Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Totaltgrön ska göra app för IOS i Swift

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Jag är nybörjare inom programmering. Jag har dock lätt för att lära, men sämre tålamod.
Nu har jag bestämt mig för att jag ska göra en app (det SKA gå), appen ska till börja med bara finnas till IOS men senare även Android.
Jag sitter och nöter enkla övningar på Treehouse och det är skitkul, men historiskt sett så vet jag att jag lär mig bäst genom att kasta mig rakt in i riktiga saker.
I detta fall en app.

Det jag undrar här är om någon/några vänlig vill med hjälp av min beskrivning nedan kan ge mig en fingervisning på VAD jag ska googla och lära mig... Alltså, jag vill inte ha en färdig lösning i form av kod eller liknande. Det jag vill veta är typ: "Ja, för den här funktionen i appen så behöver du den en sån här metod/api/vad det nu heter". Jag är verkligen helt färsk.

Är detta möjligt så är jag djupt tacksam!

Hur som helst.
Nedan följer beskrivning av appen, inget helt nytt som inte finns idag, så det bör ju inte vara några konstigheter.
Appen hade jag/mina kollegor tänkt ha i jobbet för att underlätta.

***Appen startas***
Kort intro med en logotyp som tonar ut.
Endast en sökruta kommer därefter upp.
Man skriver aktuell adress, där man är, i sökrutan (ska funka i hela Sverige)
Resultatlista kommer därefter visas (med kunder) med närmst geografiska kund först.
Man kan gå in på vald kund. Där ska adress, telefon visas. Under dessa uppgifter ska en knapp finnas som länkar till ett kundspecifikt dokument.
***Appen kan avslutas***

Detta är alltså allt. Det jag behöver veta också hur man bäst skapar ett kundregister som är enkelt att uppdatera med kunder det specifika dokumentet. Behöver jag en databas? Behöver jag en server härhemma som rullar?

Oj oj, mycket information nu ser jag.
Har precis börjat gräva i detta, och är übertacksam om någon har i alla fall något litet tips att ge.

Trevlig kväll alla!
Mvh frekva

Känns väl onödigt att göra en app för ett par anställda
bättre och billigare att göra en mobilanpassad site, och självklart behöver du en databas med dina kunder

Ursprungligen av disktant:

Känns väl onödigt att göra en app för ett par anställda
bättre och billigare att göra en mobilanpassad site, och självklart behöver du en databas med dina kunder

Du har helt rätt. Tack!
Dock vill jag lära mig göra appar då jag har en drömsk idé jag skulle vilja göra i framtiden, så därför gör jag så här.

Vad kallas en databas man skulle kunna använda till detta?

Är det t.o.m. möjligt att funktionen redan finns någonstans? Tänker på om nån site redan erbjuder detta? Eller om man kan använda t.ex. Googles API? Din position kan du ju få via GPS så att du placeras på en karta. Kundernas position kan säkert placeras på en karta. Återstår bara att koppla dokument till respektive kund.

Du kan ju skapa en egen karta på Google maps och placera ut kartnålar, och vipps så visas kunderna automatiskt
men du vill ju göra sin app själv, så då bör du ju prova på det

Ursprungligen av erro67:

Är det t.o.m. möjligt att funktionen redan finns någonstans? Tänker på om nån site redan erbjuder detta? Eller om man kan använda t.ex. Googles API? Din position kan du ju få via GPS så att du placeras på en karta. Kundernas position kan säkert placeras på en karta. Återstår bara att koppla dokument till respektive kund.

Har börjat läsa om Corelocation.framework vilket borde vara åt rätt håll inte sant?
Tack för svar förresten!

Ursprungligen av frekva:

Har börjat läsa om Corelocation.framework vilket borde vara åt rätt håll inte sant?
Tack för svar förresten!

CoreLocation har ju funktioner för positionsbestämning, så användaren behöver ju inte knappa in adressen utan kan använda den inbyggda GPS mottagaren istället. Så visst, du är inne på rätt spår.

Som databas kan du använda dig av CoreData ramverket (som har en SQLite databas i bakgrunden), men nackdelen med en sådan blir ju att du måste uppdatera appen om du vill få in nya kunder i den (om du inte bygger in en funktion för att lägga in / hantera kunddata i din app förståss). Vill du istället koppla upp dig mot en databas på en extern server börjar vi ju prata SOA & web services.

Sök lite på Itunes U, t.ex. från Stanford: https://itunes.apple.com/us/course/developing-ios-7-apps-for/id733644550
Annars har Apple en crash-course: https://developer.apple.com/library/ios/referencelibrary/GettingStarted/RoadMapiOS/
Det är bra att få upp miljön i vilken man ska jobba (Xcode) och se till att man kan få sina appar att kompilera och simulera/köra. Tycker jag.

Ursprungligen av HåkanE:

CoreLocation har ju funktioner för positionsbestämning, så användaren behöver ju inte knappa in adressen utan kan använda den inbyggda GPS mottagaren istället. Så visst, du är inne på rätt spår.

Som databas kan du använda dig av CoreData ramverket (som har en SQLite databas i bakgrunden), men nackdelen med en sådan blir ju att du måste uppdatera appen om du vill få in nya kunder i den (om du inte bygger in en funktion för att lägga in / hantera kunddata i din app förståss). Vill du istället koppla upp dig mot en databas på en extern server börjar vi ju prata SOA & web services.

Perfekt, tack. Precis såna här svar jag letade efter.
Nu är jag igång och läser men kommer garanterat med fler frågor.

Ursprungligen av frekva:

Perfekt, tack. Precis såna här svar jag letade efter.
Nu är jag igång och läser men kommer garanterat med fler frågor.

Känner igen mig i din sits, försöker också bygga min första app.

Lycka till med appen!

1
Bevaka tråden