Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera Thunderbolt-portar

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-21 08:34

Någon som har tips på en produkt som kan tillhandahålla ett utökat antal TB-portar? Kollade på följande enhet…

https://media.dustin.eu/media/128067/belkin-t...

Den har två portar, men om jag har fattat rätt används den ena för anslutning till datorn. Således blir det ingen "extra" över.

Senast redigerat 2014-11-21 09:46

Sök på "Thunderbolt hub" finns några bra därute.
Men oftast har dom bara en in och en ut för det är meningen att man ska kedjekoppla TB enheterna, vilket funkar utmärkt.
Sedan måste man kanske ändra ordningen på dom för att få den viktigaste (snabbaste) att fortsätta att vara det, ibland först i kedjan, ibland sist. Varför vet jag inte men egna ej vetenskapliga prov har lett mig dit.
Sedan finns det ju enheter som inte har en utgång så då måste man ha den sist... har man flera utan ut blir det ju till att skaffa just en hub.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-21 11:43
Ursprungligen av CekariYH:

Sök på "Thunderbolt hub" finns några bra därute.
Men oftast har dom bara en in och en ut för det är meningen att man ska kedjekoppla TB enheterna, vilket funkar utmärkt.
Sedan måste man kanske ändra ordningen på dom för att få den viktigaste (snabbaste) att fortsätta att vara det, ibland först i kedjan, ibland sist. Varför vet jag inte men egna ej vetenskapliga prov har lett mig dit.
Sedan finns det ju enheter som inte har en utgång så då måste man ha den sist... har man flera utan ut blir det ju till att skaffa just en hub.

Exakt! Det finns rätt många TB-enheter som inte har någon utgång och det är av den anledningen som jag behöver fler portar. Har du hittat någon hub med mer än en ingång?

Hmmm, jag har nog lurat dig
Verkar inte finnas någon TB hub, har väl drömt om en nån gång, sorry.
Fast man tycker ju det borde finnas / gå att göra, men en sida jag hitta påstod någon att det inte går pga av hur TB är uppbyggt.

Jag har en sådan du länkar till, men version 1 dvs utan TB 2, och den funkar bra, men man får ju inte fler TB portar, Kanske du kan köra någon enhet på USB 3 eller så?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-21 15:59

Ja, det vore ju synd om det inte går att lösa. Tack ändå för att du delar med dig av dina erfarenheter. Om någon har ytterligare kunskaper om detta får ni gärna skriva en rad eller två...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-21 16:36

Jag tror inte att detta går att lösa. Man kan ensast kaskadkoppla (daisy-chaina ) TB, och då med upp till 6 enheter i varje slinga.

En thunder-hub typ USB-hub - t.ex. en in och 4-6 ut - skulle vara fruktansvärt dyr. Det finns ingen marknad för en sådan hubb så inget företag tillverkar någon - burken skulle vara en dator i sig själv med chip från Intel bl.a. Jag misstänker att en sådan hub skulle kosta 3-4 000 kr.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-21 17:20
Ursprungligen av Demiurgen:

En thunder-hub typ USB-hub - t.ex. en in och 4-6 ut - skulle vara fruktansvärt dyr. Det finns ingen marknad för en sådan hubb så inget företag tillverkar någon - burken skulle vara en dator i sig själv med chip från Intel bl.a. Jag misstänker att en sådan hub skulle kosta 3-4 000 kr.

Ehh... Fruktansvärt dyr??? Jag skulle lätt köpa en sådan för det priset

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-11-21 17:22
Ursprungligen av Demiurgen:

En thunder-hub typ USB-hub - t.ex. en in och 4-6 ut - skulle vara fruktansvärt dyr. Det finns ingen marknad för en sådan hubb så inget företag tillverkar någon - burken skulle vara en dator i sig själv med chip från Intel bl.a. Jag misstänker att en sådan hub skulle kosta 3-4 000 kr.

Det finns definitivt en marknad. Jag är en del av den. Min arbetsgivare likaså.

En USB-hub kostar 50-100 kr. 99,99% av presumtiga kunder tycker att 3-4 000 kr. är fruktansvärt dyrt för en hub (oavsett vad det är för hub) - det finns laptops för det priset :-D. Så - dom som eventuellt behöver en - 0,3% av användarna - hankar på med daisy chain och drar sladdar i en kedja och får ihop det. Det var samma med FireWire och jag känner ingen på jorden som har en FireWire-hub (sådana gick ändå på bara ca tusingen). All min statistik är baserad på uppgifter från FN.

Ursprungligen av lensv:

Ehh... Fruktansvärt dyr??? Jag skulle lätt köpa en sådan för det priset

Ursprungligen av lensv:

Någon som har tips på en produkt som kan tillhandahålla ett utökat antal TB-portar? Kollade på följande enhet…

https://media.dustin.eu/media/128067/belkin-t...

