Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem vill ha en Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples senaste version av Mac Mini har gjort en utflykt till testlabbet, och 99mac frågar sig vem som egentligen är målgruppen för den lilla stationära datorn.

Läs hela artikeln här

Ett litet tips: Det kallas SDXC inte SCXD, ni skrev er variant även på iMac 5K testet. Tänkte bara säga det för att undvika förvirring i framtiden, ni får gärna skicka Mac Minin som belöning för att jag är så duktig!

Ursprungligen av Fettgegga:

Ett litet tips: Det kallas SDXC inte SCXD, ni skrev er variant även på iMac 5K testet. Tänkte bara säga det för att undvika förvirring i framtiden, ni får gärna skicka Mac Minin som belöning för att jag är så duktig!

Tack! Mitt fel, men det ska vara åtgärdat nu.

  • Medlem
  • 2014-11-17 21:09

Jag är så otroligt nöjd med min Mac Mini, kan vara ett av dom bästa köpen för ändamålet. Ligger lite lagom synlig i tvbänken och agerar media server! En trackpad på bordet och en apple remote ser så mycket snyggare ut dessutom!

Ursprungligen av bavan:

Jag är så otroligt nöjd med min Mac Mini, kan vara ett av dom bästa köpen för ändamålet. Ligger lite lagom synlig i tvbänken och agerar media server! En trackpad på bordet och en apple remote ser så mycket snyggare ut dessutom!

Ja, det är väl fortfarande där som den känns mest rätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-17 23:49
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ja, det är väl fortfarande där som den känns mest rätt.

Ja, inte är det som ett vassare arbetsredskap för annat än svensson iaf.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-18 00:15

Jag skulle vilja haft med den föregående modellen med 4-kärnig i7 som jämförelse. Är den nya sämre, likadan eller bättre vad gäller prestanda?

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle vilja haft med den föregående modellen med 4-kärnig i7 som jämförelse. Är den nya sämre, likadan eller bättre vad gäller prestanda?

Nya är sämre.
Mac mini läggs nog ner snart som produkt från Apple.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2014-11-18 07:39

32 GB finns väl inte som minnesalternativ till mac mini? 16 GB är väl max?

"Detta användningsområde kvarstår, men frågan är om inte en Apple TV eller motsvarande produkt är ett smartare val i en tid av IOS-enheter och strömmande tjänster som Netflix och Spotify."

Jo, men man behöver en Mini och en ATV. Man behöver ju en dator med iTunes som ATV kan lira...ett iTunes som alltid är igång och dessutom synkar med iOS-enheterna. Kort sagt; man behöver en burk som alltid är på med iTunes...och det blir ju en Mini så klart.
Dom borde bygga ihop ATV och Mini

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-18 08:27
Ursprungligen av Demiurgen:

"Detta användningsområde kvarstår, men frågan är om inte en Apple TV eller motsvarande produkt är ett smartare val i en tid av IOS-enheter och strömmande tjänster som Netflix och Spotify."

Jo, men man behöver en Mini och en ATV. Man behöver ju en dator med iTunes som ATV kan lira...ett iTunes som alltid är igång och dessutom synkar med iOS-enheterna. Kort sagt; man behöver en burk som alltid är på med iTunes...och det blir ju en Mini så klart.
Dom borde bygga ihop ATV och Mini

Varför räcker det inte bara med minin? Koppla den till bild och ljud så behöver du väl ingen ATV?

Om dom lägger ner minin blir jag besviken. Då har dom ingen prisvärd server kvar alls och dom har yttrat ett ökat arbete mot företag. Att då bara ha Mac PRO för över 20 000kr som serverdator är ludacris.

Förutom som mediadator med Plex, EyeTV och iTunes kopplat till TV:n via surround-recivern så är min Mini samtidigt värddator för en handfull virtuella Linux-servrar med mailserver, webbsidor, torrent, dns, och annat smått och gott. Dessutom hanterar den hemmets kameraövervakning, kör handyPrint för iOS-utskrifter och AirServer för Airplayfunktionalitet.

Allt detta i ett litet stiligt paket med prestanda som räcker och blir över med den enklaste av 2012-årsmodellen.

Ursprungligen av Demiurgen:

"Detta användningsområde kvarstår, men frågan är om inte en Apple TV eller motsvarande produkt är ett smartare val i en tid av IOS-enheter och strömmande tjänster som Netflix och Spotify."

