Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tele2 slopar bindningstiderna

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, kolla inte datumet tyvärr, men jag sökte efter att en på Tele2 kundtjänst sa det till mig igår, och 2 andra personer sagt likadant på kundtjänst idag. Dom kan ju ha skämtat med mig, så om det är fallet ber jag om ursäkt för att ha kommit med villfarelser.

Ursprungligen av CEk:

Var är det saxat från? Rätt säker på att det där bara gäller de datapaket du köper till när din vanliga surf tagit slut.

Precis, gäller bara extradata. Alltså data som köps extra när den vanliga är slut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-20 23:35
Ursprungligen av Tobb@:

Säkert bra för dom som inte ringer så mycket och behöver mycket surf.

För min del som ringer ca 50 samtal, 100 sms & klarar mig på 1 GB surf så är Halebop Rubbet Liten för 169 kr i månaden det billigaste jag kan ha.

Hallon Liten är billigare. 99kr/mån för 60 samtal, obegränsat med SMS och 1GB surf.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2014-11-20 23:52
Ursprungligen av tooobe:

Hallon Liten är billigare. 99kr/mån för 60 samtal, obegränsat med SMS och 1GB surf.

Enda nackdelen med Hallon är att det bara går på 3G-nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-21 00:00
Ursprungligen av EnDumEn:

Enda nackdelen med Hallon är att det bara går på 3G-nätet.

Det har du såklart rätt i. Aldrig tänkt på det, då det abonnemanget sitter i en telefon utan 4G.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-21 17:19

Toppen med att kunna "bygga ihop" abonnemanget själv. För min del är data viktigare än tal och MMS/SMS, men tidigare har abonnemangen innehållit "mycket av allt" och kostat därefter..

  • Medlem
  • 2014-11-21 21:45

Idag handlar det om vad man betalar för data. Tecknade ett abonnemang 2012 som jag håller hårt i och köper alla nya telefoner kontant. 249 kr per månad med fri data. Klockade 21 GB under oktober och snittar ca 16 GB. Behöver aldrig bry mig om Wifi mm. Så länge hastighet inte minskas eller operatören ändrar upplägg så håller jag hårt i detta obundna abonnemang

  • Medlem
  • 2014-11-21 21:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Inte vet jag om det är kul för mig. Att folk har valt att binda sina abbonemang för att få en subventionerad telefon ändrar inte det faktum att det har gått att ha obundna abbonemang sedan länge (i alla fall hos andra teleoperatörer).

Och har folk bundit sina abbonemang utan att få något för det (som en subventionerad telefon) då har de (sannolikt) gjort en dålig affär.

Håller med. Men det är långt ifrån alla som verkligen subventionerat telefonen när allt är sammanräknat. För ca 5 år sedan så när jag bytte telefon var den telefonen absolut billigast över 24 månader med 18 månaders bindning. Butikspersonalen var förundrad men så var det.

Ursprungligen av oskard:

Toppen med att kunna "bygga ihop" abonnemanget själv. För min del är data viktigare än tal och MMS/SMS, men tidigare har abonnemangen innehållit "mycket av allt" och kostat därefter..

Jag har inte haft Tele2 så jag vet inte vilken röra de har haft tidigare men så många alternativ till att bygga ihop sitt eget abonnemang var det trots allt inte

Rörlig del för tal/sms/mms eller fast kostnad och sedan väljer du storlek på data.

Tele2 verkar ha fått ganska mycket PR för att de städade upp sin röriga struktur och det verkar snarare som att de borde ha städat upp det sedan länge.

Edit: den möjliga fördelen som jag ser är att de har ganska många olika steg i datamöngden.

