Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skjuta ut Excel-fil (definition av filformatet i Excel-docs)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Som ni kanske vet pysslar jag med Lasso, Applescript, FileMaker och lite annat utvecklingsmojs. Nu har vi ett projekt på gång där vi vill från en FM-databas via Lasso "skjuta ut" data i form av ett Excel-ark, men problemet är intressant även i andra sammanhang.

Då vi inte har några problem att skapa text-filer med valfritt innehåll så tycker vi att det borde gå att lägga till det "overhead" som gör det möjligt för Excel att känna igen ett dokument som ett Excel-ark. Vi vill kunna erbjuda både text-fil och Excel-ark för vår kund.

Någon som kan ge mig lite pekare till hur fil-formatet för ett Excel-ark ser ut?

Någon som har gjort något motsvarande?

Tack på förhand!

/Ola

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-08-11 17:49

Vet ej hur filformatet för Excel ser ut eller var man kan hitta en definition (OpenOffice kan väl läsa Excel-filer, kanske pröva på deras sajt?) men skulle vilja peka på en alternativ väg om det skiter sig med rent Excel-format:

Tryck ut den som en Excel XML-fil.
Har förvisso inte provat detta i Mac-miljö men i Windows-miljö fungerade det utmärkt. Hade websida som läste in en komma-separerad importfil från ett sytem som såg ut som "kom-och-hjälp-mig", formaterade om den och tryckte ut den. För användarna bara att högerklicka så fick de upp filen i Excel - med full formatering (färger, typsnitt, layot osv).

Tack för tipset Khedron!

Jag gjorde faktiskt en sökning på Lasso-talk-listan efter att jag skrivit mitt inlägg och hittade följande webbsida där man kan ladda hem gratis exempel på export av Excel, Text och HTML (skrivna i Lasso).

Excel verkar i dessa exempel vara helt vanliga tab-separerade text-filer med kombinationen "\r\n" för att markera rabtrytning istället för det normala (på Mac alltså) "\r". Man behöver bara ha med en MIME-deklaration "application/vnd.ms-excel" så är det klart.

http://www.asktami.com/stuff.html

Är fortfarande intresserad av exakta beskrivningar av Excel-formatet om någon har några tips.

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 09:56

Excel kan tolka HTML med layout och rubbet, men den är lite känslig för tabeller som är ofullständiga.
Skickar du HTML så blir även å ä ö rätt på alla plattformar (såvida de är kodade rätt). Imagetaggar läggs in som bilder i Excel och man kan avända stylesheets.
Det funkar, men jag vet inte hur.

Du kanske kan hitta det du söker om du rotar lite i GnuMetric's källkod?

Jag hittade faktiskt en länk till denna webbsite: http://myfileformats.com/

Där verkar man hitta definitionerna av en massa filformat, däribland Excel.

Tack alla som bidragit!

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Elixir
Vad säger om "Excel Reports with Apache Cocoon and POI".

Verkar intressant, men samtidigt lite för svårt för mig. Men det var ett kul diagram, mittersta bollen "Awesome reporting engine" eller vad det stod. Kul! Tack.

/Ola

1
Bevaka tråden