Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tele2 slopar bindningstiderna

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Operatören Tele2 avskaffar både bindningstid och olika abonnemangsformer för ett nytt system där alla kunder utgår från ett och samma flexibla abonnemang.

Läs hela artikeln här

Äntligen!

Mycket bra Tele2.

PR-trick. Vad är egentligen nytt? Jag har inte haft ett bundet abbonemang på evigheter.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2014-11-20 12:03
Ursprungligen av BlackSmp:

PR-trick. Vad är egentligen nytt? Jag har inte haft ett bundet abbonemang på evigheter.

Kul för dig. Själv känner jag ingen som inte bundit upp sig. Tror faktiskt att detta är framtiden. Ska bli riktigt spännande att följa detta.

Har kört bundet i över ett decennium....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 12:48

Jag personligen har aldrig brytt mig om bindningstider utan varit intresserad av vad det faktiska priset för telefonen blir, och det blir ju dyrare med deras nya alternativ. Däremot är ju deras abonnemang 31:-/mån billigare (Fast Pris med 1-20 Gb) än förut.

Ursprungligen av The Cat:

Kul för dig. Själv känner jag ingen som inte bundit upp sig. Tror faktiskt att detta är framtiden. Ska bli riktigt spännande att följa detta.

Inte vet jag om det är kul för mig. Att folk har valt att binda sina abbonemang för att få en subventionerad telefon ändrar inte det faktum att det har gått att ha obundna abbonemang sedan länge (i alla fall hos andra teleoperatörer).

Och har folk bundit sina abbonemang utan att få något för det (som en subventionerad telefon) då har de (sannolikt) gjort en dålig affär.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-20 12:52

Säkert bra för dom som inte ringer så mycket och behöver mycket surf.

För min del som ringer ca 50 samtal, 100 sms & klarar mig på 1 GB surf så är Halebop Rubbet Liten för 169 kr i månaden det billigaste jag kan ha.

Ursprungligen av koffas:

Har kört bundet i över ett decennium....

Då antar jag att du har skaffat nya subventionerade telefoner vid varje bindning?

Ursprungligen av BlackSmp:

PR-trick. Vad är egentligen nytt? Jag har inte haft ett bundet abbonemang på evigheter.

Att man helt kan designa sitt eget abonnemang. Jag köper alltid telefonerna kontant så mig spelar bindningstid ingen roll.

Tele2 subventionerade tidigare telefonerna (som alla andra gör) med avbetalning/månad, istället så får man nu betala fullpris och lägre månadskostnad på abonnemanget.

Eller om man väljer att betala av telefonen på 24 månader så är det fortfarande i stort sett fullpris man betalar, men abonnemanget är inte bundet till dessa 24 månader.

Ursprungligen av keptang:

Att man helt kan designa sitt eget abonnemang. Jag köper alltid telefonerna kontant så mig spelar bindningstid ingen roll.

Tele2 subventionerade tidigare telefonerna (som alla andra gör) med avbetalning/månad, istället så får man nu betala fullpris och lägre månadskostnad på abonnemanget.

Eller om man väljer att betala av telefonen på 24 månader så är det fortfarande i stort sett fullpris man betalar, men abonnemanget är inte bundet till dessa 24 månader.

Exakt, det är inte att bindningstiderna är slopade som är nyheten - vilket rubrikerna och media fokuserar på.

Ursprungligen av BlackSmp:

Exakt, det är inte att bindningstiderna är slopade som är nyheten - vilket rubrikerna och media fokuserar på.

Väldigt sant, det är en liten del av det nya, men inte huvudnyheten tycker jag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 13:49
Ursprungligen av keptang:

Att man helt kan designa sitt eget abonnemang. Jag köper alltid telefonerna kontant så mig spelar bindningstid ingen roll.

Tele2 subventionerade tidigare telefonerna (som alla andra gör) med avbetalning/månad, istället så får man nu betala fullpris och lägre månadskostnad på abonnemanget.

Eller om man väljer att betala av telefonen på 24 månader så är det fortfarande i stort sett fullpris man betalar, men abonnemanget är inte bundet till dessa 24 månader.

