Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska Apple-butiker börjar byta in Iphone och Ipad

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples inbytesprogram för Iphone och Ipad kommer nu till Sverige. Kunder får sina enheter värderade direkt i butik och kan dra av summan från köpet av en ny enhet.

Läs hela artikeln här

Någon som vet vad man får för en ipad mini retina i toppskick?

Hmm. Testade detta, och den säger att min iPad Air 128 GB WiFi+4G skulle vara värd 209 kr. Kryssade förvisso i att bakstycket är repat, men något mer borde den vara värd tycker man.

Jag fick 165:- för en Mini retina 32GB med wifi+4G. Hela översättningssidan var direkt google translatad. Känns som man får gå till Apple store om man vill få seriösa bud.

Hm, jag tror det kan/bör vara skillnad på beloppen man får på nätet och de man får i butik. På nätet sköts det här av en tysk återvinningsfirma (och att lämna in sina prylar på det viset har gått under flera år) och de gör ju bara schablonbedömningar. I butiken kan de ju se hur varje exemplar ser ut.

Någon som vet ifall man får mer eller mindre ifall man även har kartongen med? Eller skiter dom fullständigt i den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-19 12:39
Ursprungligen av pmarriott:

Hmm. Testade detta, och den säger att min iPad Air 128 GB WiFi+4G skulle vara värd 209 kr. Kryssade förvisso i att bakstycket är repat, men något mer borde den vara värd tycker man.

Har de glömt att ändra till SEK och visar antalet dollars man får mån tro?

"I vilket skick är skärmen?" Ja eller nej? Inte den bäst översatta sidan man varit med om...
175 kr för min iPad mini Retina 64GB WiFi+4G i nyskick! Grym deal!

Ni får nog priser i euro.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-19 12:59

Man ska klicka på Nej på skärmen, jag fick 165 kr för iPad2 64GB 3G vid Ja, 1035 kr vid Nej. Det ska nog stå Skada på skärmen, eller Är skärmen trasig.

Trist att översättningen är så dåligt gjord! Hoppas de fixar till omgående!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-11-19 21:26

Fast vid iPhone får man korrekta priser eftersom svarsalternativen är korrekt översatta.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-11-19 21:34
Ursprungligen av _empty:

Någon som vet vad man får för en ipad mini retina i toppskick?

1340:- 16GB

fast kan ju vara fel ifyllt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-19 21:42

intressant. Men undrar hur mycket de kommer att hitta att göra avdrag för när de får hårdvaran till sig. Bedömningsformuläret är ju ganska grovmaskigt.

Det fungerar även på Apple Premium Resellers, och åtminstone vi på mStore kräver inte att du köper en ny iPhone, vi tar emot din gamla telefon oavsett vad du köper.

Helt underlägset andrahandsvärdet av det ni frambringat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-20 13:56

1753 kr för min 64GB iPad mini Retina.

Mer än jag trodde de skulle erbjuda iaf.

884 kr för en helt ny Iphone 5S 32 GB Guld

Då är det roligare att ge den till barnen att leka med

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-20 22:44
Ursprungligen av MalcomX:

884 kr för en helt ny Iphone 5S 32 GB Guld

Då är det roligare att ge den till barnen att leka med

Pröva igen och klicka rätt i de felöversatta valen. Jag får att en 5s 32GB är värd 2526 kr.

Nästan 1200kr för min iPad 3 wifi/3G

Va fan, nej. Den behåller jag. 1000kr är inte tillräckligt för att göra av med.

Ursprungligen av IngoX:

Pröva igen och klicka rätt i de felöversatta valen. Jag får att en 5s 32GB är värd 2526 kr.

Gjorde om testen samma pris
Vilka är de felöversatta valen och hur skall de besvaras?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-21 02:29
Ursprungligen av MalcomX:

Gjorde om testen samma pris
Vilka är de felöversatta valen och hur skall de besvaras?

OK, jag noterade först inte att vissa av valen under "Besvara även dessa frågor" ger avdrag.

Om man kryssar i att iPhonen är nätverkslåst drar de av hela 1641,90 kr och får det pris du fick fram. Om bakstycket är skadat dras 631,50 kr av.

Däremot påverkas inte priset av att man inte sänder med strömsladden, inte heller av om telefonens innehåll är raderat eller att "Hitta min iPhone" är avstängt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-21 08:29
Ursprungligen av IngoX:

Däremot påverkas inte priset av att man inte sänder med strömsladden, inte heller av om telefonens innehåll är raderat eller att "Hitta min iPhone" är avstängt.

