Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV i företaget

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej
Jag har otroligt svårt att få igång min arbetsplats apple tv enheter.
Dessa köptes in före min tid och nu har jag i uppgift att få dem att fungera.

De kräver ju internet eller anslutning till ett nätverk för att fungera bra. Eller hur...?

Vi har ett företagsnätverk och då blir det en jäkla massa problem har jag märkt.
Jag har en apple dator och försökt med apple control panel att skapa en profil för att låta min appletv ansluta till företagsnätverket.
Men jag förstår inte ens hälften av det som ska fyllas i och IT på företaget vägrar ge support på apple produkter.... så jag har chefer som säger "fixa" och en IT avdelning med sina chefer som säger "nop".

Jag får ju apple tvn att funka fint när jag gör en hotspot med min telefon.
jag har prövat att ansluta apple tvn med sladd men det verkar inte funka heller.

är det någon här som har lite erfarenhet av apple tv på en arbetsplats...
jag upplever att det borde vara "jävligt" enkelt för IT att bara ge mig uppgifterna för hur vårt nätverk är, dvs vilka protokoll osv används. En del av detta har jag listat ut själv genom att snoka i datorers inställningar.... Men det som jag misstänker kvarstår är säkerhets certifikaten som måste läggas in i profilen. Dessa förmodar jag också borde vara enkla att dela med sig utav av IT avdelningen... ?!

Eftersom vår IT avdelning kör på windows enbart och därför vägrar allt annat...
är det så att windows och apple inte alls går ihop i detta område, dvs ansluta till nätverk. Att de faktiskt har rätt i att säga nej till mig och att det blir jäkligt besvärligt för dem om de ska ordna så en apple tv kan ansluta till wifi... eller har jag rätt i att det mest handlar om att knappa in rätt uppgifter i en apple tv profil och sedan ska den automatiskt ansluta till vilket nätverk som helst?

tacksam för lite hjälp

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-20 10:33

Det finns ingen vettig teknisk ursäkt att inte tillåta AppleTV på nätverket. Om IT säger nej, be din chef bråka med dem.

jag håller med dig.
mina chefer har lämnat bråket åt mig då jag är mer teknisk kunnig än dem.
dock är jag inte teknisk kunnig när det kommer till företagsnätverk och windows servrar.

jag misstänker att de på IT i sin tur inte kan något om apple.
alltså säger de nej då de inte vet och inte vill...

så om någon här har lite bra fakta som jag kan skjuta mot dem så vore det guld.
nu handlar det mest om att jag ska kunna bevisa att det faktiskt går, att det inte ska vara så krångligt... något som bara får dem att inte bara säga nej utan själva titta på ärendet och inse att det inte är världens undergång.

Ansluter du ATV med kabel så måste du troligen också sitta med kabelanslutning för att se den.
Apple TV använder sig av Bonjour protokollet som är multicast baserat ( fungerar bara inom samma nätverk/VLAN normalt sett )

Kör du ATV trådlöst så måste du köra på samma SSID som du kör din telefon på. Inte ens då är det säkert att det fungerar, beror tex på om ni har en centralt kontrollerad trådlös lösning och vilket stöd den har påslaget för multicast på det specifika SSID:t.
Eftersom du pratar om certifikat så kör ni säkert ett trådlöst nätverk med EAP-TLS, det är nog inte superenkelt att få igång med ATV:n..

Så det är inte så enkelt som det låter.. ATV är konstruerad för att köras hemma på samma nätverk - på företagsnät är det mer utmaningar, men det går att lösa om IT avd är beredda att lägga lite tid på det.

Men som sagt , om du stoppar i ATV:n med sladd och en PC/MAC med sladd på så ska du se att den dyker upp iTunes.

problemet med sladd är att jag vill nyttja airplay med alla företagets ipads.
(ja de har köpt in 80 ipads men IT vägrar ge support på dem, så används era skattepengar).

med sladd får jag ändå inte något internet till atvn
jag får inte heller igång någon airplay då den inte verkar vara på samma nätverk (ssid) som ipadsen (som är anslutna över wifi).

måste säga att det är jäkla trist att det inte går att ansluta en apple tv till ett företagsnätverk när många andra enheter funkar prima.

Frågan är om du kan få in iPadsen och ATV:n på samma trådlösa nätverk. Det är steg 1.
Fungerar det ändå inte så kan det hända att du måste hänvisa IT till tex att slå på bonjour gateway support i det trådlösa nätet ( om ni har en central trådlös controller ).