Det har liksom egentligen bara vridit på det. Summa summarum om man slår ut totalsummorna på två år förlorar man på det för de sänkta månadsavgifterna täcker inte upp subventioneringen.

"Därmed blir Tele2 den första svenska operatör att helt slopa bindningstider"

Det stämmer väl inte? På Telenor.se tex kan jag välja 0 månaders bindningstid.

Ursprungligen av barbapappa_86:

"Därmed blir Tele2 den första svenska operatör att helt slopa bindningstider"

Det stämmer väl inte? På Telenor.se tex kan jag välja 0 månaders bindningstid.

Den första svenska operatör att HELT slopa bindningstider. Telenor har fortfarande abonnemang med bindningstid, även om det går att välja utan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-20 14:18

Nyheten är väl att de väljer att helt sluta med subventionerade telefoner. Och istället sänker priserna lite grann för alla. Lite hårddraget kan man ju säga att de abbonenter som tidigare bundit sitt avtal i utbyte mot en billigare telefon till viss del sponsrats av de som valt obundet.

För den som alltid valt subventionerad telefon blir det nu lite dyrare, men istället får alla lite billigare, mer skräddarsydda och helt fria abbonemang.

Ett steg närmare att kunna ha simkortsfria telefoner.

Ursprungligen av BlackSmp:

Då antar jag att du har skaffat nya subventionerade telefoner vid varje bindning?

Korrekt. Problemet för mig har varit att jag har haft 3000 gratis-sms och 3000 fira samtal trotts att jag bara smsar kanske 500/mån och ringar kanske 100 samtal.

Ursprungligen av CEk:

Det har liksom egentligen bara vridit på det. Summa summarum om man slår ut totalsummorna på två år förlorar man på det för de sänkta månadsavgifterna täcker inte upp subventioneringen.

Nej, det blir billigare. Räkna så får du se, ta en iPhone 6 Plus 64GB, fastpris, 6GB data som ett exempel.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 14:40
Ursprungligen av keptang:

Nej, det blir billigare. Räkna så får du se, ta en iPhone 6 Plus 64GB, fastpris, 6GB data som ett exempel.

Hur räknar du då? Jag utgår såklart från 24 månader som användes för det mesta förut. Nu blir månadskostnaden 677:-/mån (med delbetalningsavgiften 250:- nedbruten i 24 delar också, förut kostade samma telefon totalt 626:-/mån. (349:- för abb, 225:- förhöjd, 250:- uppläggningsavgift och engångssumma på 995:-). Så nya totalkostnaden är alltså 16248:- och gamla blev 15024:-.

Tar vi ett "vanligare" alternativ som exempel;

iPhone 6 med Fast Pris 1 Gb; kostade förut totalt 10426:-. Samma alternativ nu så blir totalkostnaden 11877:- över 24 månader så där skiljer det ju en ytterligare lite till.

Ursprungligen av IngoX:

Nyheten är väl att de väljer att helt sluta med subventionerade telefoner. Och istället sänker priserna lite grann för alla. Lite hårddraget kan man ju säga att de abbonenter som tidigare bundit sitt avtal i utbyte mot en billigare telefon till viss del sponsrats av de som valt obundet.

För den som alltid valt subventionerad telefon blir det nu lite dyrare, men istället får alla lite billigare, mer skräddarsydda och helt fria abbonemang.

Ett steg närmare att kunna ha simkortsfria telefoner.

Jag har aldrig förstått den där aversionen mot sim-korten. Jag har alltid sett dem som smidiga och enkla. De är inte de som ligger bakom operatörernas strävan att hålla oss inlåsta.

Nu finns en uppföljande artikel där vi pratar med Thomas Ekman, vd på Tele2.

http://www.99mac.se/artikel/6220-tele2s-vd-vi...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-20 15:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har aldrig förstått den där aversionen mot sim-korten. Jag har alltid sett dem som smidiga och enkla. De är inte de som ligger bakom operatörernas strävan att hålla oss inlåsta.

Nej, men så länge operatörerna vill ha oss som långa trogna kunder (helt naturligt, det skall de alltid vilja och jobba för) så är det inte heller de som pushar på för en lösning där det är enklare att byta, eller t.o.m ha två olika abonnemang som man enkelt växlar mellan med några knapptryckningar (t.ex utomlands).

