Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem vill ha en Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sugen på att uppgradera disken i mac minin när man ska köpa från apple store.
Skulle någon av er valt att uppgradera disken och isf varför? Eller kan man byta dessa själv senare?

  • 1 TB seriell ATA-hårddisk (5400 varv/min)

  • 256 GB PCIe-baserad flashlagring [+ 1 760,00 kr]

  • 1 TB Fusion Drive [+ 1 760,00 kr]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-20 14:20
Ursprungligen av Emanuel L:

Sugen på att uppgradera disken i mac minin när man ska köpa från apple store.
Skulle någon av er valt att uppgradera disken och isf varför? Eller kan man byta dessa själv senare?

  • 1 TB seriell ATA-hårddisk (5400 varv/min)

  • 256 GB PCIe-baserad flashlagring [+ 1 760,00 kr]

  • 1 TB Fusion Drive [+ 1 760,00 kr]

Apples SSDs har en speciell kontakt så utbudet på marknaden är inte speciellt stort, dessutom är priserna höga. En fusiondrive är ett trevligt sätt att få lite mer plats och ganska bra hastighet, men du betalar 1760 för en 128 GB SSD (1TB disken är ju redan inkluderad i nivån under). Jag skulle skaffat en 256 SSD. Helt tyst och snabb. Behöver du mer plats är det bättre att köpa en extern USB3 disk.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-20 14:24
Ursprungligen av Emanuel L:

Sugen på att uppgradera disken i mac minin när man ska köpa från apple store.
Skulle någon av er valt att uppgradera disken och isf varför? Eller kan man byta dessa själv senare?

  • 1 TB seriell ATA-hårddisk (5400 varv/min)

  • 256 GB PCIe-baserad flashlagring [+ 1 760,00 kr]

  • 1 TB Fusion Drive [+ 1 760,00 kr]

Jag håller med @beh. Det är ganska smärtfritt att förlita sig till extern lagring på en stationär dator, så jag skulle ha valt alternativ två.

Och varför uppgradera? För att mekaniska diskar är sjukt sega.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-20 14:29
Ursprungligen av beh:

Apples SSDs har en speciell kontakt så utbudet på marknaden är inte speciellt stort, dessutom är priserna höga. En fusiondrive är ett trevligt sätt att få lite mer plats och ganska bra hastighet, men du betalar 1760 för en 128 GB SSD (1TB disken är ju redan inkluderad i nivån under). Jag skulle skaffat en 256 SSD. Helt tyst och snabb. Behöver du mer plats är det bättre att köpa en extern USB3 disk.

Om man väljer Apples 256GB SSD (PCIe), finns då SATA-kontakten kvar och tillgänglig för att själv senare kunna montera in en vanlig snurr-HD? (eller en extra SATA-SSD)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-20 14:30
Ursprungligen av IngoX:

Om man väljer Apples 256GB SSD (PCIe), finns det då SATA-kontakten kvar och tillgänglig för att själv senare kunna montera in en vanlig snurr-HD?

Kontakten finns sannolikt kvar på logikkortet, men du får säkert skaffa specialkabeln som krävs. iFixit säljer sådana tror jag.

Vassius & beh: Tack!

Min mini

Ursprungligen av Redaktionen:

Apples senaste version av Mac Mini har gjort en utflykt till testlabbet, och 99mac frågar sig vem som egentligen är målgruppen för den lilla stationära datorn.

Läs hela artikeln här

Jo jag vill ha! Tyvärr verkar Mini på tillbakagång! Men för mig är den i princip osynlig! Det är jag, minin gömd, skivspelaren och Mac tv + skärm! Vi trivs väldigt bra tillsammans! Rent snyggt på skrivbordet!Möjligtvis saknar jag några fler USB-portar! I min värld vill jag stärka min Mac minis prestanda! Men jag är jättenöjd!

Värdelöst att inte ha fyrkärnig i7 som alternativ. Om Macbook Pro kan ha det så kan väl Mini?

Lite OT. Vad skulle ni ha valt. Mac Minin eller en Intel NUC?

Tex. denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2214605 (sen får man sätta in valfri ssd och minne i den)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-21 08:23
Ursprungligen av Emanuel L:

Lite OT. Vad skulle ni ha valt. Mac Minin eller en Intel NUC?

Tex. denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2214605 (sen får man sätta in valfri ssd och minne i den)

Instegs Mac Minin och NUC D54250WYK har snarlik CPU prestanda, men Minin är hopplös utan 8GB minne och SSD. Så jag hade tagit NUCen.

Det är priset som är lite avgörande oxå. Hade jag köpt Mac minin hade jag valt mellanmacen med 16 GB RAM och 256 SSD. Men då ligger priset runt 9-10 000. Och jag ska enbart ha den kopplat till TV'n som mediaspelare, filserver, lite sikbeard/sickrage.

Fördelen med macen, trotts priset är att den har schysta ekosystem eller vad man ska säga med ipaden och macbook airen vi har hemma. Allt kan köras ihop snyggt utan extra lull-lull. Men frågan är om det är värt det 4-5000 kr extra

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-11-21 17:17
Ursprungligen av Emanuel L:

Det är priset som är lite avgörande oxå. Hade jag köpt Mac minin hade jag valt mellanmacen med 16 GB RAM och 256 SSD. Men då ligger priset runt 9-10 000. Och jag ska enbart ha den kopplat till TV'n som mediaspelare, filserver, lite sikbeard/sickrage.

