Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betyder "Internet: Disconnected"?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-11-16 22:52

Jag sitter för tillfället i en stad på ett fiberbaserat stadsnät med separata leverantörer och upplever ibland situationen att Airport Extreme (AEx) är grön som vanligt, men att jag inte får kontakt med internet. Airport utility 6.3.1 visar grafiskt AEx grön, men Internet, åskådligtgjord som ett jordklot, är gul och med infon "internet: Disconnected" och router- och DNS-server adresser som vanligt.

Internet (gul) — AEx (grön)

Så, vad betyder egentligen att "Internet connection: Disconnected" (gul) samtidigt som AEx är grön (med riktig IP-adress etc). Var ligger problemet?

Tack på förhand

Har du access om du kopplar din dator (vilken den nu är, du får gärna speca modell) direkt till modemet i väggen, dvs kopplar bort din AE?

Vilket stadsnät sitter du i?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-11-17 07:44
Ursprungligen av planB:

Jag sitter för tillfället i en stad på ett fiberbaserat stadsnät med separata leverantörer och upplever ibland situationen att Airport Extreme (AEx) är grön som vanligt, men att jag inte får kontakt med internet. Airport utility 6.3.1 visar grafiskt AEx grön, men Internet, åskådligtgjord som ett jordklot, är gul och med infon "internet: Disconnected" och router- och DNS-server adresser som vanligt.

Internet (gul) — AEx (grön)

Så, vad betyder egentligen att "Internet connection: Disconnected" (gul) samtidigt som AEx är grön (med riktig IP-adress etc). Var ligger problemet?

Tack på förhand

Jag har samma ibland men brukar starta om eller resetta modemet, då brukar internet vara tillbaka. Så jag fattar det som att det är ett stadsnätsrelaterat problem eller att någon håller på att gnager på min fiber mellan modemet och stadsnätet. ;D

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-17 09:37
Ursprungligen av Hjopek:

Jag har samma ibland men brukar starta om eller resetta modemet, då brukar internet vara tillbaka. Så jag fattar det som att det är ett stadsnätsrelaterat problem eller att någon håller på att gnager på min fiber mellan modemet och stadsnätet. ;D

Jag kan ge ett exempel med förklaring.

Nu i helgen och fortsatt denna morgon så har Bredband2 problem med sina DNS:er för leverans i Sollentuna Stadsnät. Effekten det tar sig är att jag har förbindelse men får som regel inga eller mycket sena/långsamma svar från DNS:erna. I Airport Utility så tar sig det uttrycket att min Airport lyser grönt men Internet (jordgloben) lyser orange.

Testet som Airport Utility gör är att testa förbindelse med vissa destinationer genom att kontakta dom. Kom ihåg att det sker genom namn-referens och inte IP-referens. Det är ju ett logiskt vettigt sätt för att testa just din förbindelse mot Internet. Du får med både de livsviktiga DNS:erna och själva förbindelsen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-17 09:55

Jag har också Bredband2 och from midnatt tom nu på fm är deras nät riktigt segt. Totalt avbrott (< 5 min) flera gånger inatt, men det är så segt när det nu funkar. Så de måste ha mer problem än med DNSer.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-11-17 11:04

Tack frasse och kenjon för bra svar och förklaring! Jag har Bredband2 som leverantör i Halmstads stadsnät.

Både sent igår (23-24 tiden) och nu på morgonen har Internet i Airport Utility varit gul och växlat till grön fram och tillbaka. Just nu verkar det dock stabilt igen. Hade samma problem för ett par tre veckor sedan.

Innan man kontaktar support vill man ju ha lite kött på benen och då AEx hela tiden varit grön, och jag alltid fått IP vid reset, har jag inte misstänkt min egen utrustning.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-17 11:10

Väldigt konstigt jag har Telia som leverantör och har haft samma symptom!!!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-17 11:43
Ursprungligen av kenjon:

Jag har också Bredband2 och from midnatt tom nu på fm är deras nät riktigt segt. Totalt avbrott (< 5 min) flera gånger inatt, men det är så segt när det nu funkar. Så de måste ha mer problem än med DNSer.

Om jag bara populerar min namn-cache med innehåller så får jag fart i att besöka nya sidor. IP-trafik verkar gå mycket bra. Men när jag tex kör kommandot dig (Domain Information Groper) så får jag svarstider på flera sekunder rapporterade. Normalt ska dom ligga på några millisekunder.
Jag har provat att plocka hem en ISO-fil från SUNET:s filarkiv och får vettiga siffror över ett trådlöst 2,4GHz-nätverk med ca 50-60Mbps.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-17 11:44

Bredband2 verkar ha stora problem. Vid första 3 försöken till kundtjänst fick jag spärrton. Sedan angav rösten att det var så många i kö att dom bad mig ringa tillbaka och kopplade ned samtalet.

Ursprungligen av frazze:

Jag kan ge ett exempel med förklaring.

Nu i helgen och fortsatt denna morgon så har Bredband2 problem med sina DNS:er för leverans i Sollentuna Stadsnät. Effekten det tar sig är att jag har förbindelse men får som regel inga eller mycket sena/långsamma svar från DNS:erna. I Airport Utility så tar sig det uttrycket att min Airport lyser grönt men Internet (jordgloben) lyser orange.

Testet som Airport Utility gör är att testa förbindelse med vissa destinationer genom att kontakta dom. Kom ihåg att det sker genom namn-referens och inte IP-referens. Det är ju ett logiskt vettigt sätt för att testa just din förbindelse mot Internet. Du får med både de livsviktiga DNS:erna och själva förbindelsen.

Det förklarar varför jag hade sådana problem sent igår! Orkade inte kolla upp det, noterade bara att det inte gick att slösurfa i sängen och somnade.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-11-17 12:28

Nedringd växel och inte ett ord om driftsstörningar på hemsidan. Dags för Bredband2 att skärpa sig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-17 12:35

Sök efter namebench. Det är ett program som föreslår en bättre inställning för DNS på din utrustning. Dock senast uppdaterad 2010 om jag inte såg fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-17 12:37
Ursprungligen av planB:

Nedringd växel och inte ett ord om driftsstörningar på hemsidan. Dags för Bredband2 att skärpa sig.

De kommer väl inte åt servern där de kan uppdatera sin hemsida

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-17 15:47

Jag har även noterat att flera appar typ App Store fungerar dåligt med att tex uppdatera ikoner pga långsamma DNS:er. Hur som helst så har det beteende upphört efter att jag bytte till andra än Bredband2:s.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-02-06 09:11

Och just nu upplever Bredband2 problem med långsamma DNS:er...

Ursprungligen av frazze:

Och just nu upplever Bredband2 problem med långsamma DNS:er...

Byt bara, OpenDNS;
208.67.222.222
208.67.220.220

1
Bevaka tråden