Om jag idag byter abonnemang via nätet hos en av de operatörer som bara levererar service via internet (och dessutom levererar mitt internet), varför ska vi behöva blanda in postverkets service och vänta?

"Till skillnad från de flesta surfabonnemang försvinner dock inte datan vid månadsskiftet, utan det som inte används ligger kvar i en pott. Detta gäller också extra data som köps till det vanliga abonnemanget. Outnyttjad extradata sparas på abonnemanget till nästa gång det behövs, och kommer då automatiskt att börja utnyttjas."

Oj vad många gb jag skulle haft idag om detta gällt under alla mina år hos tre.

Förlorarna kan bli de som haft samma operatör i 10 och som betalar halva den summan som övriga abonnenter gör. Får man inget som trogen kund, så höjs ju priserna för de som varit villiga att binda sina abonnemang till en operatör

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 17:51
Ursprungligen av koffas:

"Till skillnad från de flesta surfabonnemang försvinner dock inte datan vid månadsskiftet, utan det som inte används ligger kvar i en pott. Detta gäller också extra data som köps till det vanliga abonnemanget. Outnyttjad extradata sparas på abonnemanget till nästa gång det behövs, och kommer då automatiskt att börja utnyttjas."

Oj vad många gb jag skulle haft idag om detta gällt under alla mina år hos tre.

Var är det saxat från? Rätt säker på att det där bara gäller de datapaket du köper till när din vanliga surf tagit slut.

Tele2 har ju blivit uppköpta av Telenor och det innebär också att bredband, fast telefoni och TV abonnemangen övergår till Telenor och i förlängningen till Bredbandsbolaget som ägs av Telenor. Enligt uppgift kommer då Tele2 kunder bli erbjudna att gå över till Bredbandsbolaget med deras priser och avtal. Är säkert därför Tele2.0 erbjuder en massa som troligen inte kommer att gälla nån gång efter efter årskiftet. Så man får väl vänta och se vad det betyder i förlängningen, om man tvingas på högre priser eller om man får nån sorts övergångsrabatt.

Vad gäller för mobil är jag inte säker på, men troligen övertar även Telenor denna också.

Har iaf inte hindrat ifrån att idag gå över från Comhem till Tele2 efter en massa strul den senaste månaden, tyvärr då jag har haft Comhem sedan 2006 och har vairit väldigt bra innan :-/

Ursprungligen av CekariYH:

Tele2 har ju blivit uppköpta av Telenor och det innebär också att bredband, fast telefoni och TV abonnemangen övergår till Telenor och i förlängningen till Bredbandsbolaget som ägs av Telenor. Enligt uppgift kommer då Tele2 kunder bli erbjudna att gå över till Bredbandsbolaget med deras priser och avtal. Är säkert därför Tele2.0 erbjuder en massa som troligen inte kommer att gälla nån gång efter efter årskiftet. Så man får väl vänta och se vad det betyder i förlängningen, om man tvingas på högre priser eller om man får nån sorts övergångsrabatt.

Vad gäller för mobil är jag inte säker på, men troligen övertar även Telenor denna också.

Har iaf inte hindrat ifrån att idag gå över från Comhem till Tele2 efter en massa strul den senaste månaden, tyvärr då jag har haft Comhem sedan 2006 och har vairit väldigt bra innan :-/

Var har du fått den informationen från? Gärna en källa på det påståendet. Telenor har vad jag vet inte köpt tele2.

Enligt detta rykte bl.a., http://www.va.se/nyheter/2013/05/15/tele2-sti... sök på Tele2 uppköp.

Dessutom sa personalen jag pratade med när jag beställde deras tjänster, flera stycken dessutom, att det snart skulle bli Telenor/Bredbandsbolaget som skulle ta över delar av Tele2 inkl. personalen.

Ursprungligen av CekariYH:

Enligt detta rykte bl.a., http://www.va.se/nyheter/2013/05/15/tele2-sti... sök på Tele2 uppköp.

En 1,5 år gammal artikel.
Telenor köpte förra hösten Tele2s fiber och kabelverksamhet för 775 miljoner. Har inget med Tele2 idag att göra.

Bevaka tråden