Den har två portar, men om jag har fattat rätt används den ena för anslutning till datorn. Således blir det ingen "extra" över.

https://www.youtube.com/watch?v=nZVtGIPKPdk

Den kanske?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-11-21 17:32

Min statistik är baserad på min vardag.

Jag säger inte emot dig. Det jag vill säga är att det finns ett behov idag, och att behovet kommer att öka imorgon. Den som först gör en TB-hub som håller bra kvalitet (och inte ser ut som skit) har allt att vinna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-21 17:48
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är väl samma produkt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-21 17:52
Ursprungligen av Demiurgen:

En USB-hub kostar 50-100 kr.

Vi pratar inte USB nu. Thunderboltprylar är generellt mycket dyrare. Speciellt sådana som har både in- och utgång, så med en hub skulle man kunna tjäna in en sådan pryl direkt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-21 18:13

En Mac Pro är en hub med 6 parallella thunderboltportar...

Skulle lätt köpa en TB hub med 1 in och 4 ut för 3-4k. Skulle underlätta sladd-dragning och framförallt placering oerhört mycket.

Ursprungligen av lensv:

Det är väl samma produkt?

Än vilken? Ledsen, men jag har inte läst alla inlägg.

Ursprungligen av IngoX:

En Mac Pro är en hub med 6 parallella thunderboltportar...

Faktiskt 3x2 portar där 2 par delar kontroller så man får se upp ibland vilka portar som går till vad så det inte blir konflikter (gäller mest de med många skärmar iofs men även andra prylar har jag märkt).

Se här ser uppdelningen ut:
1 2
1 2
3 3

typ

Ursprungligen av barbapappa_86:

Än vilken? Ledsen, men jag har inte läst alla inlägg.

Din länk är samma produkt som TS har i sitt första inlägg.

Det är ju samma skit.

En port in och en port ut.

Ursprungligen av Borttaget:

Det är ju samma skit.

En port in och en port ut.

Vaknat på fel sida av madrassen...?

Senast redigerat 2018-07-23 12:39
Ursprungligen av Mymac4ever:

Vaknat på fel sida av madrassen...?

Nejdå inte alls

Men det är fortfarande samma skit

@lensv Du skriver i #1 att det inte blir några portar över, vad jag förstår så har Belkins docka en på framsidan som du tex kopplar till en MBP eller motsvarande, de två på baksidan kopplar man till whatever.. Sedan har Thunderbolt daisychain, kan du inte bara seriekoppla enheterna?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-21 19:35
Ursprungligen av barbapappa_86:

@lensv Du skriver i #1 att det inte blir några portar över, vad jag förstår så har Belkins docka en på framsidan som du tex kopplar till en MBP eller motsvarande, de två på baksidan kopplar man till whatever.. Sedan har Thunderbolt daisychain, kan du inte bara seriekoppla enheterna?

Den har bara två tb-portar. Hålet på framsidan är just bara ett hål för att dra igenom kabeln till baksidan för att slippa dra den runt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

@lensv Du skriver i #1 att det inte blir några portar över, vad jag förstår så har Belkins docka en på framsidan som du tex kopplar till en MBP eller motsvarande, de två på baksidan kopplar man till whatever.. Sedan har Thunderbolt daisychain, kan du inte bara seriekoppla enheterna?

Det är ju så att TS skriver att enheterna TS har, inte har en TB ut, så TS kan inte seriekoppla och som Vassius skriver så finns det bara 2 TB portar.

Ursprungligen av Vassius:

Den har bara två tb-portar. Hålet på framsidan är just bara ett hål för att dra igenom kabeln till baksidan för att slippa dra den runt.

Aha, det var ju dumt..

Ursprungligen av barbapappa_86:

@lensv Du skriver i #1 att det inte blir några portar över, vad jag förstår så har Belkins docka en på framsidan som du tex kopplar till en MBP eller motsvarande, de två på baksidan kopplar man till whatever.. Sedan har Thunderbolt daisychain, kan du inte bara seriekoppla enheterna?

En tex LaCie rugged tb har bara en ingång så kedjan slutar där. Finns fler exempel.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-22 08:36
Ursprungligen av jurassic579:

En tex LaCie rugged tb har bara en ingång så kedjan slutar där. Finns fler exempel.

Japp, det finns massor av liknande exempel.

Ett annat problem (som jag står inför) är att jag vill ansluta två ytterligare skärmar till en iMac. Om man inte ska köpa två äckligt dyra Thunderboltskärmar så behöver man använda båda datorns TB-portar... Eller kan det tänkas finnas något annat alterantiv?

*Edit: Bef. skärmar har VGA, DVI och DP-ingång.

Bevaka tråden