Kanske lite OT, men hur gör de om "Hitta min iPhone" är aktiverat? Inte ens Apple kan låsa upp detta skydd (har jag för mig att det står någonstans i marknadsföringen för tjänsten) 

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-21 08:43
Ursprungligen av lensv:

Kanske lite OT, men hur gör de om "Hitta min iPhone" är aktiverat? Inte ens Apple kan låsa upp detta skydd (har jag för mig att det står någonstans i marknadsföringen för tjänsten) 

En renoverad appleprodukt förses med nytt serienummer och kommer uppfattas av systemet som en ny telefon.

Den har garanti och man kan även skaffa Apple Care till den. Att även "part number" (=modellnummer?) ändras tolkar jag som att man ändå kan utläsa att det är en renoverad enhet.

http://store.apple.com/us/browse/home/special...

Citat:

Each Apple Certified Refurbished Product:

is fully tested (including full burn-in testing).
is refurbished with replacement parts for any defective modules identified in testing.
is put through a thorough cleaning process and inspection.
is repackaged (including appropriate manuals, cables, new boxes, etc.).
includes either the Mac OS originally shipped with the unit or, in some cases, a more recent version*.
is given a new refurbished part number and serial number.
is placed into a Final QA inspection prior to being added to sellable refurbished stock.

Senast redigerat 2014-11-21 08:56
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-21 08:54
Ursprungligen av IngoX:

En renoverad appleprodukt förses med nytt serienummer

http://store.apple.com/us/browse/home/special...

Hmm… Undrar om det görs några ansträngningar att hitta den stackars ägaren som har blivit av med telefonen/paddan innan den "fixas till" för vidare försäljning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-21 08:59
Ursprungligen av lensv:

Hmm… Undrar om det görs några ansträngningar att hitta den stackars ägaren som har blivit av med telefonen/paddan innan den "fixas till" för vidare försäljning?

Bra fråga. Man önskar att Apple kunde tillhandahålla en anmälningsfunktion för stulna enheter

Ursprungligen av Redaktionen:

Apples inbytesprogram för Iphone och Ipad kommer nu till Sverige. Kunder får sina enheter värderade direkt i butik och kan dra av summan från köpet av en ny enhet.

Läs hela artikeln här

1546 SEK för min 16GB iPhone 5C blir nästan lite sugen.

Låsa upp "Hitta min iPhone"

Ursprungligen av lensv:

Kanske lite OT, men hur gör de om "Hitta min iPhone" är aktiverat? Inte ens Apple kan låsa upp detta skydd (har jag för mig att det står någonstans i marknadsföringen för tjänsten) 

Dagsfärsk info från Apple Store. De kan låsa upp, mot leg och inköpskvitto med namn. Frågade inte ifall de kollar om det är upplåst ifall dom tar in mobilen som byte, men antar det. Skulle få nästan 900 kr för min 4 år gamla 4S.
Angående "stackars ägaren", så kan man ju när man spärrar mobilen via iCloud, också lägga in en textruta i displayen, om att mobilen är stulen, samt kontaktuppgifter.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-21 14:43
Ursprungligen av Surfergirl:

Dagsfärsk info från Apple Store. De kan låsa upp, mot leg och inköpskvitto med namn. Frågade inte ifall de kollar om det är upplåst ifall dom tar in mobilen som byte, men antar det. Skulle få nästan 900 kr för min 4 år gamla 4S.
Angående "stackars ägaren", så kan man ju när man spärrar mobilen via iCloud, också lägga in en textruta i displayen, om att mobilen är stulen, samt kontaktuppgifter.

Frågan kvarstår dock om Apple gör några ansträngningar att söka upp ägaren, även om någon text är inlagd? Ifall det ska vara någon mening bör ju detta kollas under tiden som säljande part är kvar i butiken…

Söka upp ägaren

Ursprungligen av lensv:

Frågan kvarstår dock om Apple gör några ansträngningar att söka upp ägaren, även om någon text är inlagd? Ifall det ska vara någon mening bör ju detta kollas under tiden som säljande part är kvar i butiken…

Men vänta nu här... Realitycheck!! Om Apple låser upp en mobil utan att ha leg som matchar inköpskvittot, begår dom en kriminell handling. Tror du dom skulle göra det? Vidare har jag inte läst på exakt hur inbytet går till, om det finns krav på kvitto även om den är "olåst" på alla sätt och vis, men samma sak här - givetvis är den påslagen i butiken, för dom kan ju inte "köpa grisen i säcken". Idag när jag fick uppgift på inbytespris för min, kollade Appleagenten både det ena och det andra i olika menyer.

Bevaka tråden