Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

APExtreme tower och Tele2 TV ab.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ställer man in en APE att acceptera TV signaler genom fiber dvs Ethernet-uttag i väggen från Tele2.
Vill helst inte blanda in den gamla Netgear EVG2000 router som Tele2 levererade.
Enligt Tele2 måste man ställa in något som heter multicasting, men hittar inte hur man gör detta.
Enligt Apple tel-support kan inte APE användas för bredbands-TV eller IP-TV eller vad det nu heter.

Tacksam för svar.

Edit: Det fungerar om jag kopplar in TV-boxen direkt i vägguttaget. Kopplar via nätverket/APE:n så hittar nätverket TV-Boxen men ingen TV signal.

Multicast är själva strömmen från IPTV-tjänsten. Mig veterligen så finns det ingen knapp eller liknande för "multicast", dock så ska den agera switch, dvs den ska bara skicka vidare strömmen till din box. Din AE ska helt enkelt inte agera DHCP och dela ut IP, då blir det knasigt.

Annars så kopplar du din EVG2000 bakom din AE och stänger av det trådlösa på den:

Senast redigerat 2014-11-25 17:37

Så:

1: APE kan inte agera DHCP på något sätt trots att jag stängt av DHCP på NGEVG.
2: Måste dra en extra kabel till TV boxen då det inte går att gå via APE och mitt interna nätverk, om jag går från vägg till NGEVG till APE till nätverk APE får jag TV men inget internet.
3: Om jag går från vägg till NGEVG till nätverk och till APE får jag internet men ingen TV.

Fan, blir mycket omdragning av kablar

Testa att aktivera IGMP Snooping om du har tornvarianten av Airport Extreme (6:e generationen) och firmware 7.7.1 eller senare.

Var gör jag det, har torn och senaste firmware vad jag vet... hittar inte ens var man ser firmware på dom nya versionerna av AirPort utility, beskrivning på din länk säger säger multicasting men det har ju inte APE:n.
Vad är IGMP Snooping på svenska?

Edit: alt-dubbelklick så fick jag fram att firmware är 7.7.3.

Ah nu hitta jag ICMP Avlyssning, under Nätverksfliken Nätverksalternativ.

Ursprungligen av CekariYH:

Var gör jag det, har torn och senaste firmware vad jag vet... hittar inte ens var man ser firmware på dom nya versionerna av AirPort utility, beskrivning på din länk säger säger multicasting men det har ju inte APE:n.
Vad är IGMP Snooping på svenska?

Edit: alt-dubbelklick så fick jag fram att firmware är 7.7.3.

Tack, hitta det men fortfarande ingen TV.
Så min nyinköpta APE tower kommer nu att agera som en 4 portars switch för 1700 spänn :-/

Ursprungligen av CekariYH:

Var gör jag det, har torn och senaste firmware vad jag vet... hittar inte ens var man ser firmware på dom nya versionerna av AirPort utility, beskrivning på din länk säger säger multicasting men det har ju inte APE:n.
Vad är IGMP Snooping på svenska?

Edit: alt-dubbelklick så fick jag fram att firmware är 7.7.3.

Det ska, enligt hörsägen, vara det som krävs för att få en enhet "innanför" att kunna prenumerera på multicastströmmar "utifrån". Har själv ingen IPTV så jag vet inte om det fungerar...

Ursprungligen av CekariYH:

Tack, hitta det men fortfarande ingen TV.
Så min nyinköpta APE tower kommer nu att agera som en 4 portars switch för 1700 spänn :-/

Ok. Vad är problemet med att koppla det som jag beskrev det i kopplinsschemat?

Du kan fortfarande nyttja det trådlösa från din AE.

Edit: stämmer det att du bara har en RJ45:a i väggen? Det är ingen mediakonverter eller liknande installerat?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok. Vad är problemet med att koppla det som jag beskrev det i kopplinsschemat?

Du kan fortfarande nyttja det trådlösa från din AE.

Edit: stämmer det att du bara har en RJ45:a i väggen? Det är ingen mediakonverter eller liknande installerat?

Svarar i omvänd ordning:

Sitter en dosa i väggen ung. som på din bild men med bara ett uttag.

Jag fick tips på en liknade lösning som din men med fördelen att jag kan skippa NGEVG helt.
Vägguttag--Switch==TVBox/APE dvs en lina direkt to TVboxen och en till min APE. Din eller denna som jag valde var de enda som fungerade och enda nackdelen är att jag blev tvungen att dra ytterligar en ledning från hallen till andra ändan av vardagsrummet men det fixade sig iaf.

Tack för hjälp och förslag.

Ursprungligen av CekariYH:

Svarar i omvänd ordning:

Sitter en dosa i väggen ung. som på din bild men med bara ett uttag.

Jag fick tips på en liknade lösning som din men med fördelen att jag kan skippa NGEVG helt.
Vägguttag--Switch==TVBox/APE dvs en lina direkt to TVboxen och en till min APE. Din eller denna som jag valde var de enda som fungerade och enda nackdelen är att jag blev tvungen att dra ytterligar en ledning från hallen till andra ändan av vardagsrummet men det fixade sig iaf.

Tack för hjälp och förslag.

Men switchen är ju då istället för EVGn, vad är syftet med det? EVGn kan du ju brygga så ska saken vara biff.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Men switchen är ju då istället för EVGn, vad är syftet med det? EVGn kan du ju brygga så ska saken vara biff.

För att slippa en gammal router som EVG:n är och som jag inte behöver i mitt nätverk.
När jag bryggade EVG:n och starta om allt så försvann TV och utan att brygga måste EVG:n vara DHCP.
På detta sätt slipper jag att göra misstag i framtiden med pryttlar som ska in på nätverket utan låter min APE sköta allt.

Nog om detta då det ju funkar.

Så nu ska jag bara hitta på något att använda min gamla APExtr 5gen till eller kanske sälja.

Haha, idag fick jag åka och köpa min 3:e switch dvs 3switchar på en vecka som pajat, visserligen gamla men inte lika gamla, kanske nätverket inte tål att boostas med 230V

1
Bevaka tråden