Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX 10.10.1 är ute

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-17 19:20

Verkar trögt att få ner den...

Ursprungligen av kenjon:

Verkar trögt att få ner den...

Inte för mig. Gick på minuten.

Installerat men lika långsamt och laggigt som 10.10 på bägge mina macar.

Steve vrider sig i graven över hur dåligt Yosemite är och hur dålig formfaktorn på iPhone 6 är. <-- Ja jag har en. En telefon som ligger sämre i handen får man leta efter.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-17 21:05

Fungerar hur bra som helst här på MBP 13" 2011,MacMini 2011,MacBook 2008

Ursprungligen av hansfilipelo:

Installerat men lika långsamt och laggigt som 10.10 på bägge mina macar.

Steve vrider sig i graven över hur dåligt Yosemite är och hur dålig formfaktorn på iPhone 6 är. <-- Ja jag har en. En telefon som ligger sämre i handen får man leta efter.

Har inte hunnit köra så mycket med 10.10.1 men 10.10 var så sjukt dåligt och segt på min Macbook pro från 2014 så jag imorse började tro att jag satt med min gamla laptop från 2004 med en hårddisk som skulle rasa vilken sekund som helst.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-11-17 21:40

Har installerat på iMac från -07 och -10, fungerar perfekt som vanligt, 4S och Ipad2 blev märkbart snabbare, iPhone 5S och iPad Minir lika snabba som förut, jag är åtminstone nöjd...;D

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-17 21:56

OS X Yosemite v10.10.1

Improves Wi-Fi reliability
Improves reliability when connecting to a Microsoft Exchange server
Resolves an issue that may prevent Mail from sending messages through certain email service providers
Addresses an issue prevents connecting to remote computers using Back to My Mac
Resolves an issue where sharing services, Notification Center widgets and Actions may not be available
Addresses an issue that could cause Notification Center settings to not be retained after a restart
Addresses an issue that might prevent the Mac App Store from displaying certain updates
Addresses an issue that could prevent some Mac mini computers from waking from sleep
Resolves an issue that might prevent Time Machine from displaying older backups
Addresses an issue that might prevent entering text in Japanese

Yosemite 10.10.1 är då inte laggigt för mig.. Detta på maskinvara som närmar sig fem år.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Yosemite 10.10.1 är då inte laggigt för mig.. Detta på maskinvara som närmar sig fem år.

För många som klagar så beror lagget på att man har mycket processer igång i datorn men inte är så medveten om det. Förr i tiden så var Mac OS rätt så spartanskt nu behöver man hålla mer koll på vad som försiggår i bakgrunden i macen för att få en så snabb och smidig dator som möjligt.

OS X 10 kompatibel med iMac 2007?

Hej! Jag har en iMac från 2007 och använder OS X 9. Vågar jag uppgradera till OS X 10 Yosemite, eller finns det risk för problem?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Installerat men lika långsamt och laggigt som 10.10 på bägge mina macar.

Steve vrider sig i graven över hur dåligt Yosemite är och hur dålig formfaktorn på iPhone 6 är. <-- Ja jag har en. En telefon som ligger sämre i handen får man leta efter.

Testat en PRAM reset? Det löste biffen för mig, hade sjukt UI lagg innan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-18 01:52
Ursprungligen av hansfilipelo:

Installerat men lika långsamt och laggigt som 10.10 på bägge mina macar.

Steve vrider sig i graven över hur dåligt Yosemite är och hur dålig formfaktorn på iPhone 6 är. <-- Ja jag har en. En telefon som ligger sämre i handen får man leta efter.

Oj, vad vi tar i...

Det fungerar utmärkt på min iMac late 2012. Formfaktorn för iPhone 6 är enligt mig rent ljuvlig, som sammet i händerna. Det finns nog inte heller någon smartphone någonsin som har varit så vacker.

Ursprungligen av zinned:

Formfaktorn för iPhone 6 är enligt mig rent ljuvlig, som sammet i händerna. Det finns nog inte heller någon smartphone någonsin som har varit så vacker.

Det skulle vara HTC ONE då. Både M7 och M8 tycker jag slår Apple på fingrarna vad gäller designen.

Min minimac märker inte av något lagg efter uppgraderingen. Flyter på fint som vanligt.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-11-18 09:32
Ursprungligen av oftakon:

Hej! Jag har en iMac från 2007 och använder OS X 9. Vågar jag uppgradera till OS X 10 Yosemite, eller finns det risk för problem?

Hustruns från mitten 2007 går fint...fast hon kör inga program som bara går med 9.

Tack för snabbt svar! Jag har en 20' iMac också från mitten av 2007 med samma data som din, men tyvärr bara 2 G minne. Kan det vara ett observandum?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-11-18 11:26
Ursprungligen av oftakon:

Tack för snabbt svar! Jag har en 20' iMac också från mitten av 2007 med samma data som din, men tyvärr bara 2 G minne. Kan det vara ett observandum?

