Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på extern lagringsenhet

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-03 11:36

Behöver skaffa mig en separat minnesenhet. Trodde för några år sedan att jag löst det genom LaCie diskar, men de tålde tydligen inte att rulla hela dagen, så min ena disk är oåtkommlig.
Måste väl finnas något till bra pris. Tänkte mig att koppla enheten till USB eftersom det är en enkel anslutning.
Vad har ni att föreslå?

Senast redigerat 2014-11-03 11:50

Kanske ett tråkigt förslag, men det finns en tjänst som ger dig omdöme och pris på den produkt du efterfrågar. Kolla prisjakt.se.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-10 16:05
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kanske ett tråkigt förslag, men det finns en tjänst som ger dig omdöme och pris på den produkt du efterfrågar. Kolla prisjakt.se.

Nu är jag inte så kunnig i all denna elektronik så jag behöver lite hjälp.
Tänker mig att hårddisken skall kunna anslutas till USB, antar att mina datorer har som bäst USB2.
Hittade en disk till ett pris som min plånbok klarar (SSD är för dyrt).
Vad tror ni om denna?
https://www.dustin.se/product/5010656669/expa...

Om du använder Prisjakt kan du använda dina egna krav såsom pris och anslutningsmetod för att filtrera urvalet. Du lär dessutom få resultat som innehåller användaromdömen, testresultat och ett flertal prisalternativ.

...

Här får du grundbulten till en dylik sökning: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v306

Senast redigerat 2014-11-10 21:50
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-10 21:02

Diskar är inte optimerade för någon specifik USB-standard. Kör på, den passar och fungerar.

Ursprungligen av reboot81:

Diskar är inte optimerade för någon specifik USB-standard. Kör på, den passar och fungerar.

Skrev fel, menade enheten/kabinettet men som @reboot81 säger så ska det nog inte vara ngt problem

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-11 00:09

Som Seagatesjälva skriver: USB 3.0 kabel ingår.
Kabeln har USB 3 kontakter i båda ändar, den mot enheten är USB 3 specifik, men den du sätter i datorn är bakåtkompatibel.
Se bild.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-11-11 20:04

USB3 och de kretsar som styr diskarna behöver ofta en drivrutin, även i det oerhört flexibla Windows, så troligen även i OS X.
Satsa på en disk för USB2 istället är mitt tips, särskilt för gamla operativsystem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-11 22:38

Även USB2 kräver väl drivrutin?
Jag köpte en extern USB3-hårddisk på ElGiganten, funkade direkt under Mavericks och Yosemite. Hastighet 5 Gbps står det i Om den här datorn. Så drivrutinen ligger väl med i OSX som vanligt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-12 10:50
Ursprungligen av mattiL:

USB3 och de kretsar som styr diskarna behöver ofta en drivrutin, även i det oerhört flexibla Windows, så troligen även i OS X.
Satsa på en disk för USB2 istället är mitt tips, särskilt för gamla operativsystem.

Jag kör med en WD My Passport Ultra som har USB3 mot en MacBook Air mid-2011 som har USB2. Inga problem.

Ska jag vara ännu värre? Jag kör USB3 på en MacBook Pro från 2007. Det bara rullar. Så som det ska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-12 11:25
Ursprungligen av mattiL:

USB3 och de kretsar som styr diskarna behöver ofta en drivrutin, även i det oerhört flexibla Windows, så troligen även i OS X.
Satsa på en disk för USB2 istället är mitt tips, särskilt för gamla operativsystem.

Ursprungligen av kenjon:

Även USB2 kräver väl drivrutin?
Jag köpte en extern USB3-hårddisk på ElGiganten, funkade direkt under Mavericks och Yosemite. Hastighet 5 Gbps står det i Om den här datorn. Så drivrutinen ligger väl med i OSX som vanligt.

USB enheter för lagring använder sig av drivrutinen för "USB Mass Storage" och denna är inkluderad som en del av USB stödet i operativsystemet. Den enda drivrutinen som skiljer USB 2 och USB 3 är stödet för kretsarna som styr datorn USB portar (UHCI för USB2 och XHCI för USB 3).

Det finns verkligen ingen anledning att köpa en extern USB 2 disk idag, eftersom diskar med USB 3 kostar ungefär lika mycket. En USB 3 disk fungerar med USB 2 utan problem. Vill man slippa den något tjockare USB 3 kabeln, kan man ansluta en USB 2 version istället.

Ursprungligen av beh:

Vill man slippa den något tjockare USB 3 kabeln, kan man ansluta en USB 2 version istället.

Lite svårt du då samma kontakt inte finns inom USB 2.0-standarden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-12 12:06
Ursprungligen av Borttaget:

Lite svårt du då samma kontakt inte finns inom USB 2.0-standarden.

https://dl.dropbox.com/s/7iqe33n2fkqmp4x/USB3_cable_Image_1__74180_zoom.jpg?dl=0

Micro USB 3 som din bild visar; och som är kontakt nummer två från vänster ovan, är kompatibel med Micro USB 2 ( kontakt nummer tre i bilden ovan.).