Kör ni Cisco så finns det info här :
http://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/solution...

Även andra leverantörer av trådlösa nätverk har liknande lösningar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-20 12:02

Vad hindrar dig från att köpa en router för 300kr och ansluta ATV och iPads till den?
-Vad vill du få ut att ATVn? Visa resurser från nätet, eller visa lokalt innehåll från iPadsen?

Trist att du har en insnöad och inkompetent IT avd. Ta det med överordnad kanske?

Skulle en lösning kunna vara att jag kräver att IT ska sätta upp ett separat nätverk ämnat för Ipads och AppleTV produkter.
Dvs ett nätverk som är likt ett hemma nätverk inte något "enterprise"... ett SSID som endast kräver ett lösenord för anslutning och inte massa konton som vi har idag.

Eller går inte det när man är "företag" och redan kör enterprise lösningar?

Ursprungligen av reboot81:

Vad hindrar dig från att köpa en router för 300kr och ansluta ATV och iPads till den?
-Vad vill du få ut att ATVn? Visa resurser från nätet, eller visa lokalt innehåll från iPadsen?

Trist att du har en insnöad och inkompetent IT avd. Ta det med överordnad kanske?

Menar du att jag kan köpa en router, ställa en vid varje ATV (utspridda på olika hus hos oss).
konfigurera routern så den ansluts till företagsnätverket (sladd i väggen antar jag borde funka?)
sedan skickar routern ut ett så kallat eget hemmanätverk?

om det är en lösning...

är inte då det lika bra att kräva av IT att sätta upp ett hemmanätverk med ett lösenord (se post ovan)
går det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-20 12:14
Ursprungligen av behedwin:

Menar du att jag kan köpa en router, ställa en vid varje ATV (utspridda på olika hus hos oss).
konfigurera routern så den ansluts till företagsnätverket (sladd i väggen antar jag borde funka?)
sedan skickar routern ut ett så kallat eget hemmanätverk?

Glöm min ide, jag gissade att du hade ett behov av att visa saker från en iPad till EN ATV.
Såhär går det när man antar saker och ting...

Men IT avd har ett uppdrag, hör med uppdragsgivaren vad det innebär.

Förslaget med ett separat SSID , tex "ssid-media" med WPA2 och PreSharedKey borde vara ett utmärkt alternativ.. det kan leva parallellt med SSID-enterprise och vill man säkra upp det går det låsa ner så detta SSID bara kan nå internet....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-20 19:29

Jag har för mig att man inte behöver ett wifi mellan en padda och en aTV iom iOS 8 ?

Edit:

Citat:

A faster way for friends to wirelessly connect to your Apple TV.
Peer-to-peer AirPlay lets visitors to your home or office quickly and easily connect their Mac or iOS device to your Apple TV without gaining passwords and connecting to the Wi-Fi network. Apple TV detects their device and makes the connection. So they can show off photos, share documents, stream movies, or play music right on your TV. Simple as that.*

*Peer-to-peer AirPlay requires a Mac (2012 or later) with OS X Yosemite or an iOS device (late 2012 or later) with iOS 8; and an Apple TV (3rd generation rev A, model A1469 or later) with Apple TV software 7.0 or later.

----------

Peer‑to‑peer AirPlay discovery and playback.

iOS 8 lets student and teachers wirelessly connect iPad to Apple TV without first connecting to the school network. This means anyone in the class can present or share their work even if they are not on the network or if Apple TV is on a different network.

Det kanske är så enkelt att ni har en IT-policy som säger att ni inte får koppla in vad som helst på nätverket?

Om IT säger nej till dig så är det dina chefers ansvar att ta det vidare hur otekniskt begåvade de än är.
Du skall inte ta skiten bara för du kan lite teknik.

Vad gör man på en IT-avdelning om man inte är intresserad av teknik och få allt att sammarbeta?

Apple TV i företaget

Hej!

Om företaget använder proxy för att komma åt Internet måste du använda Apple configurator för att konfigurera era Apple TV.
Du gör en profil som du sedan återanvänder.

