Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Endast POP, inte IMAP

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2014-11-18 21:21

Telia lägger ju ner sina gamla e-postadresser. Inga problem med det. När jag skall återregistrera min "nygamla" adress kommer inte valmöjligheten som tidigare fanns mellan POP och IMAP. Nu blir det POP på en gång. Kan man i efterhand ändra kontotypen när man registrerar adressen på annan dator ?

Telia har ju ett litet program "Epostassistenetn". Där finns valmöjligheten. Men det programmet får jag inte att fungera.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2014-11-18 21:48

Det hjälper tyvärr inte då man (i alla fall inte jag) längre kommer till den valmöjligheten. Numera tycks det vara "så enkelt" att man enbart behöver fylla i användarnamn/e-postadress och lösenord. Sedan är det klart. Och då blir det POP.

Ursprungligen av simpson:

Det hjälper tyvärr inte då man (i alla fall inte jag) längre kommer till den valmöjligheten. Numera tycks det vara "så enkelt" att man enbart behöver fylla i användarnamn/e-postadress och lösenord. Sedan är det klart. Och då blir det POP.

Konfigurera kontot i efterhand då.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2014-11-18 22:29
Ursprungligen av barbapappa_86:

Konfigurera kontot i efterhand då.

Kan inte på något sätt hitta möjlighet att ändra kontotyp från POP till IMAP.
Men tack för hjälpen ändå.

Du kan ju börja med att berätta vilket operativsystem och vilken mail-klient det är, så blir det lättare att ge konkreta råd om konfigurering av mail-kontot.

Och du pratar om att "registrera adressen". Menar du då att du skapar ett mail-konto i programmet, eller menar du något annat?

Man kan aldrig i någon mailklient ändra ett upplagt mailkonto från POP3 till IMAP.
Man måste alltid välja lägg in mailkonto på nytt och aktivt välja IMAP.

Är det så att du använder Mail får du när du lagt in mailadress och innan du trycker på nästa håller in ALT-tangenten (option).
Då testar inte programmet inställningar automatiskt utan du får valen att manuellt fylla i allt. Inklusive POP/IMAP.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2014-11-18 23:29
Ursprungligen av Borttaget:

Man kan aldrig i någon mailklient ändra ett upplagt mailkonto från POP3 till IMAP.
Man måste alltid välja lägg in mailkonto på nytt och aktivt välja IMAP.

Är det så att du använder Mail får du när du lagt in mailadress och innan du trycker på nästa håller in ALT-tangenten (option).
Då testar inte programmet inställningar automatiskt utan du får valen att manuellt fylla i allt. Inklusive POP/IMAP.

Stort tack.

Använder man ALT-tangenten ser det ut precis som "tidigare" och då kan man välja kontotyp.

Just den funktionen hittar jag inte på hjälpsidor för "mail".

(jag kör 10.10.1 och använder "Mail")

Nu kommer det funka ....

Senast redigerat 2018-07-23 12:38
1
Bevaka tråden