Det lönar sig att öka minnet, lätt gjort och billigt har jag för mig. Har inte kört med så lite minne, skulle tro att det blir segt.
Dessa:
http://support.apple.com/sv-se/HT1593

Hur:
http://support.apple.com/sv-se/HT1423

Ursprungligen av hansfilipelo:

Installerat men lika långsamt och laggigt som 10.10 på bägge mina macar.

Steve vrider sig i graven över hur dåligt Yosemite är och hur dålig formfaktorn på iPhone 6 är. <-- Ja jag har en. En telefon som ligger sämre i handen får man leta efter.

Ändå säljer den mer än någon tidigare. Tydligen har vi olika händer i världen - eller också är den rätt.....

Jag har fått problem efter uppdateringen då webben blev mycket seg. Tar 1 min att få upp aftonbladet och då utan bilder. Får också upp en blank startsida trots att den är korrekt på andra datorer. Tyvärr samma problem på övriga webbläsare också. Undviker att uppdatera min jobbdator. Tips på lösning?

har tömt cash och historik.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-19 10:16
Ursprungligen av lellesamor:

Jag har fått problem efter uppdateringen då webben blev mycket seg. Tar 1 min att få upp aftonbladet och då utan bilder. Får också upp en blank startsida trots att den är korrekt på andra datorer. Tyvärr samma problem på övriga webbläsare också. Undviker att uppdatera min jobbdator. Tips på lösning?

har tömt cash och historik.

Testa att flusha DNS och om inte det hjälper, testa annan DNS.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-19 10:26
Ursprungligen av lellesamor:

Jag har fått problem efter uppdateringen då webben blev mycket seg. Tar 1 min att få upp aftonbladet och då utan bilder. Får också upp en blank startsida trots att den är korrekt på andra datorer. Tyvärr samma problem på övriga webbläsare också. Undviker att uppdatera min jobbdator. Tips på lösning?

har tömt cash och historik.

Är det webbläsaren eller uppkopplingen som är seg? Mät med Bredbandskollen.
Lite offtopic men skaffa adblock om du ska besöka kvällstidningssiter...

Ursprungligen av reboot81:

Är det webbläsaren eller uppkopplingen som är seg? Mät med Bredbandskollen.
Lite offtopic men skaffa adblock om du ska besöka kvällstidningssiter...

Har adblock redan. Nja tycker inte det påverkar allt. Dessutom rullar telefoner och andra datorer med en bra hastighet via Wifi.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-11-19 10:47
Ursprungligen av lellesamor:

Jag har fått problem efter uppdateringen då webben blev mycket seg. Tar 1 min att få upp aftonbladet och då utan bilder. Får också upp en blank startsida trots att den är korrekt på andra datorer. Tyvärr samma problem på övriga webbläsare också. Undviker att uppdatera min jobbdator. Tips på lösning?

har tömt cash och historik.

OS X 10.10 gav mig stora problem med WiFi och min dator har knappt varit användbar sedan uppdateringen. Den senaste uppdateringen till 10.10.1 sänkte min hastighet i bredbandskollen från 100 mbps till 40 mbps, medan det på andra enheter rullar på som vanligt. Det kan alltså vara kopplat till OS:et.

Ursprungligen av norell:

OS X 10.10 gav mig stora problem med WiFi och min dator har knappt varit användbar sedan uppdateringen. Den senaste uppdateringen till 10.10.1 sänkte min hastighet i bredbandskollen från 100 mbps till 40 mbps, medan det på andra enheter rullar på som vanligt. Det kan alltså vara kopplat till OS:et.

Intressant i sammanhanget är att "Appstore" inte får upp ikoner och annat. Även den är väldigt seg.

Ursprungligen av adress@mac:

Ändå säljer den mer än någon tidigare. Tydligen har vi olika händer i världen - eller också är den rätt.....

Jag har den, flickvännen har den. Ingen av oss tycker att den är lätt att hålla eller navigera med en hand.

Att man köper den betyder inte att man tycker att den är rätt. Den är rätt i form av batteritid, chip (A8 är en beast) och många andra faktorer. Storleken och greppvänligheten kan man verkligen ifrågasätta däremot.

Ursprungligen av zinned:

Testa att flusha DNS och om inte det hjälper, testa annan DNS.

Hur flushar man DNS?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag har den, flickvännen har den. Ingen av oss tycker att den är lätt att hålla eller navigera med en hand.

Att man köper den betyder inte att man tycker att den är rätt. Den är rätt i form av batteritid, chip (A8 är en beast) och många andra faktorer. Storleken och greppvänligheten kan man verkligen ifrågasätta däremot.

Pratar vi Plus modellen - kan jag till viss del hålla med - men inte annars. Varje gång det kommit en ny modell sedan 2007 har det funnits kritik på form och greppvänlighet. Det lär fortsätta ......?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-19 15:23
Ursprungligen av lellesamor:

Hur flushar man DNS?

http://osxdaily.com/2008/03/21/how-to-flush-y...

1
Bevaka tråden