/Anders

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-22 23:10

ITavdelningen har missuppfattat sin arbetsuppgift
De ska serva de andra anställda i företaget med ITlösningar så de kan utföra sina jobb. Tyvärr tror många ITavdelningar att det är de som ska bestämma vad de anställda ska göra/få göra. Det är de anställdas krav som ska tillmötesgås för att de ska kunna utföra sina arbetsuppgifter.

Ursprungligen av kenjon:

ITavdelningen har missuppfattat sin arbetsuppgift
De ska serva de andra anställda i företaget med ITlösningar så de kan utföra sina jobb. Tyvärr tror många ITavdelningar att det är de som ska bestämma vad de anställda ska göra/få göra. Det är de anställdas krav som ska tillmötesgås för att de ska kunna utföra sina arbetsuppgifter.

Frågan är väl varför man köpt in ATVs och iPads om dessa inte supporteras av IT på nätverket. Någon som fick för mycket pengar över i budgeten.

Skattefinansierat är fantastiskt, det är inte ens egna pengar så det gör väl inget. Kul att man har varit med och betalat för dessa enheter.

Ursprungligen av kenjon:

ITavdelningen har missuppfattat sin arbetsuppgift
De ska serva de andra anställda i företaget med ITlösningar så de kan utföra sina jobb. Tyvärr tror många ITavdelningar att det är de som ska bestämma vad de anställda ska göra/få göra. Det är de anställdas krav som ska tillmötesgås för att de ska kunna utföra sina arbetsuppgifter.

Håller med till 100% På min arbetsplats är IT så stora att dom bestämmer allt om datorer och program vilket ofta leder till att vi inte har rätt verktyg för att lösa uppgifterna, har väldigt ofta med mig min MBPR och gör det mesta på den och "exporterar" sedan till jobbdatorn (windows) för jag har billiga men rätt program för uppgiften och går mycket snabbare med dessa :-/

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-23 13:29
Ursprungligen av Anderlind:

Frågan är väl varför man köpt in ATVs och iPads om dessa inte supporteras av IT på nätverket. Någon som fick för mycket pengar över i budgeten.

Skattefinansierat är fantastiskt, det är inte ens egna pengar så det gör väl inget. Kul att man har varit med och betalat för dessa enheter.

Var någonstans har han sagt att det är en myndighet och därmed skattefinansierat?

IT-avdelningens uppgift ÄR att fixa så att dom är supportad i nätverket.
Det är inte dom som sätter villkoren och tycker du något annat så hoppas jag att du inte jobbar med support för då tycker jag synd om dina kunder.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-23 13:32
Ursprungligen av lappen71:

Var någonstans har han sagt att det är en myndighet och därmed skattefinansierat?

Inlägg #5. Eller i allafall baklänges: skattepengar används och därmed blir det väl en myndighet?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-23 13:36
Ursprungligen av frazze:

Inlägg #5. Eller i allafall baklänges: skattepengar används och därmed blir det väl en myndighet?

Spelar ingen roll att det är en myndighet för vill dom använda ATV så ska dom få göra det och inte bli motarbetade av supporten.
Helt sjukt att bli motarbetad av dom som ska hjälpa en.

Ursprungligen av lappen71:

Var någonstans har han sagt att det är en myndighet och därmed skattefinansierat?

IT-avdelningens uppgift ÄR att fixa så att dom är supportad i nätverket.
Det är inte dom som sätter villkoren och tycker du något annat så hoppas jag att du inte jobbar med support för då tycker jag synd om dina kunder.

Läs inlägg #5.
Myndighet vet jag inte var du får ifrån.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-11-23 14:04

Är inte AppleTV i ett företagsnätverk med många anställda en ganska dum idé? Om ni ha 80 iPads igång betyder ju det att vem som helst när som helst kan slänga upp en bild på en TV/projektor. Även om man skyddar med lösenord så blir situationen densamma när fler får tillgång till lösenordet. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har bevittnat ett antal - och hört talas om ännu fler - försök till trådlöst användande av TV/Monitorer/projektorer inom företag/institutioner; inget har lyckats. Det slutar med sladd i alla fall - idag mest HDMI (men många dyker fortfarande upp med PC-laptops och COM-portar).
Användarna fixar inte biffen helt enkelt - det är bara att bita i det sura äpplet och fixa sladdlösning om man vill ha en fungerande verksamhet. Trist, men det är som med mycket annat inom IT och även annan teknik; användarnas/anställdas genomsnittliga intresse/kunskap/intelligens är inte i paritet med lösningarna som finns. Man blir ofta tvungen att skippa dom bästa, snyggaste och effektivaste lösningarna på grund av det.
Om man inte vill ha jourverksamhet som kan rycka ut och hålla en snabbkurs och ställa in allt varje gång någon ska visa en PowerPoint vill säga - om man inte tycker det är vettigt att 10-20 minuter av varje timmes möte/föredrag används till att få igång bildvisning och/eller utbilda användaren.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-23 14:40
Ursprungligen av norell:

