Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth- pc->mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan
Jag undrar om det går att anväda bluetooth som nätverkskoppling, dvs internet och fildelning genom det???

I så fall...fungerar det mellan Pc och mac? har en Powerbook 12" med inbyggt bluetooth...och så har jag en stationär Pc med en Bluetooth adapter i Usb...går dett att kopla ihop så jag får internett kopplingen (adsl) från den stationära Pc.n till den bärbara Powerbooken??

Vore tacksam för lite svar!!

/7 jonas:confused:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-11 18:17

Du kan i alla fall välja att koppla upp med Bluetooth-modem i OSX. (nätverksinställningar) Hur det sen går att ställa in pc:n som ett blåtandsmodem är en annan fråga som nån mer kunnig person får svara på

Okej. Vad menas med Bluetoothnodem?? Jag vill köra mitt internetnätverk via bluetooth...mellan Pc och Mac.
Adsl modemet är kopplat till en hubb som sedan fördelar ut signalerna till olika datorer...och jag vill kunna använda min stationära dators del av adslmodemet för att surfa med min Powerbook??

  • Oregistrerad
  • 2003-08-11 20:25

tänk på att BT är slött, inte tänkt åt att surfa med. Räkna med en överföring på ca 2-3 k/s

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-11 20:36

Jag antar att inställningen Bluetooth-modem i nätverksinställningen främst är tänkt för mobiltelefoner med bluetooth. Du kan alltså välja att din dator skall leta efter något som fungerar som modem och kommunicerar med din dator via bluetooth.
Problem 1: Du borde hitta en drivrutin som installera i osx och används för att prata med "bluetoothmodemet", i ditt fall din PC
Problem 2: Du borde ha någon programvara som delar ut internetkontakten från PC:n via bluetooth

Detta är vad jag tror, men då har jag inte någon större erfarenhet av dylika lösningar. Jag tror att du kan ha svårt att få det att funka. Investera istället i ett trådlöst nätverk, du borde väl ha airport i din dator redan. Med detta får du också snabbare överföring och bättre räckvidd.

Jag har inte köpt till nått airport kort men den skall vara airpoer förberdd vad de nu menas med...

men måste man inte ha en airport basstation för att airport skall fungera?? Eler kan man ha en vanlig trådlösnätverks hubb??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-11 22:07

Airport-förberedd betyder att du måste köpa ett airportkort, som sen är enkelt att lägga in i PBooken, antenner o dylikt finns färdigt. Du måste dock köpa apples eget kort.
Du kan köpa vilken trådlös basstation som helst med 802.11b eller 802.11g standarden. Det finns många billiga alternativ till apples egen.

Det blir ju dock en affär på några tusen kronor. Själv har jag inte tagit steget till trådlöshet ännu, trots att jag har kortet färdigt installerat. Tycker att det går bra att sitta vid skrivbordet, och min sambo är nog glad att jag sliter mig från datorn nån gång i alla fall. Undrar vad hon skulle säga om jag tog PBooken till sängs oxå..

  • Medlem
  • 2003-08-12 01:12

Du kan även använda en dator som airportstation. (Funkar ju självklart bara om du har flera datorer). Typ en PowerMac G4 eller en liten iBook om du har ett Airport-kort i den. (Man kunde i alla fall det för några månader sen, efter det har jag inte testat). Dock är räckvidden otroligt dålig. Själv kör jag en D-link router med "Airport" till min bärbara. Fungerar fint.

1
Bevaka tråden