Samma gäller med de andra USB 3 kontakterna, de fyra extra pinnarna som skiljer USB 3 från USB 1/2 ligger på ställen som gör att gamla kablar kan användas med lägre hastighet eller att nya enheter kan anslutas till äldre datorer.

Senast redigerat 2018-07-23 12:38
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-12 14:24
Ursprungligen av Snabeldrake:

Ska jag vara ännu värre? Jag kör USB3 på en MacBook Pro från 2007. Det bara rullar. Så som det ska.

Om det är som du skriver så kan jag väl använda denna utan problem?
https://www.dustin.se/product/5010656669/expa....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-12 14:28

Ja så länge du har en fungerande USB 2.0 på din maskin ska det funka.
Observera dock att du bör partitionera och formatera den när du får den.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-12 17:09
Ursprungligen av kenjon:

Ja så länge du har en fungerande USB 2.0 på din maskin ska det funka.
Observera dock att du bör partitionera och formatera den när du får den.

OK, tack för svaret.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-19 15:25

Nu har jag fått min separata hårddisk som jag skall använda för säkerhetskopiering från min PBG4 med system 10.5.8
Inget problem med att ansluta till USB men det funkar inte! Dyker inte upp på skrivbordet. Har kollat med skivverktyg, men inte ens där dyker den upp.
Har startat om datorn men det hjälper inte.
Det är en Samsung M3 portable 1 TB USB 3.0 Black.
Enligt bruksanvisningen skall disken fungera mot system 10.4.8 eller senare.
Sedan står det något om NTFS för Mac Driver (vad det nu är för något)
Vad göra, innan jag sänder tillbaka den till Dustin.?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-19 15:32
Ursprungligen av torin:

Nu har jag fått min separata hårddisk som jag skall använda för säkerhetskopiering från min PBG4 med system 10.5.8
Inget problem med att ansluta till USB men det funkar inte! Dyker inte upp på skrivbordet. Har kollat med skivverktyg, men inte ens där dyker den upp.
Har startat om datorn men det hjälper inte.
Det är en Samsung M3 portable 1 TB USB 3.0 Black.
Enligt bruksanvisningen skall disken fungera mot system 10.4.8 eller senare.
Sedan står det något om NTFS för Mac Driver (vad det nu är för något)
Vad göra, innan jag sänder tillbaka den till Dustin.?

Den där disken drar ström via USB. PBG4 har USB 1.1, vilket bara är specat till 0,75W. Det är sannolikt att det inte räcker för att driva disken. Skicka tillbaka den och byt mot en som har extern strömförsörjning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-19 16:12

NTFS for Mac är en extra mjukvara så att Mac OS kan skriva på NTFS-formaterade hårddiskar som används i Windows. Men om du ska använda hårddisken enbart med mac så är det första du gör att formatera om den till macens HFS+-format med Skivverktyg.

Testa den externa i dina andra macar, tex stationära G5:an. Det är vanligt att äldre bärbara datorer inte ger ifrån sig tillräckligt stor strömstyrka, alltså mindre än vad USB-specifikationen anger. Det kan också vara designat så att en av USB-portarna ger ifrån sig mer ström än de andra, så testa byta port på samma dator.

Senare modeller av Powerbook G4 har USB 2.0. Du kan kolla själv vilket du har här
http://www.everymac.com/systems/apple/powerbo...

Bara för säkerhets skull: Du har kopplat in direkt i datorn och inte via en passiv, strömlös hub?

Håller annars med @IngoX vad gäller att byta port. Prova också att koppla in via en strömförsörjd usb-hub.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-19 17:04

Ja, det är viktigt att disken kan få nog ström. En USB3 hub kan nog vara smart lösning. Alternativt så byter du till en enhet med en större 3.5" disk och får mer lagring för pengarna samtidigt som den har strömförsörjning via egen nätadapter. Jag är ledsen att jag inte förutsåg att det kunde bli ett problem.

Det _borde_ funka för @torin då jag tycker att moderna externa hårddiskar tenderar att bli allt mer strömsnåla och "lättdrivna" jämfört hur det såg ut för 5+ år sedan. Då var det ofta hit-or-miss om en extern 2,5" hårddisk skulle orka att spinna upp bara på usb-matningen. Vissa märken funkade på Dell men inte Mac och vice versa var erfarenheten i vårt hushåll under förra decenniet. Men som sagt, på senare år har allt blivit bättre. Mot slutet av min iBooks aktiva liv (fram till början av 2011) var det sällan en extern hårddisk inte monterades.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-21 12:05
Ursprungligen av johan_tanying:

Det _borde_ funka för @torin då jag tycker att moderna externa hårddiskar tenderar att bli allt mer strömsnåla och "lättdrivna" jämfört hur det såg ut för 5+ år sedan. Då var det ofta hit-or-miss om en extern 2,5" hårddisk skulle orka att spinna upp bara på usb-matningen. Vissa märken funkade på Dell men inte Mac och vice versa var erfarenheten i vårt hushåll under förra decenniet. Men som sagt, på senare år har allt blivit bättre. Mot slutet av min iBooks aktiva liv (fram till början av 2011) var det sällan en extern hårddisk inte monterades.