Jo, men man behöver en Mini och en ATV. Man behöver ju en dator med iTunes som ATV kan lira...ett iTunes som alltid är igång och dessutom synkar med iOS-enheterna. Kort sagt; man behöver en burk som alltid är på med iTunes...och det blir ju en Mini så klart.
Dom borde bygga ihop ATV och Mini

Många vill ha det så, men det är knappast ett krav längre med tjänster som Netflix, Spotify, Itunes Match och liknande. Jag känner flera stycken som endast har en Apple TV i kombination med en Iphone och kanske en bärbar Macbook Air. Om strömmande tjänster fortsätter att öka i popularitet tror jag lokala filmbibliotek blir en nisch, om det inte redan är det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-11-18 10:25
Ursprungligen av kladda:

Varför räcker det inte bara med minin? Koppla den till bild och ljud så behöver du väl ingen ATV?

De flesta har nog mer än en TV hemma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-18 12:40
Ursprungligen av kladda:

Varför räcker det inte bara med minin? Koppla den till bild och ljud så behöver du väl ingen ATV?

Då behöver man väl något hemmaknåpat stöd för att ta emot AirPlay-anrop, hur ska man annars kunna skicka bilder, ljud och video till denna Minin?

Edit: Såg nu "AirServer för Airplayfunktionalitet." i inlägg #12. Samtidigt håller jag med i inlägg #14, man har ju flera tv-apparater. Lite dyrt att ha en Mini till var och en.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-11-18 12:57

Det behövs en mer potent ATV innan Minin kan läggas ned.

Jo, det stämmer - men har man 200 barnfilmer som ska ses om och om igen - och vill ha automagisk sync av iOS-burkar 24/7 och vill lyssna på egen musiksamling och ha tillgång till iTunes superba enorma samling IP-radiostationer och kunna se på filmer med diverse codecs och filformat... så måste man likväl ha en Mac rullande 24/7 - en Mini är lösningen - skärm behövs inte - kopplad till TV'n.
(Nej, jailbreak på ATV plus att spela över wifi med iOS-enhet är inget alternativ för mig).

Ursprungligen av jakobnilsson:

Många vill ha det så, men det är knappast ett krav längre med tjänster som Netflix, Spotify, Itunes Match och liknande. Jag känner flera stycken som endast har en Apple TV i kombination med en Iphone och kanske en bärbar Macbook Air. Om strömmande tjänster fortsätter att öka i popularitet tror jag lokala filmbibliotek blir en nisch, om det inte redan är det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-18 16:14
Ursprungligen av Json_81:

De flesta har nog mer än en TV hemma.

Jag har bara en
Mina bröder har bara varsin i sina hus. Mina föräldrar har bara en. Alla mina vänner bor i lägenheter och har bara en.

Tänkte därför inte på hushåll med många apparater som måste ha en kopplad dator till varje. Haha, kan ju räcka med en dator till familjens "stora tv" och att alla andra har en ATV isf ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-18 16:23

Precis, det sista är väldigt vanligt bland mina kompisar, som bor i villa och har barn.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2014-11-18 22:05

Sedan jag skaffade min mini till TV:n har jag använt ATV:n mindre och mindre och börjat fundera på om det är så nödvändig...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-19 00:06

Jag har både och men enda gången jag använder ATV är för att titta på NetFlix. Den enkla fjärrkontrollen gör det smidigare än att surfa med minin.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-11-19 08:32
Ursprungligen av kladda:

Jag har bara en
Mina bröder har bara varsin i sina hus. Mina föräldrar har bara en. Alla mina vänner bor i lägenheter och har bara en.

Tänkte därför inte på hushåll med många apparater som måste ha en kopplad dator till varje. Haha, kan ju räcka med en dator till familjens "stora tv" och att alla andra har en ATV isf ?

Ja, precis.
Jag har en mini kopplad till projektorn, sen två ATV, en till vardagsrummet och en i sovrummet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-19 19:18
Ursprungligen av Redaktionen:

Apples senaste version av Mac Mini har gjort en utflykt till testlabbet, och 99mac frågar sig vem som egentligen är målgruppen för den lilla stationära datorn.

Läs hela artikeln här

Jag vill ha en Mac Mini, men inte denna modellen. Det är ganska enkelt att räkna ut varför Minin inte fick behålla sina fyra kärnor. Här har jag satt i hop en tänkbar Mac Mini med en av de svagare processorerna från MacBook Pro. Det skulle inte vara helt otänkbart att en av de större modellerna av Mac Mini 2014 kunde fått samma processor som MacBook Pro 2014 likt hur det var 2012.

