Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

m4v -spela upp eller konvertera går inte

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-22 11:02

---------------------------------
Jag rippade min kusins bröllops-DVD (uppdelat på 3 skivor) som gjorts av en proffsfilmare.

Använde Handbrake, H264-format, 10000 bps och fick ut tre m4v-filer.

Men filerna går inte att läsa in varken i MPEG Streamclip, ClipWrap, Quicktime, VLC, iTunes eller FCPX.

Vad kan problemet vara med m4v-formatet?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-22 11:24

Använd en av dom förvalda inställningarna i Handbrake istället när du rippar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-22 14:46
Ursprungligen av lappen71:

Använd en av dom förvalda inställningarna i Handbrake istället när du rippar.

Detta var dom förvalda inställningarna.

(Förutom ett lägre BPS men det borde inte kunna spela någon roll)

10 000 bps är i princip ingenting för video - inte ens för DVD - det finns nog nästan ingen information alls i dom där filerna och spelarna kan inte göra något vettigt av dom.
Prova 5000 Kbps - alltså 5 000 000 bps - eller 5 Mbps. Eller varför inte köra auto? Om en videofil är 1 Gb eller 1,3 Gb spelar ju ingen roll. Skitsamma :-D. (jag gissar att auto hamnar i regionerna 5-7 Mbps)
Du har ställt in bitrate fel. Troligtvis blandat ihop bps med kbps.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-22 18:00
Ursprungligen av RobertK:

Detta var dom förvalda inställningarna.

(Förutom ett lägre BPS men det borde inte kunna spela någon roll)

Det tror jag absolut inte att du har valt får då skulle du inte få värden du räknar upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-22 18:20

Som sagt, jag skrev ovan att jag INTE hade behållit bitrate på förinställt (2500kbps) utan ändrat till 10000 kbps.
Övriga däremot, H264 och m4v var redan förinställt. Jag hade heller inte ändrat på något annat.

Tyvärr dröjer det innan jag kan låna dom DVD-skivorna igen så kan inte testa 2500 eller 5000 just nu. (men tekniskt så borde ju filerna ha gått att spela upp om dom nu gick att "producera". Jag får återkomma i ämnet.

Ursprungligen av lappen71:

Det tror jag absolut inte att du har valt får då skulle du inte få värden du räknar upp.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-22 18:24
Ursprungligen av RobertK:

Som sagt, jag skrev ovan att jag INTE hade behållit bitrate på förinställt (2500kbps) utan ändrat till 10000 kbps.
Övriga däremot, H264 och m4v var redan förinställt. Jag hade heller inte ändrat på något annat.

Tyvärr dröjer det innan jag kan låna dom DVD-skivorna igen så kan inte testa 2500 eller 5000 just nu. (men tekniskt så borde ju filerna ha gått att spela upp om dom nu gick att "producera". Jag får återkomma i ämnet.

Ja nu skrev du inte att du hade valt ett av dom förvalda inställningarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-22 18:31

Fast redan kl. 14.46 hade jag skrivit att allt inte var förinställt "(Förutom ett lägre BPS men det borde inte kunna spela någon roll)".
Men nu ska vi inte fastna i detaljer

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-22 18:33
Ursprungligen av RobertK:

Fast redan kl. 14.46 hade jag skrivit att allt inte var förinställt "(Förutom ett lägre BPS men det borde inte kunna spela någon roll)".
Men nu ska vi inte fastna i detaljer

Tydligen så gör det det

Det står "10000 bps" i ditt första inlägg. Det går inte att ha en så låg bitrate för video. Om du menade 10000 Kbps så har jag ingen förklaring till varför filerna inte lirar.

Döp om dom till .mp4 och se vad som händer.

Hur stor är en fil? Megabyte? Om en video på en t.ex. timme är 100 megabyte så har den så låg bitrate att det är skrot. Är storleken däremot 1 Gigabyte så har du packat med tillräcklig bitrate. Vad jag tänker är att du kanske skrev in 1000 i kilobit-rutan i HandBrake - inte 10 000 - och då är filerna skrot (tror inte HandBrake ger några varningar om man ger orealistiska parametrar - det är ett gratisprogram trots allt).
Jag bara spånar på - ett mysterium bör lösas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-22 19:50

Jag är säker på att jag valde 10000 kbps.

Har också provat byta extension till mp4 men det hjälpte tyvärr inte.

Hur stor är en fil och hur lång är den filmen (om du minns ungefär)? Dessa värden visar om du skrev 1000 eller 10000.

Ursprungligen av RobertK:

Jag är säker på att jag valde 10000 kbps.

Har också provat byta extension till mp4 men det hjälpte tyvärr inte.

Senast redigerat 2014-11-22 21:00

Har du valt något av "apple" förvalen i höger sidopanel i Handbreak? Dom brukar få till det bäst.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-22 20:52
Ursprungligen av RobertK:

Som sagt, jag skrev ovan att jag INTE hade behållit bitrate på förinställt (2500kbps) utan ändrat till 10000 kbps.
Övriga däremot, H264 och m4v var redan förinställt. Jag hade heller inte ändrat på något annat.

Tyvärr dröjer det innan jag kan låna dom DVD-skivorna igen så kan inte testa 2500 eller 5000 just nu. (men tekniskt så borde ju filerna ha gått att spela upp om dom nu gick att "producera". Jag får återkomma i ämnet.

Nästa gång du kommer över skivorna, gör kopior på dem. Så kan du labba i lugn och ro med innehållet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-23 18:56

Jag hade inte valt något apple-förval utan bara ändrat bitraten, allt annat lät jag vara.

Varje DVD var 1 timme och varje fil blev omkring 5 GB.

Jag hade sparat DVD-skivorna tidigare men så ville jag kasta dom och gjorde om till .cdr-filer som jag sparade, dessa kunde jag tyvärr inte heller "montera" eller spela upp på något sätt när jag nu provade. Jag ville heller inte betala för ett cdr-konverteringsprogram så därför gjorde jag rippning hos min kusin i fredags och som sagt, det verkar gå troll i det hela...

Proffsfilmare som du säger i din första post. Kan det vara så att denne har använt någon sorts kopierings-skydd?

1
Bevaka tråden