Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

min iMacs kortläsare har slutat att fungera :(

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-22 13:13

Hej alla!
Efter jag installerade Yosemite fungerar inte min iMacs kort läsare.
Kan det vara så att Apple har fasat ut den här sortens minne. Finns det något sätt att åtgärda problemet?

Någon?
Är tacksam för alla förslag till lösningar.

//Pancho

Vilken iMac-modell?

Har du uppdaterat till 10.10.1?

Har du provat återställning av PRAM och SMC?
http://support.apple.com/sv-se/HT3964
http://support.apple.com/kb/PH14222?viewlocal... (det står Mavericks på den artikeln, men det fungerar likadant i Yosemite)

Ursprungligen av Pancho:

Kan det vara så att Apple har fasat ut den här sortens minne

Nej det har de inte. I så fall skulle det ha märkts på Internet redan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-22 13:53

Dubbelkolla Finder > Inställningar > Allmänt > Visa dessa objekt på skrivbordet. Kryssa som test i alla alternativ, läste i någon tråd nån som noterade att valet CD/DVD-skivor felaktigt verkade styra synligheten även för andra externa skivor i Yosemite.
Kan du se minneskortet i Skivverktyg? Kan du se minneskortenheten i Systeminformation?

Om den hittas av system enligt ovan kan det ju vara fullt med damm?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-22 14:31
Ursprungligen av Pancho:

Hej alla!
Efter jag installerade Yosemite fungerar inte min iMacs kortläsare.
Kan det vara så att Apple har fasat ut den här sortens minne. Finns det något sätt att åtgärda problemet?…

Köp extern minneskortsläsare, tejpa fast med dubbelhäftande tejp bakom datorn. Samma funktion, men du får sträcka dig 5cm längre för att stoppa in ett kort.

Vad felet beror på kan man gissa sig till. Själv har jag lagt ner för mycket tid på att felsöka SD-kortläsaren på min Mac. Allt stämmer och borde fungera, knappt ett dammkorn i springan, använd kanske 25ggr. Slutsatsen jag drog var att en av de små kontaktpinnarna böjt sig något och därför vägrar den läsa kortet.

I likhet med hur usb-portar stänger av sig efter någon typ av dåligt fysiskt handhavande/allmänt tuppjuck, kan en omstart få liv i "döda" interna minneskortsläsare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-23 22:38
Ursprungligen av CekariYH:

Om den hittas av system enligt ovan kan det ju vara fullt med damm?

Vad kan det vara fullt med damm? Är det de minne jag har du menar? De ser inte så dammiga ut, eller menar du inuti kortläsaren?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-23 22:39
Ursprungligen av johan_tanying:

I likhet med hur usb-portar stänger av sig efter någon typ av dåligt fysiskt handhavande/allmänt tuppjuck, kan en omstart få liv i "döda" interna minneskortsläsare.

Jag har startat om flera gånger men ingenting händer.

Ursprungligen av Pancho:

Vad kan det vara fullt med damm? Är det de minne jag har du menar? De ser inte så dammiga ut, eller menar du inuti kortläsaren?

Innuti.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-24 21:35
Ursprungligen av CekariYH:

Innuti.

Hur kan man bära sig åt för att rensa från damm där?

Är det någon som känner till något sätt?

Ursprungligen av Pancho:

Hur kan man bära sig åt för att rensa från damm där?

Är det någon som känner till något sätt?

Blås runt försiktigt med ett sugrör eller liknande utan att få in saliv eller fukt, eller köp en burk luftspray med torr ren luft, blås försiktigt så du inte har sönder nått då det är kraft i utblåset från en sådan.

1
Bevaka tråden