Geekbench 64-bit under OS X

Modell

Pris (kr)

CPU

Kärnor / Trådar

Geekbench Single-Core

Geekbench Multi-Core

Mac Pro 2013

28.995

Intel Xeon E5-1620 v2

4 / 8

3624

14401

Mac Mini 2012

8.600

Intel Core i7-3720QM

4 / 8

3052

12696

Mac Mini 2014

11.295

Intel Core i7-4578U

2 / 4

3471

8563

Hypotetisk Mac Mini 2014

11.000

Intel Core i7-4770HQ

4 / 8

3486

13292

Som ni ser hamnar en sådan uppgraderad Mac Mini farligt nära Mac Pro i ren processor prestanda och i och med att den hade fått en PCI-e SSD också så hade Mac Pro endast haft ett rejält övertag när det kommer till grafikprestanda. En sådan dator skulle för mig vara mer värd än en iMac 21" med fyra kärnor eftersom jag redan har två externa skärmar jag trivs med varav den är en Retina skärm (iPad skärm) och den andra vill jag kunna uppdatera till en 4K vid behov.

Jag är supernöjd med min Mac Mini (mitten 2011, 8 GB RAM, SSD). Det är den enda dator jag har och den fixar Photoshop och Indesign utan problem. Kanske är inte min 27 tumsskärm i samma kaliber som iMacens, men med tanke på att jag har betalt typ en tredjedel av kostnaden för en sådan är det ett väldigt lätt val för mig. Supertråkigt att de gör de nya omöjliga att uppgradera, men jag hoppas i alla fall att modellen lever vidare och jag tror min hänger med ett bra tag till innan jag behöver bekymra mig om saken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-19 21:09
Ursprungligen av klashjelm:

Jag är supernöjd med min Mac Mini (mitten 2011, 8 GB RAM, SSD). Det är den enda dator jag har och den fixar Photoshop och Indesign utan problem. Kanske är inte min 27 tumsskärm i samma kaliber som iMacens, men med tanke på att jag har betalt typ en tredjedel av kostnaden för en sådan är det ett väldigt lätt val för mig. Supertråkigt att de gör de nya omöjliga att uppgradera, men jag hoppas i alla fall att modellen lever vidare och jag tror min hänger med ett bra tag till innan jag behöver bekymra mig om saken.

Har du en modell med fyra kärnor?

Nä, två kärnor säger Systemrapporten. 2.5 GHz Intel Core i5. Funkar kanon för mig i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-19 21:54

Jag är mycket nöjd med min 2012:a (Fusion Drive, 10 GB Ram) ihop med en 27" skärm.
Men jag känner inget behov av att ta med mig datorn nånstans.

Jag skulle vilja ha en dubbelt så duktig Mini utan klättra till PRO. Har redan stora skärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-20 09:02
Ursprungligen av klashjelm:

Nä, två kärnor säger Systemrapporten. 2.5 GHz Intel Core i5. Funkar kanon för mig i alla fall.

Det är bra att du är nöjd med burken

Ursprungligen av sakusaku:

Jag skulle vilja ha en dubbelt så duktig Mini utan klättra till PRO. Har redan stora skärmar.

Det är precis vad jag längtar efter, jag trodde faktiskt inte att de skulle slopa de fyrkärniga alternativen. En Mac Mini med 16 GB ram, 512 SSD, Intel Core i7-4770HQ och Iris Pro 5200 hade jag gladeligen betalat +15000 kr för. När jag först köper en maskin vill jag att den varar en stund. Att förlora möjligheten att uppgradera minnet var illa nog, men väntat i och med att minnet på iMac 21 också är osocklat. Instegsmodellen av Mac Pro har förvånansvärt lite prestanda för pengarna.

Ursprungligen av klashjelm:

Nä, två kärnor säger Systemrapporten. 2.5 GHz Intel Core i5. Funkar kanon för mig i alla fall.

Samma här mid'11. Så här sällan har jag aldrig bytt stationär. Fungerar ypperligt med PS etc. Mest prisvärda macen hitintills. Lätt att uppgradera osv. Ska jag ha en nyare vill jag inte lägga ut 20K till.

Bevaka tråden