Det finns två USB-uttag på min PBG4, När jag tog det högra så funkade plötsligt disken.
Men den är ju formaterad MS-Dos (fat) så jag startade skivkontroll och Formaterade den till Mac OS Extended (journalförd) Döpte också om den.
Eftersom den är på 1 TB så tog det 18 timmar innan det var klart.
Ändå raderade jag den med enbart nollor
Men nu kommer det märkliga.
Datorn stängde av sig och kraschade när jag satte på den. Fick köra startskivan och korrigera en massa fel i behörigheter (fel som uppträder ofta i syst 10.5.8)
Omstart men skivan upptäcktes ej.
I skivkontroll ser jag att huvudnamnet Samsung,,,, fortfarande är MS-Dos, medan undernamnet är Mac OS .... Dessutom heter den fortfarande disk2s1.
Så nu är frågan. Vad gör jag nu? Kan ju inte använda den så här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-21 12:30

Formatera om med Skivverktyg igen, men välj INTE att skriva över med nollor. Det är helt onödigt med en hårddisk du bara använder för eget bruk, och tar som du märker enormt lång tid när du har en stor jårddisk och långsamt usb-gränssnitt.

Det är också onödigt (tar bara tid för dig) att reparera skivbehörigheter stup i kvarten som du beskrivit att du gör i olika trådar. Just de äldre OSX-versioner du har var kända för att alltid rapportera "fel" som inte är några fel. Om du ser efter noggrant så är det antagligen samma filer som rapporteras varje gång. Apple var lite slarviga och uppdaterade inte detta "fel" i Skivverktyg. Helt enkelt inget att bry sig om, och det stör inte om man låter bli att köra behörighetslontroll så ofta. Att datorn kraschade en gång berodde nog inte på fel behörighet på en fil.

Lycka till, och ta nu en backup

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-21 17:09
Ursprungligen av IngoX:

Formatera om med Skivverktyg igen, men välj INTE att skriva över med nollor. Det är helt onödigt med en hårddisk du bara använder för eget bruk, och tar som du märker enormt lång tid när du har en stor jårddisk och långsamt usb-gränssnitt.

Det är också onödigt (tar bara tid för dig) att reparera skivbehörigheter stup i kvarten som du beskrivit att du gör i olika trådar. Just de äldre OSX-versioner du har var kända för att alltid rapportera "fel" som inte är några fel. Om du ser efter noggrant så är det antagligen samma filer som rapporteras varje gång. Apple var lite slarviga och uppdaterade inte detta "fel" i Skivverktyg. Helt enkelt inget att bry sig om, och det stör inte om man låter bli att köra behörighetslontroll så ofta. Att datorn kraschade en gång berodde nog inte på fel behörighet på en fil.

Lycka till, och ta nu en backup

Funkar inte att radera eller formatera. Bifogar två bilder.
Disken dyker heller inte upp på skrivbordet

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-11-21 17:12
Ursprungligen av torin:

Funkar inte att radera eller formatera. Bifogar två bilder.
Disken dyker heller inte upp på skrivbordet

Jo, du kan radera. Det som är gråmarkerat är "radera ledigt utrymme", och det behöver du inte göra.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-21 17:15
Ursprungligen av IngoX:

Formatera om med Skivverktyg igen, men välj INTE att skriva över med nollor. Det är helt onödigt med en hårddisk du bara använder för eget bruk, och tar som du märker enormt lång tid när du har en stor jårddisk och långsamt usb-gränssnitt.

Det är också onödigt (tar bara tid för dig) att reparera skivbehörigheter stup i kvarten som du beskrivit att du gör i olika trådar. Just de äldre OSX-versioner du har var kända för att alltid rapportera "fel" som inte är några fel. Om du ser efter noggrant så är det antagligen samma filer som rapporteras varje gång. Apple var lite slarviga och uppdaterade inte detta "fel" i Skivverktyg. Helt enkelt inget att bry sig om, och det stör inte om man låter bli att köra behörighetslontroll så ofta. Att datorn kraschade en gång berodde nog inte på fel behörighet på en fil.

Lycka till, och ta nu en backup

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-21 17:44

Det är hopplöst att försöka radera. Har försökt med skivkontroll både i datorn och från inmatad startskiva. Skivan dyker ju upp, men fortfarande MS-Dos och jag får inte bort det.
Som det nu är syns ju inte ens skivan på skrivbordet.
Antar att jag får reklamera den.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-21 17:47

Skivan går inte att radera. Syns heller inte på skrivbordet.

Bevaka tråden