Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visual Studio och windows på mac / säkerhetskopiering

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-11-18 21:00

Jag ska gå en liten kurs för att lära mig lite om .NET, Java, Microsoft Dynamics och Microsoft Sharepoint. MEN, jag har en mac, en MacBook Pro. Jag trodde först att jag kanske var tvungen att köpa någon billig PC för att få rätt förutsättningar. Men så insåg jag att man kan köra windows på Mac, och det är där jag är nu. Ett problem har dock uppstått. Jag ska säkerhetskopiera min hårddisk i mac:en till en extern hårddisk och har försökt googla hur man gör. Men det finns inte, vad jag kan hitta i alla fall, manual hur man gör om man fixat Yosemite via App Store. Någon som vet hur man gör?

Sen en annan grej. Visual studio, Xcode, aptana och emacs är det nästan samma? Visst är det utvecklingsmiljöer för programmering på ett eller annat sätt? Någon av dem har kanske kompilator? En annan kanske inte har det?

Tacksam för tips som är bra och positiva.

Senast redigerat 2014-11-19 11:49

Säkerhetskopia kan du ta via Time Machine.

Xcode har kompilator. Likaså Visual studio, Aptana och Emacs vad jag kan googla mig till.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-11-18 22:58

Jag har en extern hårddisk, en Lacie. Den låter alltid när den är igång. Jag stänger av den när jag inte använder den(har bara foto och musik biblioteket på den). Men nu tänkte jag alltså ha den som säkerhetskopierings-hårddisk med Time Machine. Jag blir inte riktigt klok på tillvägagångssättet. Jag fixade inställningarna i "systeminställningar". Sen klickade jag på lilla symbolen för Time Machine i dock. Sen har inte något hänt. Jag klickade efter ett tag på esc-knappen för att se om något hände. Då kan jag använda datorn igen. Men är säkerhetskopieringen färdig? Eller inte? Hur vet jag när den är klar?

/KOL

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-19 00:09

Du ska inte klicka på TM i Dock utom om du väll återskapa något.
I menyraden längst upp, till vänster om klockan någonstans, ser du en rund ikon som en klocka, där cirkeln har en pil på vänster sida. Klicka på den så ser du info om när sista säkerhetskopiering är gjord.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-11-19 07:15

Tyvärr blev det ingen säkerhetskopiering ändå. Den externa hårddisken skulle vara tvungen att göras något med och då skulle den raderas. Eftersom alla mina bilder och musik ligger på den hårddisken tänker jag inte radera den. Alltså är jag tillbaka på ruta ett, köpa en pc eller köpa ytterligare en extern hårddisk som jag kan ha till Time Machine?

Där har jag en annan fråga. Ska jag köpa en pc för att lära mig allt det jag skrev ovan? dvs. .NET, Java, Microsoft Dynamics och Microsoft Sharepoint?
Själva kodningen är en grej, men handhavandet av en pc är en annan och där har jag ingen erfarenhet alls. Kanske måste jag köpa någon billig pc. Men det tar emot. Borde inte vara så svårt att snappa upp på kursen, eller? Någon som kan rekommendera något? Märke, modell?

Ursprungligen av KOL:

Tyvärr blev det ingen säkerhetskopiering ändå. Den externa hårddisken skulle vara tvungen att göras något med och då skulle den raderas. Eftersom alla mina bilder och musik ligger på den hårddisken tänker jag inte radera den...

Du kör alltså helt utan backup?
- Du har ingen backup på det som ligger på datorns interna hårddisk?
- Och du har ingen backup på bilderna och musiken som ligger på den externa disken?

Då är det nog dags att köpa en hårddisk till.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-11-19 07:38

Och sedan köra windows, visual studio (eller vilken miljö de nu kommer att använda på kursen) på min MacBook Pro?

Ursprungligen av KOL:

Och sedan köra windows, visual studio (eller vilken miljö de nu kommer att använda på kursen) på min MacBook Pro?

Ja, varför inte?

Jag har egentligen inga synpunkter på om du ska köra Windows i Macen eller i en separat PC. Det får någon annan hjälpa dig med.

Jag tyckte bara att det var angeläget att svara på backup-delen av din frågeställning. För hårddiskar går sönder. Det är inte en fråga om, utan när. Förr eller senare kommer du att behöva en backup.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-11-19 11:16

Men om jag nu vill köra windows utan att köra backup på min hårddisk som den ser ut idag. Vad händer? Pajar hårddisken bara för att jag vill köra windows?

Ursprungligen av KOL:

Pajar hårddisken bara för att jag vill köra windows?

Nej. Men din hårddisk kan krascha om en sekund, och du har ingen backup.
Så fixa det först innan du gör något annat överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-19 11:42
Ursprungligen av KOL:

Men om jag nu vill köra windows utan att köra backup på min hårddisk som den ser ut idag. Vad händer? Pajar hårddisken bara för att jag vill köra windows?

Jespers poäng var att man ska alltid ha backup. Oavsett om man vill köra Windows eller inte.

Jag använder Carbon Copy Cloner för backup. Då blir den andra hårddisken en exakt, bootbar kopia. SuperDuper lär fixa detsamma.

Man kan köra både Windows och Linux på sin Mac. Antingen installerar man dualboot/trippelboot på samma disk, eller kör på en separat hårddisk, eller emulerar. Emulering är lättast tycker jag. Dualboot har jag aldrig provat på Mac, däremot Linux/Windows och det är lite sådär, man stökar till uppstarten lite.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-19 18:08

Kör Virtualbox. Fördelen är att du enkelt kan flytta Windowsinstallationen till valfri disk. Med Bootcamp är det inte möjligt att flytta installationen i efterhand.

Senast redigerat 2014-11-19 19:15
  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-11-22 16:00

Det var det, externhårddisk fixad. Nu till windows. Av vad jag kan surfa mig till funkar Windows 8 till Bootcamp. Och det köper jag tillexempel från Microsoftstore.com för 1099kr. Där finns alternativ. Vet inte vilket jag ska ha. Men det finns en .exe-nedladdning + säkerhetskopiering, då får man också en backupdisk för en extrakostnad och som inte går att klicka bort från kundvagnen. Är det en nedladdningsfil med windows operativsystem? Varför skivan(den tar 5-7dagars leveranstid)?
Vet ni om windows 8 funkar till Yosemite?

Är detta ett smart sätt att fixa windows till sin MacBook Pro?

Ursprungligen av KOL:

...funkar Windows 8 till Bootcamp...

Följ reboot81:s tips att använda Virtualbox, inte Bootcamp. Då slipper du hålla på med partitionering och formatering av hårddisken, bara för att kunna köra ett par Windows-program. Och du slipper starta om datorn varje gång du ska köra Windows - du kör Windows i ett fönster i OS X i stället.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-11-22 17:53

Ok, och smartaste sättet att skaffa Windows, är det att göra det via Microsoftstore?

1
Bevaka tråden