Är inte AppleTV i ett företagsnätverk med många anställda en ganska dum idé? Om ni ha 80 iPads igång betyder ju det att vem som helst när som helst kan slänga upp en bild på en TV/projektor. Även om man skyddar med lösenord så blir situationen densamma när fler får tillgång till lösenordet. Rätta mig gärna om jag har fel.

Du har fel, förutsatt att man valt en lämplig nivå på accessen till ATVn.
Apple TV (2:a och 3:e generationen): Förstå AirPlay-inställningar

På ett företag har man ett företagsnätverk. Då är det företaget som bestämmer vad som gäller. Att en användare vill koppla in en Apple TV innebär inte nödvändigtvis att han får det.

I just detta fall vet vi ju faktiskt inte vad som gäller på företaget, eller vilken sorts företag det är.

Att anställda vill koppla in egna prylar på företagets nät är ett rätt stor problem idag. Vad innebär de för säkheten i nätet om man tillåter vad som helst? Vad innebär det för supporten om man tillåter vad som helst?

Om ATV'n faktiskt är företagets, och den ska kopplas in på nätet, ja då ska naturöigtvis inte supporten motarbeta detta. Men vi vet ju inte om så är fallet.

Det är din chef och IT-chefen som har ett problem - inte du. Dom får lösa det - det är deras jobb och det är därför dom har högre lön än du. Jag skulle helt enkelt säga till min chef att IT sätter stopp för detta och sedan glömma hela skiten tills cheferna löst det (vilket dom inte kommer att göra p.g.a. den omfattande konflikträdslan som råder i landet). Troligtvis kommer din chef inte ens att kontakta IT-chefen. Det blir alltså inget ATV-system. Lika bra att sälja av burkarna till anställda för ett bra pris.
Detta är vad jag ser när jag skådar i kristallkulan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-23 16:30
Ursprungligen av erro67:

Om ATV'n faktiskt är företagets, och den ska kopplas in på nätet, ja då ska naturöigtvis inte supporten motarbeta detta. Men vi vet ju inte om så är fallet.

Jo, det framgår av första inlägget att det handlar om företagets grejer.

Ursprungligen av Vassius:

Jo, det framgår av första inlägget att det handlar om företagets grejer.

Det är en tolkningsfråga. Att ATV'n är inköpt tidigare innebär ju inte nödvändigtvis att det var ett inköp som skedde enligt företagets gällande IT-policy. Och policyn kan ha ändrats sedan dess. Det intressanta är vilken policy företaget har just nu gällande inkoppling av en ATV.

Vi har som sagt inte hela bilden klar för oss ännu. Är det enligt företagets IT-policy idag tillåtet att koppla in en ATV på företagets nätverk? Innan vi vet svaret på den frågan så kan vi inte göra annat än spekulera. Att man tycker att man borde få koppla in vad som helst betyder inte att det är så.

Intressant diskussion, jag undrar hur många som inser att det är inte till gagn för någon att tillåta anarki på ett företagsnätverk. Har sett många it ansvariga slita sitt hår när det kommer användare ( inte ovanligt att det är chefer eller någon i ledningsgruppen ) och kräver att saker ska fungera, det kan vara allt mellan himmel och jord.

Det finns nämligen en direkt koppling till om man ska tillåta vad som helst/hursomhelst där det blir dyrt och säkerhetsmässigt en mardröm om du ska tillåta att alla får sin vilja igenom.

I detta fallet handlar det iofs inte om anarki, utan en trådlös ATV som ska in, och det vet jag av erfarenhet att det går att lösa.. men det kräver troligtvis en insats av IT avd , kanske inte helt trivialt men lösbart om viljan finns.

Det finns arbetsplatser där man byggt upp hela sin strategi kring BYOD ( Bring Your Own Device ), men det är ganska ovanligt och kräver ett helt annat tänk kring säkerhet och partitionering av nät och tjänster.

Bevaka tråden