Senast redigerat 2014-11-22 06:23
Ursprungligen av PaO:

Idag handlar det om vad man betalar för data. Tecknade ett abonnemang 2012 som jag håller hårt i och köper alla nya telefoner kontant. 249 kr per månad med fri data. Klockade 21 GB under oktober och snittar ca 16 GB. Behöver aldrig bry mig om Wifi mm. Så länge hastighet inte minskas eller operatören ändrar upplägg så håller jag hårt i detta obundna abonnemang

Det kan jag förstå. Jag hade också ett liknande abonnemang men var "tvungen" att byta eftersom min fru sabbade hela familjens upplägg samt att jag inte fick 4G på det gamla abonnemanget

  • Medlem
  • 2014-11-22 06:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Det kan jag förstå. Jag hade också ett liknande abonnemang men var "tvungen" att byta eftersom min fru sabbade hela familjens upplägg samt att jag inte fick 4G på det gamla abonnemanget

Okej så är det ibland blir man tvungen
Men en vanlig missuppfattning som du säkert vet är att en 4G telefon är inte obrukbar bara för att du har ett 3G abonnemang. Har testat detta i praktiken själv. Är utomlands på samma ställe varje sommar och där har det alltid varit problem med data i 3G. Men vips så funkade det kanon när jag bytte till 4G prylar trots 3G abonnemang. Så nu har jag en portabel 4G router. Håller med dig om att jag har tyvärr inte 4G på abonnemanget men klockar 16 gigabit i hemmet så jag får nöja mig till det priset

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-22 12:08
Ursprungligen av tooobe:

Hallon Liten är billigare. 99kr/mån för 60 samtal, obegränsat med SMS och 1GB surf.

Det har jag helt missat men då är det ju bara 3G och jag strömmar ju endel musik via Spotify tyvärr. Får ta mig en funderare om snåljåpen inom mig tycker det är värt 70 kr mer varje månad för 4G

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-22 17:38
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har inte haft Tele2 så jag vet inte vilken röra de har haft tidigare men så många alternativ till att bygga ihop sitt eget abonnemang var det trots allt inte

Rörlig del för tal/sms/mms eller fast kostnad och sedan väljer du storlek på data.

Tele2:s abonnemang tidigare såg ut ungefär som Telia/3. Paket (S/M/L) där mängden tal/sms/mms hänger ihop med mängden data.

Det har förutsatts att den som vill ha mycket data också vill ha mycket tal/sms/mms. Den som vill ha mer data men inte ringer så mycket får antingen köpa ett onödigt stort paket, eller krångla med att köpa extra data. Jag tycker det är en väsentlig förbättring att kunna styra min kostnad mer mot data och bort från tal/sms/mms.

Jättebra. Om dom hoppas att andra följer efter - så kan dom börja med Comviq som dom själva äger..........

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-11-23 19:17
Ursprungligen av adress@mac:

Jättebra. Om dom hoppas att andra följer efter - så kan dom börja med Comviq som dom själva äger..........

Vad tänker du på att Comviq ska följa efter med? Dom har ingen bindningstid eller uppsägningstid.

Ursprungligen av adress@mac:

Jättebra. Om dom hoppas att andra följer efter - så kan dom börja med Comviq som dom själva äger..........

Annars så tycker jag att Tele2 nya upplägg mest påminner om det som Telia har haft i ungefär ett år. Det skiljer på stegen i mängden data och Telia bara har alternativet fria samtal/sms/mms (inom Sverige) men när det gäller enkelheten i abonnemangen så var Telia före Tele2

Ursprungligen av Mija:

Vad tänker du på att Comviq ska följa efter med? Dom har ingen bindningstid eller uppsägningstid.

Har dom ingen bindningstid. Läser ett exempel med 24 månaders avtal.....

  • Medlem
  • International user
  • 2014-11-24 13:43
Ursprungligen av adress@mac:

Jättebra. Om dom hoppas att andra följer efter - så kan dom börja med Comviq som dom själva äger..........

Elisa i Finland tog detta initiativ för nåt år sen, resulterade i fler kunder så andra följde efter. Vet inte om alla är utan bindningstid just nu men nära nog.

Bevaka tråden