jag har klarat mig utan det här tidigare...
Till detta kommer också (som redan nämnts nedan) bildspel m.m. Vänta inte till jul. Du kommer att bli irriterad på dig själv att du inte gjorde det tidigare. Köp en ny hårddisk i julklapp i stället och kör Time Machine på den. Så du har backup på alla dina bilder.
Leopard funkar klockrent för mig! Några minibuggar bara. Alla program som jag använder i vanliga fall har funkat hittills. (Foto och design)
Håkan

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-06 02:08

Snabbt och enkelt: http://www.camerabits.com/
Du far fram genom råfiler som om de vore fjuttiga jpeggar.

Graphic Converter har mycket att erbjuda säkerligen men jag har nog aldrig skådat ett så sönderbloatat prg. om man nu enbart snabbt vill "titta bilder" eller gallra.

Lyfter en gammal tråd så kanske finns svaret redan ovan, men tråden är från 2007 så kanske finns något bättre nu, vad rekommenderar ni?

Jag vill kunna göra följande:
Gå in i en mapp som innehåller JPEG, TIFF, GIF och PNG-filer. Dubbelklicka på valfri bild och sedan snabbt bläddra mellan filerna utefter filnamnsordning. Jag vill också med ett knapptryck kunna radera filen. Det ska helst gå att zoom bilderna också, men inget krav.
Ju enklare program desto bättre.

(Jag kör MacBook Pro 15’ Retina med Yosemite)

Ursprungligen av Chaosstar:

Lyfter en gammal tråd så kanske finns svaret redan ovan, men tråden är från 2007 så kanske finns något bättre nu, vad rekommenderar ni?

Jag vill kunna göra följande:
Gå in i en mapp som innehåller JPEG, TIFF, GIF och PNG-filer. Dubbelklicka på valfri bild och sedan snabbt bläddra mellan filerna utefter filnamnsordning. Jag vill också med ett knapptryck kunna radera filen. Det ska helst gå att zoom bilderna också, men inget krav.
Ju enklare program desto bättre.

(Jag kör MacBook Pro 15’ Retina med Yosemite)

Xee3 från Mac app store är det renaste och bästa jag hittat som läser nästan all bildformat som finns.
Fullskärm både som totalt eller fullstort fönster.
Går att ställa in så fönstret inte ändrar storlek efter bild och om bilden skall fylla fönstret utan förvrängning eller i 100%, går också att med tangentryckning att ändra tillfälligt etc.
Klicka på en bild och bläddra vidare eller tillbaka i samma map med mus eller tangent-tryckning (vilka tangenter kan ändras)
Med många inställningar om man vill.
cmd-backspace raderar bild som visas.

Enda underligheten att första gången man ska bläddra i en (ny) map ber den om tillåtelse men det är bara att trycka på enter och fortsätta att bläddra.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-11-26 10:44
Ursprungligen av Chaosstar:

Lyfter en gammal tråd så kanske finns svaret redan ovan, men tråden är från 2007 så kanske finns något bättre nu, vad rekommenderar ni?

Jag vill kunna göra följande:
Gå in i en mapp som innehåller JPEG, TIFF, GIF och PNG-filer. Dubbelklicka på valfri bild och sedan snabbt bläddra mellan filerna utefter filnamnsordning. Jag vill också med ett knapptryck kunna radera filen. Det ska helst gå att zoom bilderna också, men inget krav.
Ju enklare program desto bättre.

(Jag kör MacBook Pro 15’ Retina med Yosemite)

Förhandsgranskning. Du behöver inte dubbelklicka - markera en bild, tryck mellanslagstangent, bläddra med piltangenter. Radera med cmd-backspace.

Senast redigerat 2014-11-26 10:55
Ursprungligen av filuren:

Förhandsgranskning. Du behöver inte dubbelklicka - markera en bild, bläddra med piltangenter. Radera med cmd-backspace.

Utökar: välj/klicka på en bild tryck mellanslag och bläddra och ev. radera, men fönstret ändrar storlek efter bilden vilket jag finner irriterande, men funkar annars bra men inte så mycket mer möjligheter vad jag vet.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-11-26 10:55

Ja precis. Den inte helt oviktiga mellanslagstangenten glömdes bort av mig.Tack. Jag justerar.