Fördelen med macen, trotts priset är att den har schysta ekosystem eller vad man ska säga med ipaden och macbook airen vi har hemma. Allt kan köras ihop snyggt utan extra lull-lull. Men frågan är om det är värt det 4-5000 kr extra

Men man behöver väl knappast 16 GB RAM och SSD i en maskin som ska agera mediaspelare och filserver. Kanske är det viktigt om man kör "sikbeard/sickrage", men det har jag ingen aning om vad det är.

Ursprungligen av filuren:

Men man behöver väl knappast 16 GB RAM och SSD i en maskin som ska agera mediaspelare och filserver. Kanske är det viktigt om man kör "sikbeard/sickrage", men det har jag ingen aning om vad det är.

Om jag köper mac mini så vill jag att den håller länge. Då man inte kan bygga ut den senare så vill jag "maxa den" tillräckligt så slipper jag ångra mig senare.

Du kan läsa om sickbeard här.

Har en Mini server hemma som stått på nu i drygt 5 år och spinner som en katt. Jag ser ingen anledning till att den inte kommer att spinna fint 24/7 i 5 år till. Eller 10 år till.
På jobbet står en i vit plast (en av dom första som fanns) och den har stått på sedan den köptes (förutom ett par månader varje sommar).
Det är sådant man också betalar för. Det kan trösta om ni tänker köpa en och tycker den är lite väl dyr för vad man får (förutom det exclusiva utseendet, Thunderbolt och energisnålheten vill säga).

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-11-21 21:03
Ursprungligen av Emanuel L:

Om jag köper mac mini så vill jag att den håller länge. Då man inte kan bygga ut den senare så vill jag "maxa den" tillräckligt så slipper jag ångra mig senare.

Du kan läsa om sickbeard här.

Aha. Så du vill inte bara ha den till det du sa - då du tyckte den var för dyr.

Demiurgen: Jag tror dig. Den jag har nu har stått och rullat troget sen 2007

filuren: Nej, jag kommer att använda den till det jag sa. Men jag vet inte hur mycket prestanda jag kommer att behöva då utvecklingen går framåt och programvarorna/systemen blir mer krävande av hårdvaran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-22 09:31
Ursprungligen av Emanuel L:

Fördelen med macen, trotts priset är att den har schysta ekosystem eller vad man ska säga med ipaden och macbook airen vi har hemma. Allt kan köras ihop snyggt utan extra lull-lull. Men frågan är om det är värt det 4-5000 kr extra

Jag förstår inte vad OSX kan tillföra ett Mediacenter. Det är väl lika bra att ladda någon linuxdist med XBMC + Sickbeard, skaffa en MCE fjärr och sedan till och med kunna AirPlaya direkt till TVn? Om du nu inte tänkt att synkronisera din iPad till ditt mediacenter, vilket verkar korkat.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-11-22 14:58
Ursprungligen av Redaktionen:

Apples senaste version av Mac Mini har gjort en utflykt till testlabbet, och 99mac frågar sig vem som egentligen är målgruppen för den lilla stationära datorn.

Läs hela artikeln här

Ni kan ju inte på allvar jämföra en ATV och MM gällande mediacenter...

Ursprungligen av keptang:

Nya är sämre.
Mac mini läggs nog ner snart som produkt från Apple.

Baserat på?

Ursprungligen av Emanuel L:

Om jag köper mac mini så vill jag att den håller länge. Då man inte kan bygga ut den senare så vill jag "maxa den" tillräckligt så slipper jag ångra mig senare.

Du kan läsa om sickbeard här.

Förväntar du dig på allvar att du i framtiden behöver 16GB ram till ett mediacenter?

Ursprungligen av zappee:

Förväntar du dig på allvar att du i framtiden behöver 16GB ram till ett mediacenter?

Jag förväntar mig att min Mac mini server som hantera allt ifrån radius, vpn, mail etc kommer behöva uppgraderas med tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-11-22 15:13
Ursprungligen av Borttaget:

Jag förväntar mig att min Mac mini server som hantera allt ifrån radius, vpn, mail etc kommer behöva uppgraderas med tiden.

No offense, men det var inte ditt inlägg jag svarade på.

Senast redigerat 2018-07-23 12:40
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2014-11-22 17:33
Ursprungligen av Redaktionen:

Apples senaste version av Mac Mini har gjort en utflykt till testlabbet, och 99mac frågar sig vem som egentligen är målgruppen för den lilla stationära datorn.

Läs hela artikeln här

Hur väljer man 32 GB RAM? Jag kan bara välja 16 GB RAM.

Ursprungligen av Puppet:

Hur väljer man 32 GB RAM? Jag kan bara välja 16 GB RAM.

Mycket bra fråga faktiskt! Jag kunde ha gått ed på att alternativet fanns när jag skrev artikeln, men nu hittar jag inte det. Jag måste ha missat det helt enkelt. Ber om ursäkt för detta, och artikeln är redigerad.

Ursprungligen av zappee:

Förväntar du dig på allvar att du i framtiden behöver 16GB ram till ett mediacenter?

Visst, den kommer att användas mest som mediacenter och streaming till div enheter. Men jag kommer att ha den till annat oxå. Jag vill inte hålla på uppgradera den i framtiden. Vill att den ska hålla ett tag.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2014-11-23 17:55
Ursprungligen av jakobnilsson:

Mycket bra fråga faktiskt! Jag kunde ha gått ed på att alternativet fanns när jag skrev artikeln, men nu hittar jag inte det. Jag måste ha missat det helt enkelt. Ber om ursäkt för detta, och artikeln är redigerad.

Ingen fara på taket, även om jag för en stund hoppades på att det var sant.

Bevaka tråden