Trivs inte riktigt med förhandsgranskning. Men körde in Xee3 nu. Tror att jag hittat rätt. Tack för hjälpen båda två.

En fråga till. Hur knyter jag filändelser till ett program t.ex. Xee3?
Jag kan högerklicka på en fil och välja öppna med, sen välja programmet och klicka i ”Öppna alltid med” men då gäller det bara den filen. Hur får jag det att gälla alla JPEG-filer?

Ursprungligen av Chaosstar:

En fråga till. Hur knyter jag filändelser till ett program t.ex. Xee3?
Jag kan högerklicka på en fil och välja öppna med, sen välja programmet och klicka i ”Öppna alltid med” men då gäller det bara den filen. Hur får jag det att gälla alla JPEG-filer?

http://www.macosxtips.se/p/associera-program-till-filtyp/

Ursprungligen av Chaosstar:

En fråga till. Hur knyter jag filändelser till ett program t.ex. Xee3?
Jag kan högerklicka på en fil och välja öppna med, sen välja programmet och klicka i ”Öppna alltid med” men då gäller det bara den filen. Hur får jag det att gälla alla JPEG-filer?

Preferences/Inställningar för Xee3 finns det på en tab (Formats) med en lång lista att kryssa i

När man plockar fram en fil och väljer program på info finns det en knapp precis under som säger ändra alla.

Tryck på den

Ursprungligen av Borttaget:

När man plockar fram en fil och väljer program på info finns det en knapp precis under som säger ändra alla.

Tryck på den

https://dl.dropbox.com/s/vax2uk5uk71ytk7/Screen%20Shot%202014-11-26%20at%2019.52.06.png?dl=0

Hmmm, behövde jag inte göra på någon av mina 3 Mackar, räckte med att göra det i inställningar för appen.

Senast redigerat 2018-07-23 12:40
Ursprungligen av CekariYH:

Hmmm, behövde jag inte göra på någon av mina 3 Mackar, räckte med att göra det i inställningar för appen.

Väljer du bara program för den aktuella filen är det bara den som öppnas med det programmet.

Trycker du på knappen under så associerar du alla med samma filändelse till programmet.

Ursprungligen av Borttaget:

Väljer du bara program för den aktuella filen är det bara den som öppnas med det programmet.

Trycker du på knappen under så associerar du alla med samma filändelse till programmet.

Vad? Det är en lång lista i inställning för Xee3 där du sätter vilken filtyp som ska vara förval för Xee3, de flesta vanliga formaten är redan kryssade plus en massa som man knappt hört talas om.
Har aldrig gjort det på det sättet för Xee3 som du beskriver eller Photoshop och en hel drös med andra program, men med en del andra program som inte har det valet i sina inställningar.

Edit: Klart, om man skulle råka ha en fil som Xee3 klarar att visa men inte finns i Xee3:s inställningar gör man som du beskriver

Senast redigerat 2018-07-23 12:41
Ursprungligen av CekariYH:

Vad? Det är en lång lista i inställning för Xee3 där du sätter vilken filtyp som ska vara förval för Xee3,

Nu pratar vi om varandra.

Jag menar info på en fil i OSX. Du pratar om specifika inställningar i ett program

Jag svarade nämligen på originalfrågan oberoende program.

Ursprungligen av Borttaget:

Nu pratar vi om varandra.

Jag menar info på en fil i OSX. Du pratar om specifika inställningar i ett program

Jag svarade nämligen på originalfrågan oberoende program.

Den från 2007?

Senast redigerat 2018-07-23 12:41
Ursprungligen av CekariYH:

Den från 2007?

Nej inlägg 18.

Det är på samma ställe vi pillar...

Ursprungligen av Borttaget:

Nej inlägg 18.

Det är på samma ställe vi pillar...

Ah, ok, tror inte han hade hittat det i Xee3 då, men jag fattar vad du menar.

Senast redigerat 2018-07-23 12:41